1

معامله با خطوط روند؛ نواحی حمایت، مقاومت و کانال ها

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/12/19 منتشر شده است

سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت یکی از گسترده‌ترین مفاهیم مورد استفاده در معاملات فارکس می‌باشند. در کمال تعجب، به نظر می‌آید هر کسی نظر خودش را در مورد روش اندازه‌گیری سطوح حمایت و مقاومت در فارکس دارد.

در ابتدا اجازه دهید نگاهی به اصول اولیه داشته باشیم.

آموزش سطوح حمایت و مقاومت

به نمودار فوق نگاه کنید. همانطور که می‌بینید، این الگوی زیگ زاگی در حال حرکت به سمت بالاست (بازار صعودی). وقتی که بازار فارکس به سمت بالا حرکت کرده و سپس باز می‌گردد، بالاترین نقطه رسیده شده پیش از بازگشت آن، اکنون یک سطح مقاومت است.

همینطور که بازار دوباره به بالا رفتن ادامه می‌دهد، پایین‌ترین نقطه رسیده شده پیش از شروع برگشت آن، اکنون یک سطح حمایت می‌باشد. در این روش، با نوسان بازار فارکس در طول زمان، سطوح حمایت و مقاومت به طور پیوسته شکل می‌گیرند. عکس این مطلب برای روند نزولی صدق می‌کند.

 

ترسیم سطوح حمایت و مقاومت فارکس

نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که سطوح حمایت و مقاومت اعداد دقیقی نیستند.

اغلب اوقات سطح حمایت یا مقاومتی را خواهید دید که به نظر می‌آید شکسته شده است اما کمی بعد از آن متوجه می‌شوید که بازار فقط در حال آزمودن آن بوده است. در نمودارهای شمعی، این "آزمودن‌های" سطح حمایت یا مقاومت معمولا با سایه‌های شمع نمایش داده می‌شوند.

آموزش خطوط حمایت و مقاومت - آکادمی بورسا

در شکل بالا توجه کنید که چگونه سایه‌های شمع‌ها سطح حمایت 1.4700 را تست کرده‌اند. در آن لحظات به نظر می‌آید که بازار در حال "شکستن" سطح حمایت بوده است. در حقیقت می‌توانیم ببینیم که بازار صرفا در حال آزمودن آن سطح بوده است.

 

حال چگونه بفهمیم که سطح حمایت و مقاومت واقعا شکسته شده است؟

پاسخی قطعی برای این پرسش وجود ندارد. برخی استدلال می‌کنند که یک سطح حمایت یا مقاومت زمانی شکسته شده است که بازار بتواند عملا از آن سطح عبور کرده و بسته شود. با اینحال خواهید دید که این استدلال همواره صحیح نیست.

بگذارید همان مثال بالا را در نظر گرفته و ببینیم زمانی که قیمت در عمل با عبور از سطح حمایت 1.4700 بسته شده، چه اتفاقی افتاده است.

 

آموزش سطوح حمایت و مقاومت - آکادمی بورسا

 

در این حالت، قیمت زیر سطح حمایت 1.4700 بسته شده است اما باز افزایش یافته و به بالای آن سطح رسیده است.

اگر معتقد بوده‌اید که این یک نقطه شکست واقعی بوده و این جفت ارز را فروخته‌اید، ضرر بزرگی کرده‌اید!

با نگاهی دوباره به نمودار، حالا می‌توانید ببینید و به این نتیجه برسید که نه تنها سطح حمایت شکسته نشده بود، بلکه اصلا دست نخورده و حالا قوی‌تر هم شده است.

برای اینکه بتوانید این نقاط شکست کاذب را شناسایی کنید، باید سطوح حمایت و مقاومت را بیشتر به عنوان "مناطق" در نظر بگیرید تا اعدادی مشخص.

یک راه برای یافتن این مناطق این است که سطوح حمایت و مقاومت را به جای نمودار شمعی، روی یک نمودار خطی ترسیم نمایید. دلیل این کار این است که نمودارهای خطی فقط نقاط بسته شدن قیمت را به شما نشان می‌دهند در حالیکه نمودارهای شمعی قیمت‌های حدی سقف و کف را هم به تصویر اضافه می‌کنند.

این قیمت‌های سقف و کف می‌توانند گمراه‌کننده باشند زیرا آنها اغلب اوقات صرفا واکنش‌های خودکار بازار هستند. مانند وقتی که شخصی حرکات عجیبی انجام می‌دهد و وقتی از او دلیل آن را می‌پرسید پاسخ می‌دهد: "ببخشید، فقط تیک عصبی است."

