1

ایرانی ها چقدر ارز دیجیتال دارند | احسان سماواتیان

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1401/8/4 منتشر شده است

قطعا این سوالات برای ایرانی ها مهم است که چه میزان ایرانی وارد بازار ارز دیجیتال شده اند؟ ایرانی ها چقدر ارز دیجیتال دارند و چرا با آموزش ارز دیجیتال در جستجوی رسیدن به ثروت هستند.

به صورت کلی می توان گفت که پول درآوردن راحت نیست حتی اگر شما آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد را به صورت کامل دیده باشید باید تجربه کسب کنید. با کسب تجربه در زمینه سرمایه گذاری و نوسان گیری، می توان گفت که آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال شما کامل شده است.شما نیاز دارید تا در وهله اول تصمیم بگیرید که می خواهید سرمایه گذاری کنید یا معامله گری. اگر به نوعی نخواهید در این بازار سرمایه گذاری کنید و به دنبال نوسان گیری یا ترید هستید آن گاه موضوع کاملا فرق می کند و شما باید آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد که شامل آموزش پرایس اکشن نیز می باشد را ببینید.

بیشتر بخوانید:

استقبال ایرانی ها از بازار ارز دیجیتال

 به صورت تقریبی می توان گفت که تا به امروز بیش از 14 میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند؛ 80% با هدف حفظ ارزش پول روی رمزارزهای نامی سرمایه گذاری کرده اند که ارزش معاملات روزانه شان بین 5 تا 10 هزار میلیارد است. البته این مورد را در نظر داشته باشید که هر حساب کاربری در صرافی‌های دیجیتال نماینده ۴ الی ۵ نفر است؛ چراکه افراد به‌دلیل پیچیدگی‌های بازار رمزارز ترجیح می‌دهند نماینده‌ای را که آشنا با این بازار است انتحاب کنند و از این رو ممکن است در موجودی یک حساب کاربری ۴ الی ۵ نفر سهم داشته باشند. اطرافیان من خیلی وقت ها سعی می کنند که در همان صرافی هایی که من حساب دارم حساب باز کنند و یا از حساب من برای سرمایه گذاری استفاده کنند که البته در آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بارها تکرار کرده ایم که این کار غلط است.

استقبال ایرانی ها از بازار ارز دیجیتال

ایرانی ها همیشه به دنبال راهی برای افزایش سرمایه خود هستند و در برهه های تاریخی مختلف به بازار های مختلف سرک کشیده اند. مثلا خیلی از افراد سرمایه خود را به بازار طلا فیزیکی بردند و سپس به سراغ بورس، فارکس، ارز دیجیتال و مسکن رفته اند و به سود خوبی هم رسیده اند. وابسته به پیچیدگی بازارها، میزان مراجعه کننده ها کم و زیاد می شود. به طبع دسترسی به بازار طلای فیزیکی نسبت به بازار ارز دیجیتال برای ایرانی ها ساده تر است. البته ما در مجموعه بورسا در تلاشیم که با  دوره آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد این مسیر را برای علاقه مندان به بازار ارز دیجیتال ساده کنیم.

به نقل از صرافی ها و خبرگزاری های معتبر، دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال» تمام بازار را زیر نظر دارند و به صورت هفتگی در مورد اتفاق های آن گرد هم جمع می شوند صحبت می کنند. خیلی از افراد بر این باورند که قانون گذاری های سفت و سخت دولت باید برداشته شود و به نوعی این بازار توسط دولت مردانمان مورد پذیرش قرار گیرد. اگر دولت نقش قانون گذار را باز کند شرایط بهتر می شود که البته با حضور نمایندگان بانک مرکزی در جلسات و سیاست های سفت و سخت عملا به وجود آمدن فضای مسالمت آمیز کمی دشوار شده است.

خانم فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در یک از جلسات به اقبال مردم به موضوع رمز ارزها اشاره کرد و گفت:

عدم ثبات اقتصادی و وجود انتظارات تورمی سبب شده که مردم اغلب بدون دانش کافی و در نظر گرفتن مبانی سرمایه‌گذاری، رفت و آمد عجولانه‌ای به بازارهای مختلف داشته باشند و لازم است که مسئولان تدبیری اساسی برای مدیریت این رفتارهای هیجانی بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این، مردم برای حفظ ارزش پول خود به سراغ شرکت‌های هرمی، مؤسسات مالی غیر مجاز، بازار سکه و ارز و بورس رفته‌اند، ادامه داد: در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال از شفافیت بازار سرمایه نیز برخوردار نبوده و تا حدودی از کنترل خارج است.مستوفی همچنین به این نکته اشاره کرد که به‌دلیل وجود تحریم‌های داخلی و خارجی، مردم می‌ترسند در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مشارکت کنند.

عدم آگاهی در مورد بازار ارز دیجیتال

یکی از مشکلاتی که در بازار ارز دیجیتال وجود دارد عدم آگاهی است. به همین خاطر است که وقتی دانشپذیری به ما رجوع می کند و می خواهد در دوره های مختلفمان مثل دوره آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال شرکت کند به او می گوییم که بزرگترین سرمایه گذاری شان همین سرمایه گذاری روی آموزش است. وقتی شما بخواهید وارد بازار ارز دیجیتال شوید و اطلاعات کافی در مورد آموزش پرایس اکشن از صفر
 و اموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد ندارید چطور می توانید به موفقیت فکر کنید. بازارهای مالی از افراد خبره پر شده که منتظر اشتباهات شما هستند تا از آن به سود برسند. پس، این کار شدنی نیست و نیاز دارید تا از اهمیت آموزش غافل نشوید. یکی از پیشنهاد های خانم فریال این بود که بانک مرکزی در اقدامی مهم، صرافی های معتبر و صندوق های ETF را معرفی کرده و ارتباط نزدیکی را با آن ها برقرار کند تا شرایط از کنترلشان خارج نشود. راه دیگر برگزاری دوره های آموزشی بود. دوره های مثل آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد که توسط گروه بورسا انجام می شود

