1

آشنایی کامل با تاثیر کشور جمهوری چین در بازار جهانی فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/6/5 منتشر شده است

چین

تاثیر چین در بازار فارکس

اگر تمام چیزی که در مورد چین می‌دانید این است که این کشور بیشترین جمعیت را در جهان و همچنین دیوار بزرگ چین را دارد، پس لازم است که بیشتر مطالعه کنید! مخصوصا اگر در فارکس معامله می کنید پس باید به خوبی با تاثیر کشور چین در فارکس آشنایی کامل داشته باشید، البته قابل ذکر است در دوره جامع آموزش فارکس تمام نکات لازم را ما به شما آموزش خواهیم داد.

چین از سال 221 پیش از میلاد به عنوان کشوری واحد و یکپارچه شناخته می‌شود که در آن زمان بوسیله سلسله شین اداره می‌شد. در آن زمان پانداها استاد گونگ فو نبودند یا حداقل ما اینگونه فکر نمی‌کنیم! از آن هنگام تا کنون، ظهور و سقوط سلسله‌های بسیاری را در این کشور دیده‌ایم تا اینکه جمهوری خلق چین در سال 1945 تاسیس گردید.

در سال‌های اخیر چین به عنوان یک قدرت مشروع جهانی ظهور نمود. این کشور دارای شهرهایی در سطح جهانی، برندگان مدال طلای المپیک و غذای خوشمزه dimsum است. نه تنها این کشور زادگاه یائو مینگ (Yao Ming) است بلکه سومین کشوری است که توانسته انسانی را به فضا بفرستد.

از ورزش گرفته تا سفر به فضا و قدرت اقتصادی، چین با آرامی در حال مطرح کردن نام خود می‌باشد! حتی تاثیر کشور چین در فارکس نیز قابل توجه می باشد که باید به این قضیه توجه شود.

تاثیر چین در بازار فارکس

چین: آمار، ارقام و ویژگی‌ها

تاثیر چین در بازار فارکس

  • همسایگان: کره، مغولستان، هند، ژاپن، روسیه
  • مساحت: 3.705.407 مایل مربع
  • جمعیت: 1.350.695.000
  • تراکم: 373 نفر در هر مایل مربع
  • پایتخت: پکن (با جمعیت 11.716.000 نفر)
  • رئیس دولت: شی جین پینگ (Xi Jinping)
  • واحد پول: رِنمینبی چین/یوان (CNY)
  • واردات اصلی: نفت، مس، آهن، فولاد، ماشین آلات، پلاستیک، تجهیزات پزشکی، مواد شیمیایی آلی
  • صادرات اصلی: برنج، پوشاک، لباس، ماشین‌های اداری، محصولات الکترونیکی، ماشین آلات، فولاد، آیپدهای اپل، خودروهای Cherry
  • چهره‌های سرشناس: یائو مینگ (Yao Ming)، جکی چان (Jackie Chan)
  • شرکای واردات: کره جنوبی (9.4%)، ژاپن (8.3%)، تایوان (8%)، ایالات متحده (7.8%)، استرالیا (5%)، آلمان (4.8%)
  • شرکای صادرات: هنگ کنگ (17.4%)، ایالات متحده (16.7%)، ژاپن (6.8%)، کره جنوبی (4.1%)
  • منطقه زمانی: GMT+8، GMT+7، GMT +6، GMT +5، GMT+4
  • وب سایت: http://english.gov.cn/

 

نمای کلی اقتصادی

در اواخر سال 2009، چین از ژاپن به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان پیشی گرفت و در سال 2011 تولید ناخالص داخلی چین به عدد عظیم 7 تریلیون دلار آمریکا رسید.

اما همیشه اینگونه نبوده است. برای مدت زمانی طولانی، اقتصاد چین از بقیه دنیا منزوی شده بود. در طی رسمیت یافتن دولت مدرن یعنی جمهوری خلق چین بود که این کشور شروع به باز کردن درهای خود به روی دنیا کرد.

چین در دهه‌های 1990 و 2000 رشد جهشی بسیار بزرگی را تجربه کرد به گونه‌ای که رشد آن دورقمی گردید. این موضوع اقتصاد پررونق این کشور را جلودار رشد بازارهای نوظهور کرد.

جالب توجه است که این رشد بیشتر ناشی از صنایع کشاورزی و صنعتی بوده که بیش از 60% از کل تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شوند.

معاملات صادراتی نیز عامل مهمی بوده‌اند و کم ارزش بودن یوان چین، کمک کرده تا کالاهای چینی در بازارهای بین‌المللی جذابیت بیشتری داشته باشند.

