1

چه زمانی در بازار فارکس یک جفت ارز را بخریم یا بفروشیم

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/9/30 منتشر شده است

در مثال‌های زیر، از تحلیل فاندامنتال استفاده خواهیم کرد تا به ما در تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش یک جفت ارز خاص کمک نماید.

اگر همیشه در کلاس اقتصاد احساس خواب آلودگی می‌کردید یا فرار می‌کردید و سر کلاس حاضر نمی‌شدید، اصلا نگران نباشید! ما در درس‌های بعدی به تحلیل فاندامنتال خواهیم پرداخت. آموزش بورس و آموزش فارکس شامل تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنت می شود. شما پس از ثبت نام در معتبرترین بروکرهای فارکس، نیاز دارید که استراتژی فارکس خود را انتخاب کنید.

اما در حال حاضر، وانمود می‌کنیم که شما می‌دانید چه خبر است...

جفت ارزها در بازار فارکس

جفت ارز یورو/دلار آمریکا (EUR/USD)

در این مثال، یورو ارز پایه بوده و بدین ترتیب مبنای خرید و فروش است.

اگر معتقدید که اقتصاد آمریکا به ضعیف شدن ادامه می‌دهد (که این مساله به ضرر دلار آمریکا است)، بایستی یک دستور خرید EUR/USD اجرا کنید. با این کار، شما یورو خریده‌اید به این امید که در مقابل دلار آمریکا صعود خواهد نمود.

اما اگر معتقدید که اقتصاد آمریکا قوی است و یورو در مقابل دلار آمریکا تضعیف خواهد شد، باید یک دستور فروش EUR/USD اجرا کنید. با این کار یورو را فروخته‌اید به این امید که در مقابل دلار آمریکا سقوط خواهد کرد.

 

 

جفت ارز دلار آمریکا/ین ژاپن (USD/JPY)

در این مثال، دلار آمریکا ارز پایه بوده و بدین ترتیب مبنای خرید و فروش است.

اگر فکر می‌کنید که دولت ژاپن به منظور کمک به صنعت صادرات خود ین را تضعیف خواهد نمود، باید یک دستور خرید USD/JPY اجرا کنید. با این کار دلار آمریکا خریده‌اید به این امید که در مقابل ین ژاپن صعود خواهد نمود.

اما اگر معتقدید که سرمایه‌گذاران ژاپنی در حال خارج کردن پول خود از بازارهای مالی آمریکا و تبدیل تمامی دلارهای خود به ین هستند، در این صورت دلار آمریکا آسیب خواهد دید و شما باید یک دستور فروش USD/JPY اجرا کنید. با این کار دلار آمریکا فروخته‌اید به این امید که در مقابل ین ژاپن ارزش خود را از دست خواهد داد.

 

جفت ارز پوند انگلستان/دلار آمریکا (GBP/USD)

در این مثال، پوند ارز پایه بوده و بدین ترتیب مبنای خرید و فروش است.

اگر فکر می‌کنید که اقتصاد بریتانیا به عملکرد بهتر خود از لحاظ رشد اقتصادی در مقابل آمریکا ادامه خواهد داد، باید یک دستور خرید GBP/USD اجرا کنید. با این کار پوند خریده‌اید به این امید که در مقابل دلار آمریکا ترقی خواهد نمود.

اگر معتقدید که شتاب اقتصاد بریتانیا در حال کاهش بوده در حالیکه اقتصاد ایالات متحده همچنان قوی باقی می‌ماند (مانند Jack Bauer در سریال 24!)، آنگاه باید یک دستور فروش GBP/USD اجرا کنید. با این کار پوند فروخته‌اید به این امید که در مقابل دلار آمریکا ارزش خود را از دست خواهد داد.

 

جفت ارز دلار آمریکا/فرانک سوئیس (USD/CHF)

در این مثال، دلار آمریکا ارز پایه بوده و بدین ترتیب مبنای خرید و فروش است.

