1

آشنایی با بازار بورس: از کجا باید شروع کنم و به درآمد برسم

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/2/27 منتشر شده است

بازار بورس هر کشور می تواند تاثیر به سزایی در اقتصاد آن کشور داشته باشد. موثر بودن بازار بورس فقط مربوط به شرکت ها نیست، بلکه سرمایه گذاران هم می توانند با سرمایه خوابیده خود در این بازارها شرکت کرده و درآمد جانبی داشته باشند.امروزه افراد زیادی به صورت حرفه ای در بازار بورس مشغول خرید و فروش هستند.

 

بازار بورس برای همه افراد سودآور نیست و به همین خاطر برخی افراد به اشخاص عادی توصیه می‌کنند وارد بورس نشوند. بسیاری هستند که افراد تازه‌کار را از ورود به بورس منع کرده و علت اینکار را پرریسک بودن این بازار و امکان خوابیدن سرمایه برای مدت طولانی می‌دانند، در حالی که اگر افراد آموزش درستی را پشت سر گذاشته باشند می توانند درآمدزایی خوبی در این بازار داشته باشند.

 

تصویر شما از داد و ستد در بورس تهران چیست؟

 

در این مقاله کاربردی از سایت بورسا، تلاش ما این است که کوتاه ترین مسیر برای سرمایه گذاری در بورس را پیش پای شما قرار داده و با زبان ساده تصمیم گیری ها را در این بازار برای شما قابل فهم کنیم. شما می توانید پس از خواندن این مقاله از آموزش های پیشرفته ما استفاده کنید.

 

در این مطلب کاربردی از سایت بورسینس، قصد ما این است که نحوه شروع سرمایه‌گذاری در بورس را بصورت ساده و گام به گام برای شما شرح دهیم، پس از آن، آموزش‌های پیشرفته‌تر برای موفقیت در بورس را نیز در بورسینس دنبال کنید.

معامله در بازار بورس چه مزایایی دارد

سرمایه‌گذاری در  بازار سهام مزیت های زیادی دارد  و به همین دلیل است که بازار بورس مقصد جذابی برای سرمایه گذاران با دانش است. در ادامه، مزیت های بازار بورس را برای شما بر می شماریم.

مزیت اول – نیازی نیست که شما تمام دارو ندار خود را بفروشید و وارد بازار سهام شوید. امروزه با 500هزار تومان هم می شود وارد این بازار شد. اما برای اینکه سرمایه تان در معرض ریسک زیادی قرار نگیرد، توصیه می‌کنیم بین 4 تا 6 میلیون تومان سرمایه گذاری کنید.

بسیاری از افراد هستند که بین 2 تا 5 میلیون و یا حتی بیشتر پس‌انداز کرده‌اند و تمایل دارند آنرا به گردش درآورند و از این طریق درآمدزایی داشته باشند. کمتر کسب و کاری وجود دارد که شما بتوانید با مبالغ کم وارد آن شوید و به درآمدزایی برسید. فقط بازار بورس است که می تواند شما را در مسیر درست درآمدزایی با سرمایه نه چندان زیاد قرار دهد.

مزیت دوم – سرمایه شما قابل نقد شدن است. نقدینگی بازار بورس از سرمایه گذاری های دیگر بیشتر است. برای مثال اگر شما 10 میلیون تومان ذخیره کرده باشید و با آن یک کسب و کار راه‌اندازی کنید، در صورتی که تصمیم بگیرید کسب‌وکارتان را تعطیل کنید وسایل زیادی روی دست‌تان خواهد ماند (مثلا وسایل مغازه یا کارگاه یا…) اما سرمایه‌گذاری در بورس فقط خرید برگه سهام است و اگر سهم درستی را انتخاب کرده باشید که نقدشوندگی بالایی داشته باشد، فورا می‌توانید سهام خود را بفروشید تا کارگزار 3 روز بعد، مبلغ حاصل از فروش سهام را به حساب بانکی شما واریز کند.

آشنایی با بورس

مزیت سوم – امکان سرمایه گذاری در هر نقطه دنیا و در هر زمان شدنی است. اصلا فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید، فقط کافیست با یک کامپیوتر به اینترنت متصل شده و معاملات دلخواه‌تان را از طریق پلتفرم‌های معاملاتی متنوع که برای موبایل‌ها، تبلت‌ها و کامپیوترها ساخته شده انجام دهید

تحلیل گر یا معامله گر بازار سهام بودن یکی از رویایی ترین شغل های دنیاست. شما آزادی زمان و مکان دارید و در عین حال در نظر داشته باشید که پرستیژ کاری این بازار بسیار بالاست.

مزیت چهارم  - پتانسیل این بازار بسیار بالاست. شما می توانید سرمایه ذخیره شده خود را در بازارهای مالی چند برابر کنید. اما در نظر داشته باشید که درآمدزایی به راحتی نوشتن آن نیست. شما نیاز به آموزش دارید و با آموزش درست و مدیریت سرمایه، می توانید به درآمد خوبی برسید.

