1

آیا بدون اینکه بدانید در حال دو برابر کردن ریسک خود هستید؟

ارسال توسط : Amin Samavatian در 1400/7/5 منتشر شده است

همبستگی

بررسی ریسک معاملات همزمان

هنگامی که به طور همزمان در حال معامله چندین جفت‌ارز بر روی حساب معاملاتی خود هستید، همیشه مطمئن شوید که از ریسکی که در معرض آن قرار دارید آگاه هستید.

ممکن است معتقد باشید که با معامله چندین جفت‌ارز، ریسک خود را پخش کرده یا تنوع داده‌اید اما بسیاری از جفت‌ارزها تمایل دارند که در یک جهت حرکت کنند.

اجازه دهید به مثالی نگاه کنیم که مشتمل بر دو جفت‌ارز با همبستگی بسیار بالا در طول دوره زمانی یک هفته می‌باشد: EUR/USD و GBP/USD.

همبستگی


نکته این است که این جفت‌ارز دست در دست هم با یکدیگر حرکت می‌کنند. برای اینکه به شما اثبات کنیم که اعداد دروغ نمی‌گویند، در اینجا نمودارهای 4 ساعته آنها را آورده‌ایم. توجه کنید که هر در یک جهت و به سمت پایین حرکت کرده‌اند.بر اساس این جدول، با ضریب همبستگی 0.94، به وضوع همبستگی بالایی بین این دو جفت‌ارز خاص وجود دارد. EUR/USD مانند کره بادام زمینی برای مربای GBP/USD است!

همبستگی

همبستگی

به موضوع ریسک بر می‌گردیم. می‌توانیم ببینیم که باز کردن پوزیشنی در هر دو جفت‌ارز EUR/USD و GBP/USD، معادل با این است که اندازه یک پوزیشن را دو برابر کرده باشید.

برای مثال، اگر یک لات از جفت‌ارز EUR/USD و یک لات از جفت‌ارز GBP/USD خریده باشید، در اصل دو لات از EUR/USD را خریداری کرده‌اید زیرا هر دو جفت‌ارز EUR/USD و GBP/USD در یک جهت حرکت خواهند کرد.

به عبارت دیگر، شما در حال افزایش ریسک خود هستید. اگر شما EUR/USD و GBP/USD بخرید، اگر اشتباه کرده باشید دو شانس به دست نمی‌آورید! بلکه صرفا یک شانس دارید چرا که اگر EUR/USD سقوط کند و به سطح خروج برسید، به احتمال خیلی زیاد GBP/USD نیز سقوط کرده و از معامله خارج خواهید شد (یا برعکس).

شما همچنین نباید در یک زمان EUR/USD را بخرید و GBP/USD را بفروشید زیرا اگر EUR/USD صعود کند، در آن صورت GBP/USD نیز احتمالا صعود خواهد کرد و در این حالت چه چیزی برای شما باقی می‌ماند؟

اگر فکر می‌کنید که در این حالت همواره سود یا زیان شما صفر خواهد بود، کاملا در اشتباه هستید. EUR/USD و GBP/USD دارای ارزش پیپ‌های متفاوتی هستند و اینکه صرفا همبستگی زیادی با هم دارند به این معنی نیست که همیشه در یک بازه پیپ یکسان حرکت می‌کنند.

نوسانات جفت‌ارزها نامنظم است. جفت‌ارز EUR/USD می‌تواند 200 پیپ جهش کند در حالیکه GBP/USD ممکن است تنها 190 پیپ صعود نماید. اگر این اتفاق روی دهد، زیان‌های ناشی از معامله GBP/USD (چون وارد معامله فروش شده بودید)، بیشتر سودهای (اگر نه همه آنها) ناشی از معامله EUR/USD را از بین خواهد برد.

حال بیایید تصور کنیم که EUR/USD جفت‌ارزی بود که 190 پیپ صعود کرده و GBP/USD حرکت بزرگتری به اندازه 200 پیپ داشته است. در این صورت قطعا زیان می‌کردید!

