1

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟ معرفی انواع ارزهای دیجیتال

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1401/7/25 منتشر شده است

ارز دیجیتال چیست؟

اجازه دهید از ابتدا همه چیز را برایتان توضیح دهم همانکاری که در دوره های آموزش ارز دیجیتال مبتدی و آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد انجام می دهم. مطالب و مفاهیم اولیه برای همه افراد بی اهمیت جلوه می کند ولی حقیقت این است که شما اگر بخواهید آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را یاد بگیرید نیاز دارید که در ابتدا بدانید اصلا ارز دیجیتال چیست. این در مورد مفاهیم تخصصی تر هم صدق می کند. به طور مثال وقتی می خواهید آموزش پرایس اکشن از صفر را یاد بگیرید اول باید بدانید پرایس اکشن چیست. خب حالا به موضوع اصلی مقاله که مربوط به ارز دیجیتال است برمیگردیم تا به شما توضیح دهیم چند ارز دیجیتال داریم.

ارز دیجیتال، رمز ارز یا همان کریپتو کارنسی به ارزهایی گفته می شود که در آن از پروتکل های رمزگذاری شده استفاده می شود و هدف های خاصی را دنبال می کنند. به نوعی می توان گفت که این ارزها به نوعی پول دیجیتالی هستند و به آرامی در حال جایگزین شدن با ارزهای رایج در کشورها می شوند. ما در زمانی که آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد را یاد میگیریم برایمان مهم می شود که روی چه ارزی نوسان گیری انجام دهیم پس شما هم نیاز دارید تا هم برای سرمایه گذاری و هم برای نوسان گیری با ماهیت ارزهای دیجیتال آشنا شوید. در این مقاله به صورت مفصل در مورد انواع ارزهای دیجیتال صحبت می کنیم اما قبل از آن بهتر است با بعضی از ویژگی های این نوع از ارزها آشنا شوید

  • فعالیت رمزارز ها به صورت غیر متمرکز است یعنی هیچ دولت یا سازمانی روی این نوع از پول ها دیجیتال نظارت ندارد.
  • امنیت این رمزارزها بسیار بالاست مگر آنکه خودتان مشخصات کیف پول دیجیتالتان را در اختیار شخص دیگری قرار دهید. ما در آموزش ارز دیجیتال مبتدی هم توضیح می دهیم که چه کارهایی امنیت سرمایه شما را بیشتر می کند.
  • تبادل رمزارز ها در یک شبکه غیر متمرکز بلاکچینی انجام می شود.
  • همان طور که در دوره آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد به صورت مفصل بررسی می کنیم چند نوع رمزارز در دنیا وجود دارد که امکان تراکنش های مختلف را برای شما فراهم می کند.
  • شما فقط از خرید و فروش ارزهای دیجیتال به سود نمی رسید وقتی آموزش سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را ببینید متوجه می شوید که از طریق استخراج ارزهای دیجیتال هم می توانید به سود برسید.

بیشتر بدانیم : آموزش استخراج ارزهای دیجیتال

  • تبادل ارزهای دیجیتال هزینه زیادی ندارد و شما با سرعت بالا و هزینه پایین می توانید سرمایه خود را از اینور دنیا تا آنور دنیا در چند دقیقه انتقال دهید. یکی از دلایلی که بانک ها به دنبال حذف ارز های دیجیتال هستند همین است.
  • بسیاری از افراد در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت دارند و سود خوبی بدست می‌آورند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که گاهی اوقات این معاملات سودده نخواهند بود. ما در آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد به شما یاد می دهیم که با چه روش هایی بازار را تحلیل کنید و به سود دلخواهتان برسید.

بازار ارز دیجیتال در مقایسه با بازار فارکس و بورس یک بازار نوپا به شمار می رود پس بهتر است با اطلاعات کامل وارد بازار شوید. یک نکته جالب هم در مورد این بازار این است که هر روز مفاهیم جدید به آن اضافه می شود. ما در دوره آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به صورت کامل به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید در این بازار کسب درآمد کنید و همچنین هر ماه سرفصل های جدید مربوط به این بازار را به اضافه می کنیم..