عدم آگاهی در مورد بازار ارز دیجیتال

ورود 14 میلیون ایرانی به بازار رمز ارز / ‏هدف 80 درصد: حفظ ارزش پول

در ادامه این جلسه فرزین فردیس، نایب رئیس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گزارشی درباره رمزارزها ارائه کرد و در جریان ارائه این گزارش گفت:

ارزش کل بازار رمزارزها در جهان تا ۸ اکتبر 2022 به 800 بیلیون دلار رسیده و ارزش کل بازار بیت کوین طی همین مدت 30 بیلیون دلار برآورد شده است. همچنین تعداد رمزارزهای پذیرش و لیست شده در صرافی‌های معروف دنیا تا ۱۵ اکتبر 2022 عدد 8000 را نشان می‌دهد. در حالی که تعداد رمز ارزها در سال ۲۰۱۳ تنها ۶۶ عدد بود. این آمار، رشد بی نظیر این بازار را نشان می دهد. مردم، سیستم های مالی و دولت، بازیگران بازار هستند و باید به فکر تعاملی بود که برای تمام جناح ها با سود همراه باشد. لذا آقای فردیس اینگونه ادامه داد:

در بازار رمزارزها نیز مردم مانند همیشه جلوتر از بقیه حرکت کرده‌اند. بر اساس پژوهشی که شرکت مشاوره مدیریت ایلیا روی 8400 نفر از جمعیت ۱۸ تا ۶۵ ساله کشور به انجام رسانده است، 35% از پرسش‌شوندگان ادعا کرده‌اند که در حال حاضر صاحب رمز ارز هستند. ۶% اعلام کرده‌اند که پیش از این از چنین دارایی برخوردار بوده‌اند. ۶۳% هم گفته‌اند که هیچ گاه رمز ارز نداشته‌اند.

او با بیان اینکه «63% مردمی که رمز ارز خریداری کرده‌اند، در شش ماه اخیر وارد بازار شده‌اند و حجم مبادله روزانه رمزارزها در پایان اسفند بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود» توضیح داد:

۷۷ درصد از دارندگان رمز ارز، اعلام کرده‌اند که به قصد سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول وارد این بازار شده‌اند. ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری در این بازار را شغل و حرفه خود برشمرده‌اند، ۳ درصد به‌دلیل حمایت از تکنولوژی، ۳ درصد به‌دلیل کنجکاوی و سرگرمی، یک درصد به‌دلیل جابه‌جایی بین‌المللی پول و یک درصد برای پرداخت و خرید وارد این بازار شده‌اند.

فردیس در ادامه به موقعیت کسب‌وکارها در این بازار اشاره کرد و گفت:

۸۸ درصد کسب و کارها اعلام کرده‌اند که رمزارز خود را از طریق پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین به دست آورده‌اند. ۵ درصد از طریق صرافی فیزیکی، ۴%از طریق استخراج، 2% در ازای فروش محصولات و خدمات و 2% هم از طریق دریافت از دوستان و اقوام صاحب رمز ارز شده‌اند.

او با اشاره به سفر ۵۰ میلیون دلار سرمایه از پلتفرم‌های داخلی در ۹۰ ساعت به‌دنبال ابلاغ بخشنامه شاپرک به شرکت‌های پرداخت یار گفت:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲.۵ میلیون حساب کاربری رمز ارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد که با احتساب کارکرد چهار یا پنج به یک، حدوداً دوازده میلیون نفر در ایران رمز ارز دارند. فردیس در ادامه بزرگ‌ترین دغدغه مردم و کسب‌وکارها در حوزه رمز ارزها را بلاتکلیفی مسائل قانونی، نوسانات شدید ارزش، عدم امنیت و کلاهبرداری، عدم پشتوانه شفاف و ملاحظات شرعی عنوان کرد.  هرچه بازار امن تر باشد و مردم در مورد شرایط بازار آموزش بیشتری ببینند شانس کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال پایین می آید. ما در آموزش ارز دیجیتال مبتدی هم گفته ایم که تا آموزش نبینید نمی توانید روی حفظ سرمایه خود مطمئن باشید و این دغدغه ایست که تمام بازیگران بزرگ بازار ارز دیجیتال دارند. مشکل دیگر قانون گذاری درست در حوزه بازار کریپتو است که باعث نگرانی همه شده است. من دوستان فعالی را در بازار ارز دیجیتال دارم که دوست ندارند در صرافی های ایرانی حساب باز کنند و از امنیت حساب خود مطمئن نیستند. وقتی قانون گذاری درستی انجام شود دیگر نیاز به هیچ نگرانی وجود ندارد. پس آموزش درست و قانون گذاری مناسب می تواند تنور بازار ارز دیجیتال را در ایران بسیار داغ کند.

رمزارزها ابزاری مناسب برای معاملات بزرگ

آقای رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز با بیان اینکه «نبود قانون، قانون و نظارت از جمله چالش‌های اصلی حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود» ادامه داد: در سال‌های گذشته، قانون گذار ترجیح داده که تنها به بیان هشدار اکتفا کند. او با اشاره به اینکه مردم جلوتر از قانون گذاران در حال ورود به بازار رمزارزها هستند، ادامه داد:

رