1

لوریج چیست و چگونه استفاده می شود + نحوه محاسبه آن

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1401/1/16 منتشر شده است

یکی از دلایل اصلی که مردم به Forex نسبت به دیگر بازارهای مالی علاقه نشان می دهند، این است که در فارکس شما می توانید از اهرم هایی بسیار بزرگتر از اهرم های بازار سهام استفاده کنید. شاید بعضی از شما کلمه لِورِیج به گوشتان خورده باشد، اما عده بسیار کمی هستند که معنای لوریج در فارکس را می دانند، از نحوه استفاده از آن با خبرند و می دانند که استفاده از لوریج مناسب در فارکس چه تاثیری در معاملاتشان می گذارد.

در زمان آموزش فارکس و بعد از ورود به این بازار، شما یاد میگرید تا از پولی که به شما تحت عنوان اعتبار قرض داده می شود، به درستی برای معامله و سرمایه گذاری استفاده کنید. این کار مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. استفاده از اهرم در فارکس می تواند سود شما را چندین برابر کند، اما در عین حال می تواند ریسک معاملات شما را نیز افزایش دهد. اگر میخواهید به خوبی متوجه شوید لوریج چیست و نحوه محاسبه و استفاده از آن چگونه است، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. ما سعی میکنیم به خوبی با استفاده از مثال های مناسب درک صحیحی از لوریج در ذهن شما ایجاد کنیم.

ضریب اهرمی یا لوریج چیست؟

لوریج یا ضریب اهرمی در فارکس به این معنی است که شما می توانید مقدار پولی که برای باز کردن معامله نیاز دارید را به صورت وام از بروکر (کارگزاری) خود دریافت کنید. این کار فقط توسط کارگزاری انجام می شود. اما در نظر داشته باشید که بخشی از سرمایه شما به عنوان وثیقه نزد بروکر شما باقی می ماند و در صورت تسویه معامله، به طور خودکار به شما عودت داده می شود. شما می توانید با توجه به شرایط مارجین کارگزاری، نسبت به این امر اقدام نمایید.

نحوه استفاده از اهرم در فارکس

برای محاسبه اهرم با توجه به میزان مارجین شما، باید ارزش کل معامله را بر مقدار مارجین (وثیقه) که برای باز کردن معامله نیاز دارید، تقسیم کنید. اگر به خوبی نمیدانید مارجین چیست، مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

لوریج یا اهرم بر حسب مارجین = ارزش کل تراکنش\ مارجین (وثیقه مورد نیاز)

فرض کنید که شما نیاز دارید 1% از سرمایه خود را که در کارگزاری گذاشته اید به عنوان وثیقه قرار دهید و یک لات استاندارد USD/CHF معامله کنید. ارزش هر لات معامله 100,000 دلار است که بر حسب ارز پایه (دلار) که در این جفت ارز وجود دارد، محاسبه می شود. شما برای باز کردن این معامله باید حداقل 1% از 100,000 دلار را به عنوان وثیقه یا مارجین کنار بگذارید، که می شود 1,000 دلار. در این حالت، از اهرم 1:100 استفاده کرده ایم که پول شما را 100 برابر کرده است.

لوریج چیست؟ آموزش کامل نحوه استفاده از اهرم در فارکس

هر چند که لوریج بر حسب مارجین، بر میزان ریسک معامله شما مستقیم تاثیر نمی گذارد و به طور مستقیم در سود و ضرر هم تاثیر نمی گذارد، چه شما از 1% از میزان مارجین نسبت به کل معامله استفاده کنید و چه از 2%. این موضوع به این دلیل است که معامله گر می تواند از تمام سرمایه خود به عنوان وثیقه برای یک معامله استفاده کند، نه فقط از مارجین مورد نیاز. این نشان می دهد که اهرم واقعی، معیار دقیق تری برای سنجش سود و ضرر معامله است، نه اهرم بر حسب مارجین.

