1

آشنایی کامل با تاثیر کشورهای بریتانیا در بازار فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/6/2 منتشر شده است

تاثیر بریتانیا در بازار فارکس

 

میخواهیم قبل از توضیح تاثیر کشورهای بریتانیا در فارکس کمی در مورد خود این کشور صحبت کنیم و شما را بهتر برای آموزش فارکس اماده کنیم و در مورد اقتصاد این کشور و سیاست های پولی و بودجه ای آن صحبت کنیم، البته قابل ذکر است تمام این توضیحات به صورت کامل و مفصل در دوره خصوصی آموزش فارکس بیان میشود.

بریتانیا سرزمینی با لهجه‌های بسیار است چرا که در حقیقت شامل چهار کشور انگلستان، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز می‌باشد.

حکومت بریتانیا که رهبری آن به عهده ملکه است، به عنوان یک سلطنت مشروطه در نظر گرفته می‌شود اما از طریق نظام پارلمانی اداره می‌شود که در لندن، پایتخت انگلستان، مستقر است.

بریتانیا همچنین بخشی از اتحادیه اروپا است. با اینحال پیوستن به منطقه یورو را نپذیرفته است و اصرار به استفاده از پوند به عنوان واحد پولی خود را دارد. متاسفانه، این بدان معناست که داشتن روادید شنگن به شما اجازه نخواهد داد که به بریتانیا سفر کنید و برای ورود به آن نیاز به گرفتن روادیدی مجزا دارید!

تاثیر بریتانیا در بازار فارکس

بریتانیا: آمار، ارقام و ویژگی‌ها

تاثیر بریتانیا در بازار فارکس

  • همسایگان: ایرلند، آلمان، فرانسه
  • مساحت:94.060 مایل مربع
  • جمعیت: 64.100.000 (بیست و دومین کشور)
  • تراکم: 661.9 نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: لندن (با جمعیت 8.308.000 نفر)
  • رئیس حکومت: ملکه الیزابت دوم
  • رئیس دولت/نخست وزیر: دیوید کامرون (David Cameron)
  • واحد پول: پوند بریتانیا (GBP) یا استرلینگ
  • واردات اصلی: کالاهای ساخته شده، ماشین آلات، سوخت، مواد غذایی
  • صادرات اصلی: کالاهای ساخته شده، سوخت، مواد شیمیایی، تنباکو
  • چهره‌های سرشناس: دیوید بکهام (David Beckham)، سایمون کول (Simon Cowell)
  • شرکای واردات: آلمان (12.6%)، چین (8%)، هلند (7.5%)، فرانسه (5.4%)، ایالات متحده (6.5%)، نروژ (4%)، بلژیک (4.4%)
  • شرکای صادرات: آلمان (11.3%)، ایالات متحده (10.5%)، هلند (8.8%)، فرانسه (7.4%)، ایرلند (6.2%)، بلژیک (5.1%)
  • منطقه زمانی: GMT
  • وب سایت: http://number10.gov.uk

 

نمای کلی اقتصادی

در ادامه مقاله آشنایی با تاثیر کشورهای بریتانیا در فارکس باید بدانید، بریتانیا هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا و سومین اقتصاد بزرگ در اروپا پس از آلمان و فرانسه است. تا آنجا که تاریخ به ما نشان می‌دهد، آنها نیرویی هستند که می‌شود روی آنها حساب کرد. به علاوه، این بریتانیا بود که انقلاب صنعتی را آغاز نمود.

بریتانیا در گذشته دور بزرگترین امپراتوری دنیا را در اختیار داشت. برای 300 سال گذشته، بریتانیا یک قدرت جهانی بوده است. این چیزی است که امروزه به آن ثبات گفته می‌شود!

از لحاظ تجارت، انگلستان یک واردکننده مطلق کالاها با یک کسری تجاری ثابت می‌باشد. بزرگترین شریک تجاری آن منطقه یورو و به طور خاص کشور آلمان است که این امر نباید موجب شگفتی شود زیرا آلمان در فاصله کوتاهی از کانال انگلیس (کانال مانش) قرار دارد.

