1

آموزش قدم به قدم تصویری استراتژی معاملاتی کندل پین بار

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/11/29 منتشر شده است

در این مقاله ما سعی می کنیم تا در مورد یکی از الگوهای نمودار شمعی که در بازار بورس و فارکس کاربرد دارد، صحبت کنیم. درست حدس زدید البته که در عنوان مقاله هم مشخص بود، امروز در مورد کندل پین بار صحبت می کنیم. الگوی بازگشتی  پین بار در همه جای نمودار شمعی قابل یافتن است. این الگو در نمودار شمعی به فراوانی یافت می شود و یکی از الگوهای پر تکرار در روش پرایس اکشن است و به همین خاطر، معامله گران در پی پیدا کردن و شناسایی این الگو هستند. در این مقاله یک نگاه جامع به کندل های پین بار خواهیم داشت. من به شما یاد خواهم داد که موجودیت این کندل به چه شکل است، چرا در بازار شکل می گیرد و شما به شکل باید این کندل ها را پیدا کنید و بهترین استراتژی استفاده از کندل پین بار چیست.

کندل پین بار چیست؟

فکر می کنم بهترین راه برای شروع این مقاله، ارائه یک پیش زمینه مناسب پیرامون کندل پین بار است. شما نیاز دارید تا مفاهیم اولیه مربوط به این نوع از الگو را یاد بگیرید و سپس به سراغ اطلاعات پیشرفته تر بروید.

به زبان ساده، کندل پین بار ( الگوی چکش نمودار شمعی) یکی از الگوهای پرایس اکشن است که قرار است حرکت قریب الوقوع بازار در جهت عکس را  به ما خبر دهد. چرا می گویم قرار است، چون همه کندل های پین بار بازگشت بازار را نشان نمی دهند و فقط برخی از آن ها این کار را می کنند. بیشتر این کندل ها نتیجه برداشت سود بازیگران بزرگ بازار مثل بانک ها هستند وصرفا این معنی را نمی دهد که افراد زیادی در جهت خلاف بازار معامله می کنند و بازار را به سمت عکس هل می دهند. اما شما در بیشتر کتاب ها و سایت های آموزشی می خوانید که هر جا که کندل پین بار را دیدید، فشار زیاد در عکس جهت فشار کنونی بازار وجود دارد.

اگر شما در زمانی که بانک ها و شرکت های بزرگ در حال برداشت سود خود هستند، طبق واکنش طبیعی به کندل پین بار معامله کنید، سرمایه خود را از دست خواهید داد. معمولا بانک ها سود خود را برداشت کرده و دوباره در همان جهت و با یک فشار شدید دیگر وارد بازار می شوند و بازار در جهت حرکت قبلی خود، حرکت خواهند داد. همان جهتی که از پیش حرکت می کرد.

درک این موضوع که چه دلایلی باعث شکل گیری کندل پین بار می شوند بسیار مهم هستند. اگر شما دلایل را به درستی لمس کنید، از این الگوی نموداری به درستی استفاده خواهید کرد. من نشانه های کاملی را درباره این کندل به شما خواهم داد و شما نیاز دارید تا با دانش عمیقی که از مکانیک بازارهای مالی دارید این موضوع را درک کرده و از آن استفاده کنید. منظور از مکانیک بازار این است که چگونه معاملات بزرگ خرید و فروش در بازار ثبت می شوند و چگونه بانک ها سود خود از بازار را خارج می کنند.

برای مدرسین بازارهای مالی زمان زیادی طول خواهد کشید که این مفهوم را برای معامله گران تازه کار توضیح دهند. این مقاله برای همه افراد مناسب است چرا که تمام مشخصات این کندل ها در آن توضیح داده می شود. شناسایی هر کندل یک موضوع است و اینکه چگونه بین کندل پین باری که حاصل برداشتن سود بانک هاست و کدام نشان دهنده تغییر جهت روند است بحث مهمتری است. اگر شما حوصله خواندن مقاله را ندارید می توانید در دوره های آنلاین پرایس اکشن با متد آقای ال بروکس شرکت کنید.

نحوه شناسایی کندل پین بار 

پس از توضیحات اولیه نوبت به آن رسیده که به شما بگوییم کندل پین بار به چه شکل است تا شما بتوانید این نوع کندل را در نمودار شمعی شناسایی کرده و تجربه کافی از حرکت هایی که بعد از شکل گیری کندل پین بار، صورت می گیرد به دست آورید. موضوع جالبی که در کندل پین بار وجود دارد و برای معامله گرانی که از پرایس اکشن استفاده می کنند آن را مهم می کند، شناسایی راحت و پیدا کردن این نوع از کندل است. مانند الگوی سر و شانه، شما وقتی  به دنبال الگوی پین بارمی گردید به راحتی و سرعت می توانید در نمودارها پیدایش کنید. شما حتی می دانید که کندل پین بار در چه موقعیت هایی شکل می گیرد و آیا کندل شکل گرفته کندل پین بار است یا از الگوی دیگری پیروی می کند.

