1

آشنایی کامل با تاثیر کشور نیوزلند در بازار جهانی فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/6/4 منتشر شده است

نیوزیلند

آشنایی با تاثیر نیوزلند در بازار فارکس

میخواهیم قبل از توضیح تاثیر کشور نیوزیلند در فارکس کمی در مورد این کشور صحبت کنیم و شما را بهتر برای آموزش فارکس آماده کنیم و در مورد اقتصاد این کشور و سیاست های پولی و بودجه ای آن حرف بزنیم، البته فراموش نشود تمام این توضیحات به صورت کامل و مفصل در دوره خصوصی آموزش فارکس بیان میشود.

 

اگر فیلم ارباب حلقه‌ها را دیده باشید، در این صورت احتمالا سرزمین میانی را می‌شناسید که جایی در امتداد تپه‌های نیوزلند قرار گرفته است.

علاوه بر اینکه این کشور موطن فرودو بگینز و دوستان هابیتش است. نیوزلند همچنین یکی از همسایگان استرالیا در اقیانوسیه در منطقه جنوبی اقیانوس آرام می‌باشد.

این کشور از دو جزیره اصلی به نام‌های جزیره شمالی و جزیره جنوبی و چندین جزیره کوچک‌تر تشکیل شده است.

نیوزلند مشهور به داشتن تعداد گوسفندانی بیشتر از تعداد مردمش بوده و جمعیت آن چهار میلیون نفر می‌باشد. برای روشن‌تر شدن مطلب باید بگوییم که نیویورک به تنهایی جمعیتی بالغ بر 8.4 میلیون نفر در سال 2011 داشته است.

نیوزلند به نام Aotearoa نیز شناخته می‌شود که در زبان مائوری (یکی از زبان‌های اصلی در این کشور) به معنی "سرزمین ابر سفید طولانی" است.

تاثیر نیوزلند در بازار فارکس

نیوزلند: آمار، ارقام و ویژگی‌ها

تاثیر نیوزلند در بازار فارکس

  • همسایگان: استرالیا، فیجی، تونگا
  • مساحت: 104.483 مایل مربع
  • جمعیت: 4.537.081 (یکصد و بیست و سومین کشور)
  • تراکم: 42.7 نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: ولینگتون (با جمعیت 179.466 نفر)
  • رئیس حکومت: ملکه الیزابت دوم
  • رئیس دولت: نخست وزیر جان کی (John Key)
  • چهره‌های سرشناس: راسل کرو
  • واحد پول: دلار نیوزلند (NZD)
  • واردات اصلی: ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه و هواپیما، نفت، تجهیزات الکترونیکی، منسوجات، پلاستیک
  • صادرات اصلی: سنگ‌های معدنی و فلزات، پشم، محصولات غذایی و حیوانات زنده، سوخت، ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل
  • شرکای واردات: چین (16.4%)، استرالیا (15.2%)، ایالات متحده (9.3%)، ژاپن (6.9%)، سنگاپور (4.8%)، آلمان (4.4%)
  • شرکای صادرات: استرالیا (21.1%)، چین (15%)، ایالات متحده (9%)، ژاپن (7%)
  • منطقه زمانی: GMT +12
  • وب سایت: http://www.newzealand.govt.nz

 

نمای کلی اقتصادی

در ادامه مقاله تاثیر کشور نیوزیلند در فارکس باید گفت این کشور جمعیت اندکی دارد، دارای اقتصادی نسبتا کوچکی نیز می‌باشد. تولید ناخالص داخلی آن که دارای ارزشی به میزان 123 میلیارد دلار آمریکا در سال 2011 بوده است، این کشور را در رتبه شصت و پنجم در میان اقتصادهای دنیا قرار می‌دهد. اما نیوزلند را دست کم نگیرید... این کشور بازیگری قوی در تجارت می‌باشد!

