1

مدیریت سرمایه در بازار بورس و بورس بین المللی (فارکس)

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/8/2 منتشر شده است

در بازار های مالی به خصوص بازار بورس و فارکس، مدیریت سرمایه به چه معناست؟

مدیریت سرمایه در فارکس یا در هر بازار مالی دیگر، به مجموعه ای از تکنیک ها  گفته می شود تا شما ضرر خود را به حداقل و سود خود را به حداکثر برسانید. ما در این قسمت از این مقاله، 10 سوال و تکنیکی که پیش از شروع کار باید رعایت کنید را بر خواهیم شمرد. مدیریت سرمایه در آموزش فارکس ، بورس و ارز دیجیتال جایگاه ویژه ای دارد. استراتژی فارکس شما باید شامل مدیریت سرمایه باشد. حتی معتبرترین بروکرهای فارکس در سراسر دنیا، از شما می خواهند که مدیریت سرمایه را در تک تک معاملاتتان رعایت کنی د. برای مطالعه راهنمای ثبت نام بروکر کلیک کنید.

  • تصمیم بگیرید که چه مقدار می خواهید ریسک کنید؟

بعد از اتمام این قسمت و پایان 10 سوال و استراتژی، به شما خواهیم گفت که چه درصدی برای مدیریت سرمایه مناسب است. یکی از استراتژی های مرسوم در بازار فارکس، تکنیک ریسک در هر معامله یا نسبت ریسک به ریوارد نامیده می شود. این تکنیک به شما می آموزد که چه مقدار باید در هر معامله ریسک کنید. نصیحت ما به شما این است که بیش از 2% یا 3% ریسک نکنید. اگر این موضوع را به درستی رعایت کنید به راحتی می توانید اثرات منفی معاملات ناموفق خود را کنترل کنید. بهترین راه این است که کمتر ریسک کنید و در هر معامله سود کمتری داشته باشید تا اینکه ریسک زیاد کنید و با احتمال 50% حساب خود را از بین ببرید.

  • بیش از اندازه در بازار معامله نکنید

نیازی نیست که شما هر ساعت یا هر روز در بازار معامله کنید. برای معامله خوب منتظر بمانید، فرصت های مناسب وارد شدن به بازار را در نظر بگیرید و سپس معامله کنید. بازار هیچ بدهی ای به شما ندارد و صبر و نظم دو عنصر کلیدی برای موفقیت شما به حساب می آیند. حتی مدیریت سرمایه هم به کمک شما نمی آید وقتی بدون نظم و تحلیل چندین معامله در بازار باز کنید.

  • در هنگام ضرر زود خارج شوید و بگذارید سودتان ادامه دار باشد

اگر شما سیاست های درست برای معامله کردن در بازارهای بین المللی را دنبال می کنید صد در صد باید شنیده باشید که" در هنگام ضرر زود خارج شوید و بگذارید سودتان ادامه  دار باشد". شاید کلیدی ترین جمله برای اشخاصی که در بازار بورس بین المللی یا فارکس فعال هستند و دوست دارند که مدیریت سرمایه را رعایت کنند همین جمله باشد.معامله گران حرفه ای وقتی معامله شان در ضرر می رود زود آن را می بندند. آن ها در این مورد صبور نیستند. در عین حال این افراد می گذارند معاملاتی که به سود نشسته باز باقی بماند. اما معامله گرانی که تازه وارد این بازار می شوند، برعکس عمل می کنند. آن ها به امید اینکه بازار روندش تغییر می کند، معامله ای که در ضرر قرار دارد را باز می گذارند و معامله ای که در سود قرار دارد را می بندند چرا که فکر می کنند ممکن است این سود را از دست بدهند. معمولا معامله گرانی که وارد بازار می شوند اولین مطلبی که سعی در یادگیری اش دارند تحلیل تکنیکال است و مدیریت سرمایه توسط این افراد جدی گرفته نمی شود. پس از مدتی این افراد، پس از یادگیری تحلیل ها به دنبال دلیل شکست خود می گردند. جواب آن ها دو کلمه ای است...... مدیریت سرمایه smiley

  • همیشه از حد ضرر استفاده کنید

در قسمت بعد 4 نوع حد ضرر را با توجه به رعایت مدیریت سرمایه توضیح می دهیم. حد ضرر یکی از مهمترین عناصر مدیریت سرمایه و کنترل ریسک است که شما باید در برنامه های معاملاتی خود جای دهید. حد ضرر به صورت خودکار معاملات شما را در قیمتی که شما از پیش تعیین کردید خواهد بست و نمی گذارد که شما بیش از یک مقدار ضرر کنید. تمام استراتژی های مدیریت سرمایه شامل این عنصر می شود.