چند نوع ارز دیجیتال داریم؟ این ارزها چه ویژگی‌هایی دارند؟

با ماهیت ارزهای دیجیتال آشنا شدید و حالا نوبت به آن رسیده تا با سوالی که در عنوان مقاله مطرح شده سروکله بزنیم. یعنی اینکه چند نوع ارز دیجیتال وجود دارد و هر کدام از این ارزهای دیجیتال چه کاربردهایی را دارند. به صورت کلی ارزهای دیجیتال به 3 دسته زیر تقسیم می شوند:

پول دیجیتال

نوع اول از ارز های دیجیتال شباهت زیادی با ارزهای رایج ما دارد که همین الان هم از آن استفاده می کنیم و ذخیره می کنیم. به همین دلیل به نوع اول از ارزهای دیجیتال پول دیجیتال می گوییم. شما می توانید این ارزها را با استفاده از فرآیند استخراج با دستگاه هایی به نام ماینر به دست بیاورید و یا در صرافی های ارزهای دیجیتال به خرید و فروش آن بپردازید.

پول دیجیتال مزیت‌های فراوانی نسبت به پول واقعی دارد که برخی از آن‌ها به صورت زیر می‌باشند:

  • بدون واسطه تراکنش های شما انجام پذیر است
  • به جابجایی فیزیکی نیاز ندارید
  • اگر خودتان اشتباهاتی را انجام ندهید امکان هک شدن آن وجود نخواهد داشت

ارزهای دیجیتال زیادی در این دسته قرار می گیرند که اسم خیلی از آن ها را شنیده اید و ماهم در آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد به صورت مفصل راجع به آن صحبت کرده ایم. این ارزهای دیجیتال عبارتند از

  • لایت کوین

  • بیت کوین کش

  • دوج‌کوین

  • بیت کوین

که چند نمونه از این ارزهای دیجیتال هستند که در دسته پول دیجیتال قرار گرفته اند. مسلما مهمترین ارز دیجیتال در لیست بالا بیت کوین است که طرفداران بسیار زیادی هم در سراسر دنیا دارد. خیلی از افراد در دنیا بدون درنظر گرفتن نوسانان این رمزارز، قسمتی از حقوق خود را به بیت کوین تبدیل می کنند. این رمزارز بزرگترین رمزارز بازار از نظر جذب سرمایه به شمار می رود. نوسان گیری روی بیت کوین در زمانی که بازار رِنج می زند درآمدزایی بالایی دارد که به صورت مفصل در آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد راجع به آن توضیح داده ایم.

پول دیجیتال

البته خود پول دیجیتال هم به دسته های مختلف تقسیم می شود. یعنی اینطور نیست که یک دسته بندی کلی برای آن داشته باشیم و هیچ زیرمجموعه ای نداشته باشد. دانستن انواع ارزهای دیجیتال بسیار مهم است و در سرمایه گذاری ها به کمک شما می آید.

ارز دیجیتال ثابت

ارز دیجیتال ثابت یا StableCoin  که اتفاقا پشتوانه هم دارند. مثلا در گذشته پشتوانه ارزهای کشورها طلا بود و حالا اقتصاد و نرخ بهره ای که توسط بانک های مرکزی اعلام می شود این نقش را بازی می کند. برای استیبل کوین ها هم همین موضوع لحاظ شده و بیشتر آن ها پشتوانه فیزیکی دارند. بزرگترین استیبل کوین بازار تتر است که معادل بازاری که شما از آن مشاهده می کنید دلار فیزیکی آمریکا کنار گذاشته است.

