1

آشنایی کامل با تاثیر کشور استرالیا در بازار جهانی فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/6/4 منتشر شده است

استرالیا

تاثیر استرالیا در بازار فارکس

میخواهیم قبل از توضیح تاثیر کشور استرالیا در بازار فارکس کمی در مورد خود این کشور صحبت کنیم و شما را بهتر برای آموزش فارکس اماده کنیم و در مورد اقتصاد این کشور و سیاست های پولی و بودجه ای آن صحبت کنیم، البته قابل ذکر است تمام این توضیحات به صورت کامل و مفصل در دوره خصوصی آموزش فارکس بیان میشود.

کشور استرالیا که به صورت رسمی مشترک‌المنافع استرالیا شناخته می‌شود، در مکانی در نیم‌کره جنوبی درست در جنوب شرقی قاره آسیا قرار دارد. استرالیا به عنوان بزرگترین جزیره دنیا، تنها کشوری بر روی کره زمین است که بر کل یک قاره حکمرانی می‌کند!

پیش از آمدن مهاجران اروپایی در سال 1788، مرم بومی در بیشتر نقاط این کشور ساکن بودند. از آن زمان، مردم از سراسر دنیا به استرالیا مهاجرت کرده‌اند که این موضوع باعث شده این کشور یکی از متنوع‌ترین فرهنگ‌ها را در دنیا داشته باشد. اکنون استرالیا خانه مردمی از بیش از 200 کشور مختلف می‌باشد.

در نهایت و احتمالا از همه مهم‌تر، استرالیا به عنوان کشوری شناخته می‌شود که بدجنس‌ترین و جان‌سخت‌ترین بازیگران تمام دوران مانند مل گیبسون، شجاع‌دل؛ هیو جکمن، مرد گرگ‌نما و هیث لجر افسانه‌ای، جوکر را به دنیا معرفی کرده است!

به علاوه، آنها کانگوروهای مکانیک، تانک جنگی آرمادیلو و پلیکان‌های بمب افکن را نیز دارند. می‌توانید بینید که بقیه دنیا واقعا چاره‌ای نداشته‌اند جز آنکه این کشور را یک قاره بنامند.

تاثیر استرالیا در بازار فارکس

استرالیا: آمار، ارقام و ویژگی‌ها

تاثیر کشور استرالیا در بازار فارکس

  • همسایگان: نیوزیلند، پاپوآ گینه نو، اندونزی
  • مساحت: 2.969.907 مایل مربع
  • جمعیت: 35.427.524
  • تراکم: 7.3 نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: کانبرا (با جمعیت 358.222 نفر)
  • رئیس حکومت: ملکه الیزابت دوم
  • رئیس دولت: نخست وزیر تونی ابوت (Tony Abbott)
  • چهره‌های سرشناس: هیو جکمن، نیکول کیدمن، هیث لجر
  • واحد پول: دلار استرالیا (AUD)
  • واردات اصلی: ماشین‌آلات و حمل و نقل، تجهیزات برقی و مخابراتی، نفت خام و فرآورده‌های نفتی
  • صادرات اصلی: سنگ‌های معدنی و فلزات، پشم، محصولات غذایی و حیوانات زنده، سوخت، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل
  • شرکای واردات: چین (18.4%)، ایالات متحده (11.7%)، ژاپن (7.9%)، سنگاپور (6%)، آلمان (4.6%)، تایلند (4.2%)، کره جنوبی (4.1%)
  • شرکای صادرات: چین (29.5%)، ژاپن (19.3%)، کره جنوبی (8%)، هند (4.9%)
  • منطقه زمانی: GMT +10
  • وب سایت: http://www.australia.gov.au

 

نمای کلی اقتصادی

در ادامه مقاله تاثیر کشور استرالیا در بازار فارکس در رابطه با نمای کلی اقتصادی این کشور در مقایسه با کشورهای گروه هفت (G7) باید گفت، اقتصاد کلی استرالیا نسبتا کوچک است. با این حال بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی این کشور به ازای هر نفر حتی از بریتانیا، آلمان و حتی ایالات متحده بیشتر است!

در پانزده سال گذشته، اقتصاد استرالیا هر ساله به طور میانگین 3.6% رشد داشته که بالاتر از 2.5% میانگین جهانی است. جای تعجب نیست که در سال 2011 در شاخص رفاه موسسه Legatum به طور کلی رتبه سوم را به دست آورده است!

