1

آشنایی 0 تا 100 با مبانی اولیه و الگوهای نمودار شمعی

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/12/22 منتشر شده است

نمودار شمعی ژاپنی چیست؟

از آنجاییکه در درس‌های قبلی فارکس تحلیل نمودار شمعی ژاپنی را به صورت خلاصه بررسی کردیم، حال کمی عمیق‌تر شده و آنها را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می‌دهیم.

 

معامله با استفاده از نمودار شمعی ژاپنی

در زمان‌های گذشته که گودزیلا هنوز یک مارمولک زیبای کوچک بود، ژاپنی‌ها نسخه قدیمی مدرسه تحلیل تکنیکال خود را برای معامله برنج تاسیس کردند. درست است، برنج.

یک فرد غربی به نام استیو نیسون (Steve Nison) این تکنیک سری را که "شمع‌های ژاپنی" نامیده می‌شد "کشف" کرده و آن را از یک کارگزار ژاپنی همکار فرا گرفت. استیو در مورد شمع‌ها تحقیق و مطالعه بسیار زیادی نمود و شروع به نوشتن در مورد آن‌ها کرد. این تکنیک سری به آرامی در دهه نود محبوبیت پیدا کرد. به طور خلاصه، بدون استیو نیسون، ممکن بود نمودارهای شمعی تا کنون یک راز سر به مهر باقی مانده باشند. استیو نیسون آقای نمودار شمعی است.

 

نمودارهای شمعی ژاپنی چه هستند؟

بهترین راه تشریح آنها استفاده از تصویر است:

الگوهای نموداری

شمع‌های ژاپنی می‌توانند در هر چهارچوب زمانی فارکس مورد استفاده قرار گیرند، خواه این چهارچوب زمانی یک روز، یک ساعت، 30 دقیقه یا هر چیزی که می‌خواهید باشد! از آنها برای توصیف رفتار قیمت در طی یک چهارچوب زمانی مشخص استفاده می‌شود.

شمع‌های ژاپنی با استفاده از قیمت باز شدن، سقف قیمت، کف قیمت و قیمت بسته شدن در یک دوره زمانی انتخاب شده تشکیل می‌شوند.

  • اگر قیمت بسته شدن بیشتر از قیمت باز شدن باشد، آنگاه یک شمع توخالی (که معمولا به رنگ سفید نمایش داده می‌شود) ترسیم می‌گردد.
  • اگر قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن باشد، آنگاه یک شمع توپر (که معمولا به رنگ سیاه نمایش داده می‌شود) کشیده می‌شود.
  • قسمت توخالی یا توپر شمع، "بدنه واقعی" یا بدنه نامیده می‌شود.
  • خطوط نازکی که از بالا و پایین بدنه بیرون زده‌اند، بازه بالا و پایین قیمت را نشان داده و "سایه" نامیده می‌شوند.
  • بالای سایه بالایی "سقف" نامیده می‌شود.
  • پایین سایه پایینی "کف" نامیده می‌شود.

تشریح شمع‌های ژاپنی

الگوهای نموداری - آکادمی بورسا

بدنه‌های جذاب

درست مانند انسان‌ها، شمع‌ها نیز دارای بدنه‌هایی با ابعاد مختلف هستند و در مورد معاملات فارکس، هیچ چیز جالب‌تر از بررسی بدنه‌های شمع‌ها نیست!

بدنه‌های بلند نشان دهنده خرید یا فروش قوی هستند. هر چه بدنه بلندتر باشد، فشار خرید یا فروش بیشتر است. این بدان معنی است که خریداران یا فروشندگان قوی‌تر بوده و کنترل بازار را در دست گرفته‌اند.

بدنه‌های کوتاه به معنی فعالیت بسیار کم خرید یا فروش است. در اصطلاحات خیابانی زبان فارکس، bulls (گاوهای نر) به معنی خریداران و bears (خرس‌ها) به معنی فروشندگان است.

آموزش الگوهای نموداری - آکادمی بورسا

شمع‌های ژاپنی سفید بلند فشار قوی خرید را نشان می‌دهند. هر چه شمع سفید بلندتر باشد، قیمت با فاصله بیشتری بالای قیمت باز شدن بسته شده است. این نشان می‌دهد که قیمت‌ها از باز شدن تا بسته شدن به طور قابل توجهی افزایش یافته و خریداران تهاجمی بوده‌اند. به عبارت دیگر، گاوهای نر به دفعات بیشتر به خرس‌ها لگد زده‌اند!

