1

آموزش کامل نحوه استفاده از COT در معاملات بازار فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/5/15 منتشر شده است

از آنجایی که گزارش COT به صورت هفتگی منتشر می‌شود، سودمندی آن به عنوان اندیکاتور تمایل بازار، برای معاملات بلندمدت مناسب‌تر خواهد بود.

استفاده از COT

سوالی که ممکن است اکنون بپرسید این است:

چگونه آن فایل متنی بزرگ  ( COT ) را به اندیکاتوری مبتنی بر تمایل بازار تبدیل می‌کنید که به کمک آن بتوان پیپ‌های بیشتری به دست آورد؟!

یکی از راه‌های استفاده از گزارش COT در معاملات این است که پوزیشن‌های حدی خرید خالص یا فروش خالص را پیدا کنید.

یافتن این پوزیشن‌ها ممکن است نشانه این باشد که یک برگشت بازار در آستانه وقوع است زیرا اگر همه در حال خرید یک ارز هستند، چه کس دیگری باقی می‌ماند که بخرد؟

هیچ کس.

و اگر همه در حال فروش یک ارز هستند، چه کس دیگری باقی می‌ماند که بفروشد؟

درست است، هیچ کس.

قیاسی که همواره باید به خاطر داشته باشید این است که تصور کنید در حال پایین آمدن از جاده‌ای هستید و به یک بن‌بست بر می‌خورید. چه اتفاقی می‌افتد وقتی با بن‌بست مواجه می‌شوید؟ وقتی دیگر جاده‌ای وجود نداشته باشد، نمی‌توانید به حرکت خود ادامه دهید. تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که برگردید.

بگذارید نگاهی به نمودار جفت ارز EUR/USD از سایت www.timingcharts.com داشته باشیم:

آموزش COT

در نیمه بالایی، حرکت قیمت جفت ارز EUR/USD را داریم که در جریان است. همزمان با آن در نیمه پایینی داده‌های پوزیشن‌های خرید و فروش قراردادهای آتی یورو را داریم که به سه دسته تقسیم شده‌اند:

  • معامله‌گران تجاری (خط آبی)
  • معامله‌گران غیرتجاری بزرگ (خط سبز)
  • معامله‌گران غیرتجاری کوچک (خط قرمز)

فعلا به پوزیشن‌های معامله‌گران تجاری کاری نداریم زیرا آنها عمدتا برای پوشش هستند در حالیکه معامله‌گران خُرد با آنها ارتباطی ندارند.

بگذارید ببینیم در میانه سال 2008 چه اتفاقی افتاده است. همانگونه که می‌توانید ببینید، جفت ارز EUR/USD از جولای تا سپتامبر به صورت مستمر کاهش یافته است. با کاهش ارزش پوزیشن‌های خالص فروش مربوط به معامله‌گران غیرتجاری (خط سبز)، جفت ارز EUR/USD نیز کاهش یافته است. در اواسط سپتامبر، پوزیشن‌های خالص فروش به یک نقطه حدی در 45,650 رسیده‌اند. در فاصله کوتاهی پس از آن، سرمایه‌گذاران شروع به خرید مجدد قراردادهای آتی یورو کرده‌اند. در همین حال، جفت ارز EUR/USD به شدت افزایش یافته و از حدود نرخ 1.2400 به سقفی در نزدیکی نرخ 1.4700 رسیده است!

در طی سال بعد، ارزش خالص پوزیشن‌های مربوط به قراردادهای آتی یورو به تدریج مثبت شده است. همانگونه که انتظار می‌رفت، جفت ارز EUR/USD در نهایت همین رفتار را کرده و حتی سقفی جدید در حوال نرخ 1.5100 ثبت نموده است. در اوایل اکتبر 2009، پوزیشن‌های خالص خرید مربوط به قراردادهای آتی یورو پیش از برگشت به نقطه‌ای حدی در 51,000 دست یافته‌اند. در فاصله کمی پس از آن، جفت ارز EUR/USD نیز شروع به کاهش نموده است.

چه عالی! با استفاده از COT به عنوان یک اندیکاتور، می‌توانستید دو حرکت بزرگ از اکتبر 2008 تا ژانویه 2009 و از نوامبر 2009 تا مارس 2010 را شناسایی کنید.

اولی در میانه سپتامبر 2009 بوده است. اگر شما دیده بودید که پوزیشن‌های فروش معامله‌گران خطرپذیر در سطوح حدی قرار دارند، آنگاه می‌توانستید جفت ارز EUR/USD را در حوالی نرخ 1.2300 بخرید. این کار منجر به تقریبا 2.000 پیپ سود در عرض چند ماه می‌شد!

همچنین اگر دیده بودید که پوزیشن‌های خالص خرید در نقطه‌ای حدی در نوامبر 2009 بوده‌اند، جفت ارز EUR/USD را فروخته بودید و می‌توانستید حدود 1.500 پیپ به دست آورید!

با آن دو حرکت و بواسطه استفاده از گزارش COT به عنوان یک اندیکاتور برگشت تمایل بازار، می‌توانستید در مجموع 3.500 پیپ به دست آورید. خیلی عالی است، مگر نه؟

شما تنها سه  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

 

2114 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link