1

انواع روش های مداخله بانک های مرکزی در بازار فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1402/1/22 منتشر شده است

تحلیل فاندامنتال یکی از کلیدی ترین روش های تحلیلی در بازار فارکس است و قسمت مهمی از آموزش فارکس ما را تشکیل داده است. شما در تحلیل فاندامنتال به بررسی عواملی می پردازید که شروع کننده نوسان ها هستند. این عوامل می توانند شامل اتفاق های سیاسی و اقتصادی باشند. یکی از ارگان های مهمی که در نوسانات بازار فارکس تاثیر مهمی دارد بانک مرکزی هر کشور است که هم نرخ بهره اعلام می کند و بازار را زیرو رو می کند و هم با استفاده از کنفرانس های مطبوعاتی خط و ربط خود را در قبال شرایط اقتصادی مشخص می کند. البته این نهاد داده های زیادی را در نظر می گیرد که می توانید در تقویم اقتصادی فارسی بورسا آن را بررسی کنید.

چه زمانی بانک های مرکزی در بازار فارکس مداخله می کنند؟

بانک های مرکزی اغلب در بازار فارکس مداخله نمی کنند. در واقع مداخله بانک‌های مرکزی را می‌توان نشانه‌ای از ضعف اقتصادی قابل توجه یک ارز دانست. در نتیجه، مداخله بانک مرکزی معمولاً تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ارز تحت نوعی بحران باشد. این می تواند یک بحران اقتصادی واقعی مانند بحران 2008 یا بحران یورو باشد. از طرف دیگر، این می تواند یک حمله گمانه زنی باشد که یک کشور با آن مواجه است.

انواع مداخله بانک های مرکزی در بازار فارکس

راه های متعددی وجود دارد که بانک های مرکزی می توانند در بازارها مداخله کنند. برخی از این راه ها نسبت به سایرین به تعهد بیشتری نیاز دارند و نسبت به سایرین نیز مؤثرتر هستند. در این مقاله 4 نوع مداخله برجسته بانک مرکزی را فهرست کرده ایم.

چهار تکنیک بانک های مرکزی

تکنیک فک زدن:  یکی از تکنیک های اساسی است که توسط بانک های مرکزی برای مدیریت ذخایر فارکس خود استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، تکنیک Jawboning بیشتر در مورد صحبت کردن است تا انجام عملی واقعی. در حین استفاده از این تکنیک، بانک‌های مرکزی فعالانه درباره سطوح ارز هدف خود صحبت می‌کنند و به رسانه‌ها می‌گویند که اگر ارز از یک نقطه خاص فراتر رود، از انتهای آنها امکان مداخله وجود دارد.

معامله‌گران و سایر فعالان بازار از توان پولی بانک‌های مرکزی آگاه هستند و بنابراین در اغلب موارد، محدوده ارزی اعلام‌شده توسط بانک مرکزی به محدوده‌ای تبدیل می‌شود که در آن ارز به‌طور خودکار و بدون دخالت بانک مرکزی شروع به معامله می‌کند.

فک زدن اساساً تکنیکی است که در آن تهدید مداخله بانک مرکزی برای تنظیم مجدد نرخ ها برای تنظیم مجدد نرخ ها بدون اینکه هیچ مداخله ای انجام شود استفاده می شود! زمانی که بانک‌های مرکزی به مداخله دوره‌ای در بازارهای آزاد شهرت داشته باشند، فک‌سازی به‌ ویژه مؤثر است.

چهار تکنیک بانک های مرکزی

مداخله عملیاتی: تکنیک دیگری که توسط بانک های مرکزی برای کنترل نرخ ارز خود استفاده می شود مداخله عملیاتی نام دارد. این همان چیزی است که معمولاً وقتی از اصطلاح مداخله بانک مرکزی استفاده می کنیم می فهمیم. در اینجا بانک مرکزی عملاً وارد بازار می شود و خرید و فروش ارز را بر اساس هدف خود آغاز می کند تا نرخ ارز را به نقطه خاصی برساند. معامله گران نگران مداخله بانک مرکزی هستند زیرا هدف بانک مرکزی تجارت پول نیست. تا زمانی که بتوانند به هدف خود برسند، از از دست دادن پول راضی هستند! بنابراین، یک مداخله عملیاتی می‌تواند باعث کاهش قابل توجهی در ذخایر فارکس بانک‌های مرکزی شود. به همین دلیل است که توصیه می شود از این خط مشی کم استفاده شود.