فعالیت تجاری با منطقه یورو بیش از نیمی از فعالیت تجاری بریتانیا را شامل می‌شود. ایالات متحده به تنهایی همچنان بزرگترین شریک تجاری بریتانیا باقی می‌ماند.

نه تنها مردم بریتانیا دارای لهجه زیبایی هستند بلکه این کشور مسلما قدیمی‌ترین مرکز مالی بزرگ دنیا را در خود جای داده است. خانم‌ها و آقایان! در مورد لندن صحبت می‌کنیم! داشتن یک مرکز مالی مانند لندن، جایگاه انگلستان را در تجارت جهانی تقویت می‌نماید.

 

سیاست‌های پولی و بودجه‌ای

حال کمی جزئیات کم‌اهمیت را بیان می‌کنیم: قدیمی‌ترین بانک مرکزی دنیا بانک انگلستان یا BOE (Bank of England) است.

در زمان‌های قدیم، هنگامی که انگلستان در آستانه توسعه اقتصادی قرار داشت، رهبران دولت دریافتند که نیاز به موجودیتی دارند که به تسهیل تجارت بین‌المللی کمک کند. در سال 1694 بانک انگلستان برای کمک به تسهیل تجارت و رشد انگلستان تاسیس شد.

امروزه، هدف اصلی سیاست پولی بانک انگلستان این است که ثبات قیمت‌ها را حفظ کند و همزمان با آن رشد و اشتغال را پرورش دهد.

در شرایط موجود، بانک انگلستان در تلاش برای رسیدن به نرخ تورم هدف‌گذاری شده به میزان 2.0% می‌باشد که بوسیله شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری می‌شود. به منظور رسیدن به این هدف، به بانک انگلستان قدرت جادویی اعطا شده است تا نرخ‌های بهره را به سطوحی تغییر دهد که معتقد است به آنها اجازه می‌دهد به این هدف دست یابند.

گروهی که درون بانک انگلستان مسئول تعیین نرخ‌های بهره است، کمیته سیاست پولی (MPC) می‌باشد.

این کمیته نشست‌هایی را به صورت ماهیانه برگزار می‌کند که در رابطه با اطلاعیه‌های تغییرات در سیاست پولی شامل تغییرات نرخ بهره، به دقت دنبال می‌شوند. مانند همه‌ی چیزهای بریتانیایی، نرخ‌های بهره نام متفاوتی در انگلستان دارد. در انگلستان نرخ بهره را نرخ بازخرید بانکی (repo rate) می‌نامند.

ابزارهای اصلی سیاست‌گذاری مورد استفاده کمیته سیاست پولی بانک انگلستان عبارتند از نرخ بازخرید بانکی و عملیات بازار باز.

نرخ بازخرید بانکی نرخی است که بوسیله بانک انگلستان برای عملیات خودش در بازار تنظیم می‌گردد تا به رسیدن به تورم هدف کمیته سیاست پولی کمک نماید. هر گاه که MPC این نرخ را تغییر می‌دهد، نرخ‌هایی که بانک‌های تجاری برای پس‌اندازکنندگان و وام‌گیرندگان خود تنظیم می‌کنند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نیز به نوبه خود پرداخت و خروجی را در اقتصاد و در نهایت هزینه‌ها و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مانند سایر بانک‌های مرکزی، اگر بانک انگلستان نرخ بازخرید بانکی را افزایش دهد، هدفشان مهار کردن تورم است. از سوی دیگر، اگر نرخ را کاهش دهند، قصد دارند رشد اقتصادی را تحریک نمایند.

هنگامی که بانک انگلستان درگیر عملیات بازار باز می‌شود، داریی‌های مالی خزانه‌داری و اوراق بهاداری که بر پایه پوند هستند را می‌خرد و می‌فروشد تا به این طریق عرضه پول را کنترل نماید. این روشی جایگزین برای افزایش نقدینگی در بازارهای مالی است.