شمع‌های سیاه (توپر) بلند فشار قوی فروش را نشان می‌دهند. هر چه شمع سیاه ژاپنی بلندتر باشد، قیمت با فاصله بیشتری زیر قیمت باز شدن بسته شده است. این نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به قیمت باز شدن به میزان زیادی سقوط کرده و فروشندگان تهاجمی بوده‌اند. به عبارت دیگر، خرس‌ها شاخ‌های گاوهای نر را گرفته و آنها را به زمین کوبیده‌اند!

 

سایه‌های اسرارآمیز

سایه‌های بالایی و پایینی شمع‌های ژاپنی سرنخ‌های مهمی را درباره یک روز معاملاتی می‌دهند.

سایه‌های بالایی دلالت بر سقف قیمت معاملات دارند. سایه‌های پایینی نیز نشان‌دهنده کف قیمت معاملات می‌باشند.

شمع‌هایی که دارای سایه‌های بلند هستند نشان می‌دهند که معاملاتی با فاصله زیاد نسبت به قیمت‌های باز شدن و بسته شدن اتفاق افتاده‌اند.

شمع‌های ژاپنی با سایه‌های کوتاه نشان می‌دهند بیشتر معاملات در نزدیکی قیمت‌های باز شدن و بسته شدن محدود شده‌اند.

آموزش الگوهای نموداری - آکادمی بورسا

اگر یک شمع ژاپنی دارای سایه بالایی بلند و سایه پایینی کوتاه باشد، این بدان معناست که خریداران قدرت خود را نشان داده‌اند و قیمت‌ها را بالا برده‌اند اما به دلایلی فروشندگان وارد شده و قیمت‌ها را دوباره پایین کشیده‌اند تا معاملات در نزدیکی قیمت باز شدن خود پایان یابد.

اگر یک شمع ژاپنی دارای سایه پایینی بلند و سایه بالایی کوتاه باشد، این بدان معناست که فروشندگان قدرت‌نمایی کرده و قیمت‌ها را پایین کشیده‌اند اما بنا به دلایلی خریداران وارد شده و دوباره قیمت‌ها را بالا کشیده‌اند تا معاملات در نزدیکی قیمت باز شدن خود پایان یابد.

 

الگوهای ابتدایی شمع ژاپنی

فرفره‌های چرخان

شمع‌های ژاپنی با سایه بالایی بلند، سایه پایینی بلند و بدنه واقعی کوچک را فرفره‌های چرخان می‌نامند. رنگ بدنه واقعی خیلی مهم نیست.

این الگو نشان‌دهنده تردید بین خریداران و فروشندگان است.

الگوهای نموداری - فرفره چرخان - آکادمی بورسا

بدنه واقعی کوچک (خواه توخالی یا توپر) حرکت کوچکی را از باز شدن تا بسته شدن قیمت نشان می‌دهد و سایه‌ها نشان می‌دهند که هم خریداران و هم فروشندگان در حال مبارزه بوده‌اند ولی هیچکدام نتوانسته‌اند کنترل بازار را در دست بگیرند.

با اینکه معاملات با تغییرات کم قیمت آغاز شده و پایان یافته‌اند، اما در عین حال قیمت‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر و پایین‌تر حرکت کرده‌اند. نه خریداران و نه فروشندگان نتوانسته‌اند کنترل بازار را در اختیار بگیرند و نتیجه مساوی شده است.

اگر در جریان یک روند صعودی یک الگوی فرفره چرخان تشکیل شود، معمولا به این معنی است که تعداد زیادی خریدار باقی نمانده‌اند و یک برگشت بالقوه در جهت قیمت می‌تواند اتفاق بیافتد.

اگر در جریان یک روند نزولی یک الگوی فرفره چرخان شکل بگیرد، معمولا به این معنی است که تعداد زیادی فروشنده باقی نمانده‌اند و یک برگشت بالقوه در جهت قیمت می‌تواند اتفاق بیافتد.

 

ماروبزو (Marubozu)

شبیه جادوهای وودو به نظر می‌رسد! اما خوشبختانه اینگونه نیست. ماروبزو یعنی اینکه بدنه‌ها دارای سایه نیستند. یعنی بسته به اینکه بدنه شمع توپر یا توخالی باشد، سقف و کف قیمت با قیمت باز شدن یا بسته شدن یکسان می‌باشند. به دو نوع ماروبزو در شکل زیر دقت فرمایید:

الگوهای نموداری - آکادمی بورسا

یک ماروبزوی سفید شامل یک بدنه سفید بلند بدون سایه می‌باشد. قیمت باز شدن با کف قیمت برابر است و قیمت بسته شدن با سقف قیمت مساوی است. این یک الگوی بسیار صعودی است چرا که نشان می‌دهد که در کل ساعات معاملات کنترل در دست خریداران بوده است. این الگو معمولا اولین بخش از یک تمدید روند صعودی یا یک الگوی برگشت صعودی می‌باشد.

