1

آشنایی کامل با تک تک بازیگران تاثیرگذار بازار فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/9/25 منتشر شده است

 

بازیگران بازار فارکس

 

حال که ساختار کلی بازار فارکس را فرا گرفته‌اید، بگذارید کمی عمیق‌تر شده و بفهمیم افرادی که در نردبان فارکس وجود دارند، دقیقا چه کسانی هستند. برای شما که به دنبال آموزش فارکس هستید ضروری است که طبیعت بازار جفت ارزهای فارکس را درک کنید و بازیگران اصلی بازار فارکس را بشناسید.

تا اواخر دهه 1990، تنها "اشخاص بزرگ" می‌توانستند در این بازار وارد شوند. نیاز اولیه برای اینکه بتوانید در آن معامله کنید این بود که حدود 10 تا 50 میلیون دلار برای شروع پول داشته باشید! فارکس در ابتدا برای استفاده‌ی بانکداران و موسسات بزرگ در نظر گرفته شده بود نه برای "اشخاص کوچک". با اینحال، به دلیل ظهور اینترنت، اکنون کارگزاران فارکس آنلاین می‌توانند حساب‌های معاملاتی را به معامله‌گران "جزء" مانند ما نیز ارایه کنند. بازار فارکس یک بازار غیر متمرکز است. این غیرمتمرکز بودن تفاوت عمده ای را میان آموزش بورس و آموزش فارکس ایجاد کرده است. شما در بازار های غیر متمرکزی که برای یک کالا قیمت های متفاوتی وجود دارد از استراتژی فارکس متعددی استفاده می کنید.

 

حال بدون حرف بیشتر، بازیگران اصلی بازار فارکس را به شرح زیر معرفی می‌کنیم:

 

1. اَبَر بانک‌ها

از آنجاییکه بازار جفت ارزهای فارکس غیرمتمرکز می‌باشد، نرخ‌های مبادله ارزها توسط بزرگ‌ترین بانک‌ها در سراسر دنیا مشخص می‌شود. بر اساس میزان عرضه و تقاضای ارزها، عموما اینگونه بانک‌ها هستند که اسپرد خرید/فروش مورد علاقه (یا مورد نفرت) ما را ایجاد می‌کنند. این ابربانک ها نقش تامین کنندگی پول نقد معتبرترین بروکرهای فارکس را بازی می کنند. پس باید بدانید ابر بانک ها از جمله بازیگران اصلی بازار فارکس به حساب می آیند.

این بانک‌های بزرگ که مجموعا به عنوان بازار بین‌بانکی شناخته می‌شوند، هر روز حجم بسیار زیادی از تراکنش‌های خودشان و مشتریان‌شان را به عهده دارند. تعدادی از این ابر بانک‌ها عبارتند از UBS، Barclays Capital، Deutsche Bank و Citigroup. شما می‌توانید بازار بین‌بانکی را بازار تبادل ارز خارجی در نظر بگیرید.

 

2. شرکت‌های بزرگ تجاری

شرکت‌ها به منظور انجام فعالیت‌های تجاری، در بازار تبادل ارز خارجی شرکت می‌کنند. برای مثال، شرکت اپل باید ابتدا دلار آمریکا را با ین ژاپن معاوضه کند تا بتواند از ژاپن برای محصولاتش قطعات الکترونیکی بخرد. با توجه به اینکه حجم معامله آنها در مقایسه با بازار بین‌بانکی بسیار کمتر است، این دسته از بازیگران بازار برای انجام تراکنش‌های خود معمولا با بانک‌های تجاری کار می‌کنند.

ادغام‌ها و تملک‌ها (M&A[1]) بین شرکت‌های بزرگ نیز می‌تواند موجب نوسان در نرخ مبادله ارزها بشود. در ادغام و تملک‌های بین‌المللی، مقادیر زیادی مبادلات ارزی رخ می‌دهد که می‌تواند قیمت‌ها را جابجا کند. پس شرکت های بزرگ تجاری نیز از بازیگران اصلی بازار فارکس به حساب می آیند.

 

3. دولت‌ها و بانک‌های مرکزی

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی مانند بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلستان و بانک فدرال ریزرو، نیز به طور منظم در بازار فارکس مشارکت دارند و به عنوان بازیگران اصلی بازار فارکس شناخته می شوند. درست مانند شرکت‌ها، دولت‌های ملی نیز برای انجام عملیات خود، پرداخت‌های معاملات بین‌المللی و تامین ذخایر تبادل ارز خارجی، در بازار فارکس شرکت می‌کنند.

در ضمن، بانک‌های مرکزی با تنظیم کردن نرخ‌های بهره به منظور کنترل تورم، روی بازار فارکس تاثیر می‌گذارند. با این کار، آنها می‌توانند ارزش‌گذاری ارز را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین نمونه‌هایی وجود دارد که وقتی بانک‌های مرکزی خواسته‌اند نرخ‌های مبادله را تراز نمایند، به صورت مستقیم یا شفاهی در بازار فارکس دخالت کرده‌اند. گاهی اوقات، بانک‌های مرکزی فکر می‌کنند که واحد پول آنها بسیار زیاد یا بسیار کم قیمت‌گذاری شده است. در این حالت شروع به انجام عملیات کلان فروش/خرید برای تغییر دادن نرخ مبادلات می‌نمایند.

 

4. معامله‌گران ریسک‌پذیر

"تلاش کنید تا پیروز شوید!"

جمله بالا احتمالا شعار معامله‌گران ریسک‌پذیر است. با در اختیار داشتن نزدیک به 90% از کل حجم معاملات، معامله‌گران ریسک‌پذیر به عنوان بازیگران بازار فارکس، با هر شکل و اندازه‌ای در این بازار وارد می‌شوند. برخی از آنان بسیار پولدارند و بعضی دارای سرمایه کمی هستند، اما همه آنها در بازار فارکس مشارکت می‌کنند تا پول زیادی به دست آورند. بهترین بروکرهای فارکس در بازار ایران بروکر فارکس لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم هستند که بروکر فارکس تایم خدماتش را محدود به کاربران ایرانی خارج از خاک ایران کرده است.

برای بررسی اخبار بازار فارکس و ارز دیجیتال به فارکس فکتوری فارسی سر بزنید.

نگران نباشید... وقتی که از مدرسه فارکس فارغ‌التحصیل شدید، شما هم می‌توانید یکی از این افراد باشید. هر چند برای عضویت در جمع این افراد، لازم است که تاریخچه فارکس را بدانید. در بخش بعدی همراه ما باشید.

آموزش فارکس

 


[1]Mergers and acquisitions


ترتیبی که برای خواندن مقالات "بازیگران بازار فارکس" به شما پیشنهاد می‌کنیم

1 شناخت ساختار بازار فارکس و جزئیات این بازار جهت معاملات

2 آشنایی کامل با تک تک بازیگران تاثیرگذار بازار فارکس

3 آشنایی صفر تا صد با مراحل به وجود آمدن بازار فارکس

75 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link