1

آشنایی کامل با تاثیراتی که کشور کانادا در بازار فارکس دارد

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/6/3 منتشر شده است

کانادا

تاثیر نقش کانادا در بازار فارکس

میخواهیم قبل از توضیح تاثیر کشور کانادا در فارکس کمی در مورد خود این کشور صحبت کنیم و شما را بهتر برای آموزش فارکس اماده کنیم و در مورد اقتصاد این کشور و سیاست های پولی و بودجه ای آن صحبت کنیم، البته قابل ذکر است تمام این توضیحات به صورت کامل و مفصل در دوره خصوصی آموزش فارکس بیان میشود.

کانادا همسایه‌ی دوست، دوست‌دار محیط زیست، تحت تاثیر فرانسه و نیمه منجمد شمالی کشور آمریکا می‌باشد. این کشور مکانی است که برخی از شگفت‌انگیزترین چیزها را در دنیا درست کرده است از جمله بسکتبال، بیسبال، شربت افرا و اسمارتیز.کانادا که ناحیه جغرافیایی آن قسمت اعظم آمریکای شمالی را در بر می‌گیرد، از اقانوس اطلس به سمت شرق تا اقیانوس آرام امتداد یافته است. این کشور از ده استان و سه قلمرو تشکیل شده و یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا در نظر گرفته می‌شود.

از لحاظ وسعت، کانادا پس از روسیه مقام دوم را در بین کشورهای دنیا دارد. با توجه به وسعت و مشارکت این کشور در دنیا، می‌توانید تصور کنید که کانادا و پول داخلی آن یعنی دلار کانادا، چقدر در معاملات فارکس اهمیت دارند.

نقش کانادا در بازار فارکس

کانادا: آمار، ارقام و ویژگی‌ها

تاثیر نقش کانادا در بازار فارکس

  • همسایگان: ایالات متحده آمریکا
  • مساحت: 3.854.085 مایل مربع
  • جمعیت: 35.427.524
  • تراکم: 8.3 نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: اتاوا
  • رئیس حکومت: ملکه الیزابت دوم، با نمایندگی فرماندار کل دیوید لوید جانستون (David Lloyd Johnston)
  • نخست وزیر: استفن هارپر (Stephen Harper)
  • چهره‌های سرشناس: جاستین بیبر، استیو نش، سیدنی کرازبی
  • واحد پول: دلار کانادا (CAD)
  • واردات اصلی: ماشین آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری و قطعات، تجهیزات الکترونیکی، نفت خام، مواد شیمیایی، برق، کالاهای مصرفی با دوام
  • صادرات اصلی: وسایل نقلیه موتوری و قطعات، ماشین آلات صنعتی، هواپیما، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات الکترونیکی، مواد شیمیایی، پلاستیک، کود، خمیر چوب مخصوص کاغذسازی، الوار، مواد نفتی خام، گاز طبیعی، برق، آلومینیوم
  • شرکای واردات: ایالات متحده (50.6%)، چین (11%)، مکزیک (5.5%)
  • شرکای صادرات: ایالات متحده (74.5%)، چین (4.3%)، بریتانیا (4.1%)
  • مناطق زمانی: GMT -8، GMT -7، GMT -6، GMT -5، GMT -4
  • وب سایت: http://www.canada.gc.ca/home.html

 

نمای کلی اقتصادی

در ادامه مقاله تاثیر کشور کانادا در فارکس باید گفت کانادا یک کشور مبتنی بر منابع می‌باشد که به معنای آن است که بیشتر رشد اقتصادی که در اوایل تجربه کرده ناشی از بهره‌برداری و صادرات منابع طبیعی آن بوده است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد کانادا دهمین اقتصاد بزرگ دنیاست که موجب شده عضو گروه G8 باشد. این کشور هفتمین تولیدکننده بزرگ طلا و هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت است.

علیرغم صنایع تولیدی قوی این کشور، عملا بخش عمده تولید ناخالص داخلی کانادا برآمده از بخش خدمات آن می‌باشد. بخش پیشرفته خدمات این کشور سه نفر از هر چهار نفر کانادایی شاغل را در استخدام خود دارد و حدود 70% از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود. دفعه بعد که یک کانادایی را دیدید، جلو رفته و با او شرط ببندید که وی در صنایع خدماتی مشغول به کار است! در اغلب مواقع برنده خواهید شد!

