1

خلاصه ای از آموزش واگرایی ها:چگونه با واگرایی ها معامله کنید

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/4/24 منتشر شده است

واگرایی چیست؟

واگرایی در تحلیل تکنیکال زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در نمودار قیمتی برخلاف اندیکاتور عمل کند. این می‌تواند بیانگر بازگشت سهم از روند یا ادامه اصلاح روند قبلی باشد. واگرایی‌ها می‌توانند به عنوان سیگنال‌های هشداردهنده برای معامله‌گران عمل کنند.

انواع واگرایی

همانطور که اشاره شده واگرایی‌ها با توجه به نحوه شکل‌گیری و پیش‌بینی که از ادامه روند قیمت می‌کنند به دو نوع واگرایی معمولی، واگرایی مخفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

واگرایی معمولی

واگرایی معمولی زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در نمودار قیمتی در جهت مخالف اندیکاتور عمل کند. به عنوان مثال، اگر قیمت سهام در حال افزایش باشد، اما اندیکاتور در حال کاهش باشد، این یک واگرایی معمولی است.

واگرایی معمولی به دو نوع واگرایی معمولی منفی و واگرایی معمولی مثبت تقسیم می‌شود.

  • واگرایی معمولی منفی زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در حال افزایش باشد، اما اندیکاتور در حال کاهش باشد. این نشان می‌دهد که روند صعودی در حال ضعیف شدن است و ممکن است به زودی تغییر کند.
  • واگرایی معمولی مثبت زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در حال کاهش باشد، اما اندیکاتور در حال افزایش باشد. این نشان می‌دهد که روند نزولی در حال ضعیف شدن است و ممکن است به زودی تغییر کند.

واگرایی مخفی

واگرایی مخفی زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در حال اصلاح باشد، اما اندیکاتور در حال تغییر جهت باشد. به عنوان مثال، اگر قیمت سهام در حال کاهش باشد، اما اندیکاتور در حال افزایش باشد، این یک واگرایی مخفی است.

واگرایی مخفی به دو نوع واگرایی مخفی منفی و واگرایی مخفی مثبت تقسیم می‌شود.

  • واگرایی مخفی منفی زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در حال افزایش باشد، اما اندیکاتور در حال کاهش باشد. این نشان می‌دهد که روند صعودی در حال ادامه است و ممکن است قیمت سهام به زودی به روند صعودی خود بازگردد.
  • واگرایی مخفی مثبت زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در حال کاهش باشد، اما اندیکاتور در حال افزایش باشد. این نشان می‌دهد که روند نزولی در حال ادامه است و ممکن است قیمت سهام به زودی به روند نزولی خود بازگردد.

هر نوع واگرایی شامل دو جهت‌گیری صعودی و نزولی می‌باشد.

از آنجاییکه شما به سختی مطالعه کرده‌اید و در تمام کلاس‌ها حضور داشته‌اید، تصمیم گرفته‌ایم تا با ارایه یک راهنمای سریع، به همه شما کمک کنیم که بتوانید به سرعت واگرایی‌های معمولی و مخفی را شناسایی کنید.

آموزش واگرایی ها

 

یادگیری واگرایی ها به صورت حرفه ای

یادگیری واگرایی ملزم به رعایت یک سری از قواعد و قوانین می باشد لذا لطفا به خاطر بسپارید که ما از واگرایی به عنوان یک اندیکاتور استفاده می‌کنیم نه نشانه‌ای برای ورود به معامله! پس این جمله را به عنوان یکی از نکات کلیدی برای معامله بر اساس واگرایی در ذهن خود داشته باشید.

معامله کردن صرفا بر اساس واگرایی‌ها کار عاقلانه‌ای نیست چرا که نشانه‌های اشتباه خیلی زیادی داده می‌شود. واگرایی به صورت 100% عاری از خطا و شکست نیست اما وقتی به عنوان شرایط راه‌اندازی استفاده شود و با ابزارهای تاییدی بیشتر ترکیب گردد، معاملات شما احتمال بالای سودآوری و ریسک نسبتا کمی خواهند داشت.

روش‌های مختلفی برای استفاده از واگرایی های در معاملات وجود دارد.

یک روش نگاه کردن به خط‌های روند یا تشکیل الگوهای شمعی است تا تایید شود که آیا یک برگشت قیمت یا ادامه آن در جریان است.

