1

آشنایی کامل با تاثیرات کشور ژاپن در بازار جهانی فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/6/3 منتشر شده است

آشنایی با تاثیرات کشور ژاپن در بازار فارکس

میخواهیم قبل از توضیح تاثیر کشور ژاپن در فارکس کمی در مورد خود این کشور صحبت کنیم، با معاملات ین آشنا شویم و شما را بهتر برای آموزش فارکس و خرید یا فروش ین ژپن اماده کنیم و در مورد اقتصاد این کشور و سیاست های پولی و بودجه ای آن صحبت کنیم، البته قابل ذکر است تمام این توضیحات به صورت کامل و مفصل در دوره خصوصی آموزش فارکس بیان میشود.

کشور ژاپن در آسیای شرقی قرار گرفته و مجمع‌الجزایری شامل 6.852 جزیره می‌باشد، اگر چه قسمت اعظم سرزمین آن را 4 جزیره بزرگ تشکیل می‌دهند.

برخلاف این که ژاپن کشور کوچکی است، پایتخت آن یعنی توکیو، 36 میلیون نفر شهروند سخت‌کوش را در خود جای داده و بزرگترین منطقه شهری در دنیا می‌باشد.

همچنین با اینکه ژاپن کشور پرجمعیتی است اما دارای یکی از بالاترین استانداردهای زندگی بوده و همچنین دارای بالاترین امید به زندگی در سطح جهان می‌باشد.

ژاپن همچنین یکی از پیشرفته‌ترین و تکنولوژی‌پسند‌ترین کشورها در دنیا است. آیا می‌توانید جهانی را بدون کارائوکه، بازی Gameboy یا خودروی تویوتا پریوس تصور کنید؟ درست است، فکر نمی‌کنیم بشود!

علاوه بر این، آیا می‌دانستید که حروف ژاپنی تشکیل دهنده نام ژاپن به معنای "خاستگاه خورشید" است و اینکه ژاپن معمولا به عنوان "سرزمین آفتاب تابان" مورد اشاره قرار می‌گیرد؟

آشنایی با تاثیرات کشور ژاپن در بازار فارکس

ژاپن: آمار، ارقام و ویژگی‌ها

آشنایی با تاثیرات کشور ژاپن در بازار فارکس

  • همسایگان: روسیه، کره، چین
  • مساحت: 145.925 مایل مربع
  • جمعیت: 126.659.683 (دهمین کشور)
  • تراکم: 873.1 نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: توکیو (با جمعیت 13.189.000 نفر)
  • رئیس حکومت: امپراتور آکیهیتو (Akihito)
  • رئیس دولت: نخست وزیر یوشیهیکو نودا (Yoshihiko Noda)
  • واحد پول: ین ژاپن (JPY)
  • واردات اصلی: نفت، گاز طبیعی مایع، پوشاک، انواع نیمه‌هادی، زغال سنگ، لوازم صوتی و تصویری
  • صادرات اصلی: وسایل نقلیه موتوری، انواع نیمه‌هادی، محصولات آهن و فولاد، قطعات خودرو، پلی‌استیشن سونی، شمشیر سامورایی
  • چهره‌های سرشناس: ایچیرو سوزوکی (Ichiro Suzuki)، آقای میاگی (Mr. Miyagi)
  • شرکای واردات: چین (21.3%)، ایالات متحده (8.8%)، استرالیا (6.4%)، عربستان صعودی (6.2%)، امارات متحده عربی (5%)، کره جنوبی (4.6%)، قطر (4%)
  • شرکای صادرات: چین (18.1%)، ایالات متحده (17.8%)، کره جنوبی (7.7%)، تایلند (5.5%)، هنگ کنگ (5.1%)
  • منطقه زمانی: GMT +09
  • وب سایت: http://kantei.go.jp

 

نمای کلی اقتصادی ژاپن

در ادامه مقاله تاثیر کشور ژاپن در فارکس باید گفت  کشور ژاپن به غیر از اینکه پایتخت بازی‌های ویدئویی جهان است، اقتصادش نیز سومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2011 رتبه‌بندی شده است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، ژاپن در جوش و خروش بوده است. علیرغم این واقعیت که این کشور کوهستانی و آتشفشانی است، رشد سریع اقتصادی را تجربه کرده است. به دلیل قوانین طبیعت، این امر رشد منابع طبیعی را در ژاپن محدود می‌کند.