بیایید تا ببینیم که این کندل به چه شکل در مقابل نگاه شما در نمودار شمعی نقش می بندد.

کندل پین بار نزولی

تصویر بالا یک کندل پین بار نزولی است

توجه داشته باشید که بدنه این کندل شمعی در پایین شمع قرار دارد و سایه شمع (کندل) در بالای این کندل شکل می گیرد.تمام کندل های پین بار نزولی، که در نمودارها شکل می گیرند از این شکل تبعیت می کنند. بدنه آن ها در پایین و سایه در بالا قرار داد.

کندل پین بار نزولی

این یک کندل پین بار نزولی دیگر است

همانطور که در این کندل پین بار مشاهده می کنید، بدنه کندل مانند شکل قبل، کاملا در پایین شکل نمی گیرد و به جای آن کمی بالاتر از پایین کندل بدنه وجود دارد. بدنه مثال دوم از مثال اول کوچکتر خواهد بود. حقیقت این است که سایه کوچک و بدنه کوچک باعث نمی شود که رفتار دیگری را در زمان مشاهده این کندل از خود نشان دهیم و به گونه ی دیگری معامله کنیم. بنابراین، مادامی که بدنه کندل پین بار در نیمه پایین یا پایین این کندل قرار می گیرد و بیشتر سایه کندل در بالای آن وجود دارد، کندل دیده شده، کندل پین بار است.

کندل پین بار صعودی

این یک کندل پین بار صعودی است

همانطور که مشاهده می کنید کندل پین بار صعودی مانند نسخه نزولی آن است و تنها فرق واقعی آن، بدنه آن است که در نیمه بالای کندل شکل می گیرد. همچنین سایه این کندل ها به جای بالا، در پایین کندل شکل گرفته است. دقیقا مشابه عکس قبل، قرار نیست که بدنه کندل پین بار در بالای کندل شکل بگیرد و تفاوتی را در نحوه عکس العمل نشان دادن معامله گران ایجاد نمی کند.

چگونه اطمینان حاصل کنیم که این یک کندل پین بار است

درک کردن این موضوع که بدنه کندل پین بار باید نزدیک به بالا یا پایین نمودار شمعی در کندل پین بار صعودی یا نزولی باشد می تواند یک نصیحت کُند و ناقص باشد. به خصوص برای افراد تازه کار که به تازگی در میان ویدئوهای آموزشی غوطه می خورند. برای آسان کردن شناسایی کندل پین بار برای معامله گران تازه وارد، روش هایی وجود دارد که می توانید تاییدش کنید و سپس اقدام به معامله کنید. نباید کندل پین بار به یک تصمیم غیر مطمئن تبدیل شود.

کندل پین بار

این تصویر یک کندل پین بار نزولی است

شما می توانید مشاهده کنید که من در بالا و پایین این کندل یک فلش کشیده ام. اگر شما شک داشتید که بدنه کندل پین بار به درستی در نزدیکی پایین کندل قرار دارد، اولین کار این است که طول کندل را به درستی اندازه گیری کنید. برای مثال، تصور کنید که طول یک کندل پین بار 200 پیپ باشد.

توجه کنید!

برای اینکه بدانید چگونه می توانید طول یک کندل را اندازه گیری کنید و فاصله بین پایین ترین قیمت کندل تا بالاترین قیمت کندل چقدر است باید از کراس هیر استفاده کنید. فاصله به شکل یک عدد سه تا چهار رقمی در کنار کندل به نمایش در می آید. نکته بعدی که شما نیاز دارید بدانید یک چهارم کندل است. برای این کار باید کندل را دو بار نصف کنید. به عنوان مثال یک چهارم کندل 200 پیپی، 50 پیپ است. زمانی که یک چهارم کندل را پیدا کردید حالا باید اندازه بگیرید که بدنه این کندل چقدر با بالا و پایین کندل فاصله دارد. اگر این الگو را دنبال کنید متوجه می شوید که این کندل پین بار است یا خیر.

کندل پین بار نزولی

این یک مثالی است که منظور مرا بهتر متوجه شوید.

در تصویر بالا شما دو خط قرمز را مشاهده می کنید. این دو خط قرمز  50 پیپ از بالا و 50 پیپ از پایین کندل فاصله دارند. خط قرمز پایین 50 پیپ از پایین کندل و خط قرمز بالایی 50 پیپ از بالای کندل فاصله دارد. اگر بدنه کندل پین بار بین خط قرمز پایین و پایین ترین نقطه کندل قرار بگیرید، کندل پین بار نزولی شکل گرفته است. اگر بدنه کندل بین خط قرمز بالا و بالاترین نقطه کندل قرار بگیرید، کندل پین بار صعودی شکل گرفته است.

