1

11 تفاوت فارکس و بورس | احسان سماواتیان

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1401/8/12 منتشر شده است

خروج سرمایه از بازار بورس اصلا عجیب نیست آن هم در شرایطی که هیچ پویایی و شفافیتی در این بازار وجود ندارد. وقتی دوره آموزش فارکس از صفر تا صد را آغاز می کنید متوجه تفاوت های بین بازار فارکس و بورس می شوید. البته که این دو بازار از دید تحلیل تکنیکال شباهت هایی هم دارند و به نوعی اگر تحلیل تکنیکال در بازار بورس را بدانید می توانید در بازار فارکس هم پیاده اش کنید. پس از این حیث اصلا جای نگرانی نیست. البته که تحلیل تکنیکال زیرشاخه های مخصوص خودش را دارد و شما نیاز دارید روش تحلیلی که مناسب هر بازار است را ابتدا پیدا کنید. مثلا برای بازار فارکس نیاز به آموزش پرایس اکشن وجود دارد و در بازار بورس نیاز  به دیدن آموزش امواج الیوت دارید. به نوعی این روش ها بیشترین بازدهی را در بازارهای نامبرده دارند.همه به دنبال رسیدن به موفقیت و افزایش سرمایه در بازارهای مالی هستند. اگر سوالتان این است که چطور در فارکس موفق باشیم. در ابتدا باید ماهیت این بازار را بشناسید و سپس ابزار درست برای موفقیت را انتخاب کنید. فقط توجه داشته باشید که قرار نیست در بازار فارکس همیشه سود کنید و ضرر هم قسمتی از ماجراست. پس در جواب سوال چرا در فارکس ضرر میکنیم باید بگویم که عدم رعایت مدیریت سرمایه باعث ضرر کردن شما می شود. برای آشنایی بیشتر با مدیریت سرمایه این مقاله را بخوانید

مقاله آموزش کامل مدیریت سرمایه

شما وقتی وارد هر بازار مالی شوید امکان معامله کردن روی کالاهای با ارزش برایتان وجود دارد. علی رغم اینکه بازارهای مالی مختلف شباهت هایی با هم دارند تفاوت هایی هم در بینشان وجود دارد. این تفاوت ها سبب می شود تا افراد برای انتخاب آن ها دچار شک و تردید شوند. داشتن شک باعث می شود که برای شما سوالی به وجود آید و شما به دنبال جوابش بروید.البته ما مقایسه های زیادی را در زمان های مختلف مشاهده می کنیم. مثلا در سه سال گذشته وقتی در دوره آموزش فارکس از صفر تا صد شرکت می کردید همه می خواستند تفاوت بازار بورس و فارکس را بدانند ولی هرچه به جلوتر آمدیم همه خواهان مقایسه بین دوبازار فارکس و ارز دیجیتال شدند. هر بازار مالی مزایا و معایب خود را دارد ولی باید تحقیق کنیم تا بدانیم کدام بازار به تمایلات، شخصیت، وقت و سرمایه ما بیشتر ارتباط برقرار می کند. اگر علاقه مند هستید که از تفاوت فارکس و بورس بیشتر بدانید این مقاله را تا انتها بخوانید و همراه ما باشید.

مقایسه بازار جهانی فارکس با بورس

همانطور که بارها در مقاله هایمان اشاره کردیم فارکس یا «Forex» مخفف عبارت «foreign exchange» به معنای مبادلات ارزهای خارجی است که در آن ارز رایج تمام کشورهای جهان مثل دلار، یورو، پوند، ریال و …. به یکدیگر تبدیل می شوند. بورس نیز بازاری است که در آن سهام شرکت‌ها، قراردادهای آتی و فروش کالا انجام می‌شود. در کشور ایران بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار تقسیم‌بندی می‌شود. بازار سهام یا بورس در کشورهای دیگر شکل های دیگری هم به خودش می گیرد.پس باید ابتدا از ویژگی های هر بازار سر در بیاوریم و سپس سرمایه خود را درگیر کنیم. به همین خاطر است ما به عنوان یک مجموعه آموزشی سعی میکنیم جلسه اول آموزش فارکس از صفر تا صد و آموزش پرایس اکشن را به صورت رایگان برگزار کنیم و توضیح بدهیم که قرار است چه اتفاق هایی پس از دیدن آموزش ها برای شما بیفتد. آن گاه شما با اطلاعات بیشتری تصمیم به ورود به بازار مالی هدف خود می گیرید.