زمانی که سطوح حمایت و مقاومت را رسم می‌کنید، کاری به واکنش‌های غیرارادی بازار ندارید. شما صرفا به دنبال ترسیم حرکات ارادی آن هستید.

با نگاه به نمودار خطی، می‌خواهید خطوط حمایت و مقاومت را در اطراف مناطقی ترسیم کنید که قیمت در آنها چندین قله یا دره تشکیل داده است.

آموزش سطوح حمایت و مقاومت

 

نکات جالب دیگر درباره سطوح حمایت و مقاومت فارکس، بورس و ارز دیجیتال

  • وقتی که قیمت از یک سطح مقاومت عبور می‌کند، آن سطح مقاومت می‌تواند به یک سطح حمایت بالقوه تبدیل شود.
  • هر چه ناحیه مقاومت یا حمایت قوی‌تر باشد، قیمت به تعداد دفعات بیشتری آنرا بدون اینکه بشکند، می‌آزماید.
  • وقتی یک سطح حمایت یا مقاومت شکسته می‌شود، قدرت حرکت ادامه دهنده به این بستگی دارد که سطح حمایت یا مقاومت شکسته شده با چه قدرتی حفظ شده بوده است.

سطوح حمایت و مقاومت

با کمی تمرین، قادر خواهید بود که نواحی حمایت و مقاومت بالقوه فارکس را به راحتی شناسایی کنید. در درس بعدی، به شما خواهیم آموخت که چگونه بر اساس خطوط مورب حمایت و مقاومت (معروف به خطوط روند فارکس) معامله کنید.

 

خطوط روند

خطوط روند احتمالا رایج‌ترین شکل از تحلیل تکنیکال در معاملات فارکس هستند. آنها احتمالا یکی از کمتر استفاده‌ شده ‌ترین‌ها نیز می‌باشند.

اگر این خطوط به درستی رسم شوند، می‌توانند به اندازه هر روش دیگری دقیق باشند. متاسفانه، اغلب معامله‌گران فارکس آنها را به طرز صحیحی نمی‌کشند یا سعی می‌کنند خط را در بازار بگنجانند به جای اینکه عکس این کار را انجام دهند.

در ابتدایی‌ترین شکل آنها، یک خط روند صعودی در امتداد کف نواحی حمایتی که به راحتی قابل شناسایی هستند (دره‌ها) کشیده می‌شود. در یک روند نزولی، خط روند در راستای سقف نواحی مقاومتی که به راحتی قابل شناسایی هستند (قله‌ها) کشیده می‌شود.

 

روش ترسیم خطوط روند فارکس

برای کشیدن خطوط روند، احتمالا تمام کاری که باید انجام دهید این است که دو سقف یا کف عمده را یافته و آنها را به هم متصل کنید.

گام بعدی چیست؟

هیچ چیز.

یعنی همین؟

بله، به همین سادگی است.

در شکل زیر خطوط روند را در عمل می‌بینید. به آن موج‌ها نگاه کنید!

 

سطوح حمایت و مقاومت

انواع روندها

سه نوع روند وجود دارد:

  1. روند صعودی (کف‌های بالاتر)
  2. روند نزولی (سقف‌های پایین‌تر)
  3. روند نوسانی یا بدون روند

 

نکات مهم در رابطه با استفاده از خطوط روند در معاملات فارکس

  • برای کشیدن یک خط روند معتبر، حداقل دو سقف یا کف قیمت مورد نیاز است اما برای تایید یک خط روند به سه نقطه نیاز داریم.
  • هر چه خط روندی که می‌کشید دارای شیب تندتری باشد، کمتر می‌توان به آن اعتماد کرد و احتمال بیشتری دارد که بشکند.
  • مانند سطوح افقی حمایت و مقاومت، هر چه خط روند به دفعات بیشتری آزموده شود، قوی‌تر می‌گردد.
  • مهم‌تر از همه اینکه، هنگام ترسیم خطوط روند هرگز سعی نکنید آنها را به زور در بازار بگنجانید. اگر آنها به درستی منطبق نمی‌شوند، آن خطوط روند معتبر نیستند!