  • همیشه از نسبت ریسک به پاداش استفاده کنید

تحقیقاتی که بروکرهای در بازار فارکس انجام داده اند نشان می دهد که معامله گرانی که از نسبت پاداش به ریسک 1 به بالا استفاده می کنند بیشتر از کسانی که با ضریب زیر یک معامله می کنند سود می کنند. نسبت پاداش به ریسک، نسبت سود احتمالی به ضرر احتمالی در هر معامله است. یکی از اصول اصلی مدیریت سرمایه انتخاب این ضریب است.

برای مثال اگر شما نسبت پوند به دلار را معامله کنید و حد سود را با فاصله 100 پیپ و حد ضرر را به فاصله 50 پیپ از قیمت فعلی قرار دهید، نسبت ریسک به پاداش شما 2 خواهد بود. اگر شما نسبت ریسک به پاداش بالاتر از 1 قرار دهید با معاملات کمتری به سود خوبی می رسید.

مدیریت سرمایه

  • حجم معامله را به درستی محاسبه کنید

​بسیاری از معامله گران نمی دانند که به چه شکل حجم معامله خود را مشخص کنند تا با تعریف نسبت درست ریسک به پاداش مطابقت داشته باشد. انتخاب درست حجم هر معامله، در مدیریت سرمایه، بسیار مهم و حیاتی است. چرا که درصد سود شما را مشخص می کند.برای محاسبه صحیح حجم هر معامله، شما باید مقدار حد ضرر خود برای معامله را تعیین کنید و تقسیم بر مقدار ریسک هر معامله بر اساس پیپ کنید. جواب این معادله می شود مقدار حجم معامله ای که می توانید باز کنید. برای مثال اگر شما می خواهید در هر معامله تا 100 دلار ضرر کنید و حد ضرر شما 10 پیپ است پس شما باید مقدار 10 دلار بر پیپ را برای حجم معامله خود انتخاب کنید.

  • مراقب باشید وقتی از لوریج یا همان اهرم استفاده می کنید

استفاده از لوریج یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد، بازار فارکس را به بازار سهام ترجیح می دهند. اما شما باید بدانید که استفاده از لوریج مثل شمشیر دولبه می ماند. لوریج می تواند سود و یا ضرر شما را چند برابر کند. شما لوریج را از پیش تعیین کنید و دیگر تغییرش ندهید. یکی از روش های مدیریت سرمایه همین است. وقتی هیجانی می شوید و می خواهید بیش از حد معامله باز کنید، لوریج به عنوان مسئول اجرایی رعایت مدیریت سرمایه، شما را از این کار باز می دارد.

  • طمعکار نباشید

طمع و ترس از بدترین آفت های معامله گری در بازارهای مالی هستند. با تجربه کافی، شما یاد می گیرید که احساساتتان را مهار کرده و اثر آن را در تصمیمات معامله گری به حداقل برسانید. طمع می تواند بدترین خصلت یک معامله گر باشد. شما باید در مورد تصمیم ها و اثرات آن در بازار های مالی واقع گرا باشید. وقتی معامله کردید و آن را با سود بستید، بدون تحلیل معاملات دیگر را باز نکنید. هیچ هدف غیر معقولی را برای سودآوری در بازار قرار ندهید. معامله با حد ضرر 10 پیپ و حد سود 1000 پیپ محکوم به ضرر است.

