1

شناخت ساختار بازار فارکس و جزئیات این بازار جهت معاملات

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/9/19 منتشر شده است

ساختار بازار فارکس

در مقام مقایسه، اجازه دهید ابتدا بازاری را که احتمالا با آن بسیار آشنا هستید بررسی کنم: بازار سهام. ساختار بازار سهام به شکل زیر می‌باشد:

بازار متمرکز

"من انتخابی جز معامله از طریق بورس متمرکز ندارم!"

 

بازار سهام به دلیل طبیعت ذاتی خود، تمایل زیادی به انحصاری بودن دارد. تنها یک هویت، یک متخصص وجود دارد که قیمت‌ها را کنترل می‌کند. تمام معاملات از طریق این متخصص صورت می‌گیرند. به همین دلیل، قیمت‌ها می‌توانند به نفع این متخصص و نه معامله‌گران، به راحتی دستکاری شوند.در آموزش بورس ایران در مورد ماهیت بازار سهام توضیح داده شده است.

چطور چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟

در بازار سهام، متخصص مجبور است که دستورهای مشتریانش را اجرا نماید. حال فرض کنید تعداد فروشندگان ناگهان از تعداد خریداران بیشتر شود. متخصص مذکور که مجبور به اجرای دستورات مشتریانش (در این حالت فرض کنید فروشندگان) می‌باشد، با مقدار زیادی سهام روبرو است که نمی‌تواند آنها را به خریداران به صورت یکجا و ارزان بفروشد.

به منظور پیشگیری از این اتفاق، متخصص به سادگی اسپرد را افزایش خواهد داد یا هزینه‌های تراکنش را زیاد خواهد نمود تا از ورود فروشندگان به بازار جلوگیری کند. به عبارت دیگر، متخصصان می‌توانند قیمت‌ها را مطابق با نیازهای خود دستکاری کنند.

 

معامله جفت ارزهای فارکس غیرمتمرکز است. در آموزش فارکس گروه بورسا مطالعه می کنید که ماهیت بازار به چه شکل است و استراتژی فارکس شما با توجه به ماهیت بازار باید از چه نوع ساختاری تشکیل شده باشد تا در معتبرترین بروکرهای فارکس دنیا بتوانید به سود برسید.

بر خلاف معاملات سهام یا قراردادهای آتی، برای معامله جفت ارزها نیازی نیست که به یک بورس متمرکز مانند بورس اوراق بهادار نیویورک آن هم تنها با یک قیمت مراجعه کنید. در بازار فارکس، برای یک ارز خاص در هر زمان قیمت واحدی وجود ندارد. این بدان معناست که قیمت‌ها در بین دلالان مختلف ارز، متفاوت است.

بازار غیر متمرکز

"انتخاب‌های بسیار زیاد! عالی است!"

این بازار ممکن است در ابتدا بزرگ و پیچیده به نظر برسد اما این همان چیزی است که بازار فارکس را بسیار جالب توجه کرده است! این بازار بسیار عظیم است و رقابت بین دلال‌ها آنقدر فشرده است که شما در هر زمان می‌توانید بهترین معامله را با بهترین قیمت‌ها داشته باشید و چه کسی است که این را نخواهد؟

همچنین یک نکته جالب در مورد معاملات فارکس این است که می‌توانید آنها را از هر جایی انجام دهید. این شبیه به معامله کارت‌های بیسبال است. به عنوان مثال ممکن است شما کارت Mickey Mantle را بخواهید؛ بنابراین به خودتان بستگی دارد که بهترین معامله را در این مورد انجام دهید. ممکن است همکار شما کارت Mickey Mantle را با یک کارت Babe Ruth تعویض کند اما بهترین دوستتان ممکن است بخواهد آن را با قیمت گزافی به شما بفروشد.

 

نردبان فارکس

با اینکه بازار فارکس غیرمتمرکز است اما هرج و مرج محض و مطلق نیست! شرکت‌کنندگان در بازار فارکس می‌توانند به شکل یک نردبان سازماندهی شوند. برای فهم بهتر این مطلب به تصویر زیر توجه نمایید:

بازار ریشه دار

 

در بالاترین قسمت نردبان بازار فارکس، بازار بین‌بانکی قرار دارد. این بخش شامل بزرگترین بانک‌های دنیا و تعدادی از بانک‌های کوچک‌تر بوده و شرکت‌کنندگان این بازار به صورت مستقیم یا به صورت الکترونیکی از طریق خدمات کارگزاری الکترونیکی (EBS[1]) یا سیستم معاملاتی تطابق ارز رویترز 3000[2] با یکدیگر معامله می‌کنند.