در صورتیکه بانک انگلستان احساس کند که نیازی به تحریک اقتصاد وجود دارد، آنها "پول بیشتری چاپ کرده" و آن را از طریق خریدهای اوراق بهادار دولتی و شرکتی به درون منابع مالی تزریق می‌کنند.

از سوی دیگر، اگر بانک انگلستان احساس کند که شرایط اقتصادی به اندازه کافی خوب است، اوراق بهادار بیشتری را خواهند فروخت تا به این ترتیب به طور موثر پول را از اقتصاد "پس بگیرند".

 

آشنایی با پوند بریتانیا (GBP)

ارز GBP باید بسیار محبوب باشد چرا که دارای تعداد زیادی نام مستعار جالب است. به غیر از اسامی استرلینگ و پوند، جفت‌ارزهای GBP نیز نام‌های مستعار جالبی دارند از جمله جفت‌ارز GBP/USD که Cable نامیده می‌شود و جفت‌ارز GBP/JPY که به آن Guppy می‌گویند. جالب است، نه؟

 

من شکستن حرکت را دوست دارم ...

جفت‌ارز GBP/USD یکی از نقدشونده‌ترین جفت‌ارزها در بازار فارکس است. چطور؟ به خاطر بیاورید که لندن برای مدت زمانی طولانی یک مرکز مهم مالی در جهان بوده است. با داد و ستدهای تجاری که هر روزه در آن روی می‌دهد، پول بسیار زیادی وارد لندن شده و از آن خارج می‌شود.

با اینحال جفت‌ارز GBP/USD فقط 14% از معاملات روزانه جهانی را شامل می‌شود و به این ترتیب این جفت‌ارز از لحاظ فعالیت معاملاتی در مقام سوم قرار می‌گیرد. شاید به همین دلیل باشد که اسپردها در جفت‌ارز GBP/USD تمایل دارند که به اندازه یک یا دو پیپ نسبت به اسپردهای EUR/USD و USD/JPY بیشتر باشند.

 

... و معامله‌گران مرا دوست دارند چون منحنی‌های زیبایی دارم.

از آنجایی که برای مدتی طولانی شرکت‌های بزرگ در لندن مستقر بوده‌اند، سرمایه‌گذاری‌های بسیار جذاب زیادی وجود دارند که می‌توان آنها را در بازار بریتانیا پیدا کرد.

اگر این را با داشتن برخی نرخ‌های بهره بالاتر (معمولا) در میان جفت‌ارزهای اصلی ترکیب کنیم، این امکان بوجود می‌آید که اوراق بهادار بریتانیا برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر باشند. به منظور دستیابی به این دارایی‌ها، سرمایه‌گذاران ابتدا نیاز به خرید مقادیری پوند دارند.

 

من در طی ساعات معاملاتی لندن چابک هستم...

حجم معاملاتی جفت‌ارز GBP/USD در طی ساعات معاملاتی اروپا در بیشترین میزان می‌باشد و امکان حرکات قوی در طی ساعات معاملات نیویورک وقتی که داده‌های کلیدی بریتانیا و ایالات متحده منتشر می‌شوند، وجود دارد.

ساعات معاملاتی آسیا معمولا حرکت زیادی را ایجاد نمی‌کند زیرا معامله‌گران اروپایی در این ساعات همچنان در رختخواب هستند در حالیکه معامله‌گران آمریکایی به تازگی روز خود را به پایان رسانده‌اند.

 

... اما مراقب باشید زیرا من می‌توانم چموش باشم!

جفت‌ارزهای GBP تمایل زیادی به نوسانات شدید دارند. دلیل این امر سطح پایین‌تر نقدینگی در مقایسه با جفت‌ارزهای EUR است.

با کم شدن نقدینگی در زمان‌های خاصی در بازار، پوند می‌تواند در یک جهت گرفتار شود به خصوص در صورتیکه دستورهای خرید یا فروش بزرگی در آن جهت وجود داشته باشند. در مقایسه با سایر جفت‌ارزها، جفت‌ارزهای GBP تمایل به واکنش قوی‌تر نسبت به انتشار داده‌های اقتصادی غافلگیرکننده دارند.