اقتصاد استرالیا شدیدا مبتنی بر خدمات است و بیش از 70% از تولید ناخالص داخلی آن از صنایعی مانند امور مالی، آموزش و گردشگری می‌باشد.

علیرغم داشتن صنعت صادرات بسیار قوی و رشد درخشان، استرالیا به داشتن مداوم کسری حساب جاری بالا مشهور است. این بدان معناست که استرالیا بیش از سایر اقتصادها از منابع برای برآورده کردن مصرف داخلی خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سیاست‌های پولی و بودجه‌ای

بانک ریزرو استرالیا (RBA) هیئت حاکمه اصلی در خصوص سیاست‌های پولی و بودجه‌ای است. این بانک اهداف سه‌گانه زیر را دنبال می‌کند:

  1. حفظ ثبات نرخ‌های مبادله
  2. حصول اطمینان از رشد
  3. حفظ اشتغال کامل

به منظور رسیدن به این اهداف، بانک ریزرو استرالیا معتقد است که نرخ تورم سالیانه این کشور باید در محدوده‌ی 2-3% حفظ گردد. با حفظ این محدودیت بر روی تورم، ارزش پول داخلی این کشور حفظ شده که سرانجام منجر به رشد اقتصادی پایدار می‌گردد.

چگونه بانک ریزرو استرالیا مطمئن می‌گردد که تورم کنترل شده است؟ دو راه وجود دارد: تنظیم نرخ پول نقد و انجام عملیات بازار باز.

نرخ پول نقد عبارت از نرخ بهره‌ای است که بوسیله بانک‌های وام‌دهنده بر وام‌های شبانه به سایر موسسه‌های مالی اعمال می‌گردد.

از سوی دیگر عملیات بازار باز راهی است که بانک ریزرو استرالیا عرضه پول را از طریق خرید و فروش وام‌های دولتی یا سایر دارایی‌های مالی کنترل می‌کند. به غیر از ماه ژانویه، بانک ریزرو استرالیا دارای جلسات ماهیانه است که طی آنها در مورد تغییرات سیاست پولی بحث می‌کنند.

برای فهم ساده‌تر این مطلب، به این مثال توجه فرمایید. فرض کنید که تورم در استرالیا در حال افزایش با سرعتی بیش از آن چیزی است که بانک می‌خواهد. به منظور فرو نشاندن نرخ بالای تورم، این بانک تصمیم می‌گیرد که نرخ پول نقد را افزایش دهد که در نتیجه آن هزینه استقراض بالا می‌رود.

به طور طبیعی این حرکت وضعیت وام‌دهی را تعدیل کرده و پول در گردش را به طور کلی کاهش می‌دهد. اصل عرضه و تقاضا به ما می‌گوید که هر چه چیزی کمیاب‌تر باشد، ارزش آن بالاتر می‌رود!

 

آشنایی با دلار استرالیا (AUD)

با اینکه استرالیایی‌ها دارای فصول درهمی هستند اما آنها همیشه صبح زود برای شروع کار بیدار می‌شوند. خوب، این مساله بیشتر به خاطر این است که بازار استرالیا اولین بازاری است که هر هفته باز می‌شود! درست مانند مردمی که ساکن این کشور هستند، پول داخلی استرالیا (AUD) نیز به نام Aussie خوانده می‌شود.

 

من بنا به دلیلی دلار کالایی نامیده می‌شوم...

یکی از خصوصیات مهم دلار استرالیا این است که همبستگی مثبت بالایی با قیمت‌های طلا دارد. دلیل این موضوع این است که استرالیا سومین تولیدکننده بزرگ طلا در دنیا است. در نتیجه هر گاه قیمت طلا افزایش یا کاهش می‌یابد، دلار استرالیا نیز به دنبال آن حرکت می‌کند.

 

... و من یکی از بهترین نامزدها برای معامله انتقالی هستم.

در میان ارزهای اصلی، دلار استرالیا مشهور به داشتن نرخ بهره بالا می‌باشد. این مساله دلار استرالیا را برای معامله انتقالی مطلوب کرده است. معامله انتقالی عبارت است از خرید یک ارز با نرخ بهره بالا در مقابل ارزی با نرخ بهره پایین‌تر.