حال سوالی که پیش می آید این است که آیا سرمایه گذاری در بورس برای من مناسب است یا خیر؟

پیش از ورود به بازار بورس باید بدانید که آیا شما آماده معامله در این بازار هستید یا خیر؟ چه مقدار دانش دارید؟ آیا می توانید مدیریت سرمایه را رعایت کنید؟ چه میزان وقت آزاد دارید؟ چه انتظاری از درآمدزایی در این بازار دارید؟ آیا به چشم شغل دائمی می بینید یا صرفا برای شما حکم سرگرمی دارد؟

بورس برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • اگر نمی توانید حتی 1 ساعت در روز برای تحلیل وقت بگذارید، مناسب شما نیست
  • در صورتی که شغل دیگری نداشته و به عنوان تنها منبع مالی و درآمدزایی آن را می بینید، مناسب شما نیست.
  • اگر می خواهید با وام یا قرض وارد این بازار شوید، بورس مناسب شما نیست
  • اگر تاب ریسک پذیری بالایی ندارد، بورس مناسب شما نیست
  • اگر بازار بورس را به چشم قمار می بینید، بورس مناسب شما نیست
  • اگر می خواهید ره 100 ساله را در یک شب با بورس طی کنید، بورس مناسب شما نیست.

بازار بورس مناسب چه افرادی است؟

  • سرمایه ای دارید که در خواب است و هیچ استفاده ای از آن نمی کنید
  • معامله در بازار بورس را به چشم یک شغل حرفه ای می بینید
  • توان پذیرش ریسک بالایی دارید
  • به بازار بورس به چشم یک بازاری با بازگشت سرمایه در طولانی مدت نگاه می کنید
  • توان وقت گذاشتن روی این بازار دارید

آشنایی با بورس

برای معامله گری در بازار بورس شما نیاز به سرمایه هنگفت ندارید و با پس اندازی که نیاز ندارید می توانید وارد بازار شده و خرید و فروش کنید.

تنها سه قدم تا شروع کار در بازار بورس فاصله دارید.

اگر تصمیم خود را گرفته اید و می خواهید در بازار بورس فعال باشید، در ادامه این مطلب از سایت بورسا قصد داریم جزئیات کاربردی در مورد نحوه شروع کار در بازار بورس را به شما آموزش دهیم. شاید شما جزو افرادی باشید که فقط نام شاخص بورس را از رادیو یا تلویزیون شنیده اید و مشتاقید که وارد این بازار شوید. نگران هیچ چیز نباشید. گروه بورسا هیچوقت شما را در این مسیر تنها نمی گذارد. شما تا دقایقی دیگر یاد می گیرید که اولین معامله تان را در بازار بورس انجام دهید. شروع هر کار اهمیت ویژه ای دارد. بازار بورس هم از این قاعده مستثنی نبوده به خصوص که شما سرمایه و وقتتان را درگیر کار در این بازار می کنید.

ویژگی های شروع خوب چیست؟

 

  1. به دنبال پروسه آموزشی با کیفیت باشید. شما باید آموزش خود را با فرد یا افرادی انجام دهید که همیشه در دسترس باشند تا سوالات شما را پاسخ دهند.
  2. با سرمایه کم وارد شده تا بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید
  3. مدیریت سرمایه را در هر لحظه و در خرید و فروش هر سهم رعایت کنید.
  4. از افراد با تجربه و با دانش راهنمایی بگیرید. افراد بی دانش و پر ادعای زیادی در این بازار حضور دارند

آموزش بورس

 

ویژگی های شروع مخرب چیست؟

  1. بدون دانش اولیه و با حرف دیگران معامله کنید
  2. مرتب به دنبال گرفتن سیگنال از کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی باشید
  3. به بازار بورس به چشم قمار نگاه کنید
  4. توانایی کنترل احساسات خود را نداشته باشید
  5. در ابتدای کار سرمایه زیادی را درگیر کار کنید
  6. عدم مسئولیت پذیری در قبال هر معامله ای که با اراده خودتان انجام می دهید

قدم اول دریافت کد معاملاتی یا همان کد بورسی است

برای شروع کار در بازار بروس و خرید و فروش سهام شما به کدبورسی نیاز دارید تا در یکی کارگزاری ثبت نام کنید. نقش کارگزاری وصل کردن شما به بازار است. شما سفارشات را در کارگزاری ثبت کرده و کارگزاری در سامانه معاملاتی بازو بسته می کند. این فعال و انفعال هم به صورت دستی امکان پذیر است و هم به صورت آنلاین انجام می شود.

کد بورسی مثل شماره ملی بوده و مختص شماست. هیچ دو کد بورسی برای دو نفر شبیه به هم نیست. به صورت کلی کد بورسی از سه حرف اول فامیلی و 5 عدد تشکیل شده است. البته اخیرا سه حرف اول کد بورسی با سه حرف اول فامیلی یکسان نیست. پس از دریافت کد بورسی حال نوبت به ثبت نام در کارگزاری می رسد. پس از پر کردن فرم در سایت sejam.ir شما باید به اپلیکیشن سیگنال یا دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کنید تا مراحل تایید هویت کامل شود. شما پس از 4 روز کد بورسی خود را دریافت کرده و می توانید ثبت نام خود را کامل کنید و به خرید و فروش سهم بپردازید.