فعالیت اقتصاد آنها به میزان زیادی به تجارت وابسته است که عمدتا با سرزمین زیرین (استرالیا)، سرزمین آفتاب تابان (ژاپن) و عمو سام (ایالات متحده) می‌باشد. اقتصاد این کشور مبتنی بر صادرات بوده و صادرات اصلی آن از جمله سنگ‌های معدنی، فلزات و پشم یک سوم تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد. این کشور همچنین بیشتر گاوها و فراورده‌های لبنی خود را صادر می‌کند. آیا گوشت گاو آنگوس برایتان آشنا نیست؟

صنایع اولیه آن کشاورزی و گردشگری است و آنها بخش تولید و فناوری کوچکی دارند. به خاطر همین، واردات آن از کشورهای دیگر غالبا مشتمل بر ماشین‌آلات سنگین، تجهزات، وسایل نقلیه و محصولات الکترونیکی می‌باشد.

از آنجاییکه این کشور بسیاری از موانع سرمایه‌گذاری خارجی را برطرف نموده است، بانک جهانی کشور نیوزلند را به عنوان یکی از کسب و کار پسندترین کشورها در دنیا پس از سنگاپور ستوده است.

 

سیاست‌های پولی و بودجه‌ای

بانک ریزرو نیوزلند (RBNZ) مسئول سیاست پولی و بودجه‌ای کشور است. در حال حاضر آقای آلن بولارد (Alan Bollard) ریاست آن را بر عهده دارد و این بانک هشت بار در سال جلسات سیاست پولی را برگزار می‌کند. وظیفه بانک ریزرو نیوزلند حفظ ثبات قیمت، تنظیم نرخ‌های بهره و نظارت بر تولید و نرخ‌های مبادله می‌باشد.

جهت رسیدن به ثبات قیمت، بانک ریزرو نیوزلند باید اطمینان یابد که تورم سالیانه به نرخ هدف بانک مرکزی یعنی 1.5% دست می‌یابد... در غیر این صورت دولت این حق را دارد که رئیس بانک ریزرو نیوزلند را اخراج نماید (شوخی نمی‌کنیم).

بانک ریزرو نیوزلند ابزارهای زیر را در زرادخانه سیاست پولی خود در اختیار دارد:

نرخ رسمی پول نقد (OCR) که نرخ‌های بهره کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بوسیله بانک ریزرو نیوزلند تنظیم می‌گردد. بانک مرکزی بوسیله ارایه وام با نرخی به اندازه 25 واحد بالاتر از این نرخ به بانک‌های تجاری و استقراض با نرخی به اندازه 25 واحد پایین‌تر از این نرخ از آنها، قادر است نرخ‌های بهره ارایه شده به افراد و کسب و کار‌ها را کنترل کند.

عملیات بازار باز برای دستیابی به هدف پول نقد یا میزان ذخایر موجود در بانک‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پیش‌بینی هدف پول نقد به صورت روزانه، بانک ریزرو نیوزلند می‌تواند محاسبه کند که چه مقدار پول برای رسیدن به هدف باید در اقتصاد تزریق نماید.

 

آشنایی با دلار نیوزیلند (NZD)

نام مستعار دلار نیوزلند "Kiwi" است که نام یک پرنده بوده و همچنین نماد ملی کشور نیوزلند می‌باشد. اما اجازه دهید بر آن به عنوان یک ارز و خصوصیات جالبش تمرکز کنیم.

 

کالاهای اساسی را به من نشان بده!

از آنجایی که اقتصاد نیوزلند تا حد زیادی به صادرات کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی آن وابسته است، عملکرد کلی اقتصادی آن به قیمت‌های کالاهای اساسی مرتبط است.

اگر قیمت این کالاها افزایش یابد، آنگاه مقدار پول پرداخت شده برای صادرات نیوزلند نیز افزایش می‌یابد که موجب سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی کشور می‌گردد. از آنجایی که تولید ناخالص داخلی بالاتر بازتابی از عملکرد اقتصادی قوی است، این موضوع می‌تواند منجر به افزایش ارزش دلار نیوزلند شود.

در مقابل، سقوط قیمت‌های کالاهای اساسی باعث کاهش ارزش پولی صادرات شده و در نتیجه سهم کمتری از تولید ناخالص داخلی کشور می‌گردد. تولید ناخالص داخلی پایین‌تر می‌تواند باعث کاهش ارزش دلار نیوزیلند گردد.

 

من دست در دست دلار استرالیا حرکت می‌کنم

با توجه به اینکه استرالیا شریک تجاری شماره یک نیوزلند می‌باشد، عملکرد اقتصادی استرالیا تاثیر شگرفی بر نیوزلند دارد.

