1

آموزش تصویری اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku Kinko Hyo)

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/12/15 منتشر شده است

آموزش اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو یکی از بهترین اندیکاتور تحلیل تکنیکال به حساب می آید که خطوط مقاومت،حمایت، روند و شور و حس بازار را نشان می دهد. این کار را با استفاده از میانگین گیری و تصویر سازی آن روی نمودار انجام می دهد. این اندیکاتور محدوده را با ابر نشان می دهد تا شما متوجه شوید که چه سطوح حمایت و مقاومت در راه وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد که ایچیموکو به عنوان اندیکاتور با نمودار شمعی مشخص می شود. یعنی شکلی از نشان دادن قیمت ها، روندها، مقاومت ها و حمایت ها است. برای آموزش استفاده از اندیکاتور ایچیموکو با ما همراه باشید.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو توسط چه کسی ساخته شد؟

این اندیکاتور توسط گویچی هوسادا، خبرنگار ژاپنی برنامه نویسی شده و در سال 1960 منتشر شد. این شخص 30 سال روش خودش را پنهان کرد و سپس تصمیم گرفت منتشرش کند. این ابر بیشتر از نمودار شمعی به شما اطلاعات می دهد. در ابتدا وقتی به این اندیکاتور نگاه می کنید سخت به نظر می رسد ولی وقتی با طرز کارش آرام آرام آشنا می شوید، خواندن اطلاعات برای شما بسیار آسان خواهد شد. یعنی شما به راحتی سیگنال های معاملاتی را می توانید با دیدن این اندیکاتور پیدا کنید.

ایچیموکو، یک سیستم معاملاتی است که در تمام بازه های زمانی و روی تمام کالاها و جفت ارز ها کاربرد دارد. این ابزار، به وضوح به معامله گران نشان می دهد که چه نوع بازاری در حال گذر است و چه موقعیت های معاملاتی برایشان وجود دارد. شما با دانستن اینکه آیا روند کنونی ادامه دار است یا متوقف می شود می توانید برای باز کردن یا بستن معامله خود تصمیم گیری کنید. ایچیموکو هم روند صعودی و هم روند نزولی را به خوبی نشان می دهد. از این اندیکاتور زمانی که بازار در حال روندی قرار ندارد استفاده نکنید.

 

تعجب نکنید! شما هنوز در مدرسه فارکس هستید نه در یک سایت دختران طرفدار یک گروه موسیقی پاپ ژاپنی! عبارت "Ichimoku Kinko Hyo" به معنی "امیدوارم پیپ ‌ها با شما باشد" نیست با این وجود می‌تواند به شما کمک کند که آن پیپ‌ ها را به دست آورید.

Ichimoku Kinko Hyo یا IKH اندیکاتوری است که اندازه حرکت قیمت آتی را اندازه‌گیری کرده و نواحی حمایت و مقاومت آینده را مشخص می‌کند. پس این یک اندیکاتور سه کاره است! همچنین در جریان باشید که این اندیکاتور به طور عمده روی جفت ارزهای ین ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معنی کلمات ایچیموکو کینگو هایو

به منظور تقویت واژگان ژاپنی شما، بدانید که کلمه Ichimoku به معنای "یک نگاه"، Kinko به معنای "تعادل" و Hyo به معنای "نمودار" می‌باشد. از کنار هم قرار دادن آنها عبارت Ichimoku Kinko Hyo به معنای "نمودار در حال تعادل در یک نگاه" حاصل می‌شود. خوب، حال منظور از این عبارت چیست؟

 

یک نمودار ممکن است توضیح آن را ساده‌تر نماید...

روش استفاده از اندیکاتور ایچیموکو

 

اما این نمودار کمکی به ما نمی‌کند تا زمانی که به خوبی آن را درک کنید زیرا تعداد خطوط روی آن زیاد و شبیه لرزه‌نگار است! پس برای آموزش اندیکاتور ایچیموکو کینکو هیو و آشنایی با کاربرد هر یک از خطوط آن با دقت به موارد زیر توجه کنید:

آشنایی با کاربرد هر یک از خط های ایچیموکو:

قبل از اینکه بواسطه نامفهوم بودن نمودار فوق خواندن این متن را رها کنید، اجازه دهید ببینیم هر یک از این خطوط چه کاربردی دارند.

  • خط کیجون سن (Kijun Sen) : این خط که به رنگ آبی نمایش داده شده است به نام‌های "خط استاندارد" یا "خط پایه" نیز شناخته شده و بوسیله میانگین‌گیری از بالاترین سقف و پایین‌ترین کف برای 26 دوره زمانی گذشته محاسبه می‌شود.
  • خط تنکان سن (Tenkan Sen) : این خط که به رنگ قرمز نمایش داده شده است به نام "خط عطف" نیز شناخته شده و از میانگین‌گیری از بالاترین سقف و پایین‌ترین کف برای 9 دوره زمانی گذشته به دست می‌آید.
  • محدوده چیکو (Chikou Span) : این خط که به رنگ سبز نمایش داده شده است به نام "خط پسرو" نیز شناخته می‌شود. این خط، قیمت بسته شدن امروز است که در 26 دوره زمانی قبل رسم شده است.
  • محدوده سنکو (Senkou Span) : این خطوط به رنگ نارنجی نمایش داده شده‌اند. اولین خط سنکو با میانگین‌گیری از تنکان سن و کیجون سن محاسبه شده و در 26 دوره زمانی پیش رو رسم شده است. دومین خط سنکو با میانگین‌گیری از بالاترین سقف و پایین‌ترین کف برای 52 دوره زمانی گذشته مشخص می‌شود و در 26 دوره زمانی پیش رو رسم شده است.