اگر شما در موقعیتی قرار گرفتید که بدنه کندل به صورت کامل در این فاصله قرار نداشت و در وسط کندل قرار گرفته بود باید به نکته بعد توجه کنید.

اگر بدنه کندل در بین دو خط قرار گرفته و بیشتر آن در فاصله بین خط قرمز پایین و پایین ترین نقطه کندل بود، می توانید آن کندل را به عنوان کندل پین بار نزولی در نظر بگیرید. اگر بیشتر بدنه در بالای خط قرمز بالایی و قسمت کمی از آن در فاصله بین دو خط قرمز قرار گرفته بود، می توانید آن کندل را کندل پین بار صعودی در نظر بگیرید.

کندل پین بار

مانند شکل بالا، اگر بدنه کندل در بین دو خط قرمز قرار گرفت، این کندل یک کندل بلاتکلیف است و به هیچوجه توصیه نمی شود که در این هنگام معامله کنید.

خلاصه

امیدوارم این راهنمایی در مورد شناسایی کندل پین بار مفید واقع شده باشد. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردم این مقاله بیشتر به افراد تازه کار در بازار بورس، فارکس و ارز دیجیتال کمک می کند. اگر دوست دارید که اطلاعات بیشتر در مورد کندل پین بار داشته باشید حتما مقاله های دیگری که در سایت بورسا قرار گرفته است را مطالعه کنید. یا در دوره های آموزشی پرایس اکشن سایت بورسا که به روش ال بروکس تدریس می شود شرکت کنید.

آموزش پرایس اکشن به روش ال بروکس

الگوی کندل پین بار (حرکت بازگشتی یا ادامه دادن)

کندل پین بار شما یک شمع می شود که پس زدن قیمت یا برگشت سریع آن را پیش بین می کند. همانطور که قبلا توضیح داده شد این کندل سایه درازی در پس بدنه کوچک خود دارد. پایین و بالای بدنه، بدنه واقعی گفت می شود. این بدنه در کندل پین بار بسیار کوچک است.

سایه کندل، ناحیه ای است که پس زدن قیمت را نشان می دهد و پیش بینی می کند که قیمت در جهت مخالف سایه حرکت می کند. بنابراین کندل پین بار نزولی سایه بالا درازی دارد و نشان می دهد که قیمت به زودی ریزش خواهد داشت. کندل پین بار صعودی سایه پایین درازی دارد و نشان می دهد بازار در بازه کوتاه مدت صعود خواهد کرد و جلوی حرکت نزولی گرفته شده است.

 

چگونه در زمان الگوی پین بار معامله کنید؟

وقتی میخواهید با استفاده از کندل پین بار معامله کنید، چند نقطه ورودی مختلف وجود دارد. اولین و شاید معروف ترین آن ها بعد از شکل گرفتن این الگو در بازه های زمانی بلند مدت است. دقیقا در جریان حرکت بازار معامله کنید.

نقطه ورود دیگر برای ورود به بازار پس از دیدن کندل پین بار زمانی است که کندل بعدی، 50% از کندل پین بار را اصلاح کرد است. به عبارتی شما صبر می کنید که کندل بعدی نصف کندل پین بار را بپوشاند. 50% کل یعنی از بالای کندل تا پایین آن. شما می توانید در این نقاط دستورات شرطی هم بگذارید.

سومین نقطه ورود برای معامله گران روی ناحیه توقف است، یعنی در پایین پایین ترین قیمت یا بالای بالاترین قیمتی که پین بار آن را پیموده است.

در این جا می توانید مثال هایی از نقاط ورود در هنگام دیدن کندل پین بار را مشاهده کنید.

سیگنال ورود و خروج کندل پین بار

معامله با سیگنال کندل پین بار در زمانی که بازار در جهت روند حرکت می کند

معامله در جهت روند بهترین نوع معامله است. سیگنال ورود کتدل پین بار، در بازار روندی، می تواند معامله با احتمال سود بالا و ضریب ریسک به پاداش خوب هدیه دهد.

 در مثال زیر ما می توانیم مشاهده کنیم که سیگنالی روی کندل پین بار صعودی شکل گرفته که اشاره به افزایش قیمت در بازار می کند. این نوع از کندل پین بار، پایین تر آمدن قیمت را پس می زند و به همین خاطر، کندل پین بار صعودی نامیده می شود به این خاطر که نشانه هایی از این مطلب در آن است که خریداران با فشار خرید خوب، کنترل بازار را در دست خواهند گرفت.

