1

آشنایی کامل با انواع دستورهای معاملاتی در بازار فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/9/30 منتشر شده است

عبارت "دستور" به چگونگی ورود یا خروج شما به/از یک معامله  اشاره دارد. در این بخش در مورد انواع مختلف دستورهایی که می‌توانند در بازار فارکس گذاشته شوند بحث می‌کنیم.

قبل از هر چیز از انواع دستورهایی که مورد قبول کارگزار شما هستند، اطمینان حاصل کنید. کارگزاران مختلف، دستورهای مختلفی را قبول می‌کنند.

چند دستور اساسی هستند که همه کارگزارهای بازار فارکس آنان را ارایه می‌دهند و برخی از دستورها هم هستند که عجیب به نظر می‌رسند.

انواع دستورهای معاملاتی در بازار فارکس

انواع دستورهای معاملاتی در بازار فارکس

دستور بازار

دستور بازار، دستوری برای خرید یا فروش در بهترین قیمت موجود می‌باشد.

به عنوان مثال، فرض کنید قیمت Bid برای جفت ارز EUR/USD در حال حاضر 1.2140 و قیمت Ask برابر با 1.2142 باشد. اگر خواسته باشید جفت ارز EUR/USD را در بازار بخرید، آنگاه با قیمت Ask برابر با 1.2142 به شما فروخته خواهد شد. بر روی گزینه خرید کلیک می‌کنید و پلتفرم معاملاتی شما بلافاصله دستور خرید را در همان قیمت اجرا خواهد کرد.

اگر تا کنون از Amazon.com خرید کرده باشید، مثل این است که از گزینه "سفارش با یک کلیک" (1-Click ordering) آن استفاده کرده باشید. شما قیمت فعلی یک کالا را می‌پسندید و تنها با یک کلیک خرید شما انجام می‌شود. تنها تفاوت موجود این است که در بازار فارکس شما ارزی را در مقابل ارزی دیگر می‌خرید یا می‌فروشید اما در فروشگاه آمازون ممکن است یک سی‌دی موسیقی خریداری کرده باشید.

 

دستور حد ورود در بازار فارکس

حد ورود دستوری است که برای دو حالت خرید زیر قیمت بازار یا فروش بالای قیمت بازار در یک قیمت خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، جفت ارز EUR/USD اکنون در نرخ 1.2050 معامله می‌شود. شما می‌خواهید در صورتیکه قیمت به 1.2070 برسد یک دستور فروش اجرا کنید. دو کار می‌توانید انجام دهید: یکی این است که روبروی مانیتور نشسته و منتظر بمانید تا به محض رسیدن قیمت به 1.2070 بر روی دستور فروش کلیک کنید یا اینکه یک دستور حد ورود در نرخ 1.2070 قرار دهید. در حالت دوم می‌توانید از کامپیوتر دور شده و در کلاس رقص خود شرکت کنید.

اگر قیمت به بالای نرخ 1.2070 برود، پلتفرم معاملاتی شما به صورت خودکار یک دستور فروش در بهترین قیمت ممکن اجرا خواهد کرد.

اینگونه دستورهای ورود وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که معتقدید قیمت پس از رسیدن به قیمتی که شما مشخص کرده‌اید، باز خواهد گشت.

 

دستور توقف ورود در بازار فارکس

از این دستور برای خرید بالای قیمت بازار یا فروش زیر قیمت بازار در یک قیمت خاص استفاده می‌شود.

برای مثال، جفت ارز GBP/USD در حال حاضر در نرخ 1.5050 معامله شده و در حال صعود می‌باشد. شما معتقدید در صورتیکه قیمت به نرخ 1.5060 برسد، به حرکت در مسیر فعلی خود ادامه خواهد داد. در این حالت می‌توانید یکی از دو کار زیر را بر اساس این اعتقاد انجام دهید: روبروی کامپیوتر نشسته و وقتی قیمت به 1.5060 رسید، خرید کنید یا اینکه یک دستور توقف ورود روی قیمت 1.5060 بگذارید.

شما هنگامی در بازار فارکس  از دستورهای توقف ورود استفاده می‌کنید که احساس می‌کنید قیمت در یک مسیر به حرکت خود ادامه خواهد داد!