اقتصاد کانادا در واقع از ژانویه سال 1989 که تفاهمنامه تجارت آزاد اجرایی گردید، شروع به پیشرفت نمود. این تفاهمنامه اساسا تمام تعرفه‌های (مالیات اعمال شده بر تجارت) بین ایالات متحده و کانادا را حذف کرد. در نتیجه، اکنون کانادا بیش از 70% از کالاهای خود را به ایالات متحده صادر می‌کند.

 

سیاست‌های پولی و بودجه‌ای

بانک کانادا (BOC) هیئت حاکمه اصلی در خصوص تعیین سیاست پولی کشور می‌باشد. تصمیمات در مورد سیاست پولی به وسیله شورای حکومتی گرفته می‌شود. این شورا متشکل از رئیس بانک، معاون ارشد و چهار معاونت دیگر می‌باشد.

بر خلاف اغلب بانک‌های مرکزی دیگر، بانک کانادا زمان معینی برای اعمال تغییرات در سیاست‌های خود ندارد. شورا در هر روز کاری جلسه داشته و می‌تواند در صورت تمایل در هر زمانی سیاست پولی را تغییر دهد.

مسئولیت اساسی این بانک مشابه سایر بانک‌های مرکزی است یعنی اینکه هدفشان این است که از ثبات قیمت دلار کانادا اطمینان حاصل کنند و نرخ تورم کشور را در بازه هدف 1-3% نگاه دارند. بانک کانادا این کار را از طریق عملیات بازار باز و تنظیم دائمی نرخ بانک انجام می‌دهد.

بانک کانادا عملیات بازار باز را به وسیله استفاده از روشی به نام سیستم انتقال ارزش بزرگ (LVTS) اجرا می‌کند. این سیستم بانک‌های تجاری در سراسر کانادا را قادر می‌سازد تا بتوانند از یکدیگر پول قرض گرفته یا به یکدیگر پول قرض بدهند تا بتوانند مبادرت به انجام عملیات روزانه خود کنند. حال، نرخ بهره تعلق گرفته به این تراکنش‌ها نرخ بانک نامیده می‌شود. با تغییر نرخ بانک، بانک کانادا می‌تواند به طور اساسی جریان پول را در اقتصاد کنترل کند.

برای روشن شدن این مطلب فرض کنید که نرخ بانک روی 2.00% تنظیم شده است. بانک کانادا در یکی از جلسات خود در می‌یابد که دلار کانادا در حال از دست دادن ارزش خود به شکلی بسیار سریع‌تر از حد انتظار است و این موضوع باعث شده کسب و کارها قیمت کالاهایی که می‌فروشند و خدماتی که ارایه می‌دهند را افزایش دهند. پس بانک کانادا تصمیم می‌گیرد که نرخ بانک را به 2.50% افزایش دهد.

با بالا رفتن نرخ بانک، سودی که باید به وام‌دهندگان پرداخت شود افزایش می‌یابد و در نتیجه احتمال اینکه بانک‌ها، کسب و کارها و مصرف‌کنندگان وام بیشتری دریافت کنند، کاهش می‌یابد. حال از آنجایی که پول کمتری در اختیار مصرف‌کنندگان است، احتمال پول خرج کردن بوسیله آنان کاهش یافته و از تورم بیشتر جلوگیری می‌شود. کدام کسب و کاری قیمت‌های خود را افزایش می‌دهد در حالی که هیچ کس خریدی نمی‌کند؟

 

آشنایی با دلار کانادا (CAD)

شاید تعجب کرده باشید که چرا نام مستعار دلار کانادا به نام پرنده ملی این کشور یعنی Loonie می‌باشد. خوب دلیل آن این است که طرح این پرنده بر روی سکه‌های کانادا حکاکی شده است! در ادامه دیگر خصوصیات جالب دلار کانادا را بررسی می‌نماییم:

 

نفت و من

از لحاظ تاریخی قیمت نفت با جفت‌ارز USD/CAD به شدت همبستگی داشته است. قانون کلی این است که هر گاه قیمت‌های نفت شروع به افزایش کنند، دلار کانادا نیز معمولا تبعیت می‌کند. اگر پیش‌بینی شده باشد که قیمت نفت طی چند سال آینده افزایش می‌یابد، در این صورت شاید بخواهید جفت‌ارز USD/CAD را بفروشید!