روش دیگر استفاده از ترفندهای اندازه حرکت است به این صورت که مراقب یک همگذری واقعی باشید یا منتظر بمانید تا اسیلاتور از ناحیه اشباع خرید/اشباع فروش خارج شود. همچنین می‌توانید خطوط روند را روی اسیلاتور نیز رسم کنید.

با این ترفندهای موثر می‌توانید از خودتان در مقابل نشانه‌های غلط محافظت کنید و صرفا آنهایی را جدا کنید که خیلی سودآور خواهند بود.

آن روی سکه، خطرناک بودن معامله کردن در مقابل این اندیکاتور است.

آموزش واگرایی

اگر مطمئن نیستید که در کدام جهت معامله کنید، آرامش خود را حفظ کرده و معامله نکنید.

به یاد داشته باشید که وارد معامله نشدن در نوع خود یک تصمیم معاملاتی است و بهتر است که صبر کرده و پول‌های خود را که با زحمت فراوان به دست آورده‌اید حفظ کنید تا اینکه آنها را در یک ایده متزلزل معاملاتی از دست بدهید.

واگرایی‌ها به دفعات زیاد ظاهر نمی‌شوند اما وقتی که پدیدار می‌شوند، واجب است که به آنها توجه کنید.

واگرایی‌های معمولی می‌توانند به شما کمک کنند تا سود بسیار زیادی را به دست آورید زیرا می‌توانید هنگام تغییر یک روند در زمان مناسب وارد معامله شوید.

واگرایی‌های مخفی می‌توانند به شما کمک کنند که یک معامله را به مدت طولانی‌تری ادامه داده و در نتیجه با حفظ شما در سمت صحیح یک روند، سودی بیشتر از حد انتظار نصیب شما نمایند.

نکته این است که چشم‌های خود را آموزش دهید تا واگرایی‌ها را هنگام پدیدار شدن آنها کشف کنند و واگرایی‌های مناسب را برای معامله انتخاب کنید.

صرف دیدن یک واگرایی، لزوما به این معنا نیست که باید به صورت خودکار وارد یک معامله شوید. بهترین مقدمات را برای معامله انتخاب کنید تا معامله خوبی داشته باشید.

معامله بر اساس واگرایی 

حال که به خوبی با واگرایی آشنا شده اید و خوب میدانید واگرایی چیست، زمان آن رسیده که روش‌های معامله بر اساس واگرایی‌ها را فرا گرفته و بازارها را مجبور کنید که پیپ‌ها را در اختیار شما قرار دهند! لذا برای همین قضیه ما در مقاله ای مرتبط نحوه معامله کردن با واگرایی ها را شرح داده ایم که میتوانید برای مطالعه بیشتر وارد صفحه لینک شده شوید.

ورود اشتباه هنگام استفاده از واگرایی‌ ها

در حالی که واگرایی‌ها ابزاری عالی برای قرار گرفتن در جعبه ابزار معاملاتی شما هستند، زمان‌هایی هست که ممکن است خیلی زود وارد معامله شوید چرا که منتظر تاییدیه‌های بیشتر نمانده‌اید. در زیر مقاله ای جداگانه چند ترفند ارایه می‌گردد که با استفاده از آنها می‌توانید تاییدیه‌های بیشتری به دست آورید مبنی بر اینکه واگرایی به نفع شما کار خواهد کرد. پس برای پیشگیری از ورود اشتباه هنگام استفاده از واگرایی‌ ها مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

آموزش واگرایی ها در دوره های آموزشی بورسا

واگرایی ها یکی از مهم ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال هستند که می توانند به معامله گران کمک کنند تا روند بازار را پیش بینی کنند. تمام نکات کلیدی و مهم برای آشنایی با واگرایی ها در دوره های آموزشی ما وجود دارد. شما می توانید با خرید دوره آموزش فارکس از مبتدی تا پیشرفته و یا آموزش ارز دیجیتال از صفر تا صد تمام نکته های لازم مربوط به معامله گری را یاد بگیرید.

در این دوره ها، شما با انواع مختلف واگرایی ها آشنا خواهید شد و نحوه تشخیص و استفاده از آنها را یاد خواهید گرفت. با نکات مهم در مورد واگرایی ها آشنا خواهید شد تا بتوانید از آنها به طور موثر در معاملات خود استفاده کنید. همچنین قابل ذکر است شما تنها با طی کردن سه مرحله می‌توانید به بازار فارکس وارد شوید:

  1. انتخاب بروکر و ثبت نام در یک بروکر معتبر
  2. آموزش اصول معامله 
  3. استفاده از تقویم اقتصادی فارکس تحت عنوان فارکس فکتوری فارسی

 

1775 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link