به منظور غلبه بر این کمبود منابع، اقتصاد ژاپن بسیار وابسته به صادرات شده است به گونه‌ای که حجم صادرات آن در سال 2013 بالغ بر 697 میلیارد دلار بوده است! نه تنها این حجم صادرات، 14% از تولید کشور را تشکیل می‌دهد، بلکه باعث شده ششمین کشور بزرگ صادرکننده در دنیا باشد!

ژاپن به تازگی از رشد شدید اقتصادی چین بهره بسیاری برده است. به دلیل اینکه ژاپن نزدیکترین اقتصاد بزرگ به کشور چین می‌باشد، تقاضای چینی‌ها منجر به خرید بسیار عظیم محصولات ژاپنی توسط آنها شده است.

نه تنها ژاپن دارای غذاهایی بسیار عالی (مانند تمپورا و سوشی) است بلکه یکی از بزرگترین مراکز مالی دنیا، یعنی توکیو را نیز در خود جای داده است!

همان گونه که در فیلم‌ها می‌بینید، بازرگانان ژاپنی معادل با کسب و کار جدی هستند! با این مقدار پول زیادی که هر روزه به توکیو وارد و از آن خارج می‌شود، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند از ژاپن به عنوان نماینده‌ای از آنچه در شرق دور روی می‌دهد استفاده کنند.

 

سیاست‌های پولی و بودجه‌ای

با اینکه بانک ژاپن (BOJ) از اواخر قرن نوزدهم آغاز به کار کرده است، اما به تازگی استقلال خود را از وزارت امور مالی (MoF) به دست آورده است. در سال 1998 بود که دولت ژاپن قوانینی را تصویب کرد که کنترل سیاست پولی را در اختیار بانک ژاپن قرار داد.

توجه داشته باشید که وزارت امور مالی همچنان مسئول سیاست ارزی باقی می‌ماند که این امر منجر به تنش و اختلاف مداوم بین این دو می‌گردد.

به طور معمول، دولت و بانک مرکزی از یکدیگر مستقل هستند و نباید یکی بر دیگری تاثیری داشته باشد. اما این مورد برای ژاپن صدق نمی‌کند. با اینکه بانک ژاپن از دولت استقلال یافته است اما این پرسش مطرح است که واقعا قدرت در دست چه کسی است.

وزارت امور مالی به دقت بانک ژاپن را تحت نظر دارد تا آن را مجبور به تصویب سیاست‌هایی کند که باعث شوند ین به اهداف ارزی وزارت امور مالی دست یابد. مانند بانک‌های مرکزی دیگر، هدف اصلی بانک ژاپن نیز ثبات قیمت می‌باشد. بانکداران در بانک ژاپن از ابزارهای عملیات بازار باز و تغییرات نرخ‌های بهره برای رسیدن به اهدافشان بهره می‌برند.

نکته‌ای که باید در مورد بانک ژاپن بدانید این است که آنها برای مدتی بسیار بسیار طولانی، نرخ‌ها را در سطوحی پایین نگاه داشته‌اند و نرخ فعلی نیز بین 0.00% تا 0.10% قرار دارد. به دلیل اینکه در حال حاضر نرخ بهره خیلی پایین است، بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ را کاهش دهد تا بدین وسیله رشد را تحریک نموده یا نقدینگی ایجاد نماید.

برای مثال، در تلاش برای مبارزه با تقلیل قیمت‌ها، بانک ژاپن سیاست‌های تنبیهی خود را حذف کرده و بازارها را از طریق اقدامات کاهش کمٌی، غرق در پول کرده است.

اقدامات کاهش کمٌی حرکاتی هستند که بوسیله بانک مرکزی به منظور افزایش نقدینگی و منبع مالی از طریق خرید اوراق بهادار دولتی ایجاد می‌شوند.