  • از تریلینگ استاپ  (Trailing Stop) برای قفل کردن سود خود استفاده کنید

یکی از خوبی هایی که بازار فارکس دارد این است که شما می توانید از حد ضرر در حالت های مختلف بازار استفاده کنید. اگر بازار روندی را به شدت دنبال می کند، بسیار عاقلانه است که از تریلینگ استاپ استفاده کنید که حتی اگر بازار حالت اصلاحی به خود گرفت شما سود خود را از دست ندهید. با این روش شما مدام سود خود در بازار را قفل می کنید. به این خاطر که تریلینگ استاپ مدام حد ضرر شما را به صورت اتوماتیک جابجا می کند. مدیریت سرمایه به معنای جلوگیری از ضرر نیست بلکه می تواند تضمین کنند سود شما باشد. در تنظیم کردن تریلینگ استاپ، مدیریت سرمایه نقض تضمینی دارد که معامله شما هیچ گاه دچار ضرر نشود. در بازارهای رِنج از این تاکتیک هیچوقت استفاده نکنید.

  •  ارتباط بین جفت ارزها را بفهمید

آخرین مورد مربوط به جفت ارزهای اصلی در بازار فارکس است. شما باید رابطه بین جفت ارز ها را قبل از معامله آن ها در بازار فارکس بفهمید و بر مبنای آن، استراتژی مدیریت سرمایه خود را تعیین کنید. جفت ارزها با یکدیگر در ارتباط هستند. رابطه آنها می توان 1 یا 1- باشد. یعنی هم می توانند رابطه مستقیم داشته باشند و هم غیر مستقیم. شما با دانستن رابطه بین جفت ارزها می توانید ریسک را به حداقل برسانید.

 

شما دو معامله گر تازه کار را در کنار هم و روبروی مانیتور بگذارید و سودآور ترین استراتژی ها را به آن ها یاد دهید. از آنها بخواهید که پشت سر هم، مخالف یکدیگر معامله باز کنند.به احتمال بسیار بالا هر جفت این دو معامله گر، ضرر خواهند کرد. با این وجود اگر شما دو معامله گر حرفه ای را در بازار پیدا کنید و از آنها بخواهید که در خلاف جهت یکدیگر، معامله باز کنند به احتمال زیاد هر دو نفر درآمدزایی خواهند داشت با این وجود که فکر می کنید چطور می شود در خلاف جهت معامله کرد و سود کرد. تفاوت کجاست؟ چه چیزی باعث نتیجه متفاوت بین این دو گروه می شود؟ جواب بسیار ساده است........ مدیریت سرمایه.

مانند رژیم گرفتن و ورزش کردن مدیریت سرمایه عنصری است که باید هر سرمایه گذار در زندگی اش به آن رجوع کند. مدیریت سرمایه مثل سالم زندگی کردن و هیکل متناسب داشتن بسیار پر زحمت است. رعایت مدیریت سرمایه باعث می شود معامله گران مدام معاملاتشان را زیر نظر بگیرند تا با کمترین ضرر در بازار ماندگار باشند. تعداد افرادی که به راحتی این کار را انجام می دهند زیاد نیست. با این وجود باید بدانید که پذیرش ضرر کم از رموز موفقیت معامله گران موفق است.

 

میزان بازگشت سرمایه مورد نیاز برای به دست آوردن موجودی شناور

مقدار ضرر موجودی شناور

33%

25%

100%

50%

400%

75%

1000%

90%

 


توجه داشته باشید که فقط یک درصد معامله گران در جهان هستند که می توانند ضرر 50% را تحمل کرده و با به دست آوردن 100 درصد به نقطه اول خود باز گردند. وقتی شما 75 درصد از سرمایه خود را از دست رفته می دانید باید سرمایه کنونی خود را چهار برابر کنید تا بتوانید به سطح اولیه باز گردید. تقریبا در مدت زمان کم، غیر ممکن است. 

 

نکته مهم

با این وجود که تعداد زیادی از معامله گران با نمودار بالا آشنایی دارند اما بیشتر آن ها آن را مهم نمی دانند. در بیشتر کتاب های معاملاتی گفته شده که یک معامله گر با یک اشتباه فاحش و عدم رعایت مدیریت سرمایه، سود 2 و یا حتی 5 ساله خود را از دست داده است. به طور معمول این ضرر هایی که سود شما را سر می کشد حاصل عدم رعایت مدیریت سرمایه است. شما هیچ وقت به سختی با ضرر هایتان برخورد نکردید و همیشه آن را ساده انگاشتید. به بیان ساده تر، ضرر این چنینی حاصل بی نظمی شما در معامله کردن است.