استفاده از اندیکاتور ایچیموکو

 

متوجه شدید؟ خوب، واقعا نیاز نیست که نحوه محاسبه هر یک از این خطوط را به خاطر بسپارید. مساله مهم‌تر برای شما این است که نحوه تفسیر این خطوط استادانه را یاد بگیرید.

روش معامله با استفاده از ایچیموکو کینکو هایو

برای آموزش اندیکاتور ایچیموکو ابتدا اجازه دهید نگاهی به محدوه سنکو بیاندازیم.

اگر قیمت بالای محدوده سنکو باشد، خط بالایی به عنوان اولین سطح حمایت و خط پایینی به عنوان دومین سطح حمایت عمل می‌کند.

اگر قیمت زیر محدوده سنکو باشد، خط پایینی اولین سطح مقاومت و خط بالایی دومین سطح مقاومت را تشکیل می‌دهد.

در ضمن خط کیجون سن به عنوان اندیکاتوری از حرکت قیمت آتی عمل می‌نماید. اگر قیمت بالاتر از خط آبی باشد، می‌تواند به صعود به قیمت‌های بالاتر ادامه دهد. اگر قیمت زیر خط آبی باشد، می‌تواند به نزول ادامه دهد.

خط تنکان سن اندیکاتوری برای روند بازار است. اگر خط قرمز در حال حرکت به سمت بالا و پایین باشد، نشان‌دهنده آن است که بازار دارای روند است. اگر این خط به صورت افقی حرکت کند، نشانه این است که بازار روند نداشته و در حالت نوسانی است.

در آخر، اگر محدوده چیکو یا خط سبز از خط قیمت در جهت پایین به بالا عبور کند، یک سیگنال خرید داریم. اگر خط سبز از خط قیمت در جهت بالا به پایین عبور کند، یک سیگنال فروش داریم.

در اینجا بار دیگر نمودار پر از خط را مشاهده می‌کنید آما این بار سیگنال‌های معامله نیز روی آن رسم شده‌اند:

آموزش اندیکاتور ایچیموکو و سیگنال گیری از آن

 

مسلما در ابتدای امر پیچیده به نظر می‌آید اما این ابزار سطوح حمایت و مقاومت، همگذاری‌ها، اسیلاتورها و اندیکاتورهای روند را یکجا دارد و این شگفت‌انگیز است!

خوب، تا اینجا با قسمت های مختلف اندیکاتور ایچیموکو آشنا شدیم. حال وقت آن رسیده که ببینیم چگونه می‌توانیم چیزهایی را که تا کنون آموخته‌اید در کنار هم قرار دهیم...

اندیکاتور ایچیموکو برای ورود و خروج از معامله

تنکان سن (خط قرمر) حرکت قیمت ها در بازه زمانی کوتاه را نشان می دهند که بسیار شبیه به اندیکاتور مووینگ اوریج است. اگر قیمت بازار بالاتر از خط تنکان سن قرار بگیرد، سیگنال کوتاه مدت صعودی به شما می دهد. اگر قیمت پایین تر از خط تنکان سن قرار بگیرد در بازه ی زمانی کوتاه، می توانید از این سیگنال فروش استفاده کنید.یکی از کارهایی که این اندیکاتور انجام می دهد نمایان کردن شرایط فعلی بازار است.

جهت حرکت خط تنکان سن نشان می دهد که بازار روندی است یا خیر. اگر تنکان سن صعودی باشد روند صعودی، اگر این خط نزولی باشد روند نزولی را نشان می دهد. اکر این خط به صورت تخت حرکت کند یعنی بازار، روندی را دنبال نمیکند. اگر این خط بالا و پایین برود یعنی بازار در حال رنج زدن است.

از آنجایی که ایچیموکو اندیکاتوری است که روند را دنبال می کند شما همیشه باید زمانی از این اندیکاتور استفاده کنید که بازار روندی وجود دارد. کیخون سن (خط آبی) روند بازار را در میان مدت نشان می دهد. شما به عنوان یک مووینگ اوریج میان مدت در نظر بگیرید. این خط به شما روند بازار را نشان می دهد منتها در زمانی بیش از زمانی که تنکان سن نشان می دهد.

وقتی کیجون سن به تنکان سن برخورد می کند به ما سیگنال معاملاتی داده می شود. همانطور که برخورد دو مووینگ اوریج سیگنال می دهد. اگر تنکان سن به کیخون سن برخورد کند و بالاتر از کیجون سن قرار بگیرد به شما سیگنال خرید می دهد. اگر تنکان سن به کیجون سن برخورد کند و پایین تر از کیجون سن قرار بگیرد سیگنال فروش به شما داده خواهد شد.