داشتن معامله خرید یک جفت‌ارز و معامله فروش جفت‌ارزی دیگر که بسیار با یکدیگر همبستگی دارند به شدت کار بیهوده‌ای است.

علاوه بر اینکه دوبار هزینه اسپرد را می‌دهید، سود خود را نیز حداقل می‌کنید زیرا یک جفت‌ارز دستاوردهای جفت‌ارز دیگر را از بین می‌برد و حتی بدتر از آن ممکن است به خاطر ارزش پیپ‌های متفاوت و نوسانات همیشه در حال تغییر جفت‌ارزها، در نهایت ضرر هم بکنید.

اجازه دهید مثال دیگری را بررسی کنیم. این بار دو جفت‌ارز EUR/USD و USD/CHF را داریم.

در حالی که دیدیم EUR/USD با GBP/USD همبستگی قوی مثبتی دارد اما با USD/CHF دارای همبستگی منفی زیادی است.

اگر به همبستگی یک هفته‌ای آنها نگاه کنیم، دارای ضریب همبستگی کاملی به میزان -1.00 می‌باشند. دیگر از این مخالف‌تر نمی‌توانند باشند! آنها مانند تام و جری هستند!

جفت‌ارزهای EUR/USD و USD/CHF مانند آب و آتش هستند! این دو جفت‌ارز کاملا در جهات مخالفی حرکت می‌کنند. نمودارهای زیر را ملاحظه کنید:

همبستگی

همبستگی

گرفتن پوزیشن‌های مخالف بر روی دو جفت‌ارز که با یکدیگر همبستگی منفی دارند شبیه آن خواهد بود که دو پوزین یکسان بر روی دو جفت‌ارز با همبستگی مثبت بالا گرفته شود.

خرید جفت‌ارز EUR/USD و فروش USD/CHF معادل با دو برابر کردن اندازه یک پوزیشن است.

برای مثال، اگر شما یک لات از جفت‌ارز EUR/USD خریده و یک لات از جفت‌ارز USD/CHF را فروخته باشید، در اصل دولات از جفت‌ارز EUR/USD را خریداری کرده‌اید زیرا اگر EUR/USD بالا برود، USD/CHF پایین می‌آید و از هر دو جفت‌ارز سود به دست خواهید آورد.

هر چند مهم است که بدانید با این کار ریسکی که حساب خود را در معرض آن قرار داده‌اید، افزایش داده‌اید. در مثال بالا که EUR/USD را خریده و USD/CHF فروخته‌اید، اگر جفت‌ارز EUR/USD در عمل به شدت سقوط نماید، به احتمال خیلی زیاد هر دو معامله شما به سطح خروج رسیده و در نتیجه در هر دو ضرر خواهید کرد.

می‌توانستید با تصمیم‌گیری به خرید EUR/USD یا فروش USD/CHF (به جای انجام هر دوی آنها) زیان خود را به حداقل برسانید.

از سوی دیگر خرید (یا فروش) هر دو جفت‌ارز EUR/USD و USD/CHF در یک زمان معمولا کار بیهوده‌ای است چرا که با این کار اساسا این دو معامله یکدیگر را خنثی می‌کنند.

به دلیل اینکه این دو جفت‌ارز از هم نفرت داشته و در جهات مخالف هم حرکت می‌کنند، یک طرف سود ایجاد خواهد کرد ولی طرف دیگر موجب ضرر خواهد شد. در نتیجه یا با سود اندکی معامله‌ها را به پایان خواهید رساند چون یک جفت‌ارز سود دیگری را از بین می‌برد یا اینکه ممکن است با زیان تمام کنید چرا که جفت‌ارزها دارای ارزش پیپ‌ها و بازه‌های نوسان متفاوتی می‌باشند.

 

شما تنها سه  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

4. تحلیل فارکس

2827 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link