برای مثال، هنگامی که اقتصاد استرالیا عملکرد خوبی دارد، شرکت‌های استرالیایی فعالیت‌های وارداتی خود را افزایش داده و حدس می‌زنید که چه کسی از این امر سود می‌برد؟ البته نیوزلند!

 

... و درست مانند دلار استرالیا، من از معاملات انتقالی لذت می‌برم!

درست مانند استرالیا، نیوزلند دارای نرخ‌های بهره بالاتری در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ از جمله ایالات متحده، بریتانیا یا ژاپن می‌باشد.

تفاوت نرخ‌های بهره بین اقتصادها معمولا به عنوان نشان‌دهنده‌ای برای جریان پول عمل می‌کند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند بازده بالاتری دریافت کنند، آنها سرمایه‌های کم‌بازده‌تر را در ازای دارایی‌ها یا ارزهای پربازده‌تر می‌فروشند. به عبارتی دیگر، هرچه نرخ بهره بالاتر باشد، جریان پول به داخل آن بیشتر است.

 

من مهاجرت بیشتر را دوست دارم.

چون جمعیت نیوزیلند کمتر از نیمی از جمعیتی است که در نیویورک زندگی می‌کنند، افزایش مهاجرت به داخل این کشور، اثری بزرگی بر اقتصاد آن دارد. دلیل این امر این است که با افزایش جمعیت، تقاضا برای کالاها و مصرف کلی افزایش می‌یابد.

 

اوه، من هم به آب و هوا حساس هستم!

اقتصاد نیوزلند نیز تا حد زیادی بوسیله صنعت کشاورزی آن در حرکت است که این امر حاکی از آن است که شرایط سخت آب و هوایی از جمله خشکسالی تاثیر منفی بسیار زیادی بر کل اقتصاد این کشور دارد. امواج گرمایی که در استرالیا نیز شایع هستند و بوسیله آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها به دفعات بیشتری تکرار می‌گردند، خساراتی به میزان 1% تولید ناخالص داخلی به این کشور تحمیل می‌کنند. این موارد برای دلار نیوزلند اصلا خوب نیستند...

 

شاخص‌های مهم اقتصادی برای دلار نیوزلند

تولید ناخالص داخلی (GDP): درست مانند هر کشور دیگری، تولید ناخالص داخلی به عنوان یک کارنامه اقتصادی برای نیوزلند عمل می‌کند. این گزارش با اندازه‌گیری عملکرد کلی اقتصادی نیوزلند، تقاضا برای دلار نیوزلند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI): شاخص قیمت مصرف‌کننده تغییر در سطوح قیمت را اندازه‌گیری می‌کند. به عنوان مقیاسی برای تورم، این شاخص به دقت توسط بانک ریزرو نیوزلند تحت نظر قرار دارد تا بدینوسیله بتواند تغییرات در سیاست‌های پولی را تعیین نماید. همانطور که می‌دانید هدف آنها حفظ ثبات قیمت می‌باشد.

تراز تجاری: از آنجایی که نیوزلند یک اقتصاد مبتنی بر صادرات است، معامله‌گران معمولا نگاهی به تراز تجاری خود دارند تا تقاضای بین‌المللی برای محصولات نیوزلند را اندازه‌گیری کنند.

 

چه چیزی دلار نیوزلند را در فارکس حرکت می‌دهد؟

رشد اقتصادی

رشد مثبت تولید ناخالص داخلی بازتابی از جایگاه قوی اقتصادی نیوزلند بوده و تقاضا برای ارز این کشور را افزایش می‌دهد. رشد منفی تولید ناخالص داخلی نشان‌دهنده عملکرد ضعیف اقتصادی کشور بوده و تقاضا برای دلار نیوزلند را کاهش می‌دهد.

 

افزایش صادرات

تقاضای بیشتر برای محصولات نیوزیلند غالبا منجر به تولید ناخالص داخلی بالاتر می‌شود که آن نیز به نوبه خود موجب ترقی دلار نیوزلند می‌گردد. در مقابل، صادرات کمتر سهم کمتری را در تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص داده و منجر به سقوط ارزش دلار نیوزلند می‌شود.

