1

پامپ و دامپ در بازار ارز دیجبتال چیست؟

ارسال توسط : Alireza عباسی در 1402/10/19 منتشر شده است

بازار کریپتو در چند سال گذشته سرمایه گذاران فردی و نهادی زیادی را به خود جذب کرده است. با این حال، این بازار عرضه ای برای کلاهبردارانی شده است که می‌خواهند از فرصت‌های سودآور و کمبود نسبی مقررات استفاده کنند. ما در آموزش ارز دیجیتال به صورت کامل در مورد راه های شناخت کلاهبرداری ها صحبت کرده ایم.

طرح‌های پامپ و دامپ، نوع بدی از کلاهبرداری‌های بازار ارز دیجیتال هستند که بازدهی مضحک بالایی را نوید می‌دهند. این کلاهبرداران از روانشناسی برای به دام انداختن قربانیان استفاده می کنند و با آویزان کردن هویج با احساسات آنها بازی می کنند (بخوانید: "سریع پولدار شوید"). قربانیان اغلب طعمه را از ترس از دست دادن (FOMO) می گیرند.هرچه بیشتر در مورد کریپتو و خطرات آن بدانید، کمتر طعمه این کلاهبرداری ها خواهید شد. در این مقاله، نحوه عملکرد طرح‌های پامپ و دامپ، نحوه تشخیص علائم واضح و نه چندان آشکار و همه چیز در این بین را خواهید آموخت.

پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال چیست؟

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال یک کلاهبرداری دستکاری بازار است که در آن عاملان مقادیر زیادی آلت کوین را ایجاد یا به دست می آورند، آن را تبلیغ می کنند تا به طور متقلبانه قیمت توکن را افزایش دهند (پامپ) کنند، و سپس با فروش (دامپینگ) آن ها سرمایه گذاران را لیکوئید کنند.

پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال

هنگامی که عاملان توکن های خود را دامپ می کنند، با کاهش قیمت، عرضه افزایش می یابد. از آنجایی که بسیاری از این دارایی‌ها ارزش کمی دارند، پس از اینکه کلاهبرداران دارایی‌هایشان را دامپ کردند، قیمت‌های آنها بهبود نمی‌یابد. به عبارت دیگر، در حالی که کلاهبرداران غارت خود را می‌شمارند، سرمایه‌گذاران بی‌گناه با توکن‌های تقریباً بی‌ارزش گیر کرده‌اند.

پامپ و دامپ

طرح‌های پامپ و دامپ مختص ارزهای دیجیتال نیستند – آنها ریشه در امور مالی سنتی دارند که به حباب دریای جنوبی در اوایل قرن هجدهم بازمی‌گردد. حتی پادشاه بریتانیا، جورج اول، سهام شرکت دریای جنوبی را در طول پامپاژ آن خریداری کرد. هنگامی که در سال 1720 سقوط کرد، آیزاک نیوتن، انجمن سلطنتی و سرمایه گذاران بی شماری، ثروتمند و فقیر، در میان قربانیان آن بودند.کلاهبرداران پامپ و دامپ با گذشت زمان تکامل یافته اند. جردن بلفورت، شخصیت اصلی «گرگ وال استریت»، به دلیل پامپاژ و ریختن سهام پنی با استفاده از تماس سرد از طریق کارگزاری‌اش Straton Oakmont به زندان رفت.

پامپ و دام در بازار ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

اکنون که ایده اولیه ای از کلاهبرداری پامپاژ و دامپ چیست، بیایید شما را با عملکرد درونی آن آشنا کنیم. از آنجا می‌توانید به راحتی ضعف های پروژه را شناسایی کنید و خود را از لیکوئید شدن نجات دهید!

فاز قبل از راه اندازی

یک کلاهبرداری پامپ و دامپ به بازاریابی حول یک توکن نسبتا بی ارزش بستگی دارد. همه چیز به تبلیغات مربوط می شود - هر چه بیشتر باشد، سرمایه گذاران بیشتری خرید می کنند و در نتیجه جیب کلاهبرداران را پر می کند.

