1

آشنایی با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

ارسال توسط : آرمان امیراحمدی 73 روز پیش منتشر شده است

یادگیری اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال قابل توجه است زیرا کاربران می توانند با آشنایی با این اصطلاحات، درک دقیق تری از بازار این ارزها به دست آورند. این مبحث جزو اولین قسمت های آموزش رایگان ارز دیجیتال است و معمولا در دوره های آموزش ارز دیجیتال به عنوان یکی از سرفصل های اصلی و مقدماتی مطرح می شود. در این مقاله اصطلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده در اختیار شما قرار خواهد گرفت. 

یادگیری اصطلاحات بازار ارز دیجیتال، نه تنها به شما در برقراری ارتباط موثر با سایر فعالان بازار و تحلیل دقیق‌تر اخبار و تحولات کمک خواهد کرد، بلکه زمینه را برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر و معاملات حساب‌شده‌تر فراهم می‌کند. همانطور که صبر و حوصله کلید موفقیت در هر کاری است، در دنیای فارکس نیز تسلط بر اصطلاحات و مفاهیم پایه ای، به مثابه شروعی قدرتمند در مسیر صعود به قله‌های موفقیت خواهد بود.

کریپتوکارنسی Cryptocurrency

کریپتوکارنسی یک ارز دیجیتال یا مجازی است که با رمزنگاری ایمن شده است و جعل آن را تقریبا غیرممکن می کند. این به دلیل ماهیت غیرمتمرکز خود منحصر به فرد است که توسط فناوری بلاک چین - شبکه ای از رایانه ها که از یک دفتر کل توزیع شده حمایت می کنند - پشتیبانی می کند. بدون انتشار مرکزی، ارزهای دیجیتال در برابر دستکاری دولت مقاوم هستند. ارزهای رمزنگاری شده اهداف مختلفی را انجام می دهند، از تراکنش ها و سرمایه گذاری های آنلاین گرفته تا انتقال ارزش در سطح بین المللی بدون بانک های سنتی.

ماینینگ Mining

ماینینگ نیز یکی از اصطلاحات کریپتوکارنسی ها است. ماینینگ در اصطلاح به معنی استخراج است. ماینینگ یا استخراج اصطلاحی است که به فرایند تائید و معتبر  سازی تراکنش‌ها در شبکه ارزهای دیجیتال استخراج گفته می‌شود. در دنیای ارزهای دیجیتال به کاربرانی که برای استخراج ارز دیجیتال اقدام می‌نمایند، ماینر اطلاق می‌شود.

صرافی Exchange

صرافی رمزنگاری یک پلت فرم آنلاین برای خرید، فروش و تجارت ارزهای دیجیتال است که امکان تبدیل بین ارزهای دیجیتال و فیات و همچنین بین ارزهای دیجیتال مختلف را فراهم می کند. می‌تواند متمرکز، با واسطه یا غیرمتمرکز باشد، که امکان تراکنش‌های مستقیم همتا به همتا را فراهم می‌کند. جهت آشنایی با صرافی متمرکز و غیر متمرکز میتوانید مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

ترید Trade

به خرید در زمان صعودی شدن بازار و فروش در زمان نزولی شدن بازار ترید گفته می شود. به شخصی که در بازار ارز دیجیتال خرید و فروش انجام می دهد تریدر گفته می شود

 

آشنایی با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

ارزش بازار  Market Cap

ارزش بازار هر ارز دیجیتال از ضرب میزان کوین تا توکن منتشر شده در قیمت لحظه ای به دست می آید

کوین Coin

به ارزهایی که شبکه بلاک چین خود را به صورت مستقل دارند کوین گفته می شود

توکن Token

به ارزهای دیجیتالی که از شبکه بلاک چین ارزهای دیگر استفاده می کنند توکن گفته می شود.

آلت کوین Altcoin

به هر ارز دیجیتالی بغیر از بیت کوین آلت کوین گفته می شود

استیبل کوین Stable Coin

به ارزهای دیجیتالی گفته می شود که ارزش خود را از کالاهای فیزیکی یا ارزهای دیجیتال می گیرند و در برابر نوسانات سنگین بازار واکنش نشان نمی دهند. به عنوام مثال تتر یکی از پر استفاده ترین ارزهای دیجیتال است و هر تتر تقریبا 1$ آمریکا است.

وایت پیپر  Whitepaper

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال در یک مقاله ابتدایی سعی می کنند که تمام خصوصیات یک پروژه را تصویر کرده و در اختیار عموم قرار دهند. به این فایل وایت پیپیر گفته می شود

بلاکچین Blockchain

بلاک چین یک فناوری دفتر کل توزیع شده ایمن، شفاف و تغییرناپذیر است که تراکنش ها را در چندین رایانه ثبت می کند. غیرمتمرکز است، از کنترل هر نهاد منفرد جلوگیری می کند و آن را در برابر دستکاری مقاوم می کند. برنامه‌های بلاک چین که در ابتدا برای بیت‌کوین ایجاد شد، اکنون به قراردادهای هوشمند، مدیریت زنجیره تامین و موارد دیگر گسترش می‌یابد، زیرا توانایی ضبط و اشتراک‌گذاری ایمن داده‌ها را دارد.

