1

آشنایی صفر تا صد با مراحل به وجود آمدن بازار فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/9/25 منتشر شده است

مراحل به وجود آمدن بازار فارکس

بازار فارکس در حال حاضر به یکی از مهمترین بازارهای مالی جهان تبدیل شده است. این بازار نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. اما به راستی مراحل به وجود آمدن بازار فارکس به چه شکل بوده است. برای اگاهی در مورد این موضوع با ما همراه باشید.

در پایان جنگ جهانی دوم، تمام دنیا چنان از هرج و مرج گسترده رنج می‌برد که دولت‌های بزرگ غربی را به این فکر انداخت تا سیستمی برای تثبیت اقتصاد جهانی ایجاد کنند.

ماحصل آن، توافقنامه‌ای بود به نام "سیستم برتون وودز[1]" که نرخ مبادله تمام ارزها را در مقابل طلا محاسبه می‌کرد. این امر نرخ‌های مبادله را برای مدتی تثبیت نمود اما هنگامیکه اقتصادهای بزرگ دنیا شروع به تغییر و رشد با سرعت‌های مختلف نمودند، قوانین آن سیستم به زودی منسوخ و محدودکننده شدند.

مراحل به وجود آمدن بازار فارکس

در سال 1971، توافقنامه برتون وودز کنار گذاشته شد و سیستم ارزش‌گذاری ارز متفاوتی جایگزین آن گشت. با رهبری ایالات متحده آمریکا، بازار ارز به شکل یک بازار آزاد شناور تغییر ماهیت داد. در این بازار نرخ‌های مبادله بوسیله عرضه و تقاضا مشخص می‌شدند.

در ابتدا، تعیین نرخ‌های مبادله عادلانه سخت بود اما پیشرفت فناوری و ارتباطات، سرانجام کارها را راحت‌تر نمود.

در دهه 1990، به لطف برنامه‌نویسان کامپیوتر و رشد سرسام‌آور اینترنت (با سپاس از آقای ال‌گور معاون رئیس جمهور آمریکا)، بانک‌ها شروع به ایجاد پلتفرم‌های معاملاتی اختصاصی نمودند. این پلتفرم‌های معاملاتی به گونه‌ای طراحی شده بودند که قیمت‌ها را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می‌دادند. در نتیجه مشتریان خودشان می‌توانستند مستقیما معاملات را اجرا کنند.

در همین حال، برخی از شرکت‌های بازاریابی هوشمند و دارای شم اقتصادی، پلتفرم‌های معاملاتی مبتنی بر اینترنت را برای معامله‌گران شخصی معرفی نمودند.

این شرکت‌ها که به عنوان "کارگزاران خُرد فارکس" شناخته می‌شدند، به اشخاص این امکان را می‌دادند که در اندازه‌های کوچک‌تر بتوانند به آسانی معامله نمایند. بر خلاف بازار بین‌بانکی که اندازه استاندارد معامله یک میلیون واحد است، بروکر‌های خرد به اشخاص اجازه می‌دانند که معاملاتی به کوچکی 1000 واحد داشته باشند.

کارگزاران خُرد فارکس

در گذشته، تنها معامله‌گران بزرگ و صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری می‌توانستند در بازار ارز معامله کنند اما به لطف وجود کارگزاران خُرد فارکس و اینترنت، این مورد امروزه برطرف شده است. معتبرترین بروکرهای فارکس در دنیا و بهترین بروکر فارکس که در بازار ایران فعال است همه و همه به شما کمک می کنند تا در بازارهای جهانی معامله کنید.

با نبود تقریبا هیچ مانعی برای ورود به بازار، هر کس می‌تواند با یک کارگزار تماس بگیرد، یک حساب باز کند، مقداری پول واریز کند و به راحتی از داخل خانه خودش در بازار فارکس معامله کند. کارگزاران اساسا دو نوع می‌باشند:

  1. بازارسازها که همانطور که از نام آنها پیداست خودشان قیمت‌های خرید و فروش را "می‌سازند" تا تنظیم می‌کنند.
  2. شبکه‌های ارتباطات الکترونیکی یا ECNها که بهترین قیمت‌های خرید و فروش قابل دسترسی از موسسات مختلف در بازار بین‌بانکی را مورد استفاده قرار می‌دهند.

بازارسازها در بازار فارکس

فرض کنید که قصد دارید به فرانسه رفته تا مقداری حلزون بخورید. برای اینکه بتوانید در آن کشور داد و ستد کنید، ابتدا باید به بانک یا یک دفتر صرافی محلی رفته و مقداری یورو تهیه کنید. برای اینکه آنها بتوانند یورو در اختیار شما بگذارند، باید قبول کنید که واحد پول خود را با قیمتی که آنها اعلام می‌کنند با یورو مبادله کنید.