 

شاخص‌های مهم اقتصادی برای پوند بریتانیا

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI): بانک انگلستان به این گزارش به عنوان مقیاسی برای تورم نگاه می‌کند. این شاخص تغییر در قیمت‌های کالاهای مصرفی را اندازه‌گیری می‌کند.

نرخ بیکاری: این شاخص تعداد افراد بی‌کار در اقتصاد بریتانیا را اندازه‌گیری می‌کند. تحلیل‌گران به دقت این گزارش را تحت نظر دارند زیرا می‌تواند شاخصی پیشرو از هزینه‌های آینده باشد. چطور؟ خوب، اگر فرد شغلی نداشته باشد، پول هم ندارد. بدون داشتن پول، هیچ کس نمی‌تواند هزینه کند!

تولید ناخالص داخلی (GDP): این رقم وضعیت اقتصاد بریتانیا را بازتاب می‌دهد. این شاخص نشان می‌دهد که آیا اقتصاد در حال رشد و پررونق است یا اینکه در کانال انگلیس گیر افتاده و در حال غرق شدن است!

شاخص مدیران خرید (PMI): این شاخص از مدیران کسب و کارها نظرسنجی کرده و از آنها دیدگاهشان را در مورد چشم‌انداز اقتصاد جاری سوال می‌کند. نمرات بالای 50 نشان‌دهنده بهبود شرایط است که ممکن است منجر به انبساط شود در حالیکه نمره‌های زیر 50 به احتمال انقباض اشاره دارد.

گزارش اطمینان مصرف‌کننده Gfk: این گزارش اطمینان مصرف‌کنندگان را در مورد شرایط اقتصادی فعلی و آتی اندازه‌گیری می‌نماید. هر چه مصرف‌کنندگان اطمینان بیشتری به وضعیت اقتصاد بریتانیا داشته باشند، احتمال بیشتری دارد که تمایل به خرج کردن پول داشته باشند.

 

چه چیزی پوند را حرکت می‌دهد؟

تغییرات در سیاست پولی

بسیاری از سرمایه‌گذاران به پوند برای دارایی‌های با بازده بالاتر و برای معامله انتقالی نگاه می‌کنند. تغییرات در نرخ بهره کمیته سیاست پولی، تمایل به پوند را تغییر می‌دهد چرا که بازده اوراق بهادار بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به علاوه، تغییرات در نرخ بازخرید بانکی، چشم‌انداز بانک انگلستان در مورد اقتصاد را نیز آشکار می‌سازد.

اگر مقامات بانک انگلستان احساس کنند که اقتصاد در حال صدمه دیدن است، یا اقدامات کاهش کمٌی را گسترش می‌دهند یا اینکه نرخ‌های بهره را کاهش می‌دهند که این امر به مردم اشاره خواهد کرد که اقتصاد ناپایدار است.

اگر بانک انگلستان احساس کند که پیشرفت اقتصاد ممکن است منجر به فشارهای تورمی گردد، آنها ممکن است اقدامات کاهش کمٌی را تقلیل داده یا نرخ‌های بهره را افزایش دهند.

 

تحولات در منطقه یورو و ایالات متحده

مانند سایر جفت‌ارزها، جفت‌ارز GBP/USD نیز به شدت تحت تاثیر تحولات در منطقه یورو است و داده‌های اقتصادی ایالات متحده مستقیما بر تمایلات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازار تاثیر می‌گذارد. خوب یا بد، داده‌های اقتصادی ایالات متحده می‌تواند شرکت‌کنندگان بازار را در مواقع افزایش ریسک‌پذیری به سمت پوند سوق دهد یا در زمان‌های ریسک‌گریزی آنها را در جستجوی دارایی امن به سمت دلار آمریکا بفرستد.

 

اثر سرریز

منطقه یورو اکثریت روابط تجاری بریتانیا را در بر می‌گیرد. به خاطر همین، شما باید همیشه دوربین دوچشمی خود را آماده داشته باشد تا هر تحولی را در سرزمین اصلی (به خاطر داشته باشید که بریتانیا یک جزیره است!) ببینید. هر خبر بد یا عملکرد ضعیف اقتصادی می‌تواند به صورت بالقوه منجر به تمایل فروش پوند گردد.