 

دستور حد ضرر در بازار فارکس

دستور حد ضرر گونه‌ای از دستورهاست که به منظور جلوگیری از ضررهای بیشتر در یک معامله در صورتیکه قیمت بر خلاف جهت مطلوب شما حرکت کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دستور را به خاطر بسپارید. دستور حد ضرر تا وقتی قابل اجرا باقی می‌ماند که پوزیشن تسویه گردد یا آنکه خودتان آن را لغو نمایید.

برای مثال شما پوزیشن خرید جفت ارز EUR/USD در قیمت 1.2230 باز کرده‌اید. برای محدود کردن ماکزیمم ضرر خود، یک دستور حد ضرر روی نرخ 1.2200 قرار می‌دهید. این بدان معناست که اگر شما اشتباه کرده باشید و قیمت EUR/USD به جای افزایش، به 1.2200 سقوط نماید، پلتفرم معاملاتی شما به صورت خودکار یک دستور فروش در نرخ 1.2200 با بهترین قیمت موجود اجرا کرده و پوزیشن شما را با 30 پیپ ضرر خواهد بست.

اگر نمی‌خواهید روبروی مانیتور نشسته و تمام روز نگران از دست دادن کل پول خود باشید، در این صورت دستورهای حد ضرر بسیار مفید هستند. به سادگی می‌توانید یک دستور حد ضرر بر روی هر یک از پوزیشن‌های باز خود گذاشته و از کلاس‌های هنری و تفریحات خود لذت ببرید.

دستور حد ضرر متحرک (Trailing Stop) در بازار فارکس

دستور حد ضرر متحرک گونه‌ای از دستور حد ضرر است که با نوسان قیمت، حرکت می‌کند.

فرض کنیم که تصمیم گرفته‌اید پوزیشن فروشی بر روی جفت ارز USD/JPY در نرخ 90.80 با دستور حد ضرر متحرک به میزان 20 پیپ داشته باشید. این بدان معناست که در ابتدا دستور حد ضرر شما روی نرخ 91.00 قرار دارد. اگر قیمت پایین رفته و به نرخ 90.60 برسد، دستور حد ضرر متحرک نیز به نرخ 90.80 (یا نقطه سر به سر) کاهش خواهد یافت.

فقط به یاد داشته باشید که دستور حد ضرر شما در این سطح جدید قیمت باقی خواهد ماند. اگر قیمت بر خلاف جهت شما افزایش یابد، این دستور بازتر نخواهد شد. به مثال خود با حد ضرر متحرک به میزان 20 پیپ باز می‌گردیم. اگر جفت ارز USD/JPY به نرخ 90.40 برسد، آنگاه حد ضرر به 90.60 حرکت می‌کند (یا در 20 پیپ سود قفل می‌کند).

تا وقتی که قیمت بر خلاف جهت مطلوب شما به اندازه 20 پیپ حرکت نکند، معامله شما باز خواهد ماند. به محض اینکه قیمت بازار به قیمت حد ضرر متحرک شما برسد، یک دستور بازار برای بسته شدن پوزیشن شما در بهترین قیمت ممکن ارسال گردیده و پوزیشن شما بسته خواهد شد.

 

دستورهای معاملاتی عجیب فارکس

دستور معتبر تا لغو (GTC)

یک دستور GTC  تا زمانی که شما تصمیم به لغو آن بگیرید، در بازار فارکس فعال باقی خواهد ماند. کارگزار شما در هیچ زمانی این دستور را لغو نخواهد کرد. بنابراین، مسئولیت به خاطر سپردن اینکه چنین دستوری گذاشته شده به عهده خود شما خواهد بود.

 

دستور معتبر در روز کاری (GFD

دستور GFD تا پایان روز معاملاتی در بازار فارکس فعال باقی می‌ماند. از آنجاییکه بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است، این معمولا بدان معنی است که این دستور تا ساعت 5:00 بعد از ظهر به وقت استاندارد شرقی (زمان بسته شدن بازارهای آمریکا) معتبر است. با اینحال توصیه می‌کنیم که این مساله را با کارگزار خود دوباره چک کنید.

 

دستور لغو متقابل (OCO) در بازار فارکس

دستور OCO ترکیبی از دو دستور ورود و/یا حد ضرر است. دو دستور با قیمت و مدت زمان متغیر، بالا و پایین قیمت جاری قرار داده می‌شوند. وقت یکی از دستورها اجرا شود، دستور دیگر لغو می‌گردد.

