1

کاهش CPI ماه مارس مسیر نرخ فدرال رزرو را برای مهار تورم متوقف نمی کند.

ارسال توسط : Alireza عباسی در 1402/1/23 منتشر شده است

با نزدیک شدن به زمان انتشار ارقام شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا (CPI) که برای 12 آوریل در ساعت 4 بعد از ظهر به وقت ایران برنامه ریزی شده است، اداره آمار کار آمریکا (BLS) مهمترین معیار تورم را منتشر خواهد کرد.

احتمالاً فدرال رزرو به پایان چرخه افزایش نرخ خود نزدیک می شود و معامله گران به دنبال آخرین افزایش نرخ معیار صندوق های فدرال رزرو در ماه می در واشنگتن هستند. انتظار می رود که این حرکت تحت تأثیر گزارش تورم برنامه ریزی شده برای 12 آوریل، یکی از مورد انتظارترین رویدادهای تاکنون، قرار نگیرد.


قیمت بیت کوین می تواند از CPI تاثیر بگیرد که به فدرال رزرو دلیلی برای بازنگری در افزایش نرخ بهره می دهد
اکنون که قیمت بیت کوین (BTC) از 30,000 $ عبور کرده است، حرکت به سمتسطح 35000$ امکان پذیر خواهد بود. این بستگی به این دارد که آیا این رمزارز پرچمدار می تواند با قاطعیت پیش برود و نوسان گیران کوتاه مدت را مجبور به پوشش و خرید کند یا خیر.

احتمالاً، معامله گران امیدوارند که عدد CPI روز چهارشنبه به سطحی برسد که به فدرال رزرو دلیلی بدهد که در جلسه بعدی افزایش نرخ ها را متوقف کند. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند دارایی هایی مانند بیت کوین را تقویت کند.

ارزهای دیجیتال رشد قابل توجهی را در سه ماهه اول سال 2023 به ثبت رسانده‌اند، با اقداماتی که در 10 آوریل انجام شد، سود سالانه بیت‌کوین را به بیش از 80% رساند. در حالی که اتریوم (ETH) اکنون 60% در سال جاری اضافه شده است. از لحاظ تاریخی، حرکات قیمت برای دو رمزارز پیشرو نسبتاً مطابق با یک درصد پیگیری شده است. با این حال، جقت ارز  BTC و ETH در ماه مارس پس از یک «پرواز به سمت کیفیت» در بیت کوین در بحبوحه بسته شدن بانک ها «از هم جدا شدند».

داده های تورم آتی نقشی حیاتی در تعیین اینکه آیا فدرال رزرو کمپین افزایش نرخ خود را متوقف یا پایان می دهد یا خیر، ایفا می کند. در همین حال، ارزش اتریوم پیش از ارتقای برنامه ریزی شده خود در شانگهای/کاپلا (شاپلا) افزایش یافته است که انتظار می رود موجی از فشار فروش منفی بر بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کند. این در حالی است که وجوه قفل شده قبلی روی اتریوم طی چند هفته آینده منتشر خواهد شد.


تغییرات می تواند تأثیر کمتری بر تصمیم فدرال رزرو در ماه می برای نرخ بهره داشته باشد


به گفته اقتصاددانان، فشارهای تورمی در ماه کاهش جزئی خواهد داشت و نرخ کل شاخص بهای مصرف کننده به 0.3 درصد کاهش خواهد یافت. قابل ذکر است، این حدود 50 درصد از سرعت افزایشی است که در ماه فوریه شاهد بودیم. همچنین نرخ سالانه 5.2 درصدی خواهد بود که دوره کاهش خود را به شش ماه متوالی افزایش می دهد.

علاوه بر این، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که «تورم اصلی» معروف، که به دلیل حذف اجزای غذایی و انرژی فرار شناخته می‌شود، چسبندگی بیشتری خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان، این میزان می‌تواند به میزان ناچیزی نسبت به سطوح ثبت شده در ماه گذشته و سال قبل به ترتیب 0.5 و 5.5 درصد کاهش یابد.