اگر فکر می‌کنید فرانک سوئیس بالاتر از حد ارزش‌گذاری شده، باید یک دستور خرید USD/CHF اجرا کنید. با این کار دلار آمریکا خریده‌اید به این امید که در مقابل فرانک سوئیس ترقی خواهد نمود.

اگر معتقدید که ضعف بازار مسکن آمریکا به رشد اقتصادی آینده این کشور آسیب خواهد رساند و در نتیجه دلار تضعیف خواهد شد، بایستی یک دستور فروش USD/CHF اجرا کنید. با این کار دلار آمریکا را فروخته‌اید به این امید که در مقابل فرانک سوئیس ارزش خود را از دست خواهد داد.

 

معامله اعتباری

وقتی به خواربار فروشی می‌روید تا تخم مرغ بخرید، معمولا نمی‌تواند فقط یک عدد تخم مرغ بخرید؛ چون آنها معمولا در بسته‌های 12تایی عرضه می‌شوند.

در بازار فارکس، خرید یا فروش تنها 1 یورو کار احمقانه‌ای است. لذا آنها معمولا در بسته‌های (در بازار فارکس به این بسته‌ها "لات" گفته می‌شود) 1.000تایی (میکرو)، 10.000تایی (مینی) یا 100.000تایی (استاندارد) بر اساس بروکر شما و نوع حسابی که دارید، ارایه می‌شوند. (بعدا در مورد "لات" بیشتر صحبت خواهیم نمود).

"اما من پول کافی برای خرید 10.000 یورو ندارم! آیا باز هم می‌توانم معامله کنم؟"

با معامله اعتباری، این کار امکان‌پذیر است!

معامله اعتباری اصطلاحی است که برای معامله با سرمایه‌ی قرضی بکار می‌رود. با این روش شما می‌توانید با پولی به میزان 25 یا 1.000 دلار، پوزیشن‌هایی به اندازه 1.250 یا 50.000 دلار باز کنید. شما با سرمایه اولیه اندکی می‌توانید تراکنش‌های نسبتا بزرگی را به طور سریع و ارزان انجام دهید.

اجازه دهید بیشتر توضیح بدهیم.

به مطالب زیر با دقت توجه کنید چون بسیار مهم هستند:

  1. شما معتقدید که سیگنا‌ل‌های موجود در بازار نشان‌دهنده این هستند که پوند انگلستان در مقابل دلار آمریکا صعود خواهد نمود.
  2. یک لات استاندارد (100.000 واحد از جفت ارز GBP/USD) با خرید پوند انگلستان با 2% اعتبار باز می‌کنید و منتظر جهش نرخ مبادله می‌مانید. هنگامی که یک لات (100.000 واحد) از جفت ارز GBP/USD به قیمت 1.50000 خریداری می‌کنید، در واقع دارید 100.000 پوند می‌خرید که 150.000 دلار آمریکا ارزش دارد (1.50000 × 100.000 واحد پوند انگلستان). اگر اعتبار مورد نیاز 2% باشد، آنگاه 3.000 دلار از حساب شما برای باز کردن این معامله کنار گذاشته خواهد شد (2% × 150.000 دلار آمریکا). شما اکنون 100.000 پوند را تنها با 3.000 دلار تحت کنترل دارید. ما بعدا به تفصیل در مورد اعتبار (Margin) بحث خواهیم کرد اما خوشبختانه اکنون ایده‌ای اولیه در مورد نحوه کارکرد آن دارید.
  3. پیش‌بینی‌های شما درست از آب در می‌آید و تصمیم به فروش می‌گیرید. پوزیشن را در قیمت 1.50500 می‌بندید و حدود 500 دلار سود به دست می‌آورید.

 

اقدام شما

پوند

دلار

شما 100.000 پوند با نرخ مبادله 1.5000 می‌خرید.

+100,000

-150,000

در یک چشم به هم زدن عرض دو ثانیه، نرخ مبادله جفت ارز GBP/USD به 1.5050 افزایش یافته و شما می‌فروشید.