با این حال در طی سالیان گذشته، این ترس وجود داشته که ممکن است اقتصاد چین بواسطه افزایش تقاضا برای کالاهای چینی با افزایش قیمت مواجه شود. برای مقابله با این مساله، دولت چین سیاست‌های پولی و بودجه‌ای مختلفی را توسعه داده تا انتقال به سطوح رشد پایدارتر را تسهیل نماید.

سیاست‌های پولی و بودجه‌ای

بانک خلق چین (PBoC) که در پکن قرار دارد، مسئول سیاست‌های پولی کشور چین است. گذشته از کنترل نرخ‌های بهره و الزامات نسبت ذخیره، بانک خلق چین همچنین وظیفه تنظیم موسسه‌های مالی در سرزمین چین را به عهده دارد.

اما کمی جزئیات کم‌اهمیت‌تر: آیا می‌دانید که در حال حاضر بانک خلق چین بیشترین دارایی‌های مالی را در میان تمام موسسه‌های مالی عمومی موجود در جهان دارد؟ در حال حاضر این بانک بیش از 1.3 تریلیون دلار آمریکا اوراق خزانه و همچنین سایر اوراق قرضه از کشورهای دیگر را در اختیار دارد!

بنابراین در نظر گرفتن این نکته نباید خیلی باعث شگفتی باشد که چگونه چین توانست بیشتر کشورها را از لحاظ عملکرد اقتصادی مغلوب نماید و در کنارش تاثیر یوان چین در فارکس را به رخ دیگر کشور ها بکشد.

حقیقت جالب دیگری در مورد بانک خلق چین این است که چند سال قبل، نرخ‌های بهره این بانک به جای 25، بر 9 قابل تقسیم بودند. دلیل این مساله آن بود که چینی‌ها مبنای سیستم نرخ خود را بر چرتکه گذاشته بودند که بر اساس مضاربی از 9 تنظیم شده بود. آیا می‌توانید افزایشی در حدود 0.18% را در نرخ مرجع تصور کنید؟

با اینحال به تازگی، بانک خلق چین تصمیم گرفت که این روش سنتی را کنار گذاشته و روش افزایش یا کاهش نرخ‌های بهره با گام‌هایی به میزان 0.25% را اتخاذ کند. در واقع بانک خلق چین با این خصوصیت شناخته می‌شود که با توجه به عملکرد اقتصادی چین، تغییرات شدیدی را در نرخ بهره اعمال می‌کند.

گذشته از نرخ بهره، بانک خلق چین همچنین قادر است الزامات نسبت ذخیره (RRR) را برای بانک‌ها از طریق سیاست پولی خود تنظیم نماید. لازم به ذکر است که الزامات نسبت ذخیره به میزان وجه نقدی اشاره دارد که لازم است بانک‌های چینی در خزانه‌های خود نگاه دارند. با تغییر این نسبت، بانک خلق چین می‌تواند مقدار پول در گردش را کنترل کند و تورم را درون سطوح مورد نظر خود حفظ نماید.

 

آشنایی با یوان چین (CNY)

یوان چین، واحد اولیه پول مدرن چینی یا رِنمینبی است. اگر مدام یوان و رنمینبی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرید، تنها چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که عبارت "رنمینبی" نام رسمی پول چینی است در حالی که یوان به واحدهای واقعی اشاره دارد.

با اینکه چین در میانه اصلاح سیاست‌های نرخ ارز خود می‌باشد اما یوان همچنان متصل به دلار باقی می‌ماند. این بدان معنا است که اگر ارزش دلار آمریکا افزایش یا کاهش یابد، یوان نیز متعاقبا از آن پیروی می‌کند. به همین دلیل، یوان چین یکی از ارزهای معمول برای معامله در بازار فارکس نیست.

مشکلی که این موضوع دارد این است که باعث بروز تنش بین چین و ایالات متحده شده است که معتقدند چین ارز را دستکاری می‌کند. به دلیل اینکه یوان دارای ارزش پایینی است، مخالفان آن ادعا می‌کنند که این امر مزیت تجاری غیرمنصفانه‌ای را در اختیار چین قرار داده و عامل اصلی رشد اقتصادی چین بوده است.

هر چند چین تلاش‌های ارزشمندی را انجام داده است تا به تدریج این وابستگی یوان در سال‌های اخیر کم شود. آنها این کار را از طریق کاهش معرفی اوراق قرضه بر پایه یوان در هنگ کنگ انجام داده‌اند. شایع است که بازیگران مالی بزرگ مشتاقند تا پول خود را به یوان تبدیل کرده و در دارایی‌های بر پایه یوان سرمایه‌گذاری کنند.