  • حجم معاملات

بازار بورس یا همان بازار سهام به نوعی یک بازار ملی است .شرکت ها در این بازار به دنبال جذب سرمایه از طرف مردم هستند. هر کشوری بازار سهام مربوط به خودش را دارد. شما در بازار بورس تهران فقط می توانید روی شرکت های داخلی سرمایه گذاری کنید و خبری از سرمایه گذاری روی شرکت های خارجی نیست. این در حالی است که بازار فارکس، یک بازار جهانی برای مبادله‌ی ارز است و حجم معاملات آن در روز به بیش از 8 تریلیون دلار هم می‌رسد. از نظر حجم معامله، بازار فارکس بسیار وسیع‌تر از بورس است و امکان معامله برای تمام افراد جهان را فراهم کرده است. حجم کلی بازار فارکس بیش از 200 برابر بازار بورس نیویورک است. به نوعی می توان گفت که شما حتی نمیتوانید بازار بورس نیویورک را با بازار فارکس مقایسه کنید چه برسد به بازار بورس تهران.

حجم معاملات

 

  • مدت‌ زمان معاملات

افرادی که در بورس تهران معامله می‌کنند، از ساعت 9 صبح تا 30/12 ظهر در پنج روز کاری وقت دارند تا سفارشات خرید یا فروش خود را ثبت نمایند. اما در بازار فارکس این محدودیت زمانی وجود ندارد. تریدرهای فارکس می‌توانند در پنج روز کاری به صورت 24 ساعته در آن معامله کنند. 24 ساعته بودن بازار فارکس این امکان را به شما می دهد که فارکس را به عنوان شغل دوم خود داشته باشید و در ساعات خارج از کار اصلی تان روی آن معامله کنید. علاوه بر این ما در دوره آموزش فارکس از صفر تا صد هم گفته ایم که شما باید برای هر ساعت از شبانه روز چه برنامه ای برای معامله کردن داشته باشید.

مدت‌ زمان معاملات

  • محدودیت سود و زیان

وقتی در بازار بورس تهران معامله می کنید محدودیتی برای سود و زیان شما وجود دارد.؛ به طوری که در طول یک روز کاری، قیمت سهام بورس نمی‌تواند از 2 الی 5% سود و زیان بیشتری را تجربه کند. یعنی هر نمادی که در بورس تهران وجود دارد، در طول روز یا 5 درصد بالا می‌رود یا 2 درصد کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که این محدودیت سود و زیان برای بازار فارکس وجود ندارد و افراد می‌توانند به‌صورت نامحدود از آن سود کرده یا زیان ببینند. همین امر باعث شده تا شما علاوه بر اینکه بتوانید سود زیاد و نامحدودی در این بازار داشته باشید بلکه امکان تجربه کردن ضرر زیاد هم برای شما وجود دارد و به همین دلیل نیاز است تا روی روانشناسی بازار و مدیریت سرمایه هم تمرکز کنید.

