1

چرا معامله در بازار فارکس: مزایای معاملات ارز خارجی

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/8/4 منتشر شده است

بازار بورس بین المللی (فارکس)

فارکس (FOREX) به بازاری گفته می شود که تجارت و معاملات ارزهای جهانی را در بر میگیرد. فارکس مخفف عبارت Foreign Exchange است که به معنای "تبادل ارز خارجی" میباشد. در بازار فارکس، ارزهای مختلف که شامل دلار آمریکا، یورو، پوند بریتانیا، ین ژاپن، فرانک سوئیس و غیره هستند، معامله میشوند. این بازار به عنوان بزرگترین بازار مالی جهان شناخته میشود و به صورت الکترونیکی و در سراسر جهان عمل میکند.

بازار بورس بین المللی (فارکس)

شرکتهای مالی و کارگزاران فارکس، به عنوان واسطه گران در این بازار عمل میکنند و به معاملهگران (به صورت حضوری یا آنلاین) امکان میدهند تا ارزها را خرید و فروش کنند. در این بازار، معاملات به صورت زوجهای ارزی انجام میشوند؛ به عبارت دیگر، یک ارز با ارز دیگری به صورت همزمان معامله میشود. مثلاً جفتهای پرکاربرد مانند EUR/USD (یورو/دلار آمریکا)، GBP/USD (پوند بریتانیا/دلار آمریکا) و USD/JPY (دلار آمریکا/ین ژاپن) در بازار فارکس قابل معامله هستند.

عوامل مختلفی میتوانند تأثیر منفی یا مثبتی بر نرخ ارزها در بازار فارکس داشته باشند؛ از جمله سیاستهای مالی و پولی کشورها، شرایط اقتصادی، رشد اقتصادی، عوامل سیاسی و جنبههای فنی و تکنیکال بازار.

معامله گران فارکس میتوانند با استفاده از تحلیلهای مختلف، از جمله تحلیل بنیادی و تحلیل فنی، درآمد کسب کنند. البته همچنین معامله گران با خطراتی نیز مواجه هستند و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند. به همین دلیل، قبل از شروع به معامله در این بازار، یادگیری و آموزش فارکس و شناخت روش های معامله گری لازم است.

مزایای معامله در بازار فارکس:

در ادامه این مقاله مزایای بازار فارکس را نسبت به سایر بازارها بررسی می کنیم:

بدون کارمزد

بازاری بدون هزینه نقل و انتقالات وجوه، بدون هزینه تبادل، بدون هزینه‌های دولتی و یا کارگزاری. اکثر کارگزاران (بروکرها) برای خدمات خود از طریق تفاوت بین قیمت خرید و فروش (اسپرد) پاداش می‌گیرند.

بدون واسطه

معامله ارز خارجی واسطه‌ها را حذف کرده و به شما اجازه می‌دهد بطور مستقیم با بازار معامله کنید که برای قیمت گذاری روی یک جفت ارز خاص پاسخگو است.

بدون حجم ثابت معاملاتی (لات)

در بازارهای آتی، حجم لات یا قراردادها توسط مبادلات تعریف می‌شوند. یک قرارداد آتی برای نقره با حجم استاندارد 5,000 اُنس می‌باشد. در معاملات ارز بازار بورس بین المللی (فارکس)، شما معرف حجم لات و یا پوزیشن خود هستید. این به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا حتی با حساب‌هایی به میزان 25$ نیز در بازار شرکت داشته باشند (اگرچه بعداً توضیح می‌دهیم که چرا یک حساب 25 دلاری ایده خوبی بشمار نمی‌آید).

هزینه پایین معامله در بازار فارکس

هزینه جزئی معامله (اسپرد یا تفاوت قیمت بین خرید/فروش) تحت شرایط عادی بازار معمولاً کمتر از 0.1% است. در بروکرهای بزرگتر، اسپرد می‌تواند تا 0.07% هم کاهش پیدا کند. البته این امر به میزان لورج (اهرم) شما بستگی داشته که بعداً شرح داده می‌شود.

فارکس یک بازار 24 ساعته

هیچ زمان انتظاری برای باز شدن بازار وجود ندارد. از بازگشایی صبح دوشنبه در استرالیا تا بسته شدن بعد از ظهر در نیویورک، بازار بورس بین المللی هرگز باز نمی‌ایستد. این امر برای آنان که می‌خواهند بطور پاره وقت معامله انجام دهند بسیار عالیست، زیرا شما می‌توانید زمان معامله در بازار فارکس را خودتان انتخاب کنید، صبح، ظهر، شب، زمان صبحانه و یا در زمان خواب!

