1

4 اشتباه بزرگ معامله‌گران هنگام قرار دادن دستورهای حد ضرر

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/7/1 منتشر شده است

در این بخش در مورد اشتباهات رایج معامله‌گران هنگام استفاده از دستورهای حد ضرر صحبت خواهیم کرد. مطمئنا دستور حد ضرر راهی برای تمرین درست مدیریت ریسک است اما هنگامی که به صورتی اشتباه مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند در عوض سود، منجر به زیان‌های بیشتری شود و این چیزی است که شما نمی‌خواهید، درست است؟

 

1. گذاشتن حد ضررهای بیش از حد کوچک

حد ضرر

اولین اشتباه رایج قرار دادن حد ضررهای بسیار کوچکی است که فضایی برای تنفس باقی نمی‌گذارند!

وقتی حد ضررهایی بیش از حد کوچک قرار دهید، دیگری فضایی کافی برای قیمت باقی نمی‌ماند که پیش از حرکت در مسیر دلخواه شما، بتواند نوسان کند.

همواره به یاد داشته باشید که نوسان جفت‌ارز را مد نظر قرار دهید و این واقعیت را به خاطر بسپارد که قیمت اندکی پیش از ادامه حرکت در یک جهت خاص، می‌تواند در حوالی نقطه ورود شما در نوسان باشد.

برای مثال فرض می‌کنم که شما به معامله خرید جفت‌ارز GBP/JPY در نرخ 145.00 و با حد ضرر در نرخ 144.90 وارد شده‌اید. حتی اگر به درستی پیش‌بینی کرده باشید که قیمت از آن ناحیه جهش خواهد کرد، باز این امکان وجود دارد که قیمت پیش از صعود و احتمالا رسیدن به نرخ 147.00، همچنان 10-15 پیپ به پایین‌تر از نقطه ورود شما کاهش یابد.

اما حدس می‌زنید چه می‌شود؟

شما نتوانسته‌اید تا 200 پیپ سود را جمع‌آوری کنید زیرا در چشم بر هم زدنی به سطح خروج رسیده‌اید. بنابراین فراموش نکنید: به معامله خود فضای کافی بدهید و نوسانات را در نظر داشته باشید!

 

2. استفاده از حجم معامله به صورت عددی ثابت به عنوان پایه‌ای برای محاسبه فاصله حد ضرر

قبلا نیز به این موضوع در این مبحث اشاره کرده‌ایم: استفاده از اندازه پوزیشن به شکل "X تعداد پیپ" یا "به مقدار X دلار" به جای استفاده از تحلیل تکنیکال برای تعیین حد ضرر، ایده بدی است. ما نکاتی را از ند تازه‌کار آموختیم، یادتان می‌آید؟

همانگونه که بحث کردیم، استفاده از اندازه‌گذاری پوزیشن برای محاسبه فاصله لازم برای حد ضرر هیچ ارتباطی با چگونگی رفتار بازار ندارد. از آنجاییکه ما در این بازار معامله می‌کنیم، منطقی‌تر است که حد ضررهای خود را بر اساس چگونگی حرکت بازار تنظیم نماییم.

علاوه بر همه اینها، شما نقطه ورود و اهداف خود را بر اساس تحلیل تکنیکال انتخاب می‌کنید بنابراین باید همین کار را برای دستورهای حد ضرر خود نیز انجام دهید.

حد ضرر

ما نمی‌گوییم که باید اندازه پوزیشن را در این موضوع کاملا فراموش کنید. چیزی که به شما توصیه می‌کنیم این است که پیش از اینکه اندازه پوزیشن خود را محاسبه کنید، ابتدا باید تصمیم بگیرید که دستورهای حد ضرر خود را کجا بگذارید.

 

3. قرار دادن حد ضرر با فاصله بسیار زیاد یا به صورت خیلی باز

اشتباه برخی از معامله‌گران این است که دستورهای حد ضرر را با فاصله خیلی زیاد قرار می‌دهند و امیدوار هستند که حرکت قیمت دیر یا زود در جهت مطلوب آنها خواهد بود. خوب، پس منظور از گذاشتن حد ضرر چه بوده است؟!

چه نکته‌ای در نگاه داشتن معامله‌ای است که مدام در حال زیان دادن است در حالی که می‌توانید آن پول را در یک معامله سودآورتر مورد استفاده قرار دهید؟

گذاشتن دستورهای حد ضرر به صورت خیلی باز باعث افزایش مقدار پیپ‌هایی می‌شود که معامله شما برای حرکت در جهت مطلوب شما نیاز دارد تا این معامله ارزش ریسک داشته باشد.

قانون کلی سرانگشتی این است که دستورهای حد ضرر را نزدیکتر به نقطه ورود قرار دهید تا به اهداف سود.

مطمئنا دوست دارید کمتر ریسک کنید و سود بیشتری به دست آورید، درست است؟ با یک نسبت پاداش به ریسک خوب، مثلا 2:1، با احتمال بیشتری به سود دست خواهید یافت در صورتیکه حداقل 50% مواقع در معاملات خود موفق باشید.

 

4. قرار دادن دستورهای حد ضرر دقیقا روی سطوح حمایت/مقاومت

گذاشتن حد ضررهای خیلی کوچک؟ بد است. گذاشتن حد ضررهای خیلی باز؟ بد است. پس دقیقا چه جایی برای گذاشتن این دستورها خوب است؟ خوب، ما می‌توانیم این را بگوییم که نه دقیقا روی سطوح حمایت یا مقاومت.

آیا به شما نگفتیم که تحلیل تکنیکال راه تعیین دستورهای حد ضرر است؟ قطعا توجه به سطوح حمایت و مقاومت نزدیک، هنگام تصمیم‌گیری در مورد محل قرار دادن حد ضررها مفید است.

اگر می‌خواهید وارد معامله خرید شوید، می‌توانید به یک سطح حمایت نزدیک و زیر نقطه ورود خود نگاه کنید و دستور حد ضرر خود را در آن ناحیه قرار دهید. اگر می‌خواهید وارد معامله فروش شوید، می‌توانید سطح مقاومت بعدی در بالای نقطه ورود خود را پیدا کرده و دستور حد ضرر خود را در آن حوالی قرار دهید.

اما چرا قرار دادن دستورهای حد ضرر درست روی سطح حمایت یا مقاومت ایده خوبی نیست؟ به این دلیل که قیمت همچنان می‌تواند این شانس را داشته باشد که حتی با رسیدن به آن سطح، باز هم برگردد و در جهت مطلوب شما حرکت کند.

اگر شما حد ضرر خود را چند پیپ پس از آن ناحیه قرار دهد، در این صورت کمابیش مطمئن خواهید بود که آن سطح حمایت یا مقاومت قبلا شکسته شده است و آنگاه می‌توانید اذعان کنید که ایده معاملاتی شما اشتباه بوده است.

شما تنها سه  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

4. تحلیل فارکس

2786 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link