گاهی اوقات این اقدام را "چاپ پول" می‌گویند زیرا در واقع بانک مرکزی از هیچ چیز، پول جدید ایجاد می‌کند تا بوسیله آن اوراق بهادار دولتی را بازخرید نماید. از لحاظ تئوری، افزایش منبع مالی منجر به افزایش وام‌دهی و خرج کردن پول خواهد شد.

در طول این سال‌ها، ژاپن بوسیله اشباع اقتصاد با برنامه‌های مختلفی که منجر به خرید یا فروش اوراق قرضه و بروات دولتی توسط بانک ژاپن می‌گردد، در بازارها نقدینگی ایجاد کرده است.

 

آشنایی با ین ژاپن (JPY)

ین آنقدر جان سخت است که نیازی ندارد نام مستعار دیگری داشته باشد. زمانی که وارد بازار تبادل ارز خارجی شد به آن ین می‌گفتند و تا کنون نیز به آن ین می‌گویند. ین، ین است! همچنین در جفت ارزها به خصوص در مقابل یورو (EUR)، پوند (GBP) و دلار استرالیا (AUD) وجود دارد.

 

معامله‌گران مرا دوست دارند همانطور که ژاپنی‌ها سوشی را دوست دارند.

پس از دلار آمریکا و یورو، ین بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده و جفت‌ارز USD/JPY نیز دومین جفت‌ارزی است که بیشترین معاملات را داراست. به دلیل نقشی که ین در معاملات بین‌المللی بازی می‌کند، برای کامل کردن تراکنش‌های بین‌المللی به ین نیاز است.

 

آیا برای احساس آسیایی آماده هستید؟

هنگامی که سرمایه‌گذاران به آسیا فکر می‌کنند، ناخودآگاه به یاد ژاپن می‌افتند. با توجه به اینکه توکیو یکی از مراکز عمده مالی در دنیاست، ژاپن غالبا نماینده‌ای است از آنچه در آسیا روی می‌دهد.

ژاپن به طور معمول شریک تجاری مهمی برای سایر قدرت‌های آسیایی است. اگر وضع تجارت در آسیا خوب باشد، این امر معمولا بوسیله شاخص Nikkei (بورس اصلی سهام در توکیو) بازتاب می‌یابد.

 

من همیشه فعال هستم...

با توجه به اینکه گزارش‌های ژاپنی در طی ساعات معاملاتی آسیا منتشر می‌شوند، طبیعی است که معاملات ین در ساعات معاملاتی آسیا (0:00 GMT) فعال باشد.

ین همچنین می‌تواند در سایر ساعات معاملاتی نیز فعال باشد و این بستگی دارد به اینکه چه داده‌های اقتصادی منتشر می‌شوند. باید این نکته در نظر گرفته شود که ژاپنی‌ها بی‌وقفه کار می‌کنند و این جزئی از فرهنگ آنها است!

 

... اما من مناسب هیجانات زودگذر هستم!

با اینکه برخی از سرمایه‌گذاران به دنبال کسب بیشترین سود از پولشان هستند، برخی نیز به معاملات انتقالی متوسل می‌شوند. از آنجایی که ین ژاپن دارای کمترین نرخ بهره در میان ارزهای اصلی است، معمولا در معاملات انتقالی به عنوان منبع تامین مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ژاپنی‌ها معمولا به صورت یکسان فکر می‌کنند.

مدیران دارایی ژاپنی تمایل به تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری یکسانی دارند. این امر منجر به پوزیشن‌هایی با همبستگی بالا می‌گردد که می‌توانند باعث ایجاد روندها گردند.

 

من مستعد خروج قیمت‌ها هستم...

یکی از مشخصه‌های جفت‌ارزهای ین، گرایش آنها به مدتی تثبیت و سپس خروج قیمت در یک جهت خاص و سپس یک بار دیگر تثبیت و بعد از آن بار دیگر خروج قیمت می‌باشد! گوش‌ها و چشم‌های خود را آماده نگه دارید زیرا هرگز نمی‌دانید که چه زمانی ممکن است این اتفاقات روی دهند!

 

... و من یک رابطه عشق-نفرت با چین دارم

با ظهور چین به عنوان یک قدرت مهم در جهان، تاثیر آن بر ین ژاپن به رشد خود ادامه خواهد داد. اگر نشانه‌ها حاکی از رشد بیشتر در اقتصاد چین باشد، ممکن است بر تقاضای ین ژاپن تاثیر بگذارد.