 

کانال‌ها

اگر یک گام از تئوری خط روند فراتر گذاشته و خطی موازی با خط روند صعودی یا نزولی رسم کنیم، می‌توانیم یک کانال ایجاد نماییم. البته ما در مورد کانال‌های تلویزیونی مانند ESPN و ABC صحبت نمی‌کنیم!

اما این بدان معنا نیست که مانند آگهی بازرگانی نباید به آنها توجه کرد بلکه کانال‌ها می‌توانند به اندازه تماشای شوهای تلویزیونی جذاب باشند!

کانال‌ها ابزاری دیگر در تحلیل تکنیکال هستند که می‌توانند برای تعیین نقاط خوب خرید و فروش مورد استفاده قرار گیرند. هم سقف‌ها و هم کف‌های کانال‌ها نشان دهنده نواحی بالقوه حمایت یا مقاومت می‌باشند.

سطوح حمایت و مقاومت

برای ایجاد یک کانال صعودی، ابتدا یک خط موازی با یک خط روند صعودی ترسیم کرده و سپس آن خط را به محلی حرکت دهید که آخرین قله را لمس می‌کند. این کار باید در همان زمانی انجام شود که خط روند را ایجاد می‌کنید.

برای ایجاد یک کانال نزولی، ابتدا یک خط موازی با یک خط روند نزولی ترسیم کرده و سپس آن خط را به محلی حرکت دهید که آخرین دره را لمس می‌کند. این کار باید در همان زمانی انجام شود که خط روند را ایجاد می‌کنید.

وقتی قیمت‌ها به خط روند پایینی برخورد کنند، این محل می‌تواند به عنوان ناحیه خرید مورد استفاده قرار گیرد. وقتی قیمت‌ها به خط روند بالایی برخورد کنند، این محل می‌تواند به عنوان ناحیه فروش مورد استفاده قرار گیرد.

 

انواع کانال

سه نوع کانال وجود دارد:

  1. کانال صعودی (سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر)
  2. کانال نزولی (سقف‌های پایین‌تر و کف‌های پایین‌تر)
  3. کانال افقی (در حال نوسان)

 

نکات مهم در مورد ترسیم کانال‌ها:

  • هنگام ساخت یک کانال، هر دو خط روند بایستی با یکدیگر موازی باشند.
  • به طور کلی، پایین کانال به عنوان ناحیه خرید و بالای کانال به عنوان ناحیه فروش در نظر گرفته می‌شود.
  • مشابه با ترسیم خطوط روند، هرگز سعی نکنید قیمت را به زور در کانالی که رسم می‌کنید بگنجانید. کانالی که دارای خطوط مرزی با زوایای متفاوتی است، صحیح نبوده و می‌تواند منجر به معاملات بد گردد.

 

روش معامله با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت

حال که اصول ابتدایی را می‌دانید، وقت آن رسیده که این اصول ابتدایی را که ابزارهای تکنیکال بسیار مفیدی هستند، در معاملات خود به کار گیرید. از آنجاییکه ما در مدرسه فارکس می‌خواهیم درک موضوعات را ساده کنیم، لذا روش معامله با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت را به دو ایده ساده تقسیم کرده‌ایم: جهش و شکست.

 

جهش

جهش های قیمت - آکادمی بورسا

همانطور که از نام آن پیدا است، یک روش معامله با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت دقیقا پس از جهش قیمت است.

بسیاری از معامله‌گران خُرد فارکس اشتباه کرده و دستوراتشان را مستقیما روی سطوح حمایت و مقاومت قرار می‌دهند و سپس منتظر محقق شدن معامله خود می‌مانند. مطمئنا بعضی اوقات این راه جواب می‌دهد اما این روش معامله فرض را بر این قرار داده که یک سطح حمایت یا مقاومت بدون اینکه قیمت واقعا به آنجا رسیده باشد، حفظ خواهد شد.

ممکن است با خود فکر کنید: "چرا دستور ورود به معامله را دقیقا روی خط نگذارم؟ به این ترتیب از بهترین قیمت ممکن خاطر جمع خواهم بود."

هنگام استفاده از ایده جهش، ما می‌خواهیم از شرایط به نفع خودمان استفاده کنیم و تاییدی به دست آوریم مبنی بر این که سطح حمایت یا مقاومت حفظ خواهد شد.