سیگنال خرید کندل پین بار صعودی

معامله بر حسب کندل پین بار در خلاف جهت روند بازار

وقتی می خواهید که با کندل پین بار در جهت خلاف بازار معامله کنید حتما باید به سطوح مقاومت و حمایت نزدیک به محدوده فعالی بازار توجه کنید. این سطوح کلیدی وزنه سنگینی در معامله با استفاده از کندل پین بار دارند. دقیقا همانطور که در الگوی پوششی این نقش را بازی می کنند. هر زمان شما دیدید که نقطه ای در بازار در جایی که حرکت قابل ملاحظه صعودی یا نزولی را شروع می کند، آن سطح به سطح کندل پین بار بازگشتی تبدیل خواهد شد. بهتر است به این سطوح توجه بیشتری داشته باشید.

سیگنال فروش کندل پین بار

 

الگوی ترکیبی کندل پین بار

کندل های پین بار می توانند در کنار دیگر الگوهای پرایس اکشن قرار بگیرند و سیگنال های خوبی به شما بدهند. در نمودار زیر ما می توانیم ببینیم که یک الگوی اینساید بار ترکیبی شکل گرفته است. در اینجا الگوی اینساید بار شامل پین بار است. این الگوی ترکیبی در بازارهای روندی بسیار خوب جواب می دهد. به شکل زیر توجه کنید.

اینساید بار پین بار

الگویی که در نمودار زیر به نمایش درآمده است به نوعی الگویی مخالف با اینساید بار است. در واقع این بار اینساید بار درون پین بار قرار گرفته است. این که مسئله عادی است. بسیاری از مواقع شکست سنگینی پس از شکل گیری الگوی اینساید باری که در دل پین بار قرار گرفته است شکل می گیرد. به همین دلیل ترکیب اینساید بار+پین بار یکی از کاربردی ترین الگوهای پرایس اکشن است. به نمودار زیر دقت کنید.

 

 

اینسایدبار- پین بار

 

الگوی کندل پین بار دوتایی

این الگو بسیار نایاب است که شما پشت به پشت کندل دوتایی پین بار را در سطح کلیدی بازار مشاهده کنید. زمانی که این الگو را مشاهده کردید، مانند کندل پین بار معمولی معامله کنید. شکل گیری این دو کندل کنار هم می تواند وضعیت وسوسه انگیزی را برای معامله گران فراهم کند. در این شرایط بهتر است منتظر تایید دیگری باشید.

الگوی پین بار دوتایی

 

روش های معامله در زمان شکل گیری کندل پین بار

  • به عنوان یک معامله گر مبتدی بهترین راه برای یادگیری چگونگی معامله کردن در زمان شکل گیری کندل پین بار این است که در وقتی در جهت روند شکل گرفت، معامله کنید. آن کندل های پین باری که در خلاف جهت روند شکل می گیرند فریبنده هستند. بهتر است در این شرایط معامله نکنید.
  • کندل های پین بار معمولا نشانه ای از بازگشت بازار به شما می دهند. این اندیکاتورها در تحلیل های میان مدت و بلند مدت بهتر جواب می دهند. برخی اوقات، دره ها و قله های اصلی به شکل کندل پین بار در می آید.
  • هر کندل پین، یک سیگنال قوی برای ورود محسوب نمی شود. بهترین الگوی کندل پین بار در بازار روندی، رقم می خورد. درست بعد از اینکه به خط مقاومت یا حمایت برخورد کند و بعد به حرکت درآید.حالت دیگر را قبلا توضیح دادیم و آن زمانی است که ما نواحی مقاومت و حمایت قبلی را مورد سنجش قرار دهیم.
  • اگر در بازارهای مالی تازه شروع به کار کردید، از پین بار فقط در نمودار روزانه و 4 ساعته استفاده کنید چرا که در این دو بازه زمانی دقیق تر عمل می کنند.
  • هر چه سایه پین بار بزرگتر باشد یعنی بازگشت قیمت قوی تری در راه خواهد بود. بنابراین اگر کندل پین بار با سایه بزرگ دیدید، درصد موفقیت سیگنال در مقایسه با کندل پین باری که سایه کوتاه دارد قوی تر خواهد بود. در زمان شکل گیری کندل های پین بار با سایه بلند، معمولا باید بگذارید که 50% اصلاح به وجود آید و بعد وارد بازار شوید.

 

شما تنها سه قدم تا ورود به دنیای فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام در بازار فارکس

2. آموزش فارکس

3. دنبال کردن اخبار از فارکس فکتوری


ترتیبی که برای خواندن مقالات "الگوهای نموداری" به شما پیشنهاد می‌کنیم

1 آشنایی 0 تا 100 با مبانی اولیه و الگوهای نمودار شمعی

2 آموزش تصویری الگوهای نموداری مهم تک شمعی، دو شمعی و سه شمعی

3 آموزش قدم به قدم تصویری استراتژی معاملاتی کندل پین بار

136 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link