  • وجود اهرم

وقتی در بازار سهام یا بورس تهران معامله می کنید، دقیقاً به اندازه‌ی سرمایه‌ای که دارید و به همان میزان که حساب خود را شارژ می‌کنید، می‌توانید سهام بخرید. البته گاهی می‌توان از اعتبار معاملاتی یا «credit» هم استفاده کرده که شرایط خاصی دارد. اما در بازار فارکس، هر فرد می‌تواند بسیار بیشتر از مقدار سرمایه‌ای که دارد، به مبادله‌ ارز بپردازد. این مهم از طریق مفهوم اهرم یا «leverage» امکان‌پذیر است. برای مثال، اگر شما 1000 دلار سرمایه اولیه در فارکس داشته باشید، بروکر یا کارگزار فارکس شما می‌تواند با ضریب اهرم «1:100»، مبلغی برابر با 100 هزار دلار را در اختیار شما قرار دهد. مقدار تخصیص اهرم به مقدار سرمایه اولیه، ضریب اهرم و قوانین بروکری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.فقط در ذهن خود داشته باشید که قرار نیست این مبلغ به بالانس شما اضافه شود بلکه در زمان معامله کردن شما می توانید مثل فردی معامله کنید که 100000$ پول در حسابش دارد و از لوریج استفاده نمی کند.
اهرم اگرچه امکان معاملات بزرگ با سرمایه اندک را برای افراد فراهم می‌کند، اما در صورت زیان‌ده بودن آن معاملات، می‌تواند کل موجودی حساب تریدر را خالی کند. ما از اهرم به عنوان شمشیر دولبه در بازار فارکس استفاده می کنیم. چرا که احتمال سود دهی و ضرردهی شما را به یک اندازه بالا می برد.

  • دو جهته بودن معاملات

یکی دیگر از بارز ترین وجوه تفاوت میان بازار فارکس و بورس، خاصیت دو جهته بودن معاملات در بازار فارکس است که البته این امکان در بازار بورس وجود ندارد.شما در بازار بورس تهران حتما باید یک سهمی را داشته باشید که بتوانید بفروشیدش. وقتی سهم در سبد سهامی یا پرتفو شما وجود ندارد امکان فروش هم برای شما فراهم نمی شود. به طور مثال اگر شما سهامی را با قیمت 2000 تومان خریده باشید و پس از مدتی، قیمت آن سهام به 4000 تومان برسد، شما از این اختلاف قیمت، سود خواهید برد. حالا اگر این روند برعکس شده و قیمت سهام خریداری شده‌ی شما به 500 تومان برسد، شما متحمل زیان خواهید شد.

اما این قضیه در بازار فارکس صادق نیست و شما می توانید از کاهش قیمت ها هم در این بازار به سود برسید که خودش یک ویژگی بزرگ است و فرصت های معاملاتی زیادی را برای شما ایجاد می کند. برای مثال، اگر شما پیش‌بینی کنید که قیمت یک جفت‌ارز خاص در فارکس از 5/2 دلار به یک دلار سقوط می‌کند، در این صورت شما می‌توانید مستقیماً‌ از دستور فروش یا «Sell» استفاده کنید. اگر بازار بر طبق پیش‌بینی شما پیش برود و قیمت به یک دلار برسد،  اختلاف دو قیمت فوق، یعنی 5/1 دلاری که کاهش پیدا کرده، به عنوان سود برای شما لحاظ می‌شود. بنابراین شما در فارکس (برعکس بورس) هم از افزایش قیمت و از کاهش قیمت می‌توانید سود بگیرید.

  • چشم ‌اندازهای معاملاتی

چشم انداز معاملاتی شما در بازار فارکس و بورس یکسان نیست. شما در بازار فارکس می توانید روی سودهای روزانه هم حساب باز کنید اما در بازار سهام یا بورس تهران باید کمی صبور باشید. ممکن است برای به سود رسیدن چندماهی را در صف باشید.

چشم ‌اندازهای معاملاتی

  • نقد شوندگی

نقدشوندگی بازار بورس تهران به صف‌های خرید و فروش سهام مورد نظر ما بستگی دارد. اما در فارکس، صف‌های خرید و فروش وجود ندارند و شما هر وقت بخواهید جفت‌ارزی را خریداری کرده یا به فروش برسانید، بلافاصله معامله‌ی شما انجام می‌شود. این مورد نیز یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت فارکس و بورس به حساب می‌آید. همانطور که پیش تر هم گفته شد میزان نقدینگی در بازار فارکس از همه بازار های دنیا بیشتر است و موسسات بزرگی در این بازار درخواست خرید و فروش خود را ثبت می کنند. به همین خاطر شما هیچوقت منتظر نمی مانید  به این خاطر که همیشه خریدار یا فروشنده ای وجود دارد که در مقابل شما بخواهد معامله کند.

