1

انتظارات داده های CPI: تجزیه و تحلیل تورم ماه مارس آمریکا

ارسال توسط : Alireza عباسی در 1402/1/23 منتشر شده است

انتشار داده های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) برای ماه مارس، که توسط اداره آمار کار آمریکا (BLS) منتشر شده است، برای 12 آوریل در ساعت 4 بعد از ظهر به وقت ایران برنامه ریزی شده است. دلار آمریکا (USD) علیرغم عملکرد بهتر از رقبای اصلی خود برای چند روز پس از گزارش شغلی خوش‌بینانه در ماه مارس، در تلاش است تا شتاب صعودی کسب کند. بازارها هنوز در مورد اقدامات سیاست بعدی فدرال رزرو بلاتکلیف هستند و تحولات تورمی می تواند سرنخ های جدیدی را ارائه دهد.

در گزارش بعدی داده های CPI چه انتظاری داریم؟


پیش‌بینی می‌شود که به‌صورت سالانه، داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده به 5.2 درصد کاهش یابد و انتظار می‌رود که CPI اصلی، که قیمت‌های نوسان مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، از 5.5 درصدی که در فوریه ثبت شده بود، کمی بالاتر به 5.6 درصد برسد.

در همین حال، داده‌های سرفصل CPI در ماه فوریه 0.3 درصد افزایش یافته است، در حالی که در فوریه 0.4 درصد افزایش یافته است. به طور مشابه، پیش‌بینی می‌شود که CPI اصلی 0.4٪ در همان دوره افزایش یابد که اندکی از 0.5٪ قبلی کاهش یافته است.

از آنجایی که فدرال رزرو تلاش می کند تا دریابد که آیا برای بازگرداندن تورم به هدف 2 درصدی، به افزایش دیگری نیاز است یا خیر، داده های CPIآمریکا بیشترین ارتباط را دارد. نگرانی های مجدد در مورد تاثیر منفی افزایش نرخ بهره بر ثبات مالی پس از سقوط بانک سیلیکون ولی، فدرال رزرو را مجبور کرد در آخرین نشست سیاست خود در 22 مارس موضع محتاطانه ای اتخاذ کند. به محدوده 4.75٪ -5٪ همانطور که انتظار می رفت، اما اشاره شد که انتظار می رود شرایط اعتباری سخت تر بر فعالیت های اقتصادی، استخدام و تورم تاثیر بگذارد.

اقتصاددانان در Commerzbank پتانسیل بهبود طولانی مدت دلار را می بینند:

یک فدرال رزرو نسبتاً محدودتر و همراه با کاهش تورم ایده آل خواهد بود. فراموش نکنیم: به خودی خود کاهش تورم (یعنی کاهش قدرت خرید داخلی دلار) یک استدلال مثبت برای ارز درگیر است. تنها چشم انداز نرخ منفی ممکن است بر این تصویر تأثیر بگذارد یا حتی وضعیت را معکوس کند. اگر این اتفاق نیفتد، این بهترین وضعیت قابل تصور برای خریداران دلاری است.»

گزارش شاخص قیمت مصرف کننده چه زمانی است و چگونه می تواند بر EUR/USD تأثیر بگذارد؟


گزارش داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده برای انتشار در ساعت 12:30 به وقت گرینویچ در 12 آوریل برنامه‌ریزی شده است. یک قرائت ملایم‌تر از حد انتظار، به‌ویژه در مورد تورم ماهانه ، می‌تواند انتظارات فدرال رزرو برای ثابت نگه داشتن نرخ سیاستی خود در آینده را احیا کند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، هنگام سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست در ماه مارس گفت که داستان کاهش تورم دست نخورده است. اگرچه پاول همچنین تاکید کرد که هنوز شاهد پیشرفتی در زمینه تورم خدمات اصلی مسکن سابق نیستند، اما اذعان کرد که با توجه به تأثیر بالقوه انقباض اعتبار بر اقتصاد، آنها باید هنگام فکر کردن به افزایش بیشتر نرخ بهره هوشیار باشند.

 

از سوی دیگر، گزارش مشاغل مارس نشان داد که حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه مارس 236,000 افزایش یافته است که کمی کمتر از انتظار بازار 240,000 است. علاوه بر این، نرخ بیکاری به 3.5٪ کاهش یافت در حالی که تورم دستمزد سالانه، همانطور که با میانگین درآمد ساعتی اندازه گیری شد، از 4.6٪ به 4.2٪ کاهش یافت. می توان استدلال کرد که بازار کارآمریکا نسبتاً سالم است، اما نشانه هایی از نرم شدن وجود دارد. بنابراین، داده‌های CPI مارس می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تصمیم بگیرند که آیا باید روی یک افزایش نرخ دیگر فدرال رزرو شرط ببندند یا خیر. بر اساس گزارش CME Group FedWatch Tool، احتمال افزایش نرخ 25 bps در حال حاضر حدود 70 درصد است.

در صورت پاییت امدن نرخ CPI، دلار آمریکا احتمالاً شاهد کاهشی تازه خواهد بود و به جفت  ارز EUR/USD اجازه می‌دهد تا حرکت صعودی را دوباره جمع‌آوری کند. در مقابل، افزایش شگفت‌انگیز CPIآمریکا احتمالاً افزایش 25 bps دیگر فدرال رزرو را تأیید می‌کند و دلار را تقویت می‌کند و جفت ارز EUR/USD را مجبور می‌کند به پایین ترین سطح  خود حرکت کند.

ارن سنگزر، تحلیلگر FXStreet، چشم‌انداز تکنیکال مختصری را برای این شرکت ارائه می‌کند و توضیح می‌دهد: «روند صعودی یورو/دلار آمریکا در کوتاه‌مدت دست نخورده باقی می‌ماند، زیرا میانگین متحرک ساده 20 روزه (SMA) به فاصله گرفتن از SMA 50 روزه ادامه می‌دهد. رشد صعودی در اوایل آوریل مشاهده شد. علاوه بر این، شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار روزانه به راحتی بالای 50 قرار دارد که نشان دهنده عدم علاقه فروشنده است.

ارن همچنین سطوح تکنیکال مهمی را برای جفت ارز یورو/دلار بیان می‌کند: «در مسیر صعودی، به نظر می‌رسد مقاومت موقت در ناحیه 1.0950/60 شکل گرفته است. هنگامی که این جفت ارز آن سطوح عبور کرد و آن را به عنوان سطح حمایت تایید کرد، 1.1000 (سطح روانشناسی ) به عنوان هدف صعودی بعدی قبل از 1.1035 ( قله 2023) و 1.1100 (سطح روانشناسی، سطح ایستا) همسو می شود. از جنبه نزولی، بسته شدن روزانه زیر 1.0800 (SMA 20 روزه) می تواند فشار نزولی را افزایش دهد و در را برای یک لغزش طولانی به سمت 1.0740 (SMA 50 روزه) و 1.0700 (SMA 100 روزه) باز کند.


درباره شاخص قیمت مصرف کننده


شاخص قیمت مصرف کننده منتشر شده توسط اداره آمار کارآمریکا، معیاری برای تغییرات قیمت با مقایسه بین قیمت های خرده فروشی یک سبد خرید نماینده کالا و خدمات است. قدرت خرید دلار توسط تورم کاهش می یابد. CPI یک شاخص کلیدی برای اندازه گیری تورم و تغییرات در روند خرید است. به طور کلی، قرائت بالا برای USD مثبت (یا صعودی) در نظر گرفته می شود، در حالی که خواندن پایین به عنوان منفی (یا نزولی) در نظر گرفته می شود.

11823 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link