یک ماروبزوی سیاه شامل یک بدنه سیاه بلند بدون سایه می‌باشد. قیمت باز شدن با سقف قیمت برابر است و قیمت بسته شدن با کف قیمت مساوی است. این یک الگوی بسیار نزولی است چرا که نشان می‌دهد که فروشندگان در کل ساعات معاملات رفتار قیمت را کنترل کرده‌اند. این الگو معمولا دلالت بر تمدید روند نزولی یا برگشت نزولی دارد.

 

دوجی

شمع‌های دوجی دارای قیمت باز و بسته شدن یکسان می‌باشند یا حداقل اینکه بدنه آنها بسیار کوتاه است. یک دوجی باید دارای بدنه‌ای بسیار کوچک باشد به گونه‌ای که مانند یک خط نازک به نظر برسد.

الگوهای دوجی نشان‌دهنده تردید یا مبارزه‌ای بین خریداران و فروشندگان برای راندن دیگری است. قیمت‌ها در طول ساعات معاملات به بالا و پایین قیمت باز شدن حرکت می‌کنند اما در نهایت بر روی قیمت باز شدن یا در فاصله بسیار نزدیک به آن بسته می‌شوند.

نه خریداران و نه فروشندگان نتوانستند کنترل را در دست بگیرند و نتیجه مساوی بوده است.

چهار گونه خاص از شمع‌های دوجی وجود دارد. طول سایه‌های بالایی و پایینی می‌توانند تغییر کنند و در نتیجه شمع‌های فارکس به صورت صلیب، صلیب برعکس یا علامت جمع (+) به نظر برسند. کلمه "دوجی" به هر دو حالت مفرد و جمع اشاره دارد.

انواع دوجی ها - آکادمی بورسا

وقتی یک الگوی دوجی روی نمودار شما تشکیل می‌شود، به صورت ویژه به شمع‌های قبل از آن توجه کنید.

شکل‌گیری یک دوجی پس از دنباله‌ای از شمع‌ها با بدنه‌های توخالی بلند (مانند ماروبزوی سفید) نشانه آن است که خریداران خسته و تضعیف شده‌اند. به منظور ادامه افزایش قیمت، خریداران بیشتری مورد نیاز است اما بیش از این خریدار دیگری وجود ندارد! فروشندگان مشتاقانه منتظر ورود هستند تا قیمت‌ها را دوباره پایین بکشند.

الگوهای نموداری

شکل‌گیری یک دوجی پس از دنباله‌ای از شمع‌ها با بدنه‌های توپر بلند (مانند ماروبزوی سیاه) نشانه آن است که فروشندگان خسته و ضعیف شده‌اند. به منظور ادامه کاهش قیمت، فروشندگان بیشتری مورد نیاز است اما بیش از این فروشنده دیگری وجود ندارد! خریداران با عصبانیت منتظر شانسی برای ورود ارزان هستند!

الگوهای نموداری

هنگامی که کاهش قیمت به دلیل نبود فروشندگان بیشتر در حال توقف می‌باشد، نیروی خرید بیشتری مورد نیاز است تا منجر به هرگونه برگشت قیمت شود. دنبال شمعی سفید بگردید تا بالای قیمت باز شدن یک شمع سیاه بلند بسته شود.

در بخش‌های بعدی، نگاهی به الگوهای خاص شمع‌های ژاپنی و اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می‌دهند خواهیم انداخت. خوشبختانه، با پایان یافتن این درس در مورد شمع‌ها، فرا خواهیم گرفت که چگونه انواع الگوهای شمعی فارکس را تشخیص داده و بر اساس آنها تصمیم‌های معاملاتی مناسبی بگیریم.

شما تنها سه قدم تا ورود به دنیای فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام در بازار فارکس

2. آموزش فارکس

3. دنبال کردن اخبار از فارکس فکتوری

 


ترتیبی که برای خواندن مقالات "الگوهای نموداری" به شما پیشنهاد می‌کنیم

1 آشنایی 0 تا 100 با مبانی اولیه و الگوهای نمودار شمعی

2 آموزش تصویری الگوهای نموداری مهم تک شمعی، دو شمعی و سه شمعی

3 آموزش قدم به قدم تصویری استراتژی معاملاتی کندل پین بار

181 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link