اما چگونه؟

همانطور که گفتیم، چین یک از شرکای تجاری عمده ژاپن است. به طور طبیعی، با رونق کسب و کارهای چینی، آنها نیاز به سفارشات بیشتر از ژاپن خواهند داشت. این موضوع به نوبه خود تقاضا برای ین ژاپن را افزایش داده و باعث افزایش قیمت آن می‌شود.

 

شاخص‌های مهم اقتصادی برای ین ژاپن

تولید ناخالص داخلی (GDP): این شاخص فعالیت اقتصادی ژاپن را اندازه‌گیری می‌نماید و نشان می‌دهد که آیا اقتصاد مانند گدازه‌های کوه فوجی فعال است یا در روند خودکشی (harakiri) قرار دارد!

نظرسنجی‌های تانکان: این گزارش‌ها شامل نظرسنجی از مدیران در بازه گسترده‌ای از صنایع می‌باشد و دیدگاه آنان را در مورد اقتصاد جویا می‌شود. افزایش تمایلات (نمرات بالای 0.0) نشان می‌دهد که بازرگانان ژاپنی انتظار بهبود فعالیت تجاری را دارند. نمرات زیر 0.0 اشاره به عکس این حالت دارد.

تراز تجاری: اقتصاد ژاپن به شدت وابسته به صادرات است. سقوط ارقام صادرات می‌تواند منجر به کاهش فعالیت اقتصادی گردد.

نرخ بیکاری: این شاخص نرخ بیکاری را در ژاپن اندازه‌گیری می‌نماید. نرخ بیکاری بالا می‌تواند منجر به کاهش مخارج مصرف‌کننده گردد. بیکاران چگونه می‌توانند استطاعت خرید بازی‌های ویدئویی و انیمه‌ها (انیمیشن ژاپنی) را داشته باشند؟!

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI): در گذشته، بانک ژاپن نشان داده است که آنها ترسی از انجام حرکت‌هایی برای مبارزه با تقلیل قیمت‌ها ندارند. اگر روندها نشان دهند که قیمت‌های شمشیر سامورایی و شوریکن (اسلحه ستاره مانند نینجاها) به کاهش قیمت ادامه می‌دهند، این موضوع ممکن است منجر به حرکت‌هایی غافلگیرکننده از سوی بانک ژاپن گردد.

سفارش‌های ماشین‌آلات اساسی: بخش بزرگی از صادرات ژاپن را سفارش‌های ماشین‌آلات تشکیل می‌دهند. افزایش یا کاهش سفارش‌های ماشین‌آلات اساسی می‌تواند وضعیت فعلی تجارت ژاپنی را منعکس نماید.

 

چه چیزی ین را حرکت می‌دهد؟

حرکت‌های سرمایه‌گذاری

به دلیل نرخ‌های بهره پایین، ین به عنوان یک منبع تامین مالی خوب برای سرمایه‌گذاری‌ها در دیگر کشورها در نظر گرفته شده است. این به معنای آن است که اگر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ترسیده باشند، شروع به باز کردن پوزیشن‌های خود در دارایی‌های پربازده‌تر می‌کنند. هنگامی که معامله‌گران شروع به باز کردن این پوزیشن‌های پرمخاطره‌تر (معاملات انتقالی) می‌کنند، باید این معاملات فروش ین را بوسیله بازخرید این ارز پوشش دهند.

 

تاثیر بانک ژاپن

این موضوع به اثرات آن بیانیه‌های زمان‌بندی شده اشاره ندارد. ما در مورد مداخله ارزی صحبت می‌کنیم! بانک ژاپن و وزارت امور مالی توجه خاصی به بازارهای فارکس دارند. از آنجایی که اقتصاد ژاپن بسیار به صادرات وابسته است، ارزش ین ژاپن نقشی کلیدی در معاملات بازی می‌کند.

