1

آشنایی با الگوهای پرایس اکشن به صورت تصویری | احسان سماواتیان

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1401/3/18 منتشر شده است

 الگو های پرایس اکشن

ما در پرایس اکشن با الگوهای پرایس اکشن سروکار داریم. این الگوها با الگوهای نموداری فرق دارند و به همین خاطر در این مقاله دوست داریم در مورد الگوهای پرایس اکشن به صورت کامل توضیح دهیم تا قشنگ برای شما جا بیفتد که کدام یک از این الگوها بیشتر به کارتان می آید و شما را بیشتر در یادگیری و آموزش جامع پرایس اکشن کمک می کند و شما را از تحلیل تکنیکال کلاسیک به پرایس اکشن سوق دهد.

ما در استراتژی پرایس اکشن تنها از روی کندل‌های ثبت شده روی نمودار قیمت یک دارایی، در مورد معامله‌ی آن تصمیم‌گیری کنیم. یعنی همه چیز پیش روی چشم ماست و هیچ نیازی به ابزار اضافه برای معامله کردن نداریم.

به صورت کلی پرایس اکشن (Price Action) به حرکت قیمت یک دارایی در طول زمان که روی یک نمودار نشان داده می‌شود، گفته می‌شود. پرایس اکشن اساس تحلیل تکنیکال است و در همه‌ی بازارهای مالی مثل ارزهای دیجیتال، بازار تبادل ارزهای خارجی، بورس ایران و غیره جواب می‌دهد. الفبای تمام روش های تحلیل تکنیکال همین پرایس اکشن است. اما بیشتر افراد این تصور را دارند که تحلیل تکنیکال یعنی اندیکاتورها و پرایس اکشن تافته ای جدا بافته است.

در استراتژی معاملاتی پرایس اکشن ، برای پیش‌بینی روند حرکتی یک کالا، به تنهایی می‌توان از روی کندل‌های ثبت شده روی نمودار تصمیم‌گیری کرد و نیازی ندارید که هم از اندیکاتورها استفاده کنید و هم از تحلیل فاندامنتال. کندل ها تاثیر اخبار را در نمودار به نمایش در می آورند

یادگیری الگوهای پرایس اکشن

الگوهای پرایس اکشن تنها یکی از سرفصل های اموزش صفرتا صد پرایس اکشن مجموعه بورسا است. نا گفته نماند که هم الگو های نموداری و هم الگوهای پرایس اکشن در پکیج اموزش فارکس از صفر تا صد و اموزش جامع ارز دیجیتال وجود دارد. بدون آنکه وقت شما را بگیرم به سراغ یادیگری 10 الگوی پرایس اکشنی می رویم:

  1. الگوی پرایس اکشن سر و شانه
  2. الگوی پرایس اکشن سقف و کف دوقلو
  3. الگوی پرایس اکشن سقف و کف سه قلو
  4. الگوی پرایس اکشن دایره وار ROUNDING
  5. الگوی پرایس اکشن ISLAND REVERSAL
  6. الگوی پرایس اکشن مستطیل Rectangle
  7. الگوی پرایس اکشن گوه WEDGE
  8. الگوی پرایس اکشن مثلث TRIANGLE
  9. الگوی پرایس اکشن پرچم Flag
  10. الگوی پرایس اکشن فنجان و دسته CUP & HANDLE

انسان ها، نوسانات بازارهای مالی را شکل می دهند و حتی الگوریتم های ربات های معامله گر هم توسط انسان نوشته می شود. پس رفتار جمعی انسان ها در مقابل اتفاقات مشابه تفاوت زیادی پیدا نمی کند و پرایس اکشن با توجه به واکنش بازار به اتفاق ها و الگوهای نموداری مختلف، اصولی را مشخص کرده است. الگوهای پرایس اکشن (Price Action Pattern) هم به الگوهایی گفته می‌شود که در طول سالیان مختلف چندین و چندبار روی نمودارهای قیمتی دارایی‌های مختلف شکل گرفته‌اند و برای همین توسط تحلیل‌گران اسم‌های مشخصی برایشان انتخاب شده است. به صورت کلی دلیل استفاده از تمام الگوهای پرایس اکشن این است که معمولاً وقتی یکی از آن‌ها روی نمودار شکل می‌گیرد، همان نتیجه‌ای که قبلاً بارها اتفاق افتاده دوباره به وقوع می‌پیوندد.