 

ساعات کاری من کوتاه است...

جفت‌ارز USD/CAD معروف به این است که در بیشتر ساعات روز در بازه‌های محدود حرکت می‌کند. فقط در طی همپوشانی ساعات معاملاتی اروپا با ساعات معاملاتی آمریکا است که این جفت‌ارز شروع به حرکت می‌کند.

 

... برخلاف بهترین دوستم، دلار آمریکا...

عاملی کلیدی که هنگام معامله جفت‌ارز USD/CAD باید به آن دقت کنید این است که جهت‌گیری آن به اقتصاد آمریکا به شدت گره خورده است. به یاد داشته باشید که ایالات متحده و کانادا بیش از اینکه همسایگان نزدیکی باشند، درگیر تجارتی سنگین با یکدیگر هستند. وقتی که اقتصاد آمریکا رشدی قوی را تجربه می‌کند، اقتصاد کانادا نیز معمولا پشت سر آن در حال حرکت است! بنابراین هر گاه تصمیم گرفتید که دلار کانادا را معامله کنید، مدت زمانی را صرف بررسی وضعیت اقتصادی آمریکا نمایید.

 

... اما من همچنان در ساعات معاملاتی ایالات متحده چابک هستم.

دلار کانادا معمولا تا پیش از آغاز ساعات معاملاتی آمریکا در حدود ساعت 1:00 بعد از ظهر به وقت گرینویچ، شروع به حرکت نمی‌کند. دلار کانادا در طی ساعات معاملاتی آسیا و ساعات معاملاتی صبح اروپا حرکت اندکی را از خود نشان می‌دهد.

 

شاخص‌های مهم اقتصادی برای دلار کانادا

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI): مانند سایر بانک‌های مرکزی، هدف بانک کانادا این است که مطمئن شود تورم از کنترل خارج نمی‌گردد. از آنجاییکه شاخص قیمت مصرف‌کننده افزایش (یا کاهش) در قیمت‌های کالاها و خدمات مصرفی را دنبال می‌کند، این گزارش بوسیله معامله‌گران ارز به دقت تحت نظر قرار می‌گیرد.

تولید ناخالص داخلی (GDP): این شاخص گسترده‌ترین معیار برای فعالیت اقتصادی کانادا می‌باشد. تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که آیا کشور در حال رشد است یا خیر.

تراز تجاری: درست مانند سایر کشورهای مبتنی بر کالا، اقتصاد کانادا شدیدا تحت تاثیر تغییرات در فعالیت‌های صادراتی و وارداتی آن می‌باشد.

شاخص مدیران خرید Ivey (PMI): این شاخص یک نظرسنجی است که طراحی شده تا بوسیله آن بررسی شود آیا کسب و کارها نسبت به اقتصاد کشور خوش‌بین هستند یا بدبین. میزان بالاتر از پایه 50.0 یعنی اینکه شرایط در بخش کسب و کار در حال رشد است حال آنکه مقادر زیر 50.0 نشان‌دهنده عکس این حالت است.

 

چه چیزی دلار کانادا را حرکت می‌دهد؟

داده‌های اقتصادی ایالات متحده

حال در این قسمت از مقاله تاثیر کشور کانادا در فارکس باید بدانیم چه چیزی دلار کانادا را حرکت می دهد؟ در جواب باید گفت داده‌های اقتصادی آمریکا به طور معمول تقریبا همزمان با داده‌های اقتصادی کانادا منتشر می‌شوند. از یک سو، داده‌های منفی آمریکا به همراه داده‌های مثبت کانادا می‌توانند منجر به کاهش شدید ارزش جفت‌ارز USD/CAD شوند. از سوی دیگر، داده‌های مثبت آمریکا و داده‌های ضعیف کانادا می‌تواند باعث پرواز USD/CAD شوند!

 

ادغام‌ها و تملک‌ها

به دلیل ارتباط نزدیک بین ایالات متحده و کانادا، غالبا ادغام‌ها و تملک‌های شرکت‌ها اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث گردش حجم عظیمی پول بین دو کشور می‌گردد که تاثیر قابل توجهی بر بازار تبادل ارز خارجی می‌گذارد.

