1

چگونه می توانیم قدرت شکست قیمت را اندازه گیری کنیم؟

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/4/29 منتشر شده است

همانطور که قبلا آموختید، وقتی یک روند برای یک مدت زمان طولانی حرکت کرده و سپس شروع به تثبیت می‌نماید، یکی از دو حالت زیر می‌تواند اتفاق بیافتد:

  1. قیمت می‌تواند در همان جهت به حرکت ادامه دهد (شکست قیمت ادامه‌دهنده)
  2. قیمت می‌تواند در جهت مخالف برگردد (شکست قیمت برگشتی)

آیا خوب نبود اگر راهی وجود داشت که بوسیله آن شکست قیمت تایید می‌شد؟ راهی که بتوان بوسیله آن از شکست قیمت‌های کاذب اجتناب نمود...

درست حدس زدید... برای این کار راهی وجود دارد!

در واقع، چند راه وجود دارد که بوسیله آنها می‌توان گفت که آیا یک روند در حال رسیدن به پایان خود به نظر رسیده و یک شکست قیمت برگشتی در آستانه وقوع است یا خیر.

 

همگرایی/واگرایی میانگین متحرک (MACD)

در حال حاضر باید اطلاعت خوبی در مورد اندیکاتور MACD داشته باشید. اگر اینطور نیست، احتمالا نیاز است که درس ما در مورد اندیکاتور MACD را مرور کنید.

MACD یکی از رایج‌ترین اندیکاتورهایی است که به دلایل خوبی بوسیله معامله‌گران فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور، ساده و در عین حال قابل اعتماد بوده و می‌تواند شما را برای یافتن اندازه حرکت، و در این مورد، یافتن فقدان اندازه حرکت کمک کند!

MACD می‌تواند به روش‌های مختلف نمایش داده شود ولی یک از جذاب‌ترین روش‌ها این است که به آن به عنوان هیستوگرام نگاه کنیم. کاری که این هیستوگرام انجام می‌دهد این است که عملا تفاوت بین خط کند و سریع MACD را نشان دهد. وقتی که هیستوگرام بزرگ‌تر می‌شود، به این معنی است که اندازه حرکت در حال قوی‌تر شدن است. وقتی که هسیتوگرام کوچک‌تر می‌شود، به این معنی است که اندازه حرکت در حال ضعیف‌تر شدن است.

آموزش شکست قیمت ها

خوب، وقتی که در حال تلاش برای کشف برگشت روند هستیم، چگونه می‌توانیم از این موضوع استفاده کنیم؟ سوال خوبی است!

آیا نشانه‌های معاملاتی به نام واگرایی را که قبلا در مورد آنها صحبت کردیم و نحوه روی دادن آنها را زمانی که قیمت و اندیکاتور در جهت عکس هم حرکت می‌کنند به خاطر دارید؟ از آنجاییکه MACD اندازه حرکت را به ما نشان می‌دهد، افزایش اندازه حرکت بواسطه ایجاد روند توسط بازار، قابل فهم خواهد بود. با اینحال، اگر MACD شروع به کاهش کند حتی وقتی که روند در حال ادامه یافتن است، می‌توانید اینگونه استنباط کند که اندازه حرکت در حال کاهش بوده و این روند می‌تواند به پایان خود نزدیک باشد.

شکست قیمت ها

در تصویر بالا می‌توانید ببینید که همزمان با بالاتر رفتن قیمت، MACD در حال کوچک‌تر شدن بوده است. این بدان معنا است که هر چند قیمت در حال ادامه روند بوده ولی اندازه حرکت شروع به محو شدن نموده است. از این اطلاعات می‌توانیم نتیجه بگیریم که برگشت روند بسیار محتمل است.

 

شاخص قدرت نسبی (RSI)

RSI یکی دیگر از اندیکاتورهای اندازه حرکت است که برای تایید شکست قیمت‌های برگشتی مفید است. اساسا این اندیکاتور تغییرات بین قیمت‌های بسته شدن بالاتر و پایین‌تر برای یک دوره زمانی مشخص را بیان می‌کند. ما خیلی وارد جزئیات آن نمی‌شویم اما اگر دوست دارید بیشتر در مورد آن بدانید، به درس ما در مورد اندیکاتور RSI مراجعه فرمایید.

اندیکاتور RSI می‌تواند به روشی مشابه با اندیکاتور MACD مورد استفاده قرار گیرد چرا که RSI هم واگرایی‌ها را ارایه می‌دهد. با کشف این واگرایی‌ها، می‌توانید برگشت‌های بالقوه روند را شناسایی نمایید.

آموزش شکست قیمت ها

علاوه بر این، RSI ابزار خوبی برای دیدن مدت زمان اشباع خرید یا اشباع فروش بودن یک روند نیز می‌باشد. یک نشانه عمومی اشباع خرید بودن بازار این است که RSI بالای 70 باشد. در طرف مقابل، نشانه عمومی اشباع فروش بودن بازار این است که RSI زیر 30 باشد.

از آنجایی که روندها حرکات قیمت در جهتی یکسان برای یک دوره زمانی طولانی می‌باشند، غالبا خواهید دید که RSI به داخل ناحیه اشباع خرید/اشباع فروش (بسته به جهت روند) حرکت می‌کند.

اگر روندی مقادیر اشباع فروش یا اشباع خرید را برای یک دوره زمانی طولانی ارایه کرده است و سپس شروع به برگشت به درون بازه RSI نماید، این امر نشانه خوبی مبنی بر برگشت احتمالی روند می‌باشد.

آموزش شکست قیمت ها

مشابه با مثال قبل، اندیکاتور RSI نشان داده که بازار برای مدت زمانی طولانی در وضعیت اشباع خرید بوده است. وقتی که RSI به زیر 70 بازگشته، نشانه خوبی از این بوده که روند در آستانه برگشت قرار داشته است.

 

شما تنها سه قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

1822 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link