-100,000

+150,500

شما سودی به میزان 500 دلار کسب کرده‌اید.

0

+500

 

وقت که تصمیم به بستن پوزیشن می‌گیرید، سپرده‌ای که در ابتدا استفاده کرده بودید به حساب شما باز گشته و محاسبه سودها یا زیان‌های شما انجام می‌شود.

سپس این سود یا زیان به حساب شما اعمال می‌گردد.

اما اتفاق بهتر این است که با توسعه معاملات فارکس، برخی از بروکرها هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا لات‌های سفارشی داشته باشند. این بدان معناست که مجبور نیستید در لات‌های میکرو، مینی یا استاندارد معامله کنید! اگر 1.542 عدد مورد علاقه شماست و این تعداد واحدی است که می‌خواهید معامله کنید، این امکان وجود دارد!

 

تسویه حساب

این را با قبض تسویه حساب موبایل خود اشتباه نگیرید! برای پوزیشن‌هایی که در زمان خاتمه کار بروکر شما (معمولا ساعت 5:00 بعد از ظهر به وقت استاندارد شرقی) باز است، یک تسویه حساب نرخ بهره روزانه وجود دارد که هر معامله‌گر بر اساس اعتبار و پوزیشن تثبیت شده خود در بازار، باید آنرا بپردازد یا دریافت کند.

اگر نمی‌خواهید روی پوزیشن خود بهره دریافت یا پرداخت کنید، لازم است از بسته شدن همه پوزیشن‌های خود پیش از ساعت 5:00 بعد از ظهر به وقت استاندارد شرقی (زمان مقرر شده برای پایان روز کاری بازار) اطمینان حاصل نمایید.

از آنجاییکه هر معامله ارز شامل قرض گرفتن یک ارز برای خرید ارز دیگر است، هزینه تسویه بهره، بخشی از معاملات فارکس می‌باشد. به ارزی که قرض گرفته شده بهره پرداخت می‌شود و از ارزی که فروخته شده بهره دریافت می‌گردد.

اگر شما در حال خرید ارزی باشید که نسبت به ارزی که قرض می‌کنید دارای نرخ بهره بالاتری باشد، آنگاه تفاضل نرخ بهره خالص مثبت خواهد بود (به عنوان مثال جفت ارز USD/JPY) و در نتیجه به سرمایه شما مبلغی افزوده خواهد شد.

در مقابل، اگر تفاضل نرخ بهره منفی باشد، شما باید مبلغی را بپردازید.

توجه داشته باشید که بسیاری از کارگزاران خُرد، نرخ‌های تسویه خود را بر اساس فاکتورهای متفاوتی (به عنوان مثال اهرم افزایش سرمایه حساب، نرخ‌های وام بین‌بانکی) تنظیم می‌کنند. لطفا برای اطلاعات بیشتر در مورد نرخ‌های تسویه و رویه‌های بستانکاری/بدهکاری، با کارگزار خود در تماس باشید.

در اینجا جدولی ارایه می‌شود که به شما کمک می‌کند تا اختلاف نرخ بهره ارزهای اصلی را دریابید. (این نرخ‌ها مربوط به تاریخ 09/23/2015 می‌باشند.)

 

نرخ‌های بهره مرجع

کشور

نرخ بهره

ایالات متحده آمریکا

0.25%

منطقه یورو

0.05%

انگلستان

0.50%

ژاپن

0.10%

کانادا

0.50%

استرالیا

2.00%

نیوزیلند

2.75%

سوئیس

-0.75%

 

متعاقبا، به شما خواهیم آموخت که چگونه از اختلاف نرخ‌های بهره به نفع خود استفاده کنید.

بهترین بروکر فارکس فعال در بازار ایران شامل بروکر فارکس لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم می شوند که بروکر فارکس تایم خدمات خود را به ایرانیان خارج از خاک ایران محدود کرده است.

برای بررسی اخبار بازار فارکس و ارز دیجیتال به فارکس فکتوری فارسی سر بزنید.

78 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link