با این وجود، این تغییرات احتمالاً تأثیر شدیدی بر تصمیم فدرال رزرو در ماه مه نخواهد داشت. این عمدتا به دلیل گزارش اشتغال هفته گذشته است که افزایش قابل توجهی از 236000 شغل جدید را ثبت کرد. میزان مشارکت اصلاحی در نرخ بیکاری به 3.5 درصد بود. این همچنین عقب نشینی از افزایش 0.3 درصدی دستمزد ماه به ماه بود در حالی که با افزایش 0.3 درصدی ثبت شده در ژانویه و فوریه مطابقت داشت و مطابق با پیش بینی اجماع وال استریت بود.


بر اساس گزارش FedWatch گروه CME، احتمال 70 درصد افزایش نرخ بهره در ماه می می تواند نرخ وجوه فدرال رزرو را به محدوده 5 تا 5.25 درصد برساند، زمانی که فدرال رزرو جلسه سیاست دو روزه خود را که برای 3 می برنامه ریزی شده است تکمیل کند. احتمال نگه داشتن نرخ 61.5 درصد است.

شایان ذکر است، انتظارات از شاخص گسترده‌تر در 10 آوریل زمانی که داده‌های نظرسنجی تحت نظارت فدرال رزرو نیویورک از انتظارات مصرف‌کننده نشان داد که پیش‌بینی تورم سال آینده با جهش 50 واحدی در ثانیه به 4.7 درصد در ماه مارس رسید، از پنجره خارج شد. با این کار، بازیگران بازار سخت ترین شرایط اعتباری کلی را در تقریبا یک دهه گذشته (از سال 2014) شناسایی کردند. این در پی تعطیلی بانک سیلیکون ولی (SVB) و متعاقب آن سرنگونی Signature Bank بود.

 

مسائلی که می تواند بر چالش تورم فدرال رزرو تاثیر بگذارد


از جمله مشکلاتی که می‌تواند بر چالش تورم فدرال رزرو تاثیر بگذارد، «تأثیری است که کاهش تولید اخیر اوپک احتمالاً بر قیمت نفت و گاز در ماه‌های آینده خواهد داشت». این به این دلیل است که اعضای اوپک برای حمایت از 1.66 میلیون بشکه نفت اضافی از کل تولید روزانه کارتل به روسیه پیوستند.

با چنین توافقی، اوپک پلاس، از جمله روسیه، روزانه تقریباً 3.4 میلیون بشکه نفت خام از بازار مصرف خواهد کرد که به معنای تقریباً 3.7 درصد از تقاضای روزانه جهانی است. از سوی دیگر، پس از تصمیم اوپک برای کاهش نفت، قیمت نفت آمریکا تقریباً 8 درصد افزایش یافته است. در نتیجه، قیمت گاز محلی نزدیک به 0.088 $ (8 سنت) افزایش یافته است که به طور متوسط حدود 3.57 $ در هر گالن است.

ثانیا، «ضعف اقتصادی گسترده‌تر» نیز می‌تواند بر تصمیم فدرال رزرو تأثیر بگذارد. این عامل می‌تواند فشار نزولی بیشتری بر پیش‌بینی‌های تورم بیافزاید و فدرال رزرو را وادار کند تا در استراتژی بلندمدت نرخ خود تجدیدنظر کند.

با این وجود، فدرال رزرو به مبارزه خود با تورم ادامه می دهد در حالی که رشد اقتصاد کاهش می یابد. احتمالا در جلسه بعدی نرخ ها را افزایش خواهد داد. با این حال، اگر ثبات اقتصاد همچنان رو به افول باشد، فدرال رزرو می تواند تا پایان سال 2023 نرخ بهره را کاهش دهد.

11826 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link