ارز دیجیتال امن

دسته دیگر از این پول های دیجیتالی Privacy Coin یا همان ارزهای امن هستند. شما در زمان جابجایی این ارزها متوجه می شوید که هویت فرستنده و گیرنده نا مشخص بوده و هیچ روشی برای تشخیص هویت این دو فرد یا سازمان وجود ندارد. به همین دلیل به این ارزها ارزیهای امن گفته می شود. شما دیگر به ازای جابجایی این ارزها نیاز ندارید تا مالیات پرداخت کنید. پس هیچ هزینه ای به شما تحمیل نخواهد شد. از جمله ارزهای دیجیتال امن می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مون رو  (XMR)

  • زی کش (Zcash)

  • نو کوین(Nav Coin)

  • فور (PHR)

  • زن کش (ZEN)

 

ناگفته نماند که تمام این ارزها بر پایه شبکه بلاک چین شکل گرفته اند و کاربردها و ویژگی های خاص خود را یدک می کشند.

ارز دیجیتال امن

ارز دیجیتال مالی

این حرف من اصلا بزرگ نمایی نیست و بارها در آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آن را تکرار کرده ام که بزرگترین گروه تشکیل دهنده بازار ارز دیجیتال همین ارزهای دیجیتال مالی هستند  که هدف اصلی شان ایجاد تراکنش های مالی در سراسر دنیا بدون هیچ واسطه و با کمترین هزینه است. البته همین دسته از ارزهای دیجیتال زیرشاخه های متفاوتی هم دارند. حتما سوال شما هم هست که چند نوع ارز دیجیتال داریم که در این دسته قرار می گیرند. این ارزها در 6 دسته شامل ارزهای دیجیتالی پرداخت، سرمایه‌گذاری، قرض و وام، بیمه، صرافی، و جذب سرمایه تقسیم‌بندی می‌شوند.

ارزهای دیجیتالی پرداخت

ارزهای دیجیتال پرداختی یکی از بزرگترین مشکلات بانک ها و دولت ها هستند. هدف اصلی شکل گیری این ارزها که در آموزش ارز دیجیتال مبتدی هم راجع به آن صحبت کردیم نابودی سیستم های بانکی است. هزینه تراکنش ها که به واسطه این رمزارزها انجام می شود بسیار پایین است و خب تمام تراکنش ها به صورت غیرمتمرکز و آنلاین هستند. شما تنها کاری که نیاز دارید انجام دهید ساخت کیف پول و جابجایی آن است.موارد زیر از جمله ارزهای دیجیتالی پرداخت هستند.

  • ارمیسکو (OMG)

  • ریپل (XRP)

  • استلار لومن(XLM)

  • ریکوئست نتورک (REQ)

نا گفته نماند که هر کدام از این ارزها ویژگی‌های خاص خود را دارند و در پرداخت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتالی پرداخت

ارز دیجیتال سرمایه گذاری

دسته دیگر از ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری هستند که اتفاقا در بستر بلاک چین فعالیت دارند و فعالیت آن‌ها به صورت غیر متمرکز می‌باشند. اهداف اصلی ایجاد این ارزها، کاهش هزینه‌ها و بالا بردن امنیت رمز ارزها می‌باشد. با توجه به حذف واسطه‌ها به راحتی می‌‌توانید به اهداف مورد نظر برسید. برخی از ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری موارد زیر هستند:

  • پالی مث (POLY)

  • اکونومی (ICN)

  • کریپتو 20 (C20)

این ارزها مهم‌ترین ارزهایی می‌باشند که در این دسته وجود دارند.