بسیاری از معامله گران، حرفه معامله گری را در شرایط آگاهانه و غیر آگاهانه با این فکر آغاز می کنند که با یک معامله بزرگ می توانند ره صد ساله را طی کنند. با یک معامله می توانند میلیاردی پول در بیاورند و در سنین جوانی بازنشست شوند و از زندگی خود لذت ببرند.در بازار بورس و فارکس این فانتزی بیشتر شدت می گیرد چون معامله گران می دانند بازیگران بزرگی در بازار حضور دارند. شرکت های بزرگی در این بازار معامله انجام می دهند. پس معامله گران خرد فکر می کنند که می توانند مانند بازیگران بزرگ به درآمد یک میلیارد دلاری برسند. خیر اینطور نیست. بیشتر افراد بجای اینکه با یک معامله غیر اصولی میلیاردر شوند، سرمایه خود را از دست می دهند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدایند حتی بازیگران بزرگ بازار سعی می کنند مدیریت سرمایه را رعایت کنند. سرمایه این افراد حداقل 7 صفر بیشتر از سرمایه شماست اما باز هم برای از دست ندادن سرمایه خود، از اصول مدیریت سرمایه استفاده می کنند

عبرت گیری از تجربه های سخت

معامله گران می توانند با کنترل کردن معاملات با استفاده از حد ضرر، از از دست دادن سرمایه خود رهایی یابند. قانون کلی که توسط معامله گران بزرگ در بازار بورس و فارکس تبیین شده است می گوید"هرگز بیش از 1%  سرمایه خود را درگیر هر معامله نکنید". با به کار گیری این روش شما می توانید 20 معامله باز کنید و هرگز بیش از 20% از سرمایه خود را از دست ندهید.

واقعیت این است که تعداد بسیار کمی از معامله گران با نظم کامل در بازار معامله می کنند و از این روش استفاده می کنند.  دقیقا مثل کودکی که یک یا دو بار به قوری داغ دست می زند و متوجه می شود که دیگر نباید این کارش را تکرار کند معامله گران هم باید همین گونه رفتار کنند. یک یا دو بار وقتی نظم رعایت نشد و منجر به ضرر بزرگ شد دیگر نباید این عادت کنار گذاشته شود. بیشتر معامله گران از تجربه هایشان استفاده نمی کنند. این دقیقا همان دلیلی است که بیشتر معامله گران باید با حساب های دمو در بازار های مالی معامله کنند. وقتی معامله گر از یک فرد ماهر در بازار میپرسد که چقدر باید در بازار سرمایه گذاری کنم با این جواب مواجه می شود که" مقداری سرمایه گذاری کن که اگر از دستش دادی به زندگی ات لطمه وارد نشود". شما نباید روی 5 معامله اولتان در بازار های مالی و فارکس حساب باز کنید چرا که به احتمال زیاد این معامله ها به ضرر منجر می شود.

همیشه مدیریت کردن نیاز به نظم دارد، چه مدیریت یک شرکت باشد و چه مدیریت سرمایه، چه شخصی باشد و چه شرکتی، شما باید همیشه اصول مدیریت سرمایه را رعایت کنید.

سبک های مدیریت سرمایه

به صورت کلی دو روش برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت سرمایه وجود دارد. یک معامله گر می تواند معامله هایی با حد ضرر های نزدیک انجام دهد که حد سودشان با فاصله زیاد است. یا اینکه معامله گر می تواند حد سود های خود را نزدیک بگذارد و حد ضرر های خود را با فاصله بگذارد و سود های کم ولی با تعداد معامله های زیاد از بازار جمع کند. امید گروه دوم این است که سود های کوچک با تعداد بالا بیشتر از ضررهایی باشد که در این روش عایدشان می شود.

اگر شما بخواهید در ابعاد بزرگتر به این مسئله نگاه کنید، فقط به شخصیت شما بستگی دارد که کدام روش را انتخاب کنید. این پروسه جزوی از کشفیات هر معامله گر است. در بازار فارکس هر دو روش را به راحتی می توانید پیاده کنید و به همین خاطر شما امکان سوددهی بیشتری نسبت به بازار بورس دارید. از آن جایی که هزینه که شما در بازار فارکس می پردازید اسپرد نام دارد که در یک بازه معینی می چرخد، بنابراین هزینه هر معامله  با توجه به میزان حجمش تقریبا یکسان است.