 

شاخص‌های مهم اقتصادی برای یوان چین

تولید ناخالص داخلی (GDP): این آمار به عنوان کارنامه اقتصادی چین عمل می‌کند زیرا منعکس کننده میزان انبساط یا انقباض اقتصاد این کشور در هر دوره می‌باشد (رشد این شاخص در سال‌های اخیر جلودار بوده و تقریبا دورقمی بوده است!). این گزارش معمولا به صورت سه ماه یکبار در مقایسه با همان سه ماهه در سال گذشته منتشر می‌شود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI): بانک خلق چین به دقت گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده چین را تحت نظر دارد زیرا این شاخص نشان دهنده این است که سطوح قیمت در طی یک دوره زمانی مشخص چقدر تغییر کرده‌اند. اگر ارقام سالیانه CPI از سطوح هدف دولت چین فراتر رفته یا سقوط نماید، بانک خلق چین می‌تواند ابزار سیاست پولی خود را در تصمیم‌گیری بعدی نرخ بهره به کار ببرد.

تراز تجاری: بخش عظیمی از اقتصاد چین مشتمل بر معاملات بین‌المللی است به این معنی که تراز تجاری معمولا به عنوان یک اندیکاتور پیشرو برای رشد در نظر گرفته می‌شود.

تصمیم نرخ بهره بانک خلق چین: همانگونه که قبلا اشاره کردیم، بانک خلق چین مشهور به اعمال تغییرات شدید در نرخ بهره در زمان‌هایی است که احساس کند اقتصاد چین بیش از حد رونق گرفته یا نیاز به محرک‌های بیشتری دارد.

معامله بر اساس گزارش‌های اقتصادی چین

با اینکه یوان ارزی نیست که به طور معمول در فارکس معامله شود، اما این بدان معنی نیست که نمی‌توانید از انتشار گزارش‌های اقتصادی چین، پیپ به دست آورید!

به دلیل اینکه اقتصاد چین بسیار عظیم است، رویدادهای اقتصادی آن به احتمال زیاد بر کشورهایی که با آن شریک هستند تاثیر خواهد گذاشت. یکی از این کشورها استرالیا است. چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا است و این دو کشور در هر سال نزدیک به یکصد میلیارد دلار محصول را با یکدیگر مبادله می‌کنند. پس تاثیر یوان بر دلار استرالیا در فارکس را همیشه مد نظر خود قرار دهید.

بر این اساس، انتشار داده‌های اقتصادی چین از بین جفت‌ارزهای اصلی بیش از همه بر دلار استرالیا تاثیر خواهد گذاشت. داده‌های اقتصادی قوی از چین معمولا نشان‌دهنده آن است که تقاضای چینی‌ها برای کالاهای اساسی استرالیایی می‌تواند افزایش یابد در حالیکه داده‌های اقتصادی ضعیف چینی حاکی از کاهش معاملات با استرالیا است.

البته از آنجاییکه که در حال حاضر چین پس از عمو سام دومین اقتصاد بزرگ جهان است، جایگاه اقتصادی آن نیز اثر بسیار بزرگی بر تمایلات ریسک‌پذیری دارد. یعنی اینکه افت اقتصادی چین می‌تواند اشتیاق معامله‌گران به ریسک و ارزهای پربازده‌تر را کاهش دهد زیرا آنها نگران تاثیر بالقوه این رکود بر اقتصاد جهانی هستند. از سوی دیگر، رونق اقتصادی چین می‌تواند اثر مثبتی بر ریسک‌پذیری داشته باشد زیرا شرکت‌کنندگان بازار آن را به عنوان نشانه‌ای از رشد بیشتر برای اقتصاد جهانی می‌بینند.

تاکتیک‌های معامله

اگر دلار استرالیا مورد توجه شماست، آنگاه به طور قطع باید تاریخ‌های انتشار داده‌های اقتصاد چین و بیانیه‌های بانک خلق چین را بر روی تقویم خود علامت بزنید تا از تاثیر کشور چین در فارکس در امان باشید. آمار اقتصادی بهتر از حد انتظار چین می‌تواند منجر به افزایش قیمت جفت‌ارزهای AUD/USD یا AUD/JPY گردد در حالی که نتایج ضعیف‌تر از حد انتظار، معمولا موجب کاهش قیمت دلار استرالیا می‌شوند.

بررسی تاثیر تصمیم‌گیری‌های نرخ بهره بانک خلق چین کمی مشکل‌تر است لذا بهتر است بیشتر تمرین کنید و بیشتر مقالات بازار فارکس را مطالعه نمایید تا در جریان امور قرار بگیرید!

شما تنها چهار  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

4. تحلیل فارکس

2433 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link