1

آشنایی کامل با تاثیر کشور سوئیس در بازار جهانی فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/6/5 منتشر شده است

سوئیس

آشنایی با تاثیر سوئیس در بازار فارکس

میخواهیم قبل از توضیح تاثیر کشور سوئیس در فارکس کمی در مورد خود این کشور صحبت کنیم و شما را بهتر برای آموزش فارکس اماده کنیم و در مورد اقتصاد این کشور و سیاست های پولی و بودجه ای آن صحبت کنیم، البته قابل ذکر است تمام این توضیحات به صورت کامل و مفصل در دوره خصوصی آموزش فارکس بیان میشود.

کشور سوئیس در سال 1291 تاسیس شد و در میانه اروپای غربی واقع شده است. بخش زیادی از تاریخ و فرهنگ این کشور با کشورهای آلمان، اتریش، ایتالیا و فرانسه اشتراک دارد.

با اینکه سوئیس در میانه اروپا قرار گرفته است اما عضو اتحادیه اروپا نیست. در حالیکه در اواسط دهه 1990 مذاکراتی بین اتحادیه اروپا و سوئیس در جریان بود، اما مردم اروپا پیشنهاد الحاق به اتحادیه اروپا را رد کردند. از آن زمان تا کنون، سوئیس استقلال اقتصادی خود را حفظ نموده است.

سوئیس کشور کوچکی به نظر می‌آید اما بگذارید بگوییم که این کشور فشرده شده است! جمعیت این کشور 7.78 میلیون نفر است و به صورت میانگین 477 نفر در هر مایل مربع ساکن هستند.

همچنین سوئیس به عنوان کشوری بی‌طرف شناخته می‌شود زیرا از شرکت در جنگ‌های جهانی اول و دوم خودداری نمود.

آشنایی با تاثیر سوئیس در بازار فارکس

سوئیس: آمار، ارقام و ویژگی‌ها

آشنایی با تاثیر سوئیس در بازار فارکس

  • همسایگان: آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش
  • مساحت:15.940 مایل مربع
  • جمعیت: 7.954.700
  • تراکم: 477.4 نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: بِرن
  • رئیس جمهور کنفدراسیون سوئیس: دیدیر بورکهالتر (Didier Burkhalter)
  • واحد پول: فرانک سوئیس (CHF)
  • واردات اصلی: ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، محصولات طبی و دارویی، سایر مواد شیمیایی، کالاهای تولیدی
  • صادرات اصلی: مواد شیمیایی، ساعت و ساعت مچی، غذا، ابزار، جواهرات، ماشین‌آلات، مواد دارویی، فلزات گرانبها، منسوجات
  • چهره‌های سرشناس: برند رولکس (Rolex)، راجر فدرر (Roger Federer)
  • شرکای واردات: آلمان (26.19%)، ایتالیا (10.46%)، فرانسه (8.4%)، ایالات متحده (6.08%)، چین (5.75%)، اتریش (4.4%)
  • شرکای صادرات: آلمان (18.5%)، ایالات متحده (11.61%)، ایتالیا (7.61%)، فرانسه (6.96%)، بریتانیا (5.67%)
  • منطقه زمانی: GMT +1
  • وب سایت: http://www.switzerland.com/en.cfm/home

 

نمای کلی اقتصادی

در ادامه آشنایی با تاثیر کشور سوئیس در فارکس باید بدانید از نظر درآمد سرانه (تولید ناخالص داخلی کل تقسیم بر جمعیت کشور) سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است.

در سال 2010، ارزش کل تولیدات این کشور 529.9 میلیارد دلار گردید. با اینکه کشور کوچکی است اما از لحاظ سرانه، دارای تولید ناخالص داخلی برابر با 46,815 دلار است که رتبه هفتم را در نیا دارد.

شرکای تجاری اصلی آن کشورهای آلمان، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، اتریش، روسیه و بریتانیا می‌باشند. سوئیس نیز مانند ژاپن به شدت به صادرات خود وابسته است که حدود 308.3 میلیارد دلار یا 58.2% از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.

صنایع اصلی سوئیس عبارتند از ماشین آلات، مواد شیمیایی، منسوجات، ابزار دقیق و ساعت. به مورد آخر نخندید! ساعت بخشی قابل توجه از تولیدات سوئیس را به خود اختصاص می‌دهد! در هر صورت، زمان حرکت است!

 

سیاست‌های پولی و بودجه‌ای

بانک ملی سوئیس (SNB) که در حال حاضر ریاست آن را آقای توماس جوردن (Thomas Jordan) به عهده دارد، سیاست پولی کشور را بوسیله تاثیرگذاری بر شرایط پولی و اعتباری کشور اداره می‌کند.

هیئت حاکمه که مسئول تعیین سیاست‌های این بانک می‌باشد دارای سه عضو است: رئیس، نایب رئیس و یک عضو سوم. درست است، فقط سه نفر عضو این هیئت هستند!

بر خلاف بیشتر بانک‌های مرکزی، بانک ملی سوئیس به جای یک عدد ثابت برای سه ماه، یک بازه هدف را برای نرخ بهره مورد نظر خود (که Libor نیز نامیده می‌شود) تنظیم می‌کند.

در رأس هدف خود برای کنترل عرضه پول کشور و تاثیرگذاری بر نرخ‌های بهره، بانک ملی سوئیس نقش دردسترس‌تری در ثابت نگه داشتن ارزش فرانک سوئیس دارد.

فرانک سوئیس بیش از حد قوی، می‌تواند باعث جهش تورم شده و همچنین می‌تواند صادرات کشور را تضعیف نماید. بانک ملی سوئیس بواسطه اتکای شدید سوئیس بر صادراتش، فرانک ضعیف‌تر را ترجیح می‌دهد و از مداخله در بازار فارکس برای تضعیف آن دریغ نمی‌کند.

یکی از سیاست‌های پولی مهم بانک ملی سوئیس هدف‌گذاری برای تورم است. تورم هدف این بانک که در شاخص قیمت مصرف‌کننده تحت نظارت قرار دارد، زیر 2% در سال است.

پس از آن این بانک در تلاش است تا از طریق عملات بازار باز و بوسیله تنظیم نرخ Libor، تورم واقعی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

در مورد عملیات بازار باز باید گفته شود که این بانک از طریق تراکنش‌های خرید مجدد (repo) کوتاه مدت، بر روی نرخ Libor تاثیر می‌گذارد. یک تراکنش repo شامل فروش اوراق بهادار خاص در مقابل پول نقد و موافقت با خرید مجدد همان اوراق بهادار در آینده می‌باشد.

اگر نرخ بهره در بازار باز از محدوده مطلوب بانک ملی سوئیس فراتر رود، بانک مرکزی نقدینگی بیشتری را به بانک‌های دیگر از طریق عملات repo در نرخ repo کمتر، عرضه خواهد کرد.

از سوی دیگر، بانک ملی سوئیس می‌تواند بوسیله افزایش نرخ repo و سرانجام با افزایش نرخ Libor نیز، نقدینگی را کاهش دهد.

در مورد سیاست‌ها بودجه‌ای، یک سیاست بودجه‌ای جذاب که سوئیس دارد این است که آنها یکی از کمترین نرخ‌های مالیات را در میان کشورهای توسعه یافته دارند. در حقیقت، این مساله معمولا با "بهشت مالیاتی" مورد اشاره قرار می‌گیرد.

نرخ مالیات شرکتی در سوئیس بین 8.5% تا 10.0% می‌باشد. این امر به همراه قوانین رازداری بانکی باعث شده کشور سوئیس یکی از کسب و کار پسندترین کشورها در جهان باشد.

 

آشنایی با فرانک سوئیس (CHF)

حال در این قسمت از مقاله تاثیر کشور سوئیس در فارکس باید بدانیم در گذشته‌ای نه چندان دور، فرانسه، بلژیک و همچنین لوکزامبورگ نام واحد پول خود را فرانک گذاشتند تا اینکه یورو را اتخاذ کردند. در حال حاضر، سوئیس تنها کشوری است که از فرانک (فرانک سوئیس یا CHF) به عنوان واحد پول خود استفاده می‌کند.

در بین حرفه‌ای‌های دنیای مالی، فرانک سوئیس به نام "Swissy" شناخته می‌شود.

 

به لطف بی‌طرفی سوئیس...

سوئیس به دلیل قوانین رازداری بانکی خود، از لحاظ سیاسی بی‌طرف در نظر گرفته می‌شود که این امر باعث شده فرانک سوئیس نیز دارای وضعیت "پناهگاه امن" باشد. در طی زمان‌های عدم قطعیت اقتصادی، معمولا سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را وارد سوئیس می‌کنند که در نتیجه ارزش فرانک سوئیس بالا می‌رود.

 

من همچنان در عصر جواهرات گرانقیمت گیر کرده‌ام!

نه تنها سوئیس نپذیرفت که به اتحادیه اروپا بپیوندد، بلکه آنها تنها کشوری هستند که همچنان به نظام پولی پایه طلا پایبند می‌باشند.

حدود 25% از پول این کشور دارای پشتوانه ذخایر طلاست که باعث شده فرانک سوئیس به میزان 80% با قیمت طلا همبستگی داشته باشد. این بدان معنی است که هر گاه قیمت طلا افزایش یابد، فرانک سوئیس نیز می‌تواند از این موضوع بهره ببرد.

 

شاخص‌های مهم اقتصادی برای فرانک سوئیس

تولید ناخالص داخلی (GDP): تولید ناخالص داخلی مقیاس ارزش کلی تمام کالاها و خدمات نهایی کشور می‌باشد. این گزارش تغییر کل تولیدات اقتصاد سوئیس را نسبت به دوره گذشته اندازه‌گیری می‌کند.

خرده‌فروشی: گزارش خرده‌فروشی تغییر ماهانه در ارزش کل فروش در سطح خرده‌فروشی را اندازه‌گیری می‌نماید.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI): این شاخص تغییر در قیمت‌های سبدی از کالاها و خدمات را اندازه‌گیری می‌کند. شاخص قیمت مصرف‌کننده به دقت توسط بانک ملی سوئیس پیگیری می‌شود زیرا از این گزارش برای کمک به تحلیل تورم استفاده می‌نماید.

تراز تجاری: تراز تجاری تفاوت کل بین ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی در کشور را اندازه‌گیری می‌کند. سوئیس دارای صنعت صادرات بسیار قدرتمندی است بنابراین معامله‌گران معمولا از تراز تجاری این کشور برای اندازه‌گیری میزان خوب بودن وضعیت اقتصاد آن بهره می‌برند.

 

چه چیزی فرانک سوئیس را حرکت می‌دهد؟

قیمت طلا

همانطور که قبلا اشاره شد، فرانک سوئیس دارای 80% همبستگی با قیمت طلا است زیرا 25% از پول سوئیس دارای پشتوانه ذخایر طلا می‌باشد. هنگامی که قیمت‌های طلا بالا بروند، معمولا فرانک سوئیس نیز بالا می‌رود. در مقابل، هر گاه قیمت‌های طلا سقوط کنند، فرانک سوئیس نیز به همین ترتیب کاهش می‌یابد.

 

تحولات منطقه یورو و ایالات متحده

از آنجایی که سوئیس کشوری وابسته به صادرات است، بسیار تحت تاثیر تحولات اقتصادی شرکای تجاری اصلی خود در منطقه یورو و ایالات متحده می‌باشد. شرکای اصلی صادرات سوئیس در منطقه یورو کشورهای آلمان (21.2%)، فرانسه (8.2%)، ایتالیا (7.9%) و اتریش (4.5%) می‌باشند.

در عین حال، ایالات متحده 8.7% از صادرات سوئیس را به خود اختصاص می‌دهد. عملکرد ضعیف اقتصادی هر یک از این کشورها می‌تواند منجر به کسب و کار کمتر برای سوئیس گردد.

 

برطرف شدن مشکلات

تنش سیاسی در کشورهای همسایه آن در اروپا به خصوص در منطقه یورو، می‌تواند منجر به این شود که معامله‌گران به دنبال ایمنی در Swissy (فرانک سوئیس) باشند.

به خاطر داشته باشید که منطقه یورو خانواده‌ای از 16 کشور است که بانک مرکزی اروپا کل گروه را اداره کرده و مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی را برای آنها وضع می‌کند.

با توجه به اینکه اقتصادهای کشورهای عضو با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کند، گاهی اوقات سیاست‌های بانک مرکزی اروپا بر خلاف نیازهای یک کشور واحد در آن زمان خاص می‌باشد.

 

عامل ایکس

جفت‌ارز USD/CHF تحت تاثیر نرخ مبادله جفت‌ارزهایی مانند EUR/CHF نیز می‌باشد. برای مثال جهش ارزش یورو به دلیل افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا می‌تواند موجب سرریز ضعف Swissy به درون جفت‌ارزهای دیگر مانند USD/CHF شود.

 

فعالیت‌های ادغام و تملک (M&A)

صنعت اصلی سوئیس بانکداری و امور مالی است. فعالیت‌های ادغام و تملک (M&A) یا به عبارت ساده‌تر خرید و فروش شرکت‌ها در این کشور بسیار رایج است.

این موضوع چگونه می‌تواند بر قیمت‌های جفت‌ارزهای فرانک سوئیس تاثیر بگذارد؟

برای مثال، اگر یک شرکت خارجی بخواهد که کسب و کاری را در سوئیس تملک کند، باید مبلغ آن را با فرانک سوئیس بپردازد. از سوی دیگر، اگر یک بانک سوئیسی مثلا بخواهد یک شرکت آمریکایی را بخرد، باید فرانک خود را به دلار آمریکا تبدیل نماید.

 

معامله جفت‌ارز USD/CHF

جفت‌ارز‌ USD/CHF با مقادیری بر حسب دلار آمریکا معامله می‌شود. مقادیر لات استاندارد برابر با 100.000 دلار و مقادیر مینی لات برابر با 10.000 دلار می‌باشند.

ارزش پیپ که بر حسب فرانک سوئیس می‌باشد، با تقسیم کردن 1 پیپ (0.0001) بر نرخ USD/CHF محاسبه می‌گردد.

سود و زیان بر حسب فرانک سوئیس هستند. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک لات استاندارد، هر یک پیپ نوسان، ده فرانک سوئیس ارزش دارد. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک مینی لات، هر یک پیپ نوسان، یک فرانک سوئیس ارزش دارد. به عنوان مثال، اگر نرخ غالب بازار برای جفت‌ارز USD/CHF برابر با 1.0600 باشد و بخواهید که یک لات استاندارد معامله کنید، در آن صورت یک پیپ برابر با 9.4340 دلار آمریکا خواهد بود.

محاسبات سپرده احتیاطی (مارجین) بر اساس دلار آمریکا است. در صورتی که اهرم افزایش سرمایه (لوریج) 100:1 باشد، به 1.000 دلار آمریکا برای کنترل 100.000 واحد از جفت‌ارز USD/CHF نیاز دارید.

 

تاکتیک‌های معامله جفت‌ارز USD/CHF

جفت‌ارزهای Swissy (USD/CHF و EUR/CHF) به طور معمول صرفا در طی ساعات معاملاتی اروپا فعال هستند. این دو جفت‌ارز اغلب اوقات به حرکت در بازه‌ای محدود تمایل دارند. با توجه به این، آنها غالبا مستعد جهش‌های ناگهانی و خروج‌قیمت‌ها هستند.

 همانگونه که قبلا اشاره کردیم، بانک ملی سوئیس شدیدا ارزش‌گذاری فرانک سوئیس را تحت نظر دارد. مشهور است که این بانک در بازار فارکس مداخله می‌کند تا فرانک سوئیس را به خصوص زمانی که به برخی سطوح کلیدی تاریخی می‌رسد، تضعیف نماید.

برای مثال اگر جفت‌ارز USD/CHF به دلیل افزایش ریسک‌پذیری به کف قیمت سالیانه خود سقوط کند، ممکن است بانک ملی سوئیس به طور مخفی باعث افزایش قیمت این جفت‌ارز گردد.

شما همچنین می‌توانید با نظارت بر رویدادهای فاندامنتال اقتصادی شرکای اقتصادی اصلی این کشور یعنی منطقه یورو، فرانک سوئیس را معامله کنید. هر گونه تنش اقتصادی یا سیاسی در منطقه یورو می‌تواند باعث شود که سرمایه‌گذاران دوباره به ارز امن فرانک سوئیس روی آورند.

با توجه به این، جفت‌ارزهایی مانند EUR/CHF نیز می‌توانند برای معامله جفت‌ارزهایی مانند USD/CHF مورد استفاده قرار گیرند. افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا که جفت‌ارز EUR/CHF را تقویت می‌کند، می‌تواند در جفت‌ارز USD/CHF نیز خود را نشان دهد.

 

شما تنها چهار  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. فارکس فکتوری فارسی

4. تحلیل فارکس

 

2432 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link