هیچکس نمی‌تواند بازار را محدود کند

بازار بورس بین المللی (فارکس) آنقدر عظیم و پر مشارکت است که هیچ موجودیت واحدی نمی‌تواند قیمت بازار را برای مدت زمانی طولانی کنترل کند. (حتی یک بانک مرکزی و یا خود Chuck Norris بزرگ)

لِوریج (اهرم)

در معامله در بازار بورس بین المللی (فارکس)، یک سپرده اندک می‌تواند ارزش کلی قرارداد بزرگتری را کنترل نماید. لورج به معامله‌گر این توانایی را می‌دهد که سودهای مناسبی کسب کند و بطور همزمان سرمایه مورد ریسک را در حداقل میزان نگه دارد.

برای مثال، یک بروکر فارکس ممکن است یک لورج 50 به 1 را پیشنهاد دهد، که به این معنیست که یک سپرده معاملاتی 50$ ، اجازه خرید یا فروش ارزها تا ارزش 2,500$ را به معامله‌گر می‌دهد. بطور مشابه با 500$ شخص می‌تواند با 25,000$ دلار معامله کند و به همین منوال در ارقام دیگر. در همین حال که این امر خوشایند است، به خاطر داشته باشیم که لورج یک شمشیر دو لبه است. بدون مدیریت ریسک صحیح، همانطور که این میزان لورج بالا می‌تواند به سود بالایی ختم شود، ممکن است به ضرر عظیمی نیز منجر شود.

 

نقدینگی بالا در بازار فارکس

بعلت عظمت بازار بورس بین المللی (فارکس)، نقدینگی آن هم بسیار بالاست. این یک مزیت بشمار می‌آید، زیرا به این معنیست که تحت شرایط عادی بازار، با یک کلیک ساده موس شما می‌توانید بطور آنی خرید یا فروش انجام دهید، چرا که معمولاً کسی در بازار خواهد بود که در آنسوی معامله شما قرار گیرد. شما هیچگاه در یک معامله گیر نمی‌کنید. حتی می‌توانید پلتفرم آنلاین معامله خود را برای بستن خودکار پوزیشن خود با رسیدن به سطح سود مورد نظرتان (با یک دستور حدی) تنظیم نمائید، و یا اگر یک معامله بر خلاف جهت شما حرکت کرد (با یک دستور حد ضرر) آنرا ببندد.

موانع کم برای ورود به بازار بورس بین المللی

ممکن است فکر کنید برای آغاز به کار به عنوان یک معامله‌گر ارزی هزینه هنگفتی نیاز باشد. در حقیقت در مقایسه با معامله سهام، گزینه‌ها و یا قراردادهای آتی، اینگونه نیست. بروکرهای آنلاین بازار بورس بین المللی (فارکس) حساب‌های معاملاتی "میکرو" و "مینی" را پیشنهاد می‌کنند، که بعضاً با میزان سپرده 25$ نیز راه اندازی می‌شوند.

ما نمی‌گوییم که شما باید یک حساب با حداقل رقم ممکن باز کنید، اما این امر دسترسی را برای افراد متوسط که سرمایه معاملاتی بالایی برای شروع به کار در اختیار ندارند، آسان‌تر ساخته.

لوازم رایگان، همه‌ جا!

 بازار بورس بین المللی (فارکس)

اکثر بروکرهای آنلاین بازار بورس بین المللی (فارکس) برای تمرین انجام معامله و کسب مهارت همراه با اخبار حقیقی وقت و خدمات نموداری، حساب‌های "دمو" یا آموزشی را پیشنهاد می‌کنند.

آن هم بصورت کاملاً رایگان!

حساب‌های دمو برای آن دسته از افرادی که دچار "مشکل مالی" هستند و می‌خواهند پیش از باز کردن یک حساب واقعی و ریسک سرمایه حقیقی، مهارت معامله خود را با "سرمایه غیر حقیقی" پیشرفت دهند، منابع بسیار با ارزشی بشمار می‌روند.

حالا که از مزایای بازاربورس بین المللی فارکس مطلع هستید، ببینید که تفاوت بورس تهران و نیویورک در چیست!

گذراندن دوره به شما کمک می کند تا استراتژی فارکس و بورس خود را پیدا کرده و در معتبرترین بروکرهای فارکس دنیا از آن استفاده کنید. اگر برای شما سوال پیش آمده که بهترین بروکر فارکس کیست حتما برای انتخاب بروکر مناسب مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

 

*شما تنها چهار  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

4. تحلیل فارکس

برای دریافت PDF مزایای بازار فارکس روی لینک کلیک کنید.

                                  مزایای بازار فارکس

5 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link