به جای اینکه همان اول دستور خرید یا فروش بگذارید، پیش از ورود به معامله صبر کنید تا ابتدا جهش اتفاق بیافتد. با این کار، از لحظه‌هایی که قیمت سریع حرکت می‌کند و از سطوح حمایت و مقاومت رد می‌شود، اجتناب کرده‌اید. تجربه نشان داده معامله کردن در زمانی که قیمت به شدت در حال سقوط است، می‌تواند عواقب دردناکی داشته باشد...

 

شکست خط روندشکست خطوط مهم بازار - آکادمی بورسا

شکست

در یک دنیای ایده‎آل، سطوح حمایت و مقاومت برای همیشه حفظ می‌شوند، مک دونالد سالم است و همه ما دارای جت پک خواهیم بود! در دنیای ایده‌آل معاملات فارکس، هر گاه که قیمت به سطوح حمایت و مقاومت اصلی برخورد می‌کند، ما وارد معامله شده و با مقادیر زیادی سود از آن خارج می‌شویم! حقیقت ماجرا این است که این سطوح غالبا شکسته می‌شوند...

بنابراین تنها استفاده از جهش‌ها کافی نیست. شما همچنین باید بدانید زمانی که سطوح حمایت و مقاومت شکسته می‌شوند چه کار کنید!

دو راه برای استفاده از شکست‌ها در معاملات فارکس وجود دارد: روش تهاجمی و روش محافظه‌کارانه.

 

روش تهاجمی

آسان‌ترین راه برای استفاده از شکست‌ها این است که هر گاه قیمت از یک منطقه حمایت یا مقاومت به شکل متقاعدکننده‌ای عبور می‌کند، خرید یا فروش را انجام دهید. در اینجا به کلمه کلیدی "به شکل متقاعدکننده" دقت کنید، زیرا ما صرفا زمانی می‌خواهیم وارد معامله شویم که قیمت از یک سطح حمایت یا مقاومت قابل توجه به آسانی عبور می‌کند.

ما می‌خواهیم ناحیه حمایت یا مقاومت به گونه‌ای عمل کند که انگار ضربه‌ای خرد کننده از چاک نوریس خورده است! ما می‌خواهیم زمانی که قیمت از آن عبور می‌کند از درد به خود بپیچد!

شکست خطوط حمایت و مقاومت

 

روش محافظه‌کارانه

این وضعیت فرضی را تصور کنید: شما تصمیم می‌گیرید جفت ارز EUR/USD بخرید به این امید که پس از جهش از یک سطح حمایت، به روند صعودی ادامه خواهد داد. اندکی بعد، سطح حمایت می‌شکند و شما اکنون پوزیشنی زیان‌ده را نگه داشته‌اید در حالیکه موجودی حساب شما به آرامی در حال کاهش است.

آیا شما...

الف. شکست را می‌پذیرید، از معامله خارج شده و پوزیشن خود را تسویه می‌کنید؟

یا

ب. معامله خود را حفظ کرده و امید خواهید داشت که قیمت دوباره بالا رود؟

اگر انتخاب شما گزینه دوم باشد، به این معنی است که این روش معامله فارکس را به آسانی درک خواهید کرد. به خاطر داشته باشید، هر گاه که شما یک پوزیشن را می‌ب‍ندید، جهت مخالف آن معامله را انجام می‌دهید. بستن معامله خرید جفت ارز EUR/USD بر روی یا در نزدیکی نقطه سر به سر به معنای آن است که مجبور به فروش این جفت ارز به همان مقدار خواهید بود.

حال اگر به میزان کافی فروش و تسویه پوزیشن‌های زیان‌ده در سطح حمایت شکسته شده اتفاق بیافتد، قیمت برگشته و دوباره شروع به سقوط خواهد کرد. این پدیده، دلیل اصلی این موضوع است که سطوح حمایت شکسته شده هر گاه که شکسته شوند تبدیل به سطوح مقاومت می‌شوند.

همانطور که حدس زده‌اید، استفاده از این پدیده تماما به صبور بودن بستگی دارد. به جای ورود به معامله دقیقا روی نقطه شکست، منتظر می‌مانید تا قیمت به سطح حمایت یا مقاومت شکسته شده "عقب‌نشینی" کرده و پس از جهش قیمت، وارد معامله می‌شوید.

سطوح حمایت و مقاومت

نکته احتیاطی: در فارکس، اتفاق فوق همیشه روی نمی‌دهد. "بازآزمایی" سطوح حمایت و مقاومت شکسته شده، همواره اتفاق نمی‌افتد. زمان‌هایی خواهد بود که قیمت صرفا در یک جهت حرکت کرده و شما را در پشت سر جا می‌گذارد. به همین دلیل، همیشه از دستورهای حد ضرر استفاده کنید و هرگز یک معامله را صرفا به دلیل امید و آرزو نگه ندارید.

