1

چک لیست معاملاتی: ابزاری ضروری برای معامله گران موفق

ارسال توسط : Amin Samavatian در 1402/6/27 منتشر شده است

چرا باید از چک لیست معاملاتی استفاده کنید

اجرای چک لیست معاملاتی بخش مهمی از فرآیند معاملاتی است زیرا به معامله گران کمک می کند تا نظم و انضباط را حفظ کنند، به برنامه معاملاتی پایبند باشند و اعتماد ایجاد کنند. حفظ چک لیست معاملاتی لیستی از سوالاتی را که معامله گران باید قبل از انجام معاملات به آنها پاسخ دهند به معامله گران ارائه می دهد. درست کردن چک لیست معاملاتی بخش اصلی دوره آموزش فارکس ما را تشکیل می دهد. وقتی در دوره خصوصی آموزش فارکس شرکت می کنید در ابتدا بر اساس انتظارات و شخصیت شما برنامه معاملاتی تدارک دیده می شود و سپس سعی می کنیم به ذهن شما در این مسیر جهت دهیم.

مهم است که یک طرح معاملاتی را با چک لیست معاملاتی اشتباه نگیرید. طرح معاملاتی با تصویر کلی سر و کار دارد، به عنوان مثال، بازاری که شما معامله می کنید و رویکرد تحلیلی که انتخاب می کنید. چک لیست معاملات بر روی هر معامله جداگانه و شرایطی که قبل از انجام معامله باید رعایت شود، تمرکز دارد. شما برای ارزیابی معامله هایتان می توانید از ژورنال معاملاتی هم استافده کنید.

سوالاتی که در چک لیست معاملاتی باید پاسخ دهید

قبل از ورود به یک معامله، سوالات زیر را در چک لیست معاملاتی خود پاسخ گو باشید:

  • آیا بازار روند دارد یا رنج می زند؟
  • آیا سطح حمایت یا مقاومت قابل توجهی در این نزدیکی وجود دارد؟
  • آیا معامله با استراتژی شما تایید می شود؟
  • نسبت ریسک به ریوارد چیست؟
  • تا چه میزان از سرمایه را در معرض خطر قرار بدهیم؟
  • آیا داده های اقتصادی قابل توجهی وجود دارد که می تواند بر معامله تأثیر بگذارد؟
  • آیا من برنامه معاملاتی را دنبال می کنم؟

آیا بازار روند دارد یا رنج می زند؟

بازارهای پرطرفدار

معامله‌گران باتجربه می‌دانند که یافتن یک روند قوی و انجام معاملات در جهت روند، این پتانسیل را دارد که ستاپ های معاملاتی پر سود داشته باشد. از این رو این سوال اولین سوالی است که در چک لیست معاملاتی خود باید پاسخ گو باشید.

آشنایی با چک لیست معاملاتی

ضرب المثلی معروف وجود دارد که می گوید بازارهای پرطرفدار این توانایی را دارند که معامله گران را از ورود نامناسب نجات دهند. همانطور که در زیر مشاهده می شود، حتی اگر یک معامله گر پس از ایجاد روند خوب وارد یک معامله فروش شود، این روند همچنان پیپ های بیشتری را به سمت روند نزولی ارائه می دهد تا صعودی.

معامله‌گران باید از خود بپرسند که آیا بازار نشانه‌هایی از یک روند قوی را نشان می‌دهد و آیا «معاملات روندی» می تواند بخشی از برنامه معاملاتی تان باشد. شما همیشه باید در جهت روند معامله کنید. ما بارها در دوره آموزش فارکس گفته ایم که بیشترین سودها در زمان معامله درجهت روند به حساب شما سرازیر می شوند. پس به تک تک سوالات این چنینی که باید در چک لیست معاملاتی شما ثبت و پاسخ داده شود با دقت زیاد پاسخ مناسب داده و ثبت شود.

بازارهای متنوع

بازارهای رنج تمایل به جهش قیمت بین حمایت و مقاومت برای معامله در یک کانال دارند. شما باید سطوح حمایت و مقاومت کلیدی را مشخص کنید و در این شرایط بین این خطوط معامله کنید. و نقاط مهم را حتی در چک لیست معاملاتی خود ثبت کنید.

معامله در بازه رنج

آیا سطح قابل توجهی از حمایت یا مقاومت در این نزدیکی وجود دارد؟

آموزش پرایس اکشن به دلایل متعددی بر این قضیه تاکید دارد که به سطوح خاصی از قیمت ها باید احترام گذاشت و قابل توجه است پرایس اکشن توانایی زیادی در شناسایی این سطوح کلیدی دارد. شما در بازه رنج باید ورود و خروج مناسبی داشته باشید و در مرحله اول باید مشخص کنید که آیا سطح مشخص شده سطح قوی برای معامله کردن است یا خیر. اما حتما باید به ژورنال معاملاتی خود نگاهی بیندازید و ببینید که آیا شما معامله گر خوبی در زمان رنج زدن بازار هستید یا خیر. برخی از افراد در بازه رنج بهتر معامله می کنند و برخی افراد در زمان روندی شدن بازار.