لوریج یا اهرم واقعی = ارزش کل معامله/ ارزش سرمایه گذاری شده

برای مثال اگر شما 10000$ در حسابتان داشته باشید و یک معامله 1 لاتی معادل 100000$ دلار باز کنید در واقع در حال استفاده از لوریج 1:10 هستید. 100000\10000=10. اگر شما معامله 2 لاتی باز کنید، که نیاز به داشتن 200000$ است، یعنی شما از لوریج یا اهرم 20 استفاده می کنید.

این یعنی لوریج در فارکس بر حسب مارجین یا پول وثیقه گذاشته شده برابر با بیشترین لوریجی است که معامله گر می تواند از آن استفاده کند. از آنجایی که معامله گران از کل حسابشان به عنوان وثیقه برای یک معامله استفاده نمی کنند این دو عدد با هم فرق می کند.

به صورت کلی معامله گر باید از تمام منابعش استفاده کند اما این بدان معنا نیست که از لوریج 1:1000 یا 1:3000 استفاده کنید. لوریج فقط باید زمان مورد استفاده قرار بگیرد که شما ستاپ های 70% پرایس اکشن پیش رویتان است. وقتی شما میزان ریسک را بر حسب پیپ اندازه گیری کنید، می توانید آن را به دلار تبدیل کنید و متوجه شوید که در صورت برخورد به حد ضرر، چقدر از سرمایه شما کم می شود. ما در ابتدای این مقاله فرض را بر این گذاشتیم که شما معامله گران حرفه ای و عاقلی هستید که برای تمام معامله تان حد ضرر می گذارید. به عنوان یک قانون کلی، ضرر شما نباید بیش از 3% سرمایه شما باشد.

اگر لوریج در فارکس به نوعی انتخاب شود که ضرر شما به 30% سرمایه تان برسد، شما با توجه به میزان ضرر باید لوریج خود را تغییر دهید. معامله‌گران باتجربه نیز باید با احتیاط از لوریج بالا استفاده کنند و ریسک معاملات خود را به طور کامل مدیریت کنند. 

ممکن است معامله گران حتی مارجینی که باید برای هر معامله استفاده کنند را محاسبه کنند. فرض کنید که شما 10000$ در حساب تجاری تان دارید و تصمیم گرفتید تا یک معامله 0.1 لاتی باز کنید. هر واحد نوسان بر حسب پوینت 10 سنت سود و ضرر دارد و به نوعی اگر بازار 1 پیپ در جهت یا خلاف جهت شما پیش برود 1 دلار سود یا ضرر می کند. اگر شما معامله 1 لاتی باز کنید، هر پوینت نوسان 1$ و هر 1 پیپ نوسان 10$ به سرمایه شما اضافه یا از آن کم می کند. اگر شما حجم را 10 برابر کنید، هر پیپ نوسان به شما 100$ سود یا ضرر خواهد داست. بنابراین اگر شما بخواهید تنها 30 پیپ ضرر کنید معادل 30$ خواهد بود و 300$ برای کسانی که 1 لات معامله می کنند و 3000$ برای کسانی که 10 معامله می کنند.بنابراین اگر بخواهید مدیریت سرمایه را رعایت کنید، شما فقط باید 3 لات معامله باز کنید حتی اگر بتوانید بیشتر از این عدد را وارد بازار کنید.

استفاده از ضریب اهرمی مناسب

حال که میدانید ضریب اهرمی چیست، حتما متوجه این موضوع شده اید که اهرم می تواند به شما کمک کند تا سود خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید. با این حال، استفاده از اهرم به طور غیرمسئولانه می تواند منجر به ضررهای قابل توجهی نیز شود. از این رو انتخاب ضریب اهرمی مناسب برای هر معامله گر بسیار مهم است.

در بازار فارکس افراد بیشتر از لوریج 1:100 استفاده می کنند و این بدان معناست که شما به ازای هر 1000$ در حسابتان می توانید تا 100000$ معامله کنید. حتما به این موضوع اگاه هستید که ما برای معامله در بازار فارکس، نوسان قیمت ها را با پیپ می سنجیم. یکی از کوچک ترین واحد های نوسانی که ارزشش وابسته به جفت ارز یا کالا دارد. تمام این نوسانات بر حسب سنت هستند. برای مثال وقتی در جفت ارز GBPUSD شما شاهد نوسان 100 پیپ هستید و جفت ارز از نرخ 1.9500 به 1.9600 می رسد، در بازار تبادل ارزها فقط شاهد نوسان 1 سنتی هستیم.