آشنایی با بهترین الگوهای پرایس اکشن

حال به سراغ معرفی و توضیح الگوهای نام برده میرویم که جزو بهترین الگوهای پرایس اکشن به حساب می آیند و تکرار بالایی را در نموداراها دارا هستند:

1. الگوی پرایس اکشن سر و شانه

در ابتدا به سراغ الگوی سر و شانه می رویم که بیشتر از الگوهای دیگر روی آن مانور داده می شود. به صورت کلی به چه شکل می توانیم این الگو را تشخیص دهیم.

جهت تشخیص پایان روند یا اصلاح، می توانیم از الگوی سر و شانه استفاده کنیم. برای درک بهتر، اجازه دهید تا یک مثال بزنم

. در تصویر زیر یک روند نزولی را مشاهده می کنید.

 الگوهای پرایس اکشن - سر و شانه

همان طور که در تصویر بالا ملاحظه می کنید. این الگو می تواند صعودی یا نزولی باشد یعنی توسط سه دره یا سه قله تشکیل شود که قله وسط عمق بیشتری دارد و حکم سر را بازی می کند. اگر در انتهای یک روند نزولی سه دره مشاهده شود و دره وسط پایین تر از بقیه باشد این الگو، سر و شانه می باشد. حال بررسی کنیم که چگونه با آن وارد معامله شویم:

  1. حتما از قبل، یک روند (صعودی یا نزولی) وجود داشته باشد. در این مثال روند نزولی، را بررسی می کنیم.
  2. پس از اینکه دره اول شکل گرفت یک خط افقی می کشیم که به آن خط گردن ( )Neckline می گوئیم.
  3. اگر پس از برخورد به خط گردن، دره ای پایین تر از دره اول ایجاد شد و سپس به طرف بالا حرکت کرد.
  4. سپس به خط گردن برخورد کرد و دره سوم ایجاد شد باید  برای معامله کردن آماده باشیم.
  5. در صورت عبور از خط گردن وارد معامله خرید شویم. برای مشخص کردن تارگت اول باید اندازه فاصله خط گردن تا دره وسط را اندازه گیری بگیریم.
  6. شکسته شدن گردن، تغییر روند را به نوعیتایید می کند. بنابراین، الگوی سروشانه، الگوی معکوس کننده روند به شمار می رود

برای روند صعودی دقیقا مخالف روند نزولی رفتار می کنیم. یعنی اگر روند صعودی وجود داشته باشد و قله ای بالاتر از دو قله چپ و راست وجود داشته باشد الگوی سر و شانه شکل خواهد گرفت و می توانیم وارد معامله فروش شویم.اما باید همیشه از کندل ها برای ورود تاییدیه بگیریم که در اموزش صفرتاصد پرایس اکشن آن را به صورت کامل توضیح داده ایم

توجه داشته باشید که در مثال بالا یک الگوی پرایس اکشن سر و شانه مشاهده می کنید. اگر حجم همزمان با حرکت صعودی افزایش یابد می تواند احتمال موفقیت الگو را بیشتر کند.

این الگو از نظر ظاهری جذاب ترین الگو است و به همین خاطر هم افراد خیلی وقت ها به اشتباه این الگو را پیدا کرده و معاملات اشتباهی باز می کنند. بیشترین درصد خطا بین الگوهای پرایس اکشن مربوط به همین الگو است.

2. الگوی پرایس اکشن سقف و کف دوقلو

یکی از الگوی مهم پرایس اکشن، الگوی سقف و کف دو قلو DOUBLE TOP / DOUBLE BOTTOM است که در نمودارها بسیار رخ می دهد و درصد سود بیشتری نسبت به الگوی سروشانه دارد. شما این الگو را در تایم فریم های مختلف به راحتی می توانید شناسایی کنید.

همان طور که در شکل زیر ملاحظه می کنید، یک روند نزولی شکل گرفته و سپس یک حرکت صعودی کوچک شروع می شود اما دوباره به طرف پایین و به جای قبلی باز می گردد. به این صورت الگوی دو کف شکل می گیرد.

