1

آموزش 0 تا 100 اصطلاحات ضروری و کاربردی بازار فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/9/30 منتشر شده است

هر گاه مهارت جدیدی را فرا می‌گیرید، لازم است که اصطلاحات آن را نیز یاد بگیرید. شما به عنوان یک تازه‌کار پیش از شروع به اولین معامله خود باید عبارات خاصی را خیلی خوب بلد باشید. بعضی از این اصطلاحات را تا کنون آموخته‌اید اما مرور آنها خالی از فایده نمی‌باشد. در آموزش فارکس و یا آموزش بورس شما نیاز دارید تا مفاهیم اولیه را به درستی درک کنید. سپس در بین معتبرترین بروکرهای فارکس، بهترین بروکر فارکس فعال در بازار ایران را انتخاب کنید و بعد یک حساب دمو در این بروکرها باز کنید. بروکرهای فعال و معتبر در بازار ایران شامل لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم می شوند. البته بروکر فارکس تایم فعالیت خود را به ایرانیان خارج از ایران محدود کرده است.پس از انتخاب بروکر فارکس مناسب، استراتژی فارکس خود را با توجه به آموزش های جامع انتخاب می کنید و از آن در حساب دمو استفاده کرده و سپس یک حساب واقعی باز کرده، واریز و برداشت خود را انجام داده و اولین معامله خود را باز می کنید. در ابتدا از تعریف جفت ارزها شروع می کنیم:

اصطلاحات بازار فارکس

 

ارزهای اصلی و فرعی در بازار فارکس

هشت ارزی که بیش از بقیه معامله می‌شوند شامل دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR)، ین ژاپن (JPY)، پوند انگلستان (GBP)، فرانک سوئیس (CHF)، دلار کانادا (CAD)، دلار نیوزیلند (NZD) و دلار استرالیا (AUD) ارزهای اصلی یا "اصلی‌ها" (Majors) نامیده می‌شوند. اینها نقدشونده‌ترین و جذاب‌ترین‌ها هستند. همه ارزهای دیگر به عنوان ارزهای فرعی تلقی می‌گردند.

 

مفهوم ارز پایه در بازار فارکس

ارز پایه، اولین ارز ذکر شده در یک جفت ارز است. نرخ جفت ارز نشان می‌دهد که ارز پایه بر حسب ارز دوم چقدر ارزش دارد. برای مثال، اگر نرخ جفت ارز USD/CHF برابر با 1.6350 باشد، آنگاه یک دلار آمریکا به اندازه 1.6350 فرانک سوئیس ارزش دارد.

در بازار فارکس، دلار آمریکا به طور معمول به عنوان ارز پایه برای قیمت‌دهی استفاده می‌شود یعنی اینکه نرخ‌ها به صورت واحدی از یک دلار آمریکا بر حسب هر ارز دیگری در جفت ارز ذکر می‌شود. موارد اصلی استثناء این قانون عبارتند از پوند انگلستان، یورو، دلار استرالیا و دلار نیوزیلند.

مفهوم ارز متقابل در بازار فارکس

ارز متقابل، به دومین ارز در هر جفت ارز اطلاق می‌گردد. به آن غالبا ارز پیپ هم گفته می‌شود و هر سود یا زیان تحقق نیافته بر اساس این ارز بیان می‌شود.

 

مفهوم پیپ در بازار فارکس

یک پیپ کوچکترین واحد قیمت هر جفت ارز می‌باشد. تقریبا همه جفت ارزها از پنج رقم معنی‌دار تشکیل شده‌اند و اغلب جفت ارزها دارای نقطه اعشار بعد از اولین رقم می‌باشند. به عنوان مثال نرخ جفت ارز EUR/USD مساوی با 1.2538 است. در این مثال، یک پیپ مساوی است با کوچکترین تغییر در چهارمین رقم اعشار یعنی 0.0001. بنابراین اگر در هر جفت ارز، دلار آمریکا ارز متقابل باشد آنگاه یک پیپ همیشه مساوی با 1/100 سنت (cent) می‌باشد.

موارد استثناء قابل توجه جفت ارزهایی هستند که شامل ین ژاپن می‌باشند. در اینگونه جفت ارزها یک پیپ برابر با 0.01 است.

مفهوم پیپت در بازار فارکس

یک دهم پیپ را پیپت می‌گویند. برخی از کارگزارها پیپ‌های کسری یا پیپت‌ها را برای دقت اضافه در نرخ قیمت‌ها ارایه می‌دهند. برای مثال اگر جفت ارز EUR/USD از 1.32156 به 1.32158 حرکت نماید، یعنی اینکه 2 پیپت حرکت کرده است.

مفهوم قیمت خرید بازار (Bid)

قیمت Bid قیمتی است که بازار آمادگی دارد یک ارز خاص را در آن قیمت در بازار فارکس خریداری کند. در این قیمت، معامله‌گر می‌تواند ارز پایه را بفروشد. این قیمت در سمت چپ قیمت جفت ارز نشان داده می‌شود.

به عنوان مثال در قیمت جفت ارز GBP/USD 1.8812/15، قیمت Bid برابر با 1.8812 است. یعنی اینکه شما یک پوند انگلستان را به قیمت 1.8812 دلار آمریکا می‌فروشید.