 

خرید و فروش سهم از روش های زیر امکان پذیر است:

  • مراجعه حضوری به کارگزاری و ارائه سفارش خرید یا فروش
  • سفارش تلفنی به کارگزاری، برای خرید یا فروش سهام
  • سفارش اینترنتی به کارگزاری، برای خرید یا فروش سهام
  • خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود فرد، از طریق سامانه معاملات آنلاین (برخط)

شما برای ثبت سفارش نیاز به رفتن به کارگزاری و تالار بورس ندارید.

در سیستم معاملاتی آنلاین که بهترین روش معاملات است، خرید و فروش آنی و لحظه‌ای سهام امکان پذیر است. به این معنی که شما به محض وارد کردن سفارش، خرید یا فروش در همان لحظه انجام می‌شود و نیازی نیست خود کارگزار، سفارشات شما را در سامانه معاملاتی وارد کند.

بورسی

 

نمایی از سیستم معاملاتی که کارگزاری در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید بصورت آنلاین اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

مزایای معاملات آنلاین سهام

  • خرید و فروش سهام به صورت آنلاین در کسری از ثانیه اتفاق می افتد
  • کاهش اختلافات بین سرمایه‌گذار و کارگزار و کاهش اشتباهات
  • معاملات آنلاین امنیت بیشتری دارد
  • نیاز به مراجعه به بانک ندارید
  • برای ثبت دستورات محدودیت زمانی و مکانی ندارید

از نظر فنی، نحوه شروع معاملات آنلاین سهام و خرید و فروش سهم بسیار ساده بوده و حتی افرادی که در زمینه اینترنت دانش اندکی دارند می‌توانند خرید و فروش سهام را از طریق سیستم‌های آنلاین انجام دهند.

 

قدم دوم: یادگیری مفاهیم و قوانین بورس

معامله گری در بازار بورس نیاز به تخصص دارد. چه طور می شود که شما در زمینه ای تخصص نداشته باشید و بتوانید به درآمد خوب برسید. به فعالیت در این بازار به چشم تخصص نگاه کنید. بزرگترین سرمایه گذاری شما، دیدن دوره های آموزشی مناسب است.

.

قدم سوم: یادگیری نحوه تحلیل و انجام معاملات

پس از یادگیری مفاهیم اولیه بورس، زمان ورود و خروج شما به بازار اهمیت زیادی دارد.شما باید در قیمت پایین بخرید و در بالاترین قیمت بفروشید. اینکار از طریق یادگیری مدیریت سرمایه، روانشناسی بازار، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال میسر است و همزمان با یادگیری نیاز به کسب تجربه و تمرین دارد..

با کم شروع کنید

پس از دریافت کد بورسی و خواندن مطالب آموزشی، بهتر است دست به کار شده و برای بدست آوردن تجربه خرید و فروش، مبلغ خیلی کمی ( مثلا 1 میلیون تومان) سهام خریداری کنید. توجه کنید که نباید این توقع وجود داشته باشد که می توانید با مبلغ کم به سود زیادی برسید.

شما باید نسبت به تمام تصمیم های خود مسئولانه نگاه کنید. این بدان معنا نیست که اگر 1 میلیون تومان سرمایه گذاری کردید بی توجه باشید.. با استفاده از آموزش‌هایی که در سایت بورسا خواهید دید خواند خرید و فروش انجام دهید.همیشه اخبار را دنبال کنید و با ترکیب تحلیل تکنیکال و بنیادین وارد بازار شوید.

همیشه پیگیر سهم هایی که خریدید باشید. تحلیل اخبار شما را به آگاهی می رساند. اگر اخبار را به درستی تحلیل کنید می توانید نقاط ورود و خروج درستی را تصویر کنید.

هشدار: به هیچ عنوان بدون اطلاعات و دانش کافی و قبل از اینکه درک صحیحی از بازار بدست نیاورده‌اید، سرمایه اصلی که برای سرمایه‌گذاری پس‌انداز کرده‌اید را وارد بورس نکنید. بورس تهران برای افراد مبتدی و افرادی که از آن شناخت کافی ندارند دارای ریسک زیادی است و احتمال از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه وجود دارد.

بنابراین اگر تازه‌کار هستید بورسینس توصیه می‌کند معاملات سنگین و پرحجم انجام ندهید، با سرمایه پایین شروع کنید. پس از کسب اطلاعات لازم و بدست آوردن تجربه کافی، به همان نسبتی که سطح دانش و اطلاعات‌تان افزایش می‌یابد، می‌توانید سرمایه‌تان را در بازار افزایش دهید.

1275 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link