 الگوهای پرایس اکشن -  سقف و کف دوقلو

برای اینکه بتوانیم دقیق تر الگوی سقف یا کف دوقلو را پیدا کنیم بهتر است از خط روند یا کانال استفاده کنیم. زمانی که خط روند یا کانال شکست یک خط افقی (مشابه خط آبی رنگ) رسم می کنیم.

در زمانی که حرکت صعودی شکل گرفت و خط مقاومت آبی رنگ شکست می توانیم وارد معامله خرید شویم.

 

در روند صعودی، اگر دو قله ایجاد شود و به سمت پایین حرکت کند یعنی خریداری وجود ندارد و روند نزولی شکل می گیرد.

سوالی که برای خیلی از معامله گران تازه کار، پیش می آید این است که حد سود یا تارگت را کجا قرار دهیم و معامله را ببندیم. گونه که در شکل بالا ملاحظه می کنید از خط مقاومت آبی رنگ تا پایین ترین نقطه اندازه گیری می کنیم و حد سود را آنجا قرار می دهیم و معامله را می بندیم. در مورد حد سود و حد ضرر های محافظت کننده در اموزش صفر تا صد پرایس اکشن بورسا یک مبحث 2 ساعته را قرار داده ایم که می توانید در انواع روش های تحلیلی از آن بهره بگیرید.

بطور کلی زمانی که روند دیگر توان ادامه  دادن ندارد و ضعیف می شود، در روند صعودی خریداران سعی می کنند قیمت را بالاتر ببرند ولی فروشندگان در قله دوم وارد می شوند و قیمت را پایین می برند و بالعکس در روند نزولی، خریداران آماده هستند تا وارد معامله شوند.

3. الگوی پرایس اکشن سقف و کف سه قلو

الگوی پرایس اکشن سقف و کف سه قلو بسیار به الگوی قبلی شبیه است اما باید توجه داشته باشید که حتما باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. اگر روند صعودی باشد و در نقطه ای فروشندگان وارد بازار شده و فشار فروش را افزایش می دهند که از روی کندل ها بسیار مشخص است
  2. دوباره خریداران سعی می کنند  با افزایش فشار خرید، قیمت را بالاتر برده و پس از رسیدن به قله یا خط مقاومت دوباره فروشندگان اجازه بالا رفتن را نداده و قیمت پایین می آید.
  3. برای سومین بار خریداران سعی می کنند قیمت را بالا ببرند ولی باز همموفق نمی شوند و فروشندگان وارد معامله می شوند. در این صورت خریداران از بازار خارج می شوند و فروشندگان مطمئن تر برای باز کردن معامله فروش وارد بازار می شوند.
  4. پس از شکست قیمت وارد معامله شوید و مشابه تصویر زیر می توانید حد سود را اندازه گیری کنید.

 الگوهای پرایس اکشن -  سقف و کف سه قلو

در نظر داشته باشید که زمانی که قیمت از ناحیه مقاومت/حمایت خارج شد، حجم باید افزایش یابد. همان طور که مشاهده می کنید هر بار که حرکت صعودی شکل می گیرد حجم کمتر می شود و به نوعی توانی برای ادامه یافتن روند وجود ندارد.

4. الگوی پرایس اکشن دایره وار ROUNDING

شاید اسم این الگو کمتر به گوش شما خورده باشد. بعضی از اساتید به آن الگوی قله و دره گرد هم می گویند. به صورت کلی هر زمان که روندی شکل بگیرد و قیمت در یک محدوده نیم دایره مانند حرکت کند، هر زمان که از هر طرف این نیم دایره شکسته شد وارد معامله می شویم.

مثال: زیر یک روند صعودی وجود دارد و الگوی پرایس اکشن دایره وار Rounding شکل می گیرد. پس از شکست مقاومت وارد معامله خرید می شویم.

 الگوهای پرایس اکشن - پرایس اکشن دایره وار

پیشنهاد می شود که در زمانی که می خواهید تاییدیه نهایی بگیرید در صورتی که کندل بالای خط مقاومت یا پایین حمایت بسته شود. به اندیکاتور Volume نیز توجه کنید مشاهده می کنید الگو در اندیکاتور نیز شکل گرفته است.

 

البته که برای تشخیص در روند نزولی نیز مشابه مثال بالا عمل خواهیم کرد.

5. الگوی پرایس اکشن ISLAND REVERSAL

الگوی پرایس اکشن بازگشتی جزیره یا ISLAND REVERSAL نیز در انتهای روند شکل می گیرد.