ارز دیجیتال قرض و وام

این دسته از ارزهای دیجیتال کم تعداد هستند و یکی از جدید ترین دسته ها به حساب می آیند.این رمز ارزها می‌توانند به صورت غیر متمرکز و بدون واسطه به اعطای وام بپردازند. صرافی‌ها و افراد با بهره‌مندی از این روش سود خوبی بدست می‌آورند. موارد زیر در این دسته از رمزارزها قرار می‌گیرند:

  • ریپوکر دیک نتورک (RCN)

  • آتالند(LEND)

ارز دیجیتال بیمه

دسته دیگر از ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال بیمه است که با بهره مندی از ارزهای دیجیتال امکان بیمه کردن وجود دارد. به این صورت که با ایجاد قراردادهای هوشمند (Smart Contract) به صورت غیر حضوری در شبکه بلاک چین می‌توانید فرآیند بیمه کردن را انجام دهید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که چند نوع ارز دیجیتال داریم که در این گروه قرار دارند و بایت بال (GBYTE) مهم‌ترین ارز دیجیتال فعال در این زمینه می‌‌باشد که می‌تواند قراردادهای هوشمند بیمه را در بستر بلاک چین انجام دهد.

ارز دیجیتال صرافی

ارز دیجیتال‌های صرافی بهترین و رایج‌ترین ابزاری می‌باشند که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت که این ارزها همان پلتفرم‌هایی هستند که به صورت آنلاین در بلاک چین‌ فعالیت می‌کنند و وظیفه‌ی آن‌ها خرید و فروش ارزهای مختلف می‌باشد. توجه داشته باشید که ارز دیجیتال صرافی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • صرافی متمرکز

  • صرافی غیر متمرکز

  • کنش پذیر

هر کدام از این ارزها کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

ارز دیجیتال صرافی

ارز دیجیتال جذب سرمایه

با بهره مندی از این پلتفرم‌ها امکان جذب سرمایه و پول با استفاده از شبکه بلاک چین و به صورت غیر متمرکز وجود دارد. ارز کیک آی سی او (KICK) در این دسته از کریپتوکارنسی‌ها قرار می‌گیرد.

ارز دیجیتال پلتفرمی

دسته دوم ارز های دیجیتالی پلتفرم ها هستند که یک نوع قرارداد هوشمند بوده و مثل پول های دیجیتال بر پایه شبکه بلاک چین می باشند . این ارز های دیجیتالی رمز پایه ای، نرم افزار هایی هستند که توانایی انجام فعالیت های مختلف را در بستر شبکه بلاک چین به کاربران می دهند . پلتفرم ها مزیت های زیادی دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • حذف واسطه ها از معاملات
  • کاهش هزینه انجام معاملات به واسطه حذف واسطه ها
  • امنیت بالای معاملات به دلیل استفاده از کد های دیجیتالی بسیار پیچیده ای که در این قرارداد های هوشمند استفاده می شود .
  • فراهم کردن امکان ایجاد اپ های غیر متمرکز (DApps) مانند (ICO) ها با استفاده از این پلتفرم ها .

اولین و پر اهمیت ترین پلتفرم ایجاد شده در بازار ارز دیجیتال اتریوم است که در ادامه کمی راجع به این پلتفرم برای شما توضیح می دهیم.

 اتریوم (ETH) : نسل دوم از ارز های دیجیتال را رمز ارز اتریوم تشکیل داده که بعد از بیت کوین به بازار معرفی و با استقبال بالایی نیز مواجه شد . امکان ایجاد قراردادهای هوشمند روی این رمزارز باعث شده تا نزد هواداران ارزهای دیجیتال جایگاه خاصی پیدا کند. با این وجود می توانیم بگوییم که اتریوم بیشتر یک نرم افزار قابل برنامه ریزی غیر متمرکز است تا اینکه یک ارز دیجیتال باشد. شما بدون واسطه و با استفاده از قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم می توانید معاملاتی را انجام دهید که در حالت کلی نیاز به هزینه برای واسطه ها وجود داشت.

البته پلتفرم های کاربردی و مهم دیگری نیز موجود می باشند که همگی بعد از اتریوم وارد بازار شدند و امکانات متفاوتی را به کاربران ارائه می دهند که از جمله آنها می توان به نئو (NEO) ، کاردانو (ADA) ، ای او آس (EOS) و ... نام برد

لینک فایل pdf مقاله انواع ارزهای دیجیتال

 

7381 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link