غیرمتمرکز Decentralization

یکی از اصطلاحاتی که با به روی کار آمدن ارزهای دیجیتال به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، غیرمتمرکز است. اگر دقت کرده باشید تمام توسعه‌دهندگان، یکی از مزیت‌های اصلی ارز دیجیتال‌ها را غیرمتمرکز بودن آنها معرفی می‌نمایند. غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال به این معنی است که این ارزها تحت تأثیر و کنترل هیچ سازمان یا نهاد دولتی و غیردولتی نیستند. هیچ نهادی اعم از بانک ارزهای دیجیتال را صادر نمی‌کند و هیچ کنترلی روی آن وجود ندارد.

ارز فیات Fiat Currency

پول و اسکناس معمولی را با اصطلاح ارز فیات می‌شناسند. واحدهای پولی مختلفی که توسط بانک‌ها و دولت‌ها چاپ می‌شود، ارز فیات می‌باشند. ریال، دلار، یورو، پوند و تمام واحد‌های پولی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. ارزهای دیجیتال به‌عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات شناخته می‌شوند.

پامپ و دامپ Pump & Dump

«پامپ و دامپ» در بازار کریپتو به طرحی دستکاری اطلاق می‌شود که در آن گروهی از افراد با انتشار اطلاعات گمراه‌کننده یا خرید هماهنگ، قیمت یک ارز دیجیتال را به طور مصنوعی باد می‌کنند (پامپ می‌کنند) و تنها برای فروش (دامپ) دارایی‌های خود به قیمت مصنوعی بالا . هنگامی که فروش شروع می شود، قیمت معمولاً سقوط می کند و سرمایه گذاران ناآگاه را با زیان قابل توجهی مواجه می کند. این عمل تقلبی و غیراخلاقی تلقی می شود و از فعالان بازار بهره برداری می کند و قیمت های بازار را دستکاری می کند. برای اگاهی بیشتر میتوانید مقاله مرتبط در این زمینه با عنوان پامپ و دامپ در بازار ارز دیجیتال چیست را مطالعه نمایید.

آشنایی با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

HODL

این اصطلاح زمانی به کار گرفته می‌شود که کاربر ارز دیجیتال را برای مدت بسیار زیادی نگهداری نماید،  به اصطلاح سرمایه‌گذاری بلندمدت روی آن انجام داده باشد.

نهنگ Whale

نهنگ یا نهنگ‌ها افرادی با سرمایه‌های بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال هستند که می‌توانند با ورود و یا خروج سرمایه‌های زیاد تأثیر بسیار زیادی روی قیمت آنها داشته باشند.

هاوینگ Halving

هر زمان که پاداش استخراج ارز دیجیتالی نصف شود می گویند هاوینگ رخ داده است.

فومو FOMO

در برخی مواقع قیمت یک ارز دیجیتال جهش سنگینی را تجربه می کند. در این مواقع برخی از معامله گران و سرمایه‌گذاران ترس از این دارند که از روند صعودی بازار جا بمانند. ازاین‌رو بدون تحلیل اقدام به خرید ارز مربوطه می‌نمایند. این ترس جا ماندن از بازار در این تریدرها با اصطلاح فومو شناخته می‌شود که مخفف عبارت Fear of Missing Out است.

ایردراپ AirDrop

ایردراپ وقتی به کار گرفته می‌شود که توسعه‌دهندگان ارزها در زمان معرفی و عرضه اولیه توکن ها و کوین ها، مقداری از توکن‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این کار برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال مذکور صورت می‌پذیرد.

قرارداد هوشمند Smart Contract

قرارداد هوشمند در بازار کریپتو یک قرارداد خوداجرا با شرایط توافق نامه به طور مستقیم در خطوط کد نوشته شده است. این قراردادها به طور خودکار مفاد قرارداد را بر اساس قوانین و شرایط از پیش تعریف شده و بدون نیاز به واسطه اجرا می کنند. قراردادهای هوشمند بر اساس فناوری بلاک چین اجرا می شوند و شفافیت، امنیت و تغییر ناپذیری را تضمین می کنند. آنها به طور گسترده در برنامه های مختلف، از جمله مالی غیرمتمرکز (DeFi)، فروش توکن، و پروتکل های حاکمیت خودکار مورد استفاده قرار می گیرند، که امکان تراکنش های بی اعتماد و کارآمد را در اکوسیستم کریپتو فراهم می کند.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله به بررسی برخی از اصطلاحات پرکاربرد در بازار فارکس پرداختیم، دنیای این بازار پهناور و پر رمز و راز، مملو از اصطلاحات و مفاهیم تخصصی است که آشنایی با آنها، نقشی حیاتی برای رسیدن به موفقیت در بازار ارز دیجیتال برای هر معامله‌گری ایفا می‌کند. فارغ از سطح تجربه شما، چه به عنوان یک مبتدی که اولین قدم‌های خود را در این مسیر برمی‌دارد و چه به عنوان یک معامله‌گر باتجربه که به دنبال ارتقای دانش و مهارت‌های خود هستید، تسلط بر اصطلاحات رایج، دریچه‌ای نو به سوی درک عمیق‌تر مفاهیم و ظرافت‌های این بازار پرتلاطم خواهد گشود.

دانلود فایل PDF مقاله آشنایی با اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

16723 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link