1

فارکس چیست: راه‌های مختلف معامله گری در بازار فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/9/17 منتشر شده است

از آنجایی که بازار فارکس بسیار جالب توجه است، معامله‌گران با روش‌های مختلفی در این بازار روی ارزها سرمایه‌گذاری کرده یا معاملات ریسک‌دار انجام می‌دهند. از بین این راه‌ها، محبوب‌ترین‌ها عبارتند از: معامله جفت ارزها، قراردادهای آتی، اختیارات معامله و صندوق‌های قابل معامله در بورس ارز (یا ETFها[1]).

 

بازار جفت ارزها

در بازار فارکس، جفت ارزها بلافاصله و بدون تاخیر با استفاده از قیمت فعلی بازار معامله می‌شوند. نکته جالب توجه در مورد این بازار سادگی، نقدینگی، اسپردهای کم و عملیات 24 ساعته می‌باشد. شرکت در این بازار بسیار آسان است زیرا حساب‌های معاملاتی می‌توانند با مبالغ کمی حتی به میزان 25 دلار ایجاد گردند (البته این مبلغ چیزی نیست که ما پیشنهاد می‌کنیم و دلیل آن را در درس سرمایه‌داری به شما خواهیم گفت). علاوه بر این، اغلب کارگزارها معمولا نمودارها، اخبار و مطالب تحقیقاتی را نیز به صورت رایگان به مشتریان ارایه می‌دهند.

راه های مختلف معامله در بازار فارکس

قراردادهای آتی

این دسته، قراردادهایی برای خرید یا فروش یک دارایی خاص در یک قیمت مشخص در تاریخی در آینده می‌باشند (به همین دلیل است که قراردادهای آتی نامیده می‌شوند!). قراردادهای آتی فارکس بوسیله بورس کالای شیکاگو[2] در سال 1972 (زمانی که شلوارهای دمپاگشاد و چکمه‌های پلتفرم هنوز مد بودند) ایجاد شدند. از آنجاییکه قراردادهای آتی استاندارد شده هستند و از طریق بورس متمرکز معامله می‌شوند، لذا بازار آن بسیار شفاف و به خوبی تنظیم شده است. این بدان معناست که قیمت و اطلاعات تراکنش به راحتی در دسترس هستند.

اختیارات معامله

"اختیار معامله" یک ابزار مالی است که به خریدار این حق یا اختیار (اما نه تعهد) را می‌دهد که یک دارایی را در قیمتی مشخص در تاریخ انقضاء آن بخرد یا بفروشد. اگر یک معامله‌گر یک اختیار معامله را "فروخت"، آنگاه وی متعهد خواهد بود که یک دارایی را در قیمتی مشخص در تاریخ انقضاء بخرد یا بفروشد. درست مانند قراردادهای آتی، اختیارات معامله نیز در یک بورس مانند بورس اختیارات معامله شیکاگو[3]، بورس بین‌المللی اوراق بهادار[4] یا بورس سهام فیلادلفیا[5] معامله می‌شوند. اما معامله کردن اختیارات معامله‌ی فارکس این عیب را دارد که ساعات بازار برای اختیارات معامله خاصی محدود بوده و نقدینگی آن به بزرگی قراردادهای آتی یا بازار جفت ارزها نیست.

صندوق‌های قابل معامله در بورس ارز

صندوق‌های قابل معامله در بورس ارز یا ETFها جوان‌ترین اعضای دنیای فارکس هستند. یک ETF می‌تواند شامل مجموعه‌ای از سهام همراه با برخی ارزها باشد که به معامله‌گر اجازه می‌دهد با دارایی‌های مختلف تنوع‌سازی کند. ETFها بوسیله موسسات مالی ایجاد شده‌اند و می‌توانند مانند سهام از طریق یک بورس معامله شوند. مانند اختیارات معامله‌ی فارکس، محدودیت معامله ETFها این است که بازار آن 24 ساعته نیست. همچنین از آنجاییکه EFTها شامل سهام نیز هستند، مشمول کمیسیون‌ها و سایر هزینه‌های تراکنش می‌باشند.البته آموزش بورس پیچیدگی کمتری نسبت به آموزش فارکس دارد چرا که چالش های بیشتری استراتژی فارکس شما را مورد سنجش قرار می دهند. چه شما در معتبرترین بروکرهای فارکس و چه در بهترین کارگزاری های بورس فعال باشید نیاز به آموزش خوب دارید.بروکرها خودشان آموزش های کاملی ندارند.با وجود اینکه سعی می کنند به عنوان بهترین بروکر فارکس خودشان را غنی بنامند اما آموزش هایشان کامل نیست.دلیل آن هم این است که در برخی بروکرها ضرر مشتری معادل سود شماست و هر چه بیشتر بدانید بیشتر سود می کنید که اصلا به نفع بروکرها نیست. اگر بخواهیم یک بروکر فارکس خوب به شما معرفی کنیم کار بسیار سخت می شود. بروکرهای حاضر در بازار ایران معمولا در یک سطح هستند اما لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم که فقط به ایرانیان خارج از خاک ایران خدمات ارائه می دهد یک سرو گردن از دیگر بروکرها بهتر کار می کنند.

برای بررسی اخبار بازار فارکس و ارز دیجیتال به فارکس فکتوری فارسی سر بزنید.

  اگر به یادگیری بازار فارکس و نحوه معامله  صحیح در آن علاقه دارید وارد لینک زیر شوید

آموزش بازار فارکس


[1] Exchange-Traded Funds

[2]Chicago Mercantile Exchange

[3]Chicago Board Options Exchange

[4]International Securities Exchange

[5]Philadelphia Stock Exchange

 

72 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link