  • تعیین حد سود و ضرر

تعیین حد سود و حد ضرر یکی دیگر از تفاوت های بازار فارکس و بورس است. به این صورت که در بازار فارکس، شما قادر هستید حد سود و ضرر پوزیشن‌های معاملاتی خود را تنظیم کنید. اما در بازار بورس تهران این قابلیت وجود ندارد و شما نمی‌توانید مقدار سود و زیان معامله‌ی خود را تنظیم نمایید. البته معامله گران بازار بورس می‌توانند این مقدار را به صورت کلی برای معاملات خود – بدون استفاده از سیستم –  تعیین کنند، اما تعیین حد سود و زیان در فارکس‌، اصولی‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود.

 

  • تحلیل

پیش‌بینی قیمت در هر دو بازار بورس و فارکس، به شیوه تحلیل آن بازارها بستگی دارد. آموزش تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال در هر دو محیط معاملاتی سهام و ارز کاربرد دارند. اما اگر بخواهیم تفاوت فارکس و بورس را در تحلیل این بازارها بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم که بازار فارکس به نسبت بازار بورس تهران، واکنش‌های دقیق‌تری به تحلیل‌ها نشان می‌دهد! ما اصطلاحا می گوییم بازار فارکس تحلیل پذیر ترین بازار دنیاست. وقتی آموزش پرایس اکشن ببینید و بخواهید در بازار بورس و ارز دیجیتال هم پیاده کنید متوجه این تغییرات می شوید.

  • ریسک‌پذیری

با توجه به محدودیت سود و زیانی که در بورس تهران وجود دارد، ریسک‌پذیری این بازار بسیار کمتر از بازار جهانی فارکس است که در آن هیچ محدودیت سود و زیانی وجود ندارد. افرادی که از ریسک می‌ترسند، کمتر به سراغ فارکس می‌روند، اما افراد ریسک‌پذیر، حتماً آن را برای معامله انتخاب می‌کنند. البته استراتژی‌های معاملاتی بسیاری هم در فارکس وجود دارد که ریسک باز کردن پوزیشن‌ها را کاهش می‌دهد، اما در کل، همیشه ریسک بازار فارکس، بالاتر از بازار بورس است و همین موضوع، یکی دیگر از انواع تفاوت فارکس و بورس است که این بازارها را بشدت از هم متمایز می‌کند.

  • شرایط مالکیت

وقتی شما ارزی را در فارکس خریداری می‌کنید، به صورت مجازی صاحب مجازی آن ابزار مالی شده‌اید. اما در بورس وقتی سهام شرکتی را خریداری می‌کنید، بخشی از مالکیت آن شرکت (بسته به مقدار سرمایه‌تان) را به صورت قانونی ازآن خود می‌کنید. البته اگر سرمایه شما بیشتر باشد و جزو سهامداران عمده‌ی آن شرکت محسوب شوید، می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های آن شرکت نیز دخیل باشید. همین موضوع نشان می‌دهد که حق مالکیت در بورس، واقعی‌تر از فارکس است.

شرایط مالکیت

  • تنوع دارایی‌ها

در بررسی تفاوت فارکس و بورس، باید دارایي‌های معاملاتی این دو را نیز رصد کنیم. برای معامله در بورس تهران، شما می‌توانید فقط سهام را خریداری کرده یا به فروش برسانید. البته بخش‌های دیگری مانند قراردادهای آتی و بورس کالا نیز به این قابلیت‌ها اضافه شده‌اند. این در حالی است که در بازار فارکس، علاوه بر مبادله‌ی انواع ارزهای رایج، امکان معامله‌ی طلا، نقره، نفت و …. نیز در آن وجود دارد. پس تنوع دارایی‌های فارکس نسبت به بازار بورس، بسیار بیشتر است و این مورد نیز می‌تواند یکی از انواع تفاوت فارکس و بورس باشد. اخیرا امکان معامله روی ارزهای دیجیتال و سهام های شرکت های خارجی هم در بازار فارکس فراهم شده و به نوعی شما می توانید روی هر چیزی که دوست دارید معامله باز و بسته کنید و دست شما در بازار فارکس نسبت به بازار بورس تهران باز تر است.

لینک دانلود فایل PDF مقاله تفاوت فارکس و بورس

 

7532 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link