برای مثال در جفت ارز یورو به دلار، بیشتر معامله گران برای معامله شان 3 پیپ اسپرد می پردازند که معادل سه صدم یک درصد از سرمایه است که صرف معامله می شود. این هزینه ها در همه جا به درصد یکسان است چه معامله گر بخواد 100 واحد لات معامله کند و چه بخواد 1 میلیون بر اساس واحد لات، معامله کند. برای مثال معامله گر بخواهد 10,000 واحد لات معامله کند باید 3 دلار اسپرد بپردازد، اما اگر بخواد بخواهد 100 واحد لات معامله کند باید 3 صدم دلار پرداخت کند.بر خلاف بازار فارکس در بورس شیوه دیگری اتخاذ شده است. در بورس به طور مثال می گویند کمیسیون روی 100 سهم و 1000 سهم می تواند 2 درصد باشد و در بیشترین حالت به صورت ثابت 40 دلار باشد. یعنی شما هر چه سهم بیشتری بخرید کمیسیون کمتری بابت سهم پرداخت خواهید کرد. وقتی مکانیزم بازار به این شکل باشد، معامله گران خرد با مشکلات متعددی دسته پنجه نرم می کنند. چون کمیسیون بیشتری را باید برای هر سهم بپردازند. اما در بازار فارکس قضیه به شکل دیگری است و شما هر چقدر حجم معامله تان بالاتر باشد هزینه بیشتری به عنوان کمیسیون پرداخت خواهید کرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله کمیسیون در فارکس چیست را مطالعه کنید.

4 نوع حد ضرر

زمانی که شما روش معامله کردن خود را پیدا کردید و خواستید که مدیریت سرمایه را برای سرمایه خود رعایت کنید نیاز هست که چهار نوع حد ضرر را مطالعه کنید.

حد ضرر با استفاده از سرمایه شناور (Equity)

این راه، راحت ترین راه بین 4 نوع حد ضرر است. معامله گر از پیش می داند که فقط می تواند در هر معامله 2% سرمایه خود را درگیر کند. به طور مثال اگر سرمایه شما 10000 دلار است تنها می توانید 200 دلار آن را وارد معامله کنید یا همان 200 پوینت که می شود 0.1 لات معامله روی جفت ارز یورو به دلار. معامله گرانی که اهل ریسک بالاتر هستند از قانون 5% استفاده می کنند. این عدد بسیار خطرناک است چرا که شما با 10 معامله اشتباه، 50% سرمایه تان را از دست خواهید داد.یکی از انتقاداتی که به این روش وارد است نقطه خروج معامله گر از بازار است. این روش بیشتر مدیریت ریسک را مد نظر میگیرد تا تغییر قیمت هایی که در بازار بخاطر اتفاقات متعدد می افتد.

حد ضرر نموداری

تحلیل تکنیکال می تواند هزاران نقطه را برای خروج از بازار مشخص کند. این نقاط خروج با پرایس اکشن یا دیگر ابزار تحلیل تکنیکال مشخص می شوند. تحلیلگران تکنیکال در بازار فارکس سعی می کنند خطوطی که می شود از بازار خارج شد را پیش از باز کردن معامله در نظر بگیرند. یک فرمول خاص طراحی کنند و طبق آن از بازار خارج شوند. این افراد حد ریسک خود برای هر معامله بین 1.5% تا 2% معین می کنند. این بدان معناست که بین 150 تا 200 دلار خود را درگیر هر معامله می کنند. برای آموزش جامع پرایس اکشن وارد صفحه لینک شده شوید.

حد ضرر نوسانی

این نوع حد ضرر تعیین کردن، پیشرفته ترین بین 4 نوع است. افراد در این روش بر اساس مقدار نوسان بازار حد ضرر مشخص می کنند نه پرایس اکشن. این افراد نگاه می کنند که اگر نوسان بازار زیاد است به همان نسبت حد ضرر خود را دور تر بگذارند و با کوچک ترین حرکت، از بازار خارج نشوند. وقتی هم که نوسان بازار شدت ندارد، این افراد حد ضرر خود را جایی نزدیک به نقطه ورود می گذارند.