می توان گفت که این الگو نیز بسیار شبیه به الگوی دایره وار است که در بخش قبل توضیح دادیم.

الگوهای پرایس اکشن - ISLAND REVERSAL

نکته مهم:

معمولا تغییر روند، سریع اتفاق نمی افتد و مدتی در یک محدوده می ماند. بجز حرکات شارپی که بر اساس یک خبر یا هیجان اتفاق می افتد و بازار دوباره به جای قبلی برمی گردد.

در مثال بالا روندی نزولی شکل گرفته است. در انتهای روند باید یک گپ یا شکاف ایجاد شود. سپس خریداران وارد بازار شده و در همان جای قبلی یک گپ اتفاق می افتد. معمولا اندیکاتور Volume حجم را نشان می دهد اگر حجم با الگو همراهی کند احتمال موفقیت الگو بیشتر است.پس حتما به حجم معاملات دقت کنید که می تواند به شما کمک شایانی کند.

در نظر داشته باشید که این الگوها هم در بازار فارکس و هم در بازار ارز دیجیتال کاربردی هستند و شما می توانید استراتژی معاملاتی دقیق را در ویدئوهای اموزش فارکس از صفر تا صد و آموزش جامع ارز دیجیتال ببینید و همچنین با تهیه آموزش صفر تا صد پرایس اکشن این مطالب برای شما توضیح داده خواهد شد.

6. الگوی پرایس اکشن مستطیل Rectangle

حال به سراغ الگوی پرایس اکشن مستطیل Rectangle می رویم. همانطور که از اسمش متوجه شدید این الگو با وسیله یک مستطیل شکل می گیرد و بازار برای زمان مشخصی رنج می زند و ما منتظر حرکت های بعدی بازار برای معامله هستیم. باید ببنیم که قرار است کف یا سقف این مستطیل شکسته شود تا با خیال راحت وارد بازار شویم.

الگو های پرایس اکشن - الگوی مستطیل Rectangle

  • در مثال بالا، روند صعودی را ملاحظه می کنید. الگوی مستطیل شکل گرفته و سپس از طرف بالا، مقاومت را شکسته است. همچنین مشاهده می کنید که حجم معاملات  نیز افزایش یافته است.
  • در این صورت پس از شکست مقاومت یا هنگام پولبک زدن، وارد معامله خرید می شویم.
  • اگر مستطیل از طرف پایین بشکند پس از شکست حمایت یا در پولبک وارد معامله فروش می شویم.
  • برای مشخص کردن تارگت یا tp می توانید ارتفاع مستطیل را اندازه گیری کنید و اولین تارگت را آنجا قرار دهید.

7. الگوی پرایس اکشن گوه WEDGE

نوشتن اسم این الگو کمی شک بر انگیز است. الگوی گُوه یکی از کاربردی ترین الگوها در پردایس اکشن است که می تواند دید خوبی نسبت به حرکت های آینده بازار به شما بدهد. همان گونه که در مثال پایین دقت می کنید، روند صعودی از قبل وجود دارد. اصلاح در حال اتفاق است. ما خطوطی را مشابه تصویر زیر می کشیم و پس از شکست ناحیه کلیدی، معامله مان را باز می کنیم

الگوهای پرایس اکشن - گوه

در تصویر بالا پس از اتمام اصلاح و شکست از طرف بالا وارد معامله خرید می شویم.

برای مشخص کردن هدف اول می توانیم بالاترین تا پایین ترین نقطه را اندازه گیری کنیم و تارگت را روی آن نقطه تنظیم کنیم.

همان طور که مشاهده می کنید در هنگام اصلاح حجم نیز در حال کاهش است.

8. الگوی پرایس اکشن مثلث TRIANGLE

در بحث معرفی 10 الگوی پرایس اکشن به سراغ الگوی مثلث می رویم. ما سه نوع الگوی مثلث داریم که به معرفی و نحوه معامله با آن می پردازیم.

  • مثلث صعودی
  • مثلث نزولی
  • مثلث متقارن

تشخیص دادن این مثلث ها اصلا کار سختی نیست و شما می توانید دو ضلع کلیدی را بکشید. یک از این ضلع ها باید صاف باشد و دیگری یا شیب رو به پایین دارد یا رو به بالا که در این صورت مثلث نزولی و صعودی شکل می گیرد. در صورتی که دو ضلع مثلث شیبشان در جهت مخالف و برابر بود ما تشخیص می دهیم که مثلث متقارن است. اجازه دهید برای شما مثالی بزنم.