سطح کلیدی پشتیبانی

همین امر زمانی صدق می کند که قیمت به سطح مقاومت اصلی نزدیک می شود و معمولاً پس از مدتی با ریزش مواجه می شود. معامله گرانی که می خواهند با روند ها معامله کنند معمولاً به دنبال شکست های پایدار در این سطوح به عنوان نشانه ای از شروع روند بازار هستند. از سوی دیگر، معامله گران بازار رنج به دنبال حرکت قیمت بین حمایت و مقاومت برای دوره های طولانی هستند که داشتن چک لیست معاملاتی و عمل کردن به آن به برنامه معاملاتی خود پایند باشید.

 آیا معامله با استراتژی شما تأیید می شود؟

استراتژی معاملاتی در فارکس به معامله گران در تایید معاملات با احتمال بالا کمک می کند. وابسته به طرح و استراتژی معاملاتی، معامله گران از یک استراتژی بهره خواهند برد که می تواند به همراه اندیکاتورها مورد استفاده قرار بگیرد و تاییدیه معامله شما راحت تر شود. اما فراموش نکنید که نمودار شما نباید شلوغ باشد. نمودار را تمیز و ساده نگه دارید تا تحلیل کردن برای شما پیچیده نباشد. این نکته از نکاتی است که میتوانید در چک لیست معاملاتی ثبت کرده و همیشه به آن عمل کنید.

سوالاتی که در چک لیست معاملاتی باید پاسخ دهید

ریسک به ریوارد چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد، نسبت تعداد پیپ هایی است که معامله گران به امید رسیدن به هدف ریسک می کنند. طبق تحقیقات ما در مورد ویژگی‌های معامله‌گران موفق، که بیش از 30 میلیون معامله زنده را تحلیل کرد، معامله‌گرانی که نسبت ریسک به ریوارد مناسب داشتند، تقریباً سه برابر بیشتر از کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند، سودآور بودند. به عنوان مثال، نسبت 1:2 به این معنی است که یک معامله‌گر نیمی از آنچه را که می‌خواهد به دست آورد، در صورت انجام معامله به خطر می‌اندازد. پس در چک لیست معاملاتی خود این سوال را همیشه قبل از ورود به معامله از خود بپرسید که نسبت ریسک به ریوارد این معامله چقدر است و آن را در چک لیست معاملاتی خود ثبت کنید.

چه مقدار سرمایه من می تواند در معرض خطر باشد؟

برای معامله گران ضروری است که این سوال را بپرسند و در چک لیست معاملاتی خود پاسخ گوی آن باشند. اغلب معامله‌گران هنگام تعقیب «المان ها معاملاتی مطمئن»، با استفاده از حداکثر ضریب اهرمی حساب، حساب‌های خود را منفجر می‌کنند. یکی از راه‌های جلوگیری از این امر، محدود کردن ضریب اهرمی مورد استفاده در همه معاملات به ده به یک یا کمتر است. نکته مفید دیگر این است که تمام معاملات را متوقف کنید و مطمئن شوید که مبلغ کل ریسک بیش از 5٪ از مانده حساب نیست.

باید به سوالات چک لیست معاملاتی خود پاسخ گو باشید

پس قبل از انجام معامله، از خود بپرسید: "چه مقدار سرمایه باید استفاده کنم؟" و همیشه در چک لیست معاملاتی خود به این سوال پاسخ گو باشید.

 آیا داده های اقتصادی قابل توجهی وجود دارد که بتواند بر معامله تأثیر بگذارد؟

اخبار ناگهانی بازار این پتانسیل را دارد که معامله "کامل" را باطل کند. در حالی که تقریباً غیرممکن است مواردی مانند اقدامات وحشتناک، بلایای طبیعی یا شکست های سیستمی در بازارهای مالی را پیش بینی کرد، معامله گران می توانند برای انتشارات اقتصادی مانند انتشار NFP، CPI، PMI و GDP برنامه ریزی کنند. با مشاهده تقویم اقتصادی ما که اخبار اقتصادی عمده کشورهای تجاری برتر را نشان می دهد، از قبل برنامه ریزی کنید. و حتی چک کردن اخبار را به عنوان یکی از وظایفی که باید در چک لیست معاملاتی خود باید به آن پاسخ گو باشید ثبت کنید.

 

 آیا من از قوانین ثبت شده در چک لیست معاملاتی خود پیروی می کنم؟

همه موارد فوق در صورتی که با طرح معاملاتی مرتبط نباشد کاربرد بسیار کمی دارد. انحراف از برنامه معاملاتی نتایج متفاوتی را به همراه خواهد داشت و فقط روند معاملات را ناکام می کند. به برنامه معاملاتی پایبند باشید و از انجام معاملات خودداری کنید مگر اینکه چک لیست معاملاتی تکمیل شده باشد و انجام معامله را تایید کند.

دانلود فایل PDF مقاله چک لیست معاملاتی: ابزاری ضروری برای معامله گران موفق

 

15356 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link