مفهوم قیمت فروش بازار (Ask یا Offer)

قیمت Ask قیمتی است که بازار آمادگی دارد یک ارز خاص را در آن قیمت در بازار فارکس بفروشد. در این قیمت، شما می‌توانید ارز پایه را بخرید. این قیمت در سمت راست قیمت جفت ارز نشان داده می‌شود.

به عنوان مثال در قیمت جفت ارز EUR/USD 1.2812/15، قیمت Ask برابر با 1.2815 است. یعنی اینکه شما می‌توانید یک یورو را به قیمت 1.2815  دلار آمریکا بخرید. به قیمت Ask، قیمت پیشنهادی (Offer) نیز گفته می‌شود.

 

مفهوم اسپرد خرید/فروش در بازار فارکس

اسپرد به اختلاف بین قیمت‌های Bid و Ask گفته می‌شود. "قیمت رقم بزرگ" به نحوه اعلام قیمت توسط دلالان گفته می‌شود که به چند عدد ابتدایی نرخ مبادله اشاره دارد. این اعداد معمولا در اعلام قیمت دلالان حذف می‌شوند. برای مثال، نرخ جفت ارز USD/JPY ممکن است 118.30/118.34 باشد اما به صورت شفاهی بدون سه عدد ابتدایی و به صورت "30/34" بیان می‌شود. در این مثال، جفت ارز USD/JPY دارای اسپردی به میزان 4 پیپ می‌باشد.

 

روش ارایه قیمت

نرخ مبادله در بازار فارکس با استفاده از قالب زیر بیان می‌گردد:

قیمت Ask / قیمت Bid = ارز متقابل / ارز پایه

 

هزینه تراکنش (هزینه معامله) در بازار فارکس

مشخصه مهم اسپرد خرید/فروش این است که این اسپرد هزینه یک معامله دور کامل نیز می‌باشد. یک دور کامل یعنی یک معامله خرید (یا فروش) و یک معامله جبرانی فروش (یا خرید) به همان اندازه و در همان جفت ارز. برای مثال در مورد جفت ارز EUR/USD با نرخ 1.2812/15، هزینه تراکنش 3 پیپ است.

فرمول محاسبه هزینه تراکنش به شرح زیر است:

قیمت Bid – قیمت Ask = هزینه تراکنش (اسپرد)

 

مفهوم جفت ارز متقاطع در بازار فارکس

یک جفت ارز متقاطع به جفت ارزی گفته می‌شود که هیچ یک از ارزهای آن دلار آمریکا نباشد. این جفت ارزها رفتارهای نامنظمی را نشان می‌دهند چرا که با معامله آنها، معامله‌گر در واقع دو معامله دلار آمریکا را آغاز کرده است. برای مثال، ورود به معامله خرید جفت ارز EUR/GBP معادل است با خرید جفت ارز EUR/USD و فروش جفت ارز GBP/USD. جفت ارزهای متقاطع غالبا مشمول هزینه تراکنش بیشتری می‌شوند.

 

سپرده احتیاطی یا مارجین (Margin) در بازار فارکس

وقتی شما یک حساب معاملاتی را نزد یک کارگزار افتتاح می‌کنید، باید حداقل مبلغی را برای شروع معاملات در آن حساب واریز کنید. این حداقل مقدار از کارگزاری به کارگزار دیگر متفاوت بوده و می‌تواند 100 دلار تا 100.000 دلار باشد.

هر وقت که یک معامله جدید را اجرا می‌کنید، درصد مشخصی از تراز حساب در حساب معاملاتی شما به عنوان سپرده احتیاطی اولیه مورد نیاز برای معامله جدید کنار گذاشته می‌شود. میزان این سپرده احتیاطی به جفت ارز مورد معامله، قیمت جاری آن و تعداد واحدها (یا لات‌ها) بستگی دارد. اندازه لات همیشه به ارز پایه اشاره دارد.

به عنوان مثال فرض کنید که یک حساب مینی با لوریج 200:1 یا 0.5% سپرده احتیاطی باز کرده‌اید. حساب‌های مینی، مینی لات‌ها را معامله می‌کنند. فرض کنید هر مینی لات مساوی با 10.000 دلار است. حال اگر بخواهید یک معامله به اندازه یک مینی لات باز کنید، به جای تامین 10.000 دلار سرمایه، تنها به 50 دلار نیاز دارید:

$10,000 x 0.5% = $50

 

مفهوم اهرم افزایش سرمایه یا لِوِرِیج (Leverage)

اهرم افزایش سرمایه به نسبت مقدار سرمایه مورد استفاده در یک معامله به میزان سپرده احتیاطی گفته می‌شود. لوریج این امکان را فراهم می‌کند که مقادیر زیادی پول را با مقدار نسبتا کمی سرمایه کنترل نمایید. کارگزارهای مختلف دارای لوریج‌های بسیار متفاوتی در بازه 2:1 تا 500:1 می‌باشند.

 

حال پس از یادگیری اصطلاحات مهم فارکس، در بخش بعدی با انواع دستورات فارکس آشنا می‌شویم.

برای بررسی اخبار بازار فارکس و ارز دیجیتال به فارکس فکتوری فارسی سر بزنید.

79 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link