1

الگوهای نموداری: فرمول سودآوری با استفاده از الگوی پرچم

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/4/15 منتشر شده است

آشنایی با الگوی پرچم

الگوهای نموداری یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال هستند که می توانند به معامله گران در پیش بینی روند بازار کمک کنند. یکی از الگوهای نموداری محبوب، الگوی پرچم (Flag Pattern) است. این الگو از دو بخش تشکیل شده است: یک روند حرکتی اولیه و یک روند اصلاحی کوتاه مدت.

در این مقاله، به بررسی الگوی پرچم مثلثی می پردازیم و نحوه استفاده از آن برای پیش بینی روند بازار را آموزش می دهیم. در این مقاله، در رابطه با پرچم نزولی و پرچم صعودی صحبت خواهیم کرد.

اجزای الگوی پرچم

الگوی پرچم، از دو بخش تشکیل شده است:

  • میله پرچم: این بخش، روند حرکتی اولیه را نشان می دهد. این روند، باید حداقل سه کندل باشد و جهت آن، نشان دهنده روند حرکتی اصلی است.

  • بدنه پرچم: این بخش، روند اصلاحی را نشان می دهد. این روند، معمولاً در یک کانال موازی یا مثلثی تشکیل می شود و طول آن، باید حدود نیمی از طول میله پرچم باشد.

پرچم های نزولی

مشابه مستطیلها، پرچمها الگوهای نموداری استمراری هستند که پس از حرکتهای قوی تشکیل میشوند.

پس از یک حرکت بزرگ  صعودی و یا نزولی، معمولا خریداران و فروشندگان توقف میکنند تا قبل از بردن جفت ارز بیشتر به همان سو، نفس بگیرند. به این دلیل، معمولا قیمت ثابت می‌شود و مثلثهای متقارن کوچک ، با نام پرچم تشکیل میشود.

 در حالیکه قیمت هنوز ثابت است، معمولا خریداران و فروشندگان بیشتری تصمیم می گیرند که در این حرکت قوی وارد شوند، و قیمت را مجبور به شکستن شکل پرچم کنند.

یک پرچم نزولی در حین روند نزولی شدید و تقریبا عمودی تشکیل میشود. پس از اینکه افت شدید در قیمت رخ داد، برخی فروشندگان پوزیشن خود را میبندند در حالیکه سایر فروشندگان تصمیم میگ یرند به روند بپیوندند، که برای یک مدت، باعث تثبیت قیمت می شود.

آموزش الگوی پرچم نزولی

 

به محض اینکه فروشندگان کافی وارد شدند، قیمت در پایین ِ انتهای پرچم می شکند  و به پایین رفتن ادامه میدهد.

آموزش الگوی پرچم نزولی

 

همانطور که میبینید،  افت، پس از اینکه قیمت یک شکست به بیرون به انتها را ایجاد شد، دوباره از سر گرفته شد. برای معامله در این الگوی نموداری، ما سفارش فروش را در انتهای پرچم با حد ضرر در بالای پرچم میدهیم. به این ترتیب، ما در موردی که شکست به بیرون جعلی باشد، بلافاصله از معامله خارج خواهیم شد

بر عکس دیگر الگوهای نموداری که در آن اندازه حرکت بعدی تقریبا، ارتفاع صورت بندی (شکل) است،  پرچمها ، حرکتهای خیلی شدید تر را علامت دهی (سیگنال دهی) میکنند. معمولا، ارتفاع آخرین حرکت (که دکل نامیده میشود) برای تخمین اندازه حرکت شکست استفاده میشود.

پرچم های صعودی

پرچم صعودی ، درست مانند آنچه از اسمش بر می آید، سیگنال  میدهد که خریداران باز هم به سمت دوباره  شارژ شدن میروند. این بدین معناست که بالا رفتن (صعود) شدید در قیمت ، ممکن است ، پس از یک دوره کوتاه از تثبیت، وقتی خریداران انرژی کافی را برای گرفتن قیمت بالاتر به دست آوردند، از سر گرفته شود.

آموزش الگوی پرچم صعودی

 

در این مثال، قیمت قبل از اینکه استراحت کند، یک صعود عمودی تیز را ایجاد نموده است. من میتوانیم ببینم که خریداران پایکوبی میکنند و دوباره برای یک از سر گرفته شدن مجدد دور برمیدارند!!!!

آموزش الگوی پرچم صعودی

 

همانطور که پیش بینی میشد قیمت، یک حرکت صعودی قوی دیگر را، پس از شکست به بیرون،  ایجاد نمود . در اینجا ما سفارش خرید را بالای پرچم قرار داده و برای اجتناب از فریب،  حد توقف خود را زیر ِ پایین پرچم قرار میدهیم. 

همانطور که قبلا توضیح دادیم، اندازه حرکت شکست به بیرون؛ در حدود ارتفاع  دکل ( یا اندازه آخرین حرکت) است. میبینید که پرچمها ممکن است از نظر اندازه کوچک باشند اما میتوانند حرکتهای عظیم قیمت را سیگنال دهی کنند، پس آنها را دست کم نگیرید!

نتیجه گیری

در این مقاله، به آموزش الگوی پرچم پرداختیم و نحوه استفاده از آن برای پیش بینی روند بازار را توضیح دادیم. الگوی پرچم، یک الگوی نموداری محبوب است که می تواند به معامله گران در پیش بینی روند بازار کمک کند. این الگو از دو بخش تشکیل شده است: یک روند حرکتی اولیه و یک روند اصلاحی کوتاه مدت. پرچم نزولی، یک الگوی ادامه دهنده است که نشان می دهد روند حرکتی نزولی، پس از اتمام روند اصلاحی، ادامه خواهد داشت. پرچم صعودی، یک الگوی ادامه دهنده است که نشان می دهد روند حرکتی صعودی، پس از اتمام روند اصلاحی، ادامه خواهد داشت.

الگوی پرچم، یک ابزار مفید برای معامله گران است، اما مانند هر ابزار تحلیل تکنیکال دیگری، نباید به تنهایی برای تصمیم گیری استفاده شود. معامله گران باید از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند که تصمیمات آنها دقیق است. در بورسا، دوره های آموزشی مختلفی برای آموزش پرایس اکشن ارائه می شود. استفاده از این دوره ها می تواند به معامله گران کمک کند تا مهارت خود را در استفاده از الگوهای نموداری، از جمله الگوی پرچم، بهبود بخشند.

شما تنها سه قدم تا ورود به دنیای فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس صفر تا صد

3. دنبال کردن اخبار از تقویم اقتصادی فارکس

1636 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link