فرض کنید قیمت جفت ارز EUR/USD برابر با 1.2040 است. شما قصد دارید بالای سطح مقاومت در نرخ 1.2095 (با این پیش‌بینی که یک خروج قیمت خواهیم داشت) خرید کنید یا در صورت سقوط قیمت به زیر نرخ 1.1985 یک پوزیشن فروش بگیرید. در نتیجه اگر قیمت به 1.2095 برسد، دستور خرید شما فعال شده و دستور فروش در نرخ 1.1985 به صورت خودکار لغو خواهد شد.

 

دستور فعال‌سازی متقابل (OTO) در بازار فارکس

دستور OTO نقطه مقابل دستور OCO است زیرا زمانی یک دستور را اجرا می‌کند که دستور دیگر نیز فعال شده باشد. از دستور OTO هنگامی استفاده می‌کنید که بخواهید سطوح دستورهای حد سود و حد ضرر را از قبل حتی پیش از ورود به معامله تنظیم کنید.

برای مثال جفت ارز USD/CHF در حال حاضر در نرخ 1.2000 معامله می‌شود. شما معتقدید که وقتی قیمت به 1.2100 برسد، بازگشته و مسیر نزولی را طی می‌کند اما این کاهش قیمت صرفا تا 1.1900 ادامه می‌یابد. مشکل این است که ممکن است شما به دلیل یک مسافرت به نقطه‌ای دور افتاده به مدت یک هفته به اینترنت دسترسی نداشته باشید.

در چنین شرایطی، یک دستور حد فروش در نرخ 1.2000 و همزمان با آن دستور حد خرید مربوطه را در 1.1900 تنظیم می‌کنید. همچنین به عنوان یک اقدام احتیاطی، دستور حد ضرر را در نرخ 1.2100 قرار می‌دهید. با توجه به ماهیت دستور OTO، هر دو دستور حد خرید و حد ضرر زمانی فعال خواهند شد که دستور فروش اولیه در 1.2000 اجرا شده باشد.

 

نتیجه‌گیری

دستورهای اساسی فارکس (شامل دستورهای بازار، حد ورود، توقف ورود، حد ضرر و حد ضرر متحرک) معمولا همگی مورد نیاز اغلب معامله‌گران هستند.

در صورتیکه یک معامله‌گر کهنه‌کار نیستید (نگران نباشید، با تمرین و در طول زمان حرفه‌ای خواهید شد)، دچار توهم نشده و یک سیستم معاملاتی طراحی کنید که به تعداد زیادی دستورات فارکس عجین شده با بازار در هر زمان نیاز دارد.

به اصول ابتدایی پایبند باشید.

پیش از اجرای یک معامل در بازار فارکسه، اطمینان حاصل کنید که سیستم ورود دستورات کارگزار خود را خوب فهمیده‌اید و با آنها احساس راحتی می‌کنید. این امر مهمترین قسمت استراتژی فارکس شما را تشکیل می دهد.

همچنین همیشه اطلاعات یک دستور خاص را با کارگزار خود چک کنید و ببینید در صورتی که پوزیشنی برای بیش از یک روز نگه داشته شود، آیا هزینه‌های تسویه حساب در آن لحاظ می‌شود یا خیر. بهترین استراتژی این است که قوانین دستورها را ساده بگیرید.

تا زمانی که بر پلتفرم معاملاتی مورد استفاده خود و سیستم ثبت دستور آن تسلط پیدا نکرده‌اید، هرگز با پول واقعی معامله نکنید. معاملات اشتباه بسیار شایع‌تر از آن هستند که فکر می‌کنید!

پیش از ثبت نام در معتبرترین بروکرهای فارکس دنیا یا بهترین بروکر فارکس که در بازار ایران حضور دارد حتما در دوره آموزش فارکس گروه بورسا شرکت کنید. انتخاب دوره آموزشی مناسب و بهترین بروکر فارکس در بازار می تواند موفقیت شما را تضمین کند. از بروکرهای فعال و مطمئن در بازار ایران می توان از بروکر فارکسِ لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم نام برد. اگر در بازار ایران فعال هستید می توانید در دوره آموزش بورس گروه بورسا شرکت کنید.

برای بررسی اخبار بازار فارکس و ارز دیجیتال به فارکس فکتوری فارسی سر بزنید.

80 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link