آنها معمولاً این احساس FOMO را از طریق سیستم عامل هایی مانند X (توئیتر سابق)، Discord و تلگرام ایجاد می کنند. هر جا افراد ناآگاهی برای هدف قرار دادن وجود داشته باشند، کلاهبرداران حمله خواهند کرد.

اساساً پامپ ها و دامپرها از تاکتیک هایی مانند لیست مجوزها و پیش فروش ها برای ایجاد پایگاهی از اولین خریداران استفاده می کنند.

یک لیست مجاز، که گاهی اوقات وایت لیست نامیده می شود، به شرکت کنندگان خاصی دسترسی زودهنگام و اغلب امتیازات اضافی را می دهد. متأسفانه، کلاهبرداران از آنها برای ایجاد فضای انحصاری و ایجاد احساس خاص در شما استفاده می کنند. آنها ایده یک فرصت منحصر به فرد برای سرمایه گذاری قبل از همه را به شما می فروشند.

اگر در لیست مجاز قرار دارید ، می توانید به طور معمول در پیش فروش یک کوین یا توکن را قبل از عموم مردم بخرید. بعضی اوقات حتی تخفیف دریافت خواهید کرد و شما را در مورد پروژه متقاعد می کند. اما همه چیز از آنجا به پایین می رود.

راه اندازی

بعد از آن ، کلاهبرداران از شیلرها استفاده می کنند تا قربانیان بالقوه بیشتری را به این پروژه وارد کنند. شیلینگ کریپتو به تبلیغ یک توکن یا کوین - معمولاً توسط کسانی که دنبال کننده یا شهرت و اعتبار زیادی در رسانه های اجتماعی دارند - برای افزایش ارزش درک شده آن اشاره دارد.

پامپ و دامپ

پامپ

مرحله بعدی پامپ در ارز دیجیتال است. این بدان معناست که لیست قربانیان محکوم قبلاً خریداری کرده است و این باعث می شود قیمت دارایی افزایش یابد. در این مرحله ، کسانی که پیش از فروش را از دست داده اند ، اغلب احساس می کنند که فرصت را از دست داده اند. اما اشتباه آن ها در همین جا نهفته است. هرچه سرمایه گذاران آخری بیشتر با قیمت های بالاتر خریداری کنند ، قیمت آن نیز بیشتر می شود. و متأسفانه، این دقیقاً همان چیزی است که کلاهبرداران در حال برنامه ریزی هستند.

دامپ

هنگامی که قیمت توکن به سطحی رسید که کلاهبرداران سودآور می‌دانند، همزمان دارایی‌های خود را هماهنگ کرده و دامپ می‌کنند. این فروش گسترده باعث می شود که عرضه توکن بسیار بیشتر از تقاضای آن باشد و در نتیجه قیمت را کاهش دهد. این به نوبه خود باعث وحشت سرمایه گذارانی می شود که برای فروش عجله دارند. اما برای آنها دیگر خیلی دیر شده است: توکن ها ارزشی ندارند. تمام نقدینگی توکن دامپ می‌شود و کلاهبرداران سود کلانی دارند و سرمایه‌گذاران بدشانس دارایی‌های دیجیتال بی‌ارزش هستند که نمی‌توانند بفروشند. شما با رعایت مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک می توانید ضرر خود را به حداقل برسانید

نحوه تشخیص پامپ و دامپ: علائم مشخص

اکنون، بیایید در مورد چگونگی پیدا کردن پرچم‌های قرمز که مشخصه‌های عملیات پامپ و دامپ هستند صحبت کنیم. برای شناسایی چنین پرچم هایی به دانش فنی عمیق نیاز ندارید، فقط هوشیاری. و البته، شایان ذکر است که اگر یک فرصت سرمایه گذاری خیلی خوب به نظر می رسد که درست نباشد، احتمالاً یک کلاهبرداری است.

تخصیص

هنگام تحقیق در مورد یک پروژه، نحوه و مکان تخصیص رمز را پیدا کنید. برای توضیح، حدس و گمان در مورد ارزش بالقوه یک دارایی مستلزم آن است که تعداد کل دارایی هایی را که صادر می شود و کجا ممکن است بروند، بدانید.