یک راه حل ساده برای اندازه گیری میزان نوسان بازار، اندیکاتور بولینگر باندز است که می تواند مقدار انحراف قیمت بازار را نسب به قیمت کنونی اندازه گیری کند. استفاده از این اندیکاتور باعث می شود که شما راحت تر بتوانید نوسانات بازار را اندازه گیری کنید و نقطه خروج خود را راحت تر انتخاب کنید. در این روش شما بیش از 2% در هر معامله ریسک نمی کنید. به همین خاطر، بهتر است معامله گری که از این روش استفاده می کند، حجم معاملاتش را پایین بگیرد.

حد ضرر مارجین (مقدار وثیقه)

این روش غیرمعمول ترین روش بین چهار روشی است که در این قسمت توضیح می دهیم اما باید بدانید که بسیار کاربردی است. برعکس صرافی ها، بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است. بنابراین معامله گران بازار فارکس به راحتی می توانند سرمایه خود را در هر ساعتی به پول نقد تبدیل کنند و یا حتی در هر ساعتی سرمایه خود را در این بازار از دست بدهند و به اصطلاح مارجین کال شوند. به همین دلیل است که خیلی کم پیش می آید معامله گران این بازار موجودی شان منفی شود به این خاطر که متاتریدر معامله شما را به صورت خودکار می بندد. برای آشنایی با مارجین در بازار فارکس کلیک کنید.

این روش نیازمند این است که معامله گر سرمایه خود را به 10 قسمت تقسیم کند. در مثالی که ما زدیم، معامله گر 10,000 دلار دارد و به جای اینکه همه پولش را درگیر کند فقط 1000 دلارش را درگیر می کند و 9000 دلارش را از معامله خارج می کند. بیشتر معامله گران بازار از اهرم(لوریج) 1:100 استفاده می کنند. یعنی با 1000 دلاری که معامله گر دارد معادل 100.000 دلار می تواند معامله کند. اما اگر با تمام سرمایه اش معامله کند فقط یک واحد تا از دست دادن کامل سرمایه اش فاصله دارد. این کاملا بستگی به معامله گر دارد که بخواهد نصف این مقدار یعنی 50000 دلار بر اساس حجم معامله  را درگیر کند. اگر معامله گر بخواهد 500 دلارش را درگیر کند تا 100 پوینت برای نوسان بازار در خلاف جهت معامله باز شده جای ضرر دارد.

با توجه به اینکه معامله گر از چه اهرمی برای معاملاتش استفاده کند، مقدار سرمایه ای که می خواهد وارد معامله کند را انتخاب کند. این روش باعث می شود که معامله گر نخواهد کل پولش را در یک معامله درگیر کند. این روش برای کسانی که می خواهند تعداد زیادی معامله باز کنند بهترین روش است.همانطور که می بینید، مدیریت سرمایه در بازار فارکس بسیار منعطف است. تنها قانونی که برای تمام معامله گران بازار فارکس یکسان است همین  رعایت مدیریت سرمایه است.

خلاصه

فرقی ندارد که شما در چه بازاری معامله می کنید. شما هر معامله ای در هر بازاری انجام می دهید نیاز دارید که اصول مدیریت سرمایه را پیاده سازی کنید.وقتی می دانید که در حال طمع کردن هستید تنها لغتی که از آن فراری هستید مدیریت سرمایه است. وقتی در حال سود کردن هستید و در انتهای روند، می خواهید وارد بازار شوید، اصلی که شما را باید از ورود با حجم بالا و نقطه اشتباه باز دارد مدیریت سرمایه است. مدیریت سرمایه یک چارچوب کلی برای شما تعیین می کند که از آن پا را فراتر نگذارید. وقتی چیدمان معاملات شما در هر بازاری که سرمایه تان درگیر است مدیریت سرمایه است، فشار عصبی شما پایین تر می آید و با دید بازتری می توانید سرمایه گذاری کنید.

 

بهترین بروکر فارکس را می توان از بین 3 بروکر فارکس لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم انتخاب کرد.

برای اینکه بتوانید خودتان به صورت کامل تحلیل تکنیکال و فاندامنتال انجام دهید حتما پکیج آموزش فارکس را تهیه کنید.

برای بررسی اخبار بازار فارکس و ارز دیجیتال به فارکس فکتوری فارسی سر بزنید.

برای دریافت PDF مطلب مدیریت سرمایه لطفا روی لینک کلیک کنید.

                                       مدیریت سرمایه

3 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link