 

من در طول روز تنها چند ساعت بیدار هستم...

بیشتر حرکت‌های دلار استرالیا در طی معاملات آسیا، زمانی که داده‌های اقتصادی استرالیا منتشر می‌شوند، اتفاق می‌افتد.

 

... اما آب و هوای بد یکی از بدترین دشمنان من است!

از آنجایی که اقتصاد استرالیا مبتنی بر کالاهای اساسی است، شرایط آب و هوایی نامساعد می‌تواند فشاری جدی به رشد استرالیا وارد نماید که منجر به کاهش قیمت دلار استرالیا می‌گردد.

شرایط آب و هوایی تا چه حدی بر دلار استرالیا اثر می‌گذارد؟

بگذارید تنها به گفتن این موضوع بسنده کنیم که در طی خشکسالی استرالیا در سال 2002، جفت‌ارز AUD/USD به نرخ 0.4770 کاهش یافت که تقریبا نصف نرخ مبادله فعلی آن می‌باشد!

 

شاخص‌های مهم اقتصادی برای دلار استرالیا

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI): به دلیل اینکه هدف اولیه بانک ریزرو استرالیا کنترل تورم است، شاخص قیمت مصرف‌کننده که تغییر کلی در قیمت کالاها و خدمات مصرفی را اندازه‌گیری می‌کند، به دقت تحت نظر این بانک می‌باشد.

تراز تجاری: استرالیا دارای بخش تجارتی بسیار قوی است بنابراین معامله‌گران ارز و مقامات بانکی به طور یکسان تمایل به مشاهده تغییرات در سطوح صادرات و واردات کشور دارند.

تولید ناخالص داخلی (GDP): این شاخص میزان خوب بودن وضعیت اقتصادی استرالیا را اندازه‌گیری می‌کند. ارقام مثبت نشان‌دهنده رشد اقتصادی هستند در حالیکه مقادیر منفی به معنی انقباض اقتصادی می‌باشند.

نرخ بیکاری: نرخ بیکاری، تعداد افرادی را که در نیروی کار استرالیا بیکار هستند دنبال می‌کند. تعداد افراد شاغل یا در اینجا تعداد افراد بیکار، همبستگی بالایی با فعالیت اقتصادی دارد. یک فرد بیکار به معنی آن است که وی پول کمی برای خرج کردن در اختیار دارد.

 

چه چیزی دلار استرالیا را حرکت می‌دهد؟

چشم‌انداز اقتصادی و نرخ بهره

دلار استرالیا به میزان زیادی تحت تاثیر عوامل اقتصادی کلان از جمله سیاست‌های پولی، نرخ‌های بهره و داده‌های اقتصادی داخلی می‌باشد.

هنگام معامله کردن دلار استرالیا، همواره توجه ویژه‌ای به چشم‌انداز نرخ بهره داشته باشید. برای مثال، نظرات مقامات بانک ریزرو استرالیا در رابطه با نرخ بهره می‌تواند اثر سنگینی را بر دلار استرالیا ایجاد نماید.

 

اقتصاد چین

برای بیش از نیمی از دهه‌ی گذشته، چین دوران موفقیت‌آمیزی را داشته و آمار و ارقام رشد عظیمی را ثبت نموده است. به منظور تولید کالاهای تمام شده، چین بسیاری از مواد خام مورد نیاز خود مانند زغال‌سنگ و سنگ آهن را از استرالیا تامین می‌کند.

برای آنکه چین بتواند مواد خام را از استرالیا خریداری کند، باید ابتدا ارز محلی خود را با دلار استرالیا تبادل کند. این به معنای آن است که افزایش تقاضا برای کالاهای چینی تمایل به تقویت ارزش دلار استرالیا دارد.

به همین ترتیب، کاهش تقاضا برای کالاهای چینی می‌تواند منجر به سقوط ارزش دلار استرالیا گردد.

 

داده‌های اقتصادی نیوزیلند

به میزان کمتر، داده‌های اقتصادی نیوزیلند نیز رفتار قیمت دلار استرالیا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که اقتصاد نیوزیلند بسیار شبیه استرالیا است که باعث می‌شود ارزهای آنها با یکدیگر همبستگی مثبت داشته باشند.