برای مثال، برای اینکه یک شرکت آمریکایی یک شرکت کانادایی را بخرد، باید ابتدا دلار آمریکایی خود را با دلار کانادایی مبادله کند تا داد و ستد کامل شود. تصور کنید که چه حجم عظیمی از پول در بازار تبادل ارز خارجی جریان می‌یابد تا این معامله صورت پذیرد!

 

معامله جفت‌ارز USD/CAD

جفت‌ارز‌ USD/CAD با مقادیری بر حسب دلار آمریکا معامله می‌شود. مقادیر لات استاندارد برابر با 100.000 دلار و مقادیر مینی لات برابر با 10.000 دلار می‌باشند.

ارزش پیپ که بر حسب دلار کانادا می‌باشد، با تقسیم کردن 1 پیپ از جفت‌ارز USD/CAD (که برابر است با 0.0001) بر نرخ جاری USD/CAD محاسبه می‌گردد.

سود و زیان بر حسب دلار کانادا هستند. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک لات استاندارد، هر یک پیپ حرکت، ده دلار کانادا ارزش دارد. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک مینی لات، هر یک پیپ حرکت، یک دلار کانادا ارزش دارد. به عنوان مثال، اگر نرخ مبادله فعلی جفت‌ارز USD/CAD برابر با 1.1000 باشد و بخواهید که یک لات استاندارد معامله کنید، در آن صورت یک پیپ برابر با 9.90 دلار آمریکا خواهد بود.

محاسبات سپرده احتیاطی (مارجین) بر اساس دلار آمریکا است. در صورتی که اهرم افزایش سرمایه (لوریج) 100:1 باشد، به 1.000 دلار آمریکا برای معامله 100.000 واحد از جفت‌ارز USD/CAD نیاز می‌باشد.

 

تاکتیک‌های معامله جفت‌ارز USD/CAD

از آنجایی که جفت‌ارز USD/CAD فقط در طول ساعات معاملات ایالات متحده فعال است، این جفت‌ارز در ساعات معاملاتی آسیا و اروپا شدیدا مستعد خروج قیمت‌های کاذب می‌باشد. این به معنای آن است که شکسته شدن یک سطح حمایت قابل توجه در جفت‌ارز USD/CAD در ساعات معاملاتی صبح اروپا اغلب اوقات یک خروج قیمت کاذب خواهد بود.

توجه به تفاوت‌های بین نتایج داده‌های اقتصادی آمریکا و کانادا نیز تمرین بزرگی برای تعیین جهت حرکت USD/CAD می‌باشد. به دلیل اینکه داده‌های اقتصادی آمریکا و کانادا تنها با اختلاف چند ساعت از یکدیگر منتشر می‌گردند، اختلافات در نتایج منجر به حرکت‌های اغراق‌آمیز در یک جهت می‌گردد.

برای مثال، داده‌های منفی آمریکا همراه با داده‌های مثبت کانادا دلیل خوبی برای فروش USD/CAD خواهد بود.

در آخر، علاوه بر توجه به داده‌های اقتصادی، صرف زمان برای تحلیل رفتار قیمت نفت می‌تواند کمک زیادی در معاملات دلار کانادا باشد.

از آنجایی که کانادا یکی از تولیدکنندگان عمده نفت در جهان در نظر گرفته می‌شود، تغییرات در قیمت‌های نفت تاثیر کاملا سنگینی بر ارزش دلار کانادا می‌گذارد. در حقیقت، از سال 1988، نرخ مبادله جفت‌ارز USD/CAD و قیمت نفت به میزان 68% با یکدیگر همبستگی معکوس داشته‌اند.

چگونه می‌توانید از این موضوع به سود خود استفاده کنید؟ خوب، اگر متوجه شدید که در طول زمان قیمت‌های بنزین در پمپ بنزین محلی شما در حال افزایش هستند، این امر می‌تواند تاییدیه‌ی اضافی مورد نیاز را برای فروش جفت‌ارز USD/CAD به شما بدهد.

 

شما تنها چهار  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

4. تحلیل فارکس

 

 

 

2377 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link