1

آشنایی با واگرایی معمولی: چگونه با این روش به سود می رسید !

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/4/21 منتشر شده است

آشنایی با واگرایی معمولی

واگرایی در تحلیل تکنیکال زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در نمودار قیمتی برخلاف اندیکاتور عمل کند. این می‌تواند بیانگر بازگشت سهم از روند یا ادامه اصلاح روند قبلی باشد. واگرایی‌ها می‌توانند به عنوان سیگنال‌های هشداردهنده برای معامله‌گران عمل کنند. اما با توجه به نحوه شکل‌گیری و پیش‌بینی که از ادامه روند قیمت می‌کنند به دو نوع واگرایی معمولی، واگرایی مخفی تقسیم‌بندی می‌شوند. که در این مطلب قرار است در مورد واگرایی معمولی صحبت کنیم.

واگرایی معمولی چیست؟

واگرایی معمولی زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در نمودار قیمتی در جهت مخالف اندیکاتور عمل کند. به عنوان مثال، اگر قیمت سهام در حال افزایش باشد، اما اندیکاتور در حال کاهش باشد، این یک واگرایی معمولی است.

انواع واگرایی معمولی

واگرایی معمولی به دو نوع واگرایی معمولی منفی و واگرایی معمولی مثبت تقسیم می‌شود.

  • واگرایی معمولی منفی زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در حال افزایش باشد، اما اندیکاتور در حال کاهش باشد. این نشان می‌دهد که روند صعودی در حال ضعیف شدن است و ممکن است به زودی تغییر کند.
  • واگرایی معمولی مثبت زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهام در حال کاهش باشد، اما اندیکاتور در حال افزایش باشد. این نشان می‌دهد که روند نزولی در حال ضعیف شدن است و ممکن است به زودی تغییر کند.

واگرایی معمولی نشانه‌ای بالقوه از برگشت روند

یک واگرایی معمولی به عنوان نشانه‌ای بالقوه از یک برگشت روند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان طور که اشاره شد باید گفت زمانی که قیمت در حال ساخت کف‌های پایین‌تر (LL) بوده اما اسیلاتور در حال ساخت کف‌های بالاتر (HL) باشد، این حالت به عنوان واگرایی صعودی معمولی در نظر گرفته می‌شود.

این وضعیت معمولا در انتهای یک روند نزولی روی می‌دهد. پس از ایجاد دومین کف، اگر اسیلاتور نتواند یک کف جدید بسازد، این احتمال وجود دارد که قیمت افزایش یابد چرا که انتظار می‌رود قیمت و اندازه حرکت به طور معمول مطابق با یکدیگر حرکت کنند.

تصویر زیر واگرایی صعودی معمولی را توصیف می‌نماید.

واگرایی معمولی

 

حال اگر قیمت در حال ساختن سقف‌های بالاتر (HH) باشد اما اسیلاتور در حال ساختن سقف‌های پایین‌تر (LH) باشد، در این صورت شما واگرایی نزولی معمولی دارید.

این نوع واگرایی می‌تواند در یک روند صعودی دیده شود. پس از اینکه قیمت سقف دوم را می‌سازد، اگر اسیلاتور یک سقف پایین‌تر بسازد، آنگاه می‌توانید احتمالا انتظار برگشت و سقوط قیمت را داشته باشید.

در تصویر زیر، می‌بینیم که قیمت پس از ساخت دومین سقف برمی‌گردد.

واگرایی معمولی

 

همانطور که می‌توانید در تصویر بالا ببینید، بهترین استفاده از واگرایی معمولی زمانی است که سعی دارید سقف‌ها و کف‌ها را پیدا کنید. شما به دنبال ناحیه‌ای هستید که قیمت در آن متوقف شده و باز خواهد گشت.

اسیلاتورها به ما علامت می‌دهند که اندازه حرکت در حال آغاز تغییر است و با اینکه قیمت یک سقف بالاتر (یا کف پایین‌تر) ساخته، این احتمال وجود دارد که پایدار نماند.

آیا مطلب را یاد گرفتید؟ ساده نبود؟

حال که زمانی را با واگرایی معمولی سپری کردید، وقت آن رسیده که حرکت کرده و درباره نوع دوم واگرایی، یعنی واگرایی مخفی، مطالبی را بیاموزید.

نگران نباشید، این واگرایی معمولی مانند تالار اسرار در فیلم هری پاتر خیلی پنهانی نیست و کشف آن خیلی مشکل نمی‌باشد. دلیل اینکه به آن "مخفی" می‌گویند این است که درون روند فعلی مخفی می‌شود.

این نوع واگرایی را در بخش بعد بیشتر توضیح خواهیم داد. به خواندن ادامه دهید!

آموزش واگرایی معمولی در دوره های آموزشی بورسا

واگرایی های معمولی یکی از مهم ترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال هستند که می توانند به معامله گران کمک کنند تا انتها روند بازار را پیش بینی کنند. تمام نکات کلیدی و مهم برای آشنایی با واگرایی معمولی در دوره های آموزشی ما وجود دارد. شما می توانید با خرید دوره آموزش فارکس از مبتدی تا پیشرفته و یا آموزش ارز دیجیتال از صفر تا صد تمام نکته های لازم مربوط به معامله گری را یاد بگیرید.

در این دوره ها، شما با انواع مختلف واگرایی ها مانند واگرایی معمولی آشنا خواهید شد و نحوه تشخیص و استفاده از آنها را یاد خواهید گرفت. با نکات مهم در مورد واگرایی ها آشنا خواهید شد تا بتوانید از آنها به طور موثر در معاملات خود استفاده کنید.

برای معامله در فارکس قابل ذکر است شما تنها با طی کردن سه مرحله می‌توانید به بازار فارکس وارد شوید:

  1. انتخاب بروکر و ثبت نام در یک بروکر معتبر
  2. آموزش اصول معامله 
  3. استفاده از تقویم اقتصادی فارکس تحت عنوان فارکس فکتوری فارسی

 

1720 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link