مداخله هماهنگ: یک مداخله هماهنگ مانند ترکیبی بین سیاست اول و مداخله عملیاتی است. اولا، همانطور که از نام آن پیداست، مداخله هماهنگ مستلزم اقدام هماهنگ چندین بانک مرکزی است. بنابراین، چندین بانک مرکزی ممکن است شروع به افزایش نرخ ارزهای خاص در بازار کنند. سپس، به عنوان بخشی از اقدام هماهنگ، یکی از این بانک های مرکزی ممکن است در واقع مداخله عملیاتی را برای اصلاح نرخ ارز آغاز کند، در حالی که سایر بانک ها ممکن است فعالیت کلامی خود را افزایش دهند. بنابراین، فعالان بازار در معرض تهدید چند بانک مرکزی در یک لحظه قرار دارند. اگر قرار باشد چند بانک مرکزی به طور همزمان مداخله کنند، می توانند نرخ ارز در بازارها را در عرض چند دقیقه به شدت تغییر دهند.

مداخله هماهنگ تنها زمانی صورت می‌گیرد که بسیاری از بانک‌های مرکزی هدف یکسانی داشته باشند، یعنی بخواهند نرخ ارز خاصی را کنترل کنند. معمولا صحبت کردن راجع به عملیات ها از همه بانک های مرکزی به نتایج مطلوب می رسد. ممکن است یک یا دو بانک مرکزی واقعاً مجبور به مداخله شوند. با این حال، تنها در موارد نادر، چندین بانک مرکزی باید مداخلات عملیاتی برای اصلاح نرخ ارز انجام دهند.

چهار تکنیک بانک های مرکزی

4. مداخله استریل شده: مداخله استریل شده یا عقیم سازی شده شکل دیگری از مداخله عملیاتی بانک مرکزی است. اصطلاح عقیم سازی از علوم پزشکی گرفته شده است. در این زمینه به این معنی است که بانک مرکزی عملیاتی را انجام می دهد که بر نرخ ارز در بازار فارکس تأثیر می گذارد. با این حال، در عین حال اقداماتی را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که هیچ یک از فعالیت های خود در بازار هیچ تأثیری بر تجارت و تجارت در داخل کشور خود نداشته باشد. بنابراین به طور موثر مداخله را تا آنجا که به کشور اصلی مربوط می شود عقیم می کند.

بیایید این را با کمک یک مثال درک کنیم. بیایید بگوییم که فدرال رزرو نگران کاهش ارزش دلار در برابر روپیه هند است و می خواهد برای تغییر این وضعیت اقدام کند. در این صورت فدرال رزرو روپیه هند را در بازار می فروشد و از آن دلار می خرد. این منجر به دو اثر خواهد شد. اولاً عرضه روپیه را افزایش می دهد و ثانیاً عرضه دلار را کاهش می دهد. هدف فدرال رزرو در بازار فارکس محقق خواهد شد.

با این حال، این سیاست یک اثر جانبی نیز دارد. در نتیجه این معامله، تعداد دلار در اقتصاد آمریکا به طور ناگهانی افزایش می یابد. این می تواند باعث تورم و سایر مسائل اقتصادی نیز شود. بنابراین، برای مقابله با این وضعیت، فدرال رزرو اوراق قرضه آمریکا را در بازار بفروشد. در نتیجه دلار را از بازار داخلی حذف می کند (اثر را عقیم می کند). اکنون تعهد دولت جایگزین دلار می شود و تورم و سایر آثار آن کنترل می شود.

کلام آخر

شما برای معامله در بازار فارکس نیاز دارید تا عوامل فاندامنتال را در کنار تحلیل تکنیکال و سنتیمنت قرار می دهید.چرا که هر دو روش تحلیلی اهمیت یکسانی در معاملات شما دارد و نباید عوامل کلیدی را دست کم بگیرید. ما در آموزش فارکس هم توضیح داده ایم که سه ضلع تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و سنتیمنت می توانند مسیر سودآوری شما را هموارتر کنند.

دانلود PDF مقاله تاثیر بانک های مرکزی در بازار فارکس

11804 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link