رقابت بین دو شرکت EBS و رویترز شبیه به رقابت بین کوکاکولا و پپسی است. آنها در نبردی دائمی برای جذب مشتریان هستند و به طور پیوسته تلاش می‌کنند تا عملکرد بهتری برای گرفتن سهم بیشتری از بازار داشته باشند. در حالیکه هر دو شرکت اغلب جفت ارزها را ارایه می‌دهند، اما برخی از جفت ارزها در یکی از آنها نسبت به دیگری نقدشونده‌تر است.

در پلتفرم EBS، جفت ارزهای EUR/USD، USD/JPY، EUR/JPY، EUR/CHF و USD/CHF نقدشونده‌تر هستند در حالیکه در پلتفرم رویترز جفت ارزهای GBP/USD، EUR/GBP، USD/CAD، AUD/USD و NZD/USD نقدشونده‌تر می‌باشند.

تمام بانک‌هایی که بخشی از بازار بین‌بانکی هستند می‌توانند نرخ‌هایی را که توسط دیگران ارایه می‌شود ببینند اما این لزوما به این معنی نیست که هر کس می‌تواند در آن قیمت‌ها معامله کند.

مانند زندگی واقعی، نرخ‌ها تا حد زیادی وابسته به روابط اعتباری برقرار شده بین طرف‌های تجاری است. برای نمونه می‌توان "نرخ صمیمی‌ترین دوست"، "نرخ مشتری" و ... را نام برد. در این رابطه می‌توان تقاضای وام از بانک محلی را مثال زد. هرچه اعتبار و سابقه شما نزد آن بانک بهتر باشد، وامی با مبلغ بیشتر و نرخ بهره مناسب‌تر می‌توانید از آن دریافت کنید.

پله بعدی در نردبان فارکس صندوق‌های تامینی، شرکت‌ها، بازارسازهای جزء و شبکه‌های ارتباطات الکترونیکی (ECNهای) جزء هستند. از آنجاییکه این موسسه‌ها روابط اعتباری تنگاتنگی با شرکت‌کنندگان بازار بین‌بانکی ندارند، مجبورند تراکنش‌های خود را از طریق بانک‌های تجاری انجام دهند. این بدان معنی است که نرخ‌های آنها کمی بالاتر و گران‌تر از اعضای بازار بین‌بانکی است.

در پایین‌ترین قسمت نردبان فارکس، معامله‌گران جزء قرار دارند. قبلا برای مردم عادی مشارکت در بازار فارکس بسیار سخت بود اما به واسطه ظهور اینترنت، معامله‌گری الکترونیک و کارگزاران جزء، موانع دشوار ورود به معاملات فارکس همگی از بین رفته‌اند. در نتیجه این شانس را داریم که بتوانیم با شرکت‌کنندگان بخش‌های بالایی نردبان فارکس در تعامل باشیم.شاید شما به دنبال بهترین بروکرفارکس در بازار باشید. بروکر فارکس مناسبی که خواسته های ایرانی ها را برآورده می کند شامل لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم می شود.

برای بررسی اخبار بازار فارکس و ارز دیجیتال به فارکس فکتوری فارسی سر بزنید.

حال که با ساختار بازار فارکس آشنا شدید، با ما همراه باشید تا در بخش بعدی بازیگران این بازار را بشناسیم.ویا اگر به یادگیری بازار فارکس و نحوه معامله در آن علاقه دارید وارد لینک زیر شوید


ترتیبی که برای خواندن مقالات "بازیگران بازار فارکس" به شما پیشنهاد می‌کنیم

1 شناخت ساختار بازار فارکس و جزئیات این بازار جهت معاملات

2 آشنایی کامل با تک تک بازیگران تاثیرگذار بازار فارکس

3 آشنایی صفر تا صد با مراحل به وجود آمدن بازار فارکس

73 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link