 الگوهای پرایس اکشن - مثلث

تصویر بالا را زیر نظر بگیرید. ما ناحیه حمایت  را داریم و با وصل کردن قله ها، یک مثلث ایجاد می شود. حالا اگر مثلث از طرف پایین شکسته شود، می توانیم وارد معامله فروش شویم.

اگر یک خط مقاومت داشته باشیم و دره ها را به هم وصل کنیم و یک مثلث صعودی شکل بگیرد و خط مقاومت شکسته شود وارد معامله خرید می شویم.

در مثلث متقارن اگر یک خط از بالا و یک خط از پایین بهم برسند یک مثلث متقارن شکل می گیرد و از هر طرف شکست وارد معامله می شویم. برای اطمینان بیشتر می توانیم پس از پولبک زدن وارد معامله شویم.

9. الگوی پرایس اکشن پرچم Flag

الگوی پرچم نیز یکی دیگر از الگوهای پرایس اکشن است که بی شک بیشترین درصد معاملات سود ده را دارد. اگر الگوی پرچم را قبل از ناحیه ای که قله ها یا دره های قبلی شکل گرفته دیدید، برای حرکت معکوس اماده شوید. باز هم می گویم که شما باید دقت کافی را به کندل ها داشته باشید و صرفا شناسایی که قله یا دره نمی تواند به شما در این مسیر کمک کند. در صورتی که کندل ها تایید دادند می توانید وارد شود.

الگوی های پرایس اکشن - پرچم

به تصویر بالا توجه کنید. روند صعودی داریم که وارد فاز اصلاحی شده. کانالی کشیده ایم .همان طور که می بینید کانال از طرف بالا شکسته و موقعیت خوبی را برای معامله خرید فراهم کرده است.

حجم نیز همزمان با اصلاح پایین آمده است و با شکست کانال و ادامه حرکت صعودی، افزایش یافته است.

10. الگو های پرایس اکشن فنجان و دسته CUP & HANDLE

به معرفی آخرین الگوی پرایس اکشن یعنی الگوی فنجان و دسته می پردازیم که شبیه الگوی دایره وار می باشد.

 الگوهای پرایس اکشن - فنجان و دسته

نگاهی به تصویر بالا بیندازید. در این تصویر بهراحتی می توانید الگو را ملاحظه کنید. روند صعودی را قابل مشاهده است. الگوی فنجان و دسته روی داده و روند صعودی پس از شکست مقاومت ادامه پیدا کرده است.

شاید جالب باشد که ملاحظه کنید در مثال بالا حجم نیز همزمان با حرکت بازار بالا و پایین رفته است.

برای مشخص کردن هدف ، می توانید میزان اصلاح را اندازه گیری کرده و به همان اندازه هدف اول را تعیین کنید.

سخن آخر

الگوهای پرایس اکشن، یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که می توانند به معامله گران در پیش بینی روند بازار کمک کنند. این الگوها، بر اساس رفتار قیمت و حجم معاملات، شکل می گیرند و می توانند روندهای صعودی، نزولی و خنثی را نشان دهند. یادگیری الگوهای پرایس اکشن، یک مهارت ضروری برای معامله گران است. با یادگیری این الگوها، می توانید دید بهتری نسبت به بازار پیدا کنید و معاملات خود را با دقت بیشتری انجام دهید. خیلی ها به دنبال تفاوت تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن هستند. این را نیاز دارید که بدانید. پرایس اکشن در تار و پود تمام روش های تحلیل تکنیکال است.

اگر به دنبال یادگیری الگوهای پرایس اکشن هستید، آموزش پرایس اکشن بورسا یکی از بهترین اموزش ها به حساب می آید. در این دوره ها، به شما آموزش داده می شود که چگونه از الگوهای پرایس اکشن برای پیش بینی روند بازار استفاده کنید. همچنین قابل ذکر است پشتیبانی ما از محصولات اموزشی بی نظیر است و شما تا همیشه با اساتید در تماس هستید و می توانید اشکالات خود را بپرسید.

 

6412 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link