مانند تمامی داد و ستدهای تجاری، نکته‌ای وجود دارد که در اینجا خودش را به شکل اسپرد خرید/فروش نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر قیمت خرید بانک (bid) برای جفت ارز EUR/USD، 1.2000 و قیمت فروش (ask) آنها 1.2002 باشد، آنگاه اسپرد خرید/فروش 0.0002 خواهد بود. اگر چه این مبلغ به ظاهر کم است، اما وقتی در مورد میلیون‌ها تراکنش در بازار فارکس به صورت روزانه صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شوید که سود هنگفتی از این راه نصیب بازارسازها می‌شود!

عوامل مختلفی در توسعه و مراحل به وجود آمدن بازار فارکس نقش داشته‌اند. بازارسازهای بازار فارکس را می‌توان به عنوان اجزاء اولیه ساختار بازار تبادل ارز خارجی در نظر گرفت. بازارسازهای خرد اساسا بوسیله "بسته‌بندی مجدد" قراردادهای بزرگ عمده فروشان به شکل قطعات کوچکتر، نقدینگی را فراهم می‌کنند. بدون آنها، معامله در بازار فارکس برای افراد عادی بسیار سخت خواهد بود.

 

شبکه ارتباطات الکترونیکی (ECN)

شبکه ارتباطات الکترونیکی به پلتفرم‌های معاملاتی اطلاق می‌شود که به صورت اتوماتیک دستورهای خرید و فروش مشتریان را در قیمت‌های ارایه شده با یکدیگر تطبیق می‌دهد. این قیمت‌های ارایه شده از بازارسازهای مختلف، بانک‌ها و حتی معامله‌گران دیگر که از ECN استفاده می‌کنند، گردآوری شده است. هر گاه یک دستور خرید یا فروش معین ایجاد می‌گردد، با بهترین قیمت خرید/فروش موجود تطبیق داده می‌شود. بروکر فارکس ، لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم در بازار ایران فعال هستند و این حساب ها را دارند. اگر استراتژی فارکس شما اسکلپ است بهتر است از این حساب ها استفاده کنید.

به دلیل توانایی معامله‌گران در تنظیم قیمت‌های خود، کارگزاران ECN معمولا بابت معاملاتی که انجام می‌دهید کمیسیون بسیار اندکی دریافت می‌کنند. ترکیب اسپردهای کم و کمیسیون‌های اندک، معمولا هزینه‌های تراکنش را در کارگزاران ECN بسیار کاهش می‌دهد. شاید این حساب ها در بورس و آموزش بورس معنای زیادی نداشته باشد اما در فارکس بسیار حائز اهمیت است.

البته هر چه بزرگان این بازار را بیشتر بشناسیم، بهتر است. همانطور که زمانی آقای Big Pippin (شخصیت مجازی) گفته است: "معامله به زمانبندی نیاز دارد". آیا می‌دانید چه زمانی باید معامله کنید؟ در بخش‌های بعدی با ما همراه باشید.

نتیجه

با مطالعه مقاله‌ای که خواندید، اکنون می‌دانید که مراحل به وجود آمدن بازار فارکس چگونه بوده است. این بازار در ابتدا به صورت محدود انجام می‌شد، اما با توسعه فناوری‌ها و افزایش تقاضا برای مبادله ارزهای مختلف، به سرعت توسعه یافت و به یکی از مهمترین بازارهای مالی جهان تبدیل شد.

حالا که به خوبی مراحل به وجود آمدن بازار فارکس را می‌دانید، می‌توانید با مطالعه و تحقیق بیشتر، دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری فارکس، شرکت در دوره‌های آموزشی معتبر است. دوره آموزش فارکس بورسا یکی از دوره‌های آموزشی معتبر در زمینه فارکس است که توسط تیمی از متخصصان این حوزه طراحی شده است. با یادگیری این دوره می‌توانید دانش و مهارت‌های لازم برای فعالیت در بازار فارکس را کسب کنید و به کسب درآمد از این بازار بپردازید.

 

 


[1] Bretton Woods System


ترتیبی که برای خواندن مقالات "بازیگران بازار فارکس" به شما پیشنهاد می‌کنیم

1 شناخت ساختار بازار فارکس و جزئیات این بازار جهت معاملات

2 آشنایی کامل با تک تک بازیگران تاثیرگذار بازار فارکس

3 آشنایی صفر تا صد با مراحل به وجود آمدن بازار فارکس

76 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link