1

َآشنایی با انواع نمودار در بازار فارکس و نحوه تحلیل نمودارها

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/10/16 منتشر شده است

متداول‌ترین و محبوب‌ترین نمودارهای فارکس به شرح زیر می‌باشند: این نمودارها در تمام بروکرهای فارکسی به چشم می خورد. از معتبرترین بروکرهای فارکس که در دنیا فعالیت دارند تا بهترین بروکر فارکس که در ایران فعالیت دارد از این نمودارها استفاده می کنند. پس شما نمی توانید بروکر فارکس خود را به خاطر نداشتن این نوع نمودارها محدود کنید. البته که در باینری شاید این تنوع وجود نداشته باشد اما در بازار بورس و فارکس هر سه نمودار در تمام بروکرها به چشم می خورد.

  1. نمودار خطی
  2. نمودار میله‌ای
  3. نمودار شمعی

حال هر یک از این نمودارها را توضیح داده و مواردی را که باید در مورد هر یک از آنها بدانید برای شما شرح خواهیم داد. برای پیاده سازی استراتژی فارکس شما نیاز به نمودار شمعی دارید. در آموزش بورس و آموزش فارکس سایت بورسا هم تماما از نمودار شمعی استفاده کرده ایم به این خاطر که اطلاعات بیشتری را درباره نوسانات بازار به ما می دهند.

 

نمودار‌های خطی

یک نمودار خطی ساده شامل خطی است که از یک نقطه بسته شدن قیمت تا نقطه بسته شدن قیمت بعدی کشیده شده است. وقتی این نقاط را با خط به هم وصل کنیم، می‌توانیم حرکت عمومی قیمت یک جفت ارز را در طول یک دوره زمانی مشاهده کنیم.

در اینجا یک نمونه از نمودار خطی جفت ارز EUR/USD را ملاحظه می‌کنید:

نمودار خطی  یورو دلار

 

 

نمودارهای میله‌ای

نمودار میله‌ای کمی پیچیده‌تر است. این نمودار نقاط باز شدن و بسته شدن قیمت و همچنین سقف‌ها و کف‌های قیمت را نشان می‌دهد. پایین میله عمودی کمترین قیمت معامله شده برای آن دوره زمانی را نشان می‌دهد در حالیکه بالای میله نشان دهنده بیشترین قیمت پرداخت شده است.

خود میله عمودی در کل، بازه قیمت معاملاتی جفت ارز را نشان می‌دهد.

پاره‌خط افقی در قسمت چپ میله قیمت باز شدن و پاره‌خط افقی سمت راست آن قیمت بسته شدن می‌باشند.

در اینجا نمونه‌ای از نمودار میله‌ای برای جفت ارز EUR/USD را می‌بینیم:

 

نمودار میله ای یورو دلار

توجه داشته باشید در سراسر درس‌های ما، کلمه "میله" جهت اشاره به یک قطعه واحد از داده در یک نمودار بکار خواهد رفت.

یک میله معادل با یک بخش از زمان است که ممکن است یک روز، یک هفته یا یک ماه باشد. وقتی شما با کلمه "میله" مواجه شدید، باید متوجه باشید که به چه چهارچوب زمانی اشاره می‌کند.

به نمودارهای میله‌ای، نمودارهای "OHLC" نیز گفته می‌شود. زیرا آنها قیمت باز شدن (Open)، سقف قیمت (High)، کف قیمت (Low) و قیمت بسته شدن (Close) را برای آن ارز خاص نشان می‌دهند. در اینجا نمونه‌ای از میله قیمت را می‌بینید:

نمودارها میله ای

قیمت باز شدن (Open): خط کوچک افقی در سمت چپ، قیمت باز شدن است.

سقف قیمت (High): بالای خط عمودی بیشترین قیمت دوره زمانی را مشخص می‌کند.

کف قیمت (Low): پایین خط عمودی کمترین قیمت دوره زمانی را مشخص می‌کند.

قیمت بسته شدن (Close): خط کوچک افقی در سمت راست، قیمت بسته شدن است.

 

نمودارهای شمعی

نمودارهای شمعی همان اطلاعات قیمتی که نمودارهای میله‌ای ارایه می‌دهند را نشان می‌دهند اما این کار را در قالبی زیباتر و گرافیکی انجام می‌دهند.

نمودارهای شمعی نیز بازه سقف تا کف را با یک خط عمودی نشان می‌دهند.

با اینحال در ترسیم نمودار به روش شمعی، بلاک (یا بدنه) بزرگتر در وسط، بازه بین قیمت باز شدن و بسته شدن را نمایش می‌دهد. به طور سنتی، اگر بلاک میانی پر شده یا رنگ شده باشد، آنگاه قیمت بسته شدن جفت ارز از قیمت باز شدن آن کمتر است.