در واقع، رابطه بین این دو کشور گاهی به عنوان "ترانس تاسمان" توصیف می‌شود که حاکی از وجود دریای تاسمان بین این دو کشور می‌باشد و نشان می‌دهد که چقدر اقتصاد آنها به یکدیگر گره خورده است.

با توجه به آنچه گفته شد، مهم است که به اهمیت داده‌های اقتصادی نیوزیلند که در آستانه انتشار هستند آگاه باشید زیرا می‌توانند به طور مستقیم باعث حرکت دلار استرالیا شوند.

مقاله مرتبط: عاملی مؤثر بر رفتار قیمت NZD/USD

معامله جفت‌ارز AUD/USD

جفت‌ارز AUD/USD در مقادیری بر حسب دلار استرالیا معامله می‌شود. مقادیر لات استاندارد برابر با 100.000 دلار استرالیا و مقادیر مینی لات برابر با 10.000 دلار استرالیا می‌باشند. برای آشنایی با لات در فارکس و نحوه محاسبه آن وارد صفحه لینک شده شوید.

ارزش پیپ که بر حسب دلار آمریکا است، با تقسیم کردن 1 پیپ از جفت‌ارز AUD/USD (که مقدار آن 0.0001 است) بر نرخ فعلی جفت‌ارز AUD/USD محاسبه می‌گردد.

سود و زیان بر حسب دلار آمریکا هستند. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک لات استاندارد، هر یک پیپ حرکت، ده دلار آمریکا ارزش دارد. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک مینی لات، هر یک پیپ حرکت، یک دلار آمریکا ارزش دارد.

محاسبات سپرده احتیاطی بر اساس دلار آمریکا است. برای مثال، اگر نرخ فعلی جفت‌ارز AUD/USD برابر با 0.9000 و اهرم افزایش سرمایه 100:1 باشد، 900 دلار آمریکا سپرده احتیاطی در دسترس مورد نیاز است تا بتوان یک لات استاندارد از 100.000 دلار استرالیا را معامله کرد. توجه داشته باشید با افزایش نرخ AUD/USD، سپرده احتیاطی در دسترس بیشتری بر حسب دلار آمریکا مورد نیاز می‌باشد. در مقابل، هر چه نرخ AUD/USD کمتر باشد، سپرده احتیاطی در دسترس کمتری بر حسب دلار آمریکا مورد نیاز است.

 

تاکتیک‌های معامله جفت‌ارز AUD/USD

از آنجایی که دلار استرالیا یکی از بهترین نامزدها برای معامله انتقالی (خرید ارزی با نرخ‌های بهره بالا و فروش ارزی با نرخ‌های بهره پایین) است، جفت‌ارز AUD/USD به میزان زیادی تحت تاثیر جفت‌ارزها می‌باشد.

چگونه می‌توانید از این مطلب به سود خود بهره ببرید؟

خوب، اگر شکسته شدن یک سطح حمایت تکنیکال قابل توجه در جفت‌ارز AUD/JPY را مشاهده کردید، این می‌تواند نشانه خوبی برای فروش جفت‌ارز AUD/USD باشد!

چیز دیگری که هنگام معامله جفت‌ارز AUD/USD باید مد نظر داشته باشید، داده‌های اقتصادی منتشره از سوی نیوزیلند است. به دلیل نزدیکی و روابط تجاری استرالیا با نیوزیلند، داده‌های اقتصادی مثبت نیوزیلند معمولا به بالا بردن ارزش دلار استرالیا کمک می‌کند.

یعنی اینکه گزارش‌های اقتصادی بهتر از حد انتظار نیوزیلند می‌تواند به عنوان نشانه خوبی برای خرید دلار استرالیا در نظر گرفته شود. در مقابل، داده‌ها اقتصادی ضعیف نوزیلند می‌تواند دلیلی برای فروش دلار استرالیا باشد.

در آخر، زمانی را صرف بررسی نحوه حرکت قیمت‌های کالاهای اساسی به خصوص طلا نمایید. غالبا قیمت طلا منجر به حرکت دلار استرالیا می‌شود.

این بدان معناست که هر گاه ارزش طلا افزایش یابد، جفت‌ارز AUD/USD می‌تواند به دنبال آن افزایش یابد. طبیعتا با سقوط ارزش طلا، دلار استرالیا نیز تمایل به سقوط دارد.

 شما تنها چهار  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

4. تحلیل فارکس

 

2398 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link