ما نیاز داریم به محل تقاطع این دو خط نگاه کنیم و بعد تایید آن را از چیکو اسپان بگیریم. چیکو اسپان به ما کمک می کند که تصویر اصلی بازار را ببینیم. این خط 26 کندل قبلی را مورد بررسی قرار خواهد داد. اگر این خط بالای نمودار قیمتی فعلی بازار باشد مشخص می شود که به زودی قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. وقتی قیمت بالاتر باشد روند صعودی خواهد بود و وقتی این خط پایین تر از نمودار قیمت باشد روند نزولی خواهد بود. شما باید از این خط به عنوان یک فیلتر استفاده کنید که روند کلی را تایید می کند یا خیر. برای مثال اگر تنکان سن، کیجون سن را قطع کند و پایین تر از کیجون سن قرار بگیرد، شما زمانی فروش انجام می دهید که چیکو اسپان روند نزولی را تایید کند.

کومو یا همان ابر، فاصله نوسان بین سنکو اسپان A و سنکو اسپان B را نشان می دهد. اگر قیمت بالای ابر باشد متوجه می شویم که روند صعودی است. بالای ابر حکم خط مقاومت و پایین خط حکم خط حمایت را دارد. اگر قیمت پایین تر از ابر بیاید می توانیم پیش بینی کنیم که روند معکوس خواهد شد. این نشانه روند نزولی است.وقتی قیمت پایین تر از آن بیاید، خط پایین را می توان خط مقاومت اول دانست و خط بالای ابر نقش خط مقاومت دوم را بازی می کند. هرچه قطر ابر بیشتر باشد این خطوط مقاومت و حمایت قوی تر خواهند بود. وقتی هم که ابر نازک می شود یعنی خط مقاومت و حمایت خطوط ضعیفی خواهند بود.

ترکیب ایچیموکو با اندیکاتورهای دیگر

این یک حقیقت کلی است که استفاده از بیش از یک اندیکاتور می تواند نتیجه قابل اتکاتری را به شما بدهید. حتی اندیکاتور ایچیموکو می تواند از وجود اندیکاتور های دیگر به عنوان پشتوانه ای برای سیگنال بهتر سود ببرد. در حالت ایده آل شما به دنبال اندیکاتوری می گردید که محاسباتش را از طریق دیگری انجام دهد ولی به جواب یکسان برسد. به طور مثال شما می توانید از اندیکاتور گرویتی(Gravity)  استفاده کرده و خطوط مقاومت و حمایت را پیدا کنید و آن را با خطوط حمایت و مقاومت اندیکاتور ایچیموکو مقایسه کنید.

همچنین شما می توانید از اطلاعات ناحیه چیکو استفاده کرده و آن را با سیگنال اندیکاتور مومنتوم (Momentum) مقایسه کنید. به وضوح، ابزار های دیگری برای انجام این مقایسه وجود دارند و شما با استفاده درست از ترکیب ابزار های مناسب می توانید جواب بهتری بگیرید.

مزایای استفاده از اندیکاتور ایچیموکو

  1. این اندیکاتور در تمام بازار های مالی مثل بازار سهام، اوراق قرضه، شاخص ها و فارکس کاربردی است.
  2. ایچیموکو با سرعت به شما نشان می دهد که جهت حرکت بازار به کدام سمت است و قدرت روند و احساسات معامله گران هم در آن نهفته است.
  3. تصویری که این ایچیموکو ترسیم می کند بسیار واضع است به این خاطر که داده های متفاوتی را به شما نشان می دهد و از پرایس اکشن هم در آن استفاده می شود. تکنیک استفاده از این اندیکاتور ترکیبی از سه اندیکاتور متفاوت است و به همین دلیل است که امکان تصمیم گیری قاطعانه را فراهم می سازد.
  4. ایچیموکو جهت حرکت روند را مشخص می کند و باید حتما در بازار روندی از آن استفاده کرد. به شما کمک می کند که جهت حرکت قیمت را مشخص کنید. معامله گر با تحلیل این اندیکاتور، تصویری خوبی از کلیت بازار خواهد داشت.
  5. با ایچیموکو شما به راحتی می توانید شکست های اشتباه در قیمت را مشاهده کنید از آن جایی که بازار روند کلی را برای شما به تصویر می کشد.

نتیجه گیری

سیستم اندیکاتور ایچیموکو یک سیستم پیشرفته است که بیشتر از دیگر اندیکاتور های تحلیل تکنیکال به شما اطلاعات می دهد. با تمرین زیاد شما می توانید با یک نگاه، سینگال درست از این اندیکاتور دریافت کنید. بعد از مدتی، شما می توانید این گراف را بهتر از پیش تحلیل کنید و جهت حرکت بازار را بهتر تشخیص داده و تصمیم درست تری بگیرید.

 

شما تنها سه قدم تا ورود به دنیای فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام در بازار فارکس

2. آموزش فارکس

3. دنبال کردن اخبار از فارکس فکتوری

 

169 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link