شما نمی خواهید دارایی را خریداری کنید که بیشتر توکن های خود را به یک نهاد متمرکز اختصاص می دهد، آیا اینطور نیست؟ در این صورت، به این معنی است که قدرت مرکزی می‌تواند همه دارایی‌های خود را به یکباره بفروشد و باعث افت قیمت شود. بنابراین، قبل از خرید، همیشه باید برنامه یک دارایی را برای تخصیص بررسی کنید، از جمله:

  1. طرح جزئیات تخصیص کامل آن
  2. اینکه موسسان یا مشارکت کنندگان بخش قابل توجهی از تعداد کل دارایی ها را در اختیار دارند.
  3. دوره های واگذاری و امانت برای افراد داخلی پروژه

می‌توانید با استفاده از کاوشگرهای بلوکی مانند Etherscan، ادعاهای آنها را در زنجیره بررسی کنید تا دقیقاً ببینید همه نشانه‌ها کجا هستند. اما البته، تخصیص تنها بخشی از مشکل است. در مورد بنیانگذاران هر پروژه کریپتو چطور؟

شهرت بنیانگذاران

شهرت بنیانگذاران پروژه گویای مشروعیت و قابل اعتماد بودن توکن است. به دنبال پاسخ به سوالاتی مانند:

  1. آیا بنیانگذاران در مورد هویت و پروژه های گذشته خود شفاف هستند؟
  2. آیا بنیانگذاران قبلاً با کلاهبرداری یا جنجال مرتبط بوده اند؟
  3. آیا بنیانگذاران سابقه ای در ساخت پروژه های قانونی و موفق دارند؟
  4. آیا نمایه های رسانه های اجتماعی و حضور آنلاین بنیانگذاران یکدست و معتبر هستند؟

پرس و جو در خطوط مشابه می تواند به شما در کشف نشانه های اصلی پنهان در صورت وجود کمک کند. به طور خلاصه، بازیگران بد به ندرت یک بار ضربه می زنند.

شبکه های اجتماعی مشکوک

شما می توانید با نظارت بر فعالیت رسانه های اجتماعی پروژه، برخی از نشانه های آشکار پامپ و دامپ را تشخیص دهید. در دوره خصوصی آموزش ارز دیجیتال یک جلسه کامل را به شناخت راه های کلاهبرداری از طریق شبکه های اجتماعی اختصاص داده ایم

اولا، بسیاری از پروژه های پامپ و دامپ در ارز دیجیتال ممکن است نظرات را برای پست های رسانه های اجتماعی خود خاموش کنند. آنها معمولاً این کار را برای جلوگیری از بازخورد منفی یا اجتناب از سؤال انجام می دهند. این یک روش بسیار خوب برای شناسایی یک کلاهبرداری است، زیرا هر پروژه قانونی معمولا بازخورد و تعامل را تشویق می کند.

نکاتی در مورد پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال

در مرحله بعد، ممکن است با نسبت های متورم فالوور یا لایک/مشاهده نیز مواجه شوید. اگر تعامل پست معمولاً با تعداد دنبال کنندگان نامتناسب باشد، احتمالاً نشان دهنده تعامل جعلی است. همچنین می‌توانید به حساب‌هایی که پست یک پروژه را لایک می‌کنند و روی آن نظر می‌دهند، نگاه کنید تا ببینید که آیا آنها واقعی هستند یا نه.

در نهایت، بررسی سرور Discord آنها برای فعالیت مشکوک نیز برنامه خوبی است. بسیاری از پروژه های پامپ و دامپ یک سرور Discord مملو از اعضای جامعه یا ربات های ناراضی دارند. تعداد زیاد ربات‌ها، فقدان بحث‌های واقعی، یا سیل شکایات، همگی باعث نگرانی هستند.

 

لینک PDF مقاله پامپ و دامپ در بازار ارز دیجبتال چیست؟

16392 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link