 

افزایش قیمت کالاهای اساسی

افزایش قیمت کالاهای اساسی باعث می‌شود ارزش پولی صادرات نیوزلند افزایش یابد و تولید ناخالص داخلی آن را بالا ببرد. از سوی دیگر، سقوط قیمت کالاهای اساسی منجر به سقوط ارزش صادرات شده و تولید ناخالص داخلی را پایین می‌آورد.

 

معامله جفت‌ارز NZD/USD

از آنجاییکه ارز متقابل دلار آمریکا است، لذا تغییرات در ارزش بر حسب دلار آمریکا اندازه‌گیری می‌شود.

برای اندازه پوزیشنی برابر با 100.000 واحد از جفت‌ارز NZD/USD هر یک پیپ حرکت، ده دلار آمریکا ارزش دارد در حالیکه برای اندازه پوزیشنی برابر با 10.000 واحد از جفت‌ارز NZD/USD هر یک پیپ حرکت، یک دلار آمریکا ارزش دارد.

محاسبات سپرده احتیاطی بر اساس دلار آمریکا است. برای مثال، اگر نرخ فعلی جفت‌ارز NZD/USD برابر با 0.7000 و اهرم افزایش سرمایه 100:1 باشد، 700 دلار آمریکا سپرده احتیاطی در دسترس برای پوزیشنی به اندازه 100.000 دلار نیوزلند مورد نیاز است. پوزیشنی به اندازه 10.000 دلار نیوزلند به سپرده احتیاطی در دسترس به میزان 70 دلار آمریکا نیاز دارد.

همانطور که می‌بینید به دلیل ارزش نسبی کمتر دلار نیوزلند در مقابل دلار آمریکا، میزان سپرده احتیاطی در دسترس کمتری در بین سایر ارزهای اصلی مورد نیاز است. این یعنی اینکه معاملات Kiwi ارزان‌تر تمام می‌شود!

 

تاکتیک‌های معامله جفت‌ارز NZD/USD

در ادامه مقاله تاثیر دلار نیوزیلند در فارکس باید توجه کنید که گزارش‌های اقتصادی قوی نیوزلند منجر به افزایش ارزش دلار نیوزلند می‌گردد. بنابراین اگر احتمال زیادی وجود داشته باشد که انتشار یک گزارش اقتصادی بتواند اجماع بازار را تحت تاثیر قرار دهد، این امر می‌تواند نشانه‌ای برای خرید جفت‌ارز NZD/USD باشد.

از سوی دیگر، گزارش‌های ضعیف اقتصادی باعث فشار بر دلار نیوزلند می‌گردند. اگر احتمال داشته باشد که گزارشی ضعیف‌تر از حد انتظار منتشر شود، می‌تواند شانسی برای فروش جفت‌ارز NZD/USD باشد.

گذشته از دقت بر گزارش‌های اقتصادی، توجه به رفتار قیمت کالاهای اساسی نیز می‌تواند به عنوان عاملی مؤثر بر رفتار قیمت NZD/USD مد نظر قرار گیرد.

تاریخچه اخیر نشان داده هنگامی که تقاضا برای دارایی‌های پرریسک‌تر قوی باشد، قیمت‌های کالاهای اساسی تمایل به افزایش دارند. در طول این زمان، سرمایه‌گذاران پول خود را در دارایی‌های پربازده‌تر مانند طلا و سایر کالاهای اساسی قرار داده و دلار آمریکا که کم‌بازده‌تر است را می‌فروشند. در نتیجه، دلار نیوزلند که مبتنی بر کالاهای اساسی است در مقابل دارایی ایمن دلار آمریکا به شدت تقویت می‌شود.

از سوی دیگر، وقتی ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را مجبور می‌کند که به دارایی‌های ایمن بازگردند، ارزش دلار نیوزلند در مقابل دلار آمریکا کاهش می‌یابد.

درست مانند دلار استرالیا، دلار نیوزلند نیز نامزد مناسبی برای معامله انتقالی است. از آنجاییکه معاملات انتقالی مشتمل بر خرید ارزی با نرخ‌های بهره بالا و فروش ارزی با نرخ‌های بهره پایین است، نرخ بهره نسبتا بالای نیوزلند حمایت خوبی را برای دلار نیوزلند فراهم می‌آورد.

 

شما تنها چهار  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

4. تحلیل فارکس

 

 

 

2399 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link