 

کنترل شده بوسیله ریسک‌پذیری

هرچند کوچک، پوند از این حقیقت بهره می‌برد که دارای نرخ بهره بالاتری در میان سایر ارزهای اصلی است. هنگامی که معامله‌گران در جستجوی بازده‌های بیشتر هستند، به دلیل احتمال به دست آوردن بازگشت بالاتر در سرمایه‌گذاری‌های خود، به بریتانیا نگاه خواهند کرد. وقتی معامله‌گران می‌خواهند سرمایه‌گذاری‌های پربازده خود را باز کنند و به دنبال دلار آمریکا هستند، شروع به فروش پوند خواهند نمود.

 

معامله جفت‌ارز GBP/USD

حال در این قسمت از مقاله تاثیر کشورهای بریتانیا در فارکس باید بدانیم جفت‌ارز GBP/USD در مقادیری بر حسب پوند معامله می‌شود. مقادیر لات استاندارد برابر با 100.000 پوند و مقادیر مینی لات برابر با 10.000 پوند می‌باشند.

ارزش پیپ که بر حسب دلار آمریکا است، با تقسیم کردن 1 پیپ از جفت‌ارز GBP/USD (که مقدار آن برای این جفت‌ارز 0.0001 است) بر نرخ جفت‌ارز GBP/USD محاسبه می‌گردد.

سود و زیان بر حسب دلار آمریکا هستند. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک لات استاندارد، هر یک پیپ حرکت، ده دلار آمریکا ارزش دارد. برای اندازه پوزیشنی به میزان یک مینی لات، هر یک پیپ حرکت، یک دلار آمریکا ارزش دارد.

محاسبات سپرده احتیاطی بر اساس دلار آمریکا است. برای مثال، اگر نرخ فعلی جفت‌ارز GBP/USD برابر با 1.5000 و اهرم افزایش سرمایه 100:1 باشد، 1,500.00 دلار آمریکا سپرده احتیاطی در دسترس مورد نیاز است تا بتوان پوزیشنی به میزان یک لات استاندارد از 100.000 پوند معامله کرد. توجه داشته باشید با افزایش نرخ GBP/USD، سپرده احتیاطی در دسترس بیشتری بر حسب دلار آمریکا مورد نیاز می‌باشد. در مقابل، هر چه نرخ GBP/USD کمتر باشد، سپرده احتیاطی در دسترس کمتری بر حسب دلار آمریکا مورد نیاز است.

 

تاکتیک‌های معامله جفت‌ارز GBP/USD

یک راه برای معامله جفت‌ارزهای GBP این است که توجه داشته باشیم گزارش‌های کلیدی چه زمانی منتشر می‌شوند. جفت‌ارزهای GBP تمایل دارند واکنش قوی‌تری نسبت به گزارش‌های اقتصادی نشان دهند.

برای مثال اگر آمار و ارقام تولید ناخالص داخلی بریتانیا بهتر از حد انتظار ظاهر شوند، این امر می‌تواند منجر به حرکت صعودی بزرگی در پوند گردد. حتی اگر دیر وارد شده باشید، باز هم می‌توانید مقادر زیادی پیپ به دست آورید زیرا جفت‌ارزهای GBP واقعا زیاد حرکت می‌کنند.

با اینحال باید مواظب باشید. جفت‌ارزهای GBP/USD و GBP/JPY در میان جفت‌ارزهای اصلی بسیار پرنوسان هستند. در حقیقت جفت‌ارز GBP/USD به صورت میانگین حدود 160 پیپ در روز حرکت می‌کند. به دلیل اینکه پوند بسیار پرنوسان است، احتمالا باید دستورهای حد ضرر بازتری قرار دهید تا بتوانید در مقابل همه حرکت‌های قوی در بازار تاب بیاورید.

شما تنها چهار  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

4. تحلیل فارکس

 

 

2356 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link