در مثال زیر، رنگ سیاه نشانه پر بودن بلاک است. برای بلاک‌های پر شده، بالای بلاک برابر با قیمت باز شدن و پایین آن قیمت بسته شدن است. اگر قیمت بسته شدن از قیمت باز شدن بیشتر باشد، در این صورت بلاک میانی "سفید" یا توخالی یا پرنشده است.

نمودار شمعی

 

اینجا در مدرسه فارکس، ما دوست نداریم از نمودارهای شمعی سیاه و سفید سنتی استفاده کنیم. آنها کاملا غیرجذاب هستند. از آنجاییکه ما زمان زیادی را صرف نگاه کردن به نمودارها می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم به نمودارهایی نگاه کنیم که رنگی باشند.

تلویزیون رنگی بسیار بهتر از تلویزیون‌های سیاه و سفید هستند. پس بهتر است کمی رنگ به این نمودارها اضافه کنیم.

ما به جای رنگ سفید از رنگ سبز و به جای رنگ سیاه از رنگ قرمز استفاده می‌کنیم. این بدان معناست که اگر قیمت بسته شدن بیشتر از قیمت باز شدن باشد، رنگ شمع سبز خواهد بود.

اگر قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن باشد، در این صورت شمع به رنگ قرمز خواهد بود.

در درس‌های بعدی، ملاحظه خواهید نمود که استفاده از شمع‌های سبز و قرمز به شما اجازه خواهد داد تا چیزهایی مانند روندهای صعودی/نزولی و نقاط برگشت احتمالی را بسیار سریع‌تر "ببینید".

در حال حاضر، صرفا به خاطر داشته باشید که در نمودارهای فارکس، ما از شمع‌های قرمز و سبز به جای سیاه و سفید استفاده می‌کنیم و از این به بعد از این رنگ‌ها استفاده خواهیم نمود.

در شکل زیر این شمع‌های رنگی به سبک مدرسه فارکس را ملاحظه فرمایید. از آنها خوشتان خواهد آمد.

نمودار شمعی رنگی

در اینجا نمونه‌ای از نمودار شمعی جفت ارز EUR/USD آورده شده است. آیا زیبا نیست؟

 

نمودار شمعی یورو دلار

هدف از نمودارهای شمعی این است که دقیقا همان اطلاعاتی را که در نمودارهای میله‌ای OHLC ظاهر می‌گردد در قالب جلوه‌ای بصری ارایه دهند. مزایای نمودارهای شمعی به شرح زیر است:

  • تفسیر شمع‌ها آسان است و مکانی مناسب برای تازه‌کاران است تا شروع به فهمیدن نحوه تحلیل نمودار فارکس کنند.
  • استفاده از شمع‌ها آسان است! چشم‌های شما تقریبا بلافاصله به اطلاعات ارایه شده در قالب میله‌ها سازگار می‌گردد. به علاوه، تحقیقات نشان داده که اطلاعات تصویری به مطالعه کمک می‌کنند، بنابراین ممکن است به معامله‌گری نیز کمک کنند!
  • شمع‌ها و الگوهای شمعی دارای نام‌های جالبی مانند "ستاره دنباله‌دار" هستند که به شما کمک می‌کنند تا معانی الگوها را به خاطر بسپارید.
  • شمع‌ها برای شناسایی نقاط عطف بازار (نقاط برگشت از یک روند صعودی به روند نزولی یا از یک روند نزولی به روند صعودی) مناسب هستند. بعدا در این مورد مطالب بیشتری خواهید آموخت.

حال که فهمیدید چرا نمودارهای شمعی اینقدر خوب هستند، زمان آن رسیده که بدانید ما اغلب اوقات (اگر نگوییم همیشه) از نمودارهای شمعی فارکس استفاده خواهیم کرد. شما در معتبرترین بروکرهای فارکس مثل لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم، این نمودارها را مشاهده می کنید. هیچ بروکر فارکس فعالی وجود ندارد که از این سه نوع نمودار استفاده نکند.بیشتر تحلیل ها در بازار فارکس به وسیله نمودار شمعی پیاده سازی می شود و دلیل آن هم این است که اطلاعات بیشتری را در مورد قیمت ها به ما نشان می دهد. ما می توانیم واکنش بازار به اخبار را به وضوح درک کنیم.هر کندل در نمودار شمعی داستان خاصی را پشت سر گذشته است. به صورت کلی اتفاق ها در بازار فارکس نمی تواند در هر نموداری بغیر از نمودار شمعی جلوه کند. به همین خاطر است که الگوهای متفاوتی در نمودار های شمعی وجود دارد و بسیاری از افراد بر مبنای همین الگوهای نمودار شمعی در بازارهای سرمایه معامله می کنند.

شما تنها سه قدم تا ورود به دنیای فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام در بازار فارکس

2. آموزش فارکس

3. دنبال کردن اخبار از فارکس فکتوری

92 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link