برای همین است که تراکنش ها باید در یک مقدار قابل توجه باشند تا سود معنی داری به شما بدهند. وقتی شما با استفاده از ضریب اهرمی به راحتی با رقم 100000$ طرف هستید، هر تغییر کوچک در قیمت یک جفت ارز باعث ضرر یا سود زیاد می شود. 

ریسک افراطی استفاده از اهرم در فارکس

اینجا همانجاست که شمشیر دولبه وسط می آید. لوریج پتانسیل میزان سود یا ضرر را به شما نشان می دهد. هرچه از ضریب اهرمی (لوریج) بیشتری استفاده بکنید ریسک بیشتری کرده اید. ریسک لزوما ارتباط مستقیم با لوریج بر حسب مارجین ندارد ولی به صورت غیر مستقیم می تواند تاثیر گذار باشد. 

اجازه دهید با یک مثال برای شما توضیح دهیم

معامله گر A و معامله گر B، هر دو در حسابشان 10000$ پول است و در بروکری کار می کنند که حداقل باید از لوریج 1:100 استفاده کنند. پس از مدتی تحقیق آن ها متوجه می زنند که جفت ارز USDJPY به قله رسیده و قرار است ریزش داشته باشد. آن ها در نرخ 120، اقدام به فروش می کنند.

معامله گر A انتخابش این است که از 50 برابر لوریج واقعی استفاده کند و معامله ای باز کند که 500000$ دلار درگیر می شود 50× 10000$، با تکیه بر 10000$ که در حسابش دارد. به این خاطر که قیمت USDJPY روی 120 است یک پیپ نوسان در این جفت ارز در حجم 1 لات، ارزشی معادل 8.30$ دارد. وقتی فردی با 5 لات معامله می کند ارزش هر پیپ می شود 41.50$. اگر قیمت این جفت ارز از 120 به 121 برسد، معامله گر A 100 پیپ را از دست می دهد که معادل 4150$ است. این بدان معناست که این معامله گر با توجه به سرمایه 10000$، 41.5% از سرمایه اش را از دست می دهد. فقط با همین 1 معامله

معامله گر B که محافظه کار تر است تصمیم می گیرد تا با 5 برابر لوریج واقعی معامله کند و معامله فروشی به ارزش 50000$ (5×10000$) با تکیه بر سرمایه 10000$. در این معامله 50000$، که نیم لات حجم دارد، اگر نرخ جفت ارز USDJPY از 120 به 121 برسد، معامله گر B، 100 پیپ را از دست می دهد که معادل 415$ است. این ضرر معادل از دست رفتن 41.5% از سرمایه اش است.

اهرم در فارکس - لوریج چیست


جمع بندی

در این مقاله به صورت کامل شرح دادیم لوریج چیست و به این موضوع اشاره کردیم که ضریب اهرمی ابزاری قدرتمند در بازارهای مالی می باشد که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا با سرمایه کمتر، حجم معاملات خود را افزایش دهند و در نتیجه، سود (یا ضرر) بیشتری کسب کنند. یاد آور میشویم در کنار لوریج، استفاده از مدیریت سرمایه درست نیز برای رسیدن به سود ضروری است.

معامله‌گران باید با احتیاط از لوریج استفاده کنند و از یک استراتژی مدیریت ریسک مناسب بهره ببرند. استفاده از لوریج کم در هر معامله، فضای بیشتری برای مدیریت ریسک و حفظ سرمایه به شما می‌دهد. لوریج انعطاف‌پذیری بالایی دارد و شما می‌توانید برای هر معامله آن را به طور جداگانه مدیریت کنید. با درک صحیح لوریج و استفاده هوشمندانه از آن، می‌توانید به عنوان یک معامله‌گر موفق در بازارهای مالی عمل کنید.

5931 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link