 

جمع بندی مطلب: معامله با استفاده از سطح حمایت و مقاومت

وقتی بازار به سمت بالا حرکت کرده و دوباره باز می‌گردد، بالاترین نقطه رسیده شده پیش از بازگشت آن، یک سطح مقاومت می‌باشد.

وقتی بازار دوباره به سمت بالا باز می‌گردد، پایین‌ترین نقطه رسیده شده پیش از صعود مجدد آن، یک سطح حمایت است.

نکته‌ای که باید به خاطر سپرد این است که سطوح افقی حمایت و مقاومت اعداد دقیقی نیستند.

برای اینکه بتوانید این نقاط شکست کاذب را شناسایی کنید، باید سطوح حمایت و مقاومت را بیشتر به عنوان "مناطق" در نظر بگیرید تا اعدادی مشخص.

یک راه برای یافتن این مناطق این است که سطوح حمایت و مقاومت را به جای نمودار شمعی، روی یک نمودار خطی ترسیم نمایید.

نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که وقتی قیمت از یک سطح مقاومت عبور می‌کند، آن سطح مقاومت می‌تواند به صورت بالقوه به یک سطح حمایت تبدیل شود. همین مورد می‌تواند برای یک سطح حمایت اتفاق بیافتد. اگر یک سطح حمایت شکسته شود، می‌تواند به صورت بالقوه به یک سطح مقاومت تبدیل شود.

 

خطوط روند

در ابتدایی‌ترین شکل آنها، یک خط روند صعودی در امتداد کف نواحی حمایتی که به راحتی قابل شناسایی هستند (دره‌ها) کشیده می‌شود. در یک روند نزولی، خط روند در راستای سقف نواحی مقاومتی که به راحتی قابل شناسایی هستند (قله‌ها) کشیده می‌شود.

سه نوع روند وجود دارد:

  1. روند صعودی (کف‌های بالاتر)
  2. روند نزولی (سقف‌های پایین‌تر)
  3. روند نوسانی

 

کانال‌ها

برای ایجاد یک کانال صعودی، ابتدا یک خط موازی با یک خط روند صعودی ترسیم کرده و سپس آن خط را به محلی حرکت دهید که آخرین قله را لمس می‌کند.

برای ایجاد یک کانال نزولی، ابتدا یک خط موازی با یک خط روند نزولی ترسیم کرده و سپس آن خط را به محلی حرکت دهید که آخرین دره را لمس می‌کند.

سه نوع کانال وجود دارد:

  1. کانال صعودی (سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر)
  2. کانال نزولی (سقف‌های پایین‌تر و کف‌های پایین‌تر)
  3. کانال افقی (در حال نوسان)

 

معامله با استفاده از سطوح حمایت و مقاومت می‌تواند به دو روش تقسیم شود: جهش و شکست.

هنگام معامله با روش جهش، ما می‌خواهیم از شرایط به نفع خودمان استفاده کنیم و تاییدی به دست آوریم مبنی بر این که سطح حمایت یا مقاومت حفظ خواهد شد.

به جای اینکه همان اول دستور خرید یا فروش بگذارید، پیش از ورود به معامله صبر کنید تا ابتدا جهش اتفاق بیافتد. با این کار، از لحظه‌هایی که قیمت آنقدر سریع حرکت می‌کند که از سطوح حمایت و مقاومت رد می‌شود (مانند زمانی که چاقو کره گرم را برش می‌دهد)، اجتناب کرده‌اید.

برای معامله با روش شکست، دو راه تهاجمی و محافظه‌کارانه وجود دارد. در روش تهاجمی، وقتی که قیمت از یک منطقه حمایت یا مقاومت به راحتی عبور کرد، خرید یا فروش را انجام می‌دهید. در روش محافظه‌کارانه، منتظر می‌مانید تا قیمت به سطح حمایت یا مقاومت شکسته شده "عقب‌نشینی کرده" و پس از جهش قیمت، وارد معامله می‌شوید.

 

شما تنها سه قدم تا ورود به دنیای فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام در بازار فارکس

2. آموزش فارکس

3. دنبال کردن اخبار از فارکس فکتوری

 

177 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link