بانک ژاپن نمی‌خواهد که ارزش ین ژاپن خیلی افزایش یابد زیرا باعث می‌شود صادرات ژاپن نسبتا گران‌تر شوند. با پایین‌تر نگاه داشتن ارزش ین ژاپن، آنها می‌توانند تقاضا برای محصولات ژاپن را تحریک کنند که به نوبه خود به اقتصاد کشور فایده خواهد رساند.

 

معامله جفت‌ارز USD/JPY

جفت‌ارز USD/JPY در مقادیری بر حسب ارز پایه یعنی دلار آمریکا معامله می‌شود. مقادیر لات استاندارد برابر با 100.000 واحد از دلار آمریکا و مقادیر مینی لات برابر با 10.000 دلار می‌باشند. بسیاری از کارگزاران اکنون مقادیر قابل تنظیم لات تا مقادیر کوچکی به اندازه 1 لات را ارایه می‌دهند.

تغییرات در ارزش این جفت ارز بر حسب ارز متقابل یعنی ین ژاپن می‌باشند. توجه داشته باشید که این مقدار برای جفت‌ارزهای ین 0.01 است. بنابراین تغییری در ارزش جفت‌ارز USD/JPY از 95.00 تا 95.01، حرکتی برابر با یک پیپ می‌باشد.

مانند هر جفت‌ارزی، تغییر در ارزش بر حسب ارز متقابل می‌باشد. سود و زیان بر حسب ین ژاپن محاسبه می‌گردند و سپس به ارزی که حساب معاملاتی شما بر اساس آن است تبدیل می‌شوند. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک لات استاندارد، هر یک پیپ حرکت، 1,000 ین ارزش دارد. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک مینی لات، هر یک پیپ حرکت، 100 ین ارزش دارد. برای مثال اگر نرخ جفت ارز USD/JPY در حال حاضر 95.00 باشد و شما بخواهید که یک لات استاندارد معامله کنید، در آن صورت یک پیپ برابر با 10.52 دلار آمریکا خواهد بود (برای روش محاسبه ارزش پیپ به درس پیپ و پیپت مراجعه نمایید).

محاسبات سپرده احتیاطی بر اساس دلار آمریکا است. برای مثال، اگر اهرم افزایش سرمایه 100:1 باشد، لازم است تا 1,000 دلار آمریکا در حساب معاملاتی شما کنار گذاشته شود تا بتوانید 100,000 واحد از جفت ارز USD/JPY را معامله کنید.

 

تاکتیک‌های معامله جفت‌ارز USD/JPY

حال در این قسمت از مقاله تاثیر کشور ژاپن در فارکس باید بدانید جفت ارز USD/JPY تمایل به دنبال کردن روند‌های کوتاه مدت تا میان مدت را دارد که می‌توانند چند روز به طول انجامند. اگر یک معامله نوسانی (کوتاه مدت) را در اختیار دارید یعنی اینکه معامله‌ای را بیش از یک روز نگاه داشته‌اید، می‌توانید سعی کنید تا وارد حرکت‌های اصلاحی شوید.

هنگامی که قیمت شروع به تثبیت نمود، می‌توانید معامله خود را بسته و منتظر شکل‌گیری روند دیگری باشید. توجه داشته باشید که وقتی خروج قیمت اتفاق می‌افتد، احتمال دارد که یک حرکت پایدار را مشاهده کنید چرا که معامله‌گران دوباره وارد روند می‌شوند.

نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که شرکت‌های صنعتی ژاپنی معمولا سفارش‌های خود را در اعداد رُند مانند 100.00 یا 90.50 قرار می‌دهند. شما باید پیگیری کنید که چه زمانی قیمت در نزدیکی این ارقام است چرا که می‌توانند به عنوان سطوح حمایت و مقاومت کوتاه مدت عمل نمایند.

در نهایت باید مراقب سایر جفت‌ارزهای ین مانند EUR/JPY و GBP/JPY نیز باشید. اگر ببینید که یکی از این جفت‌ارزها در آستانه شکستن یک سطح تکنیکال کلیدی است، این می‌تواند جریان بزرگی از خرید یا فروش ین ژاپن را رها سازد که تاثیر شگرفی بر سراسر بازار خواهد گذاشت.

 

شما تنها چهار  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. فارکس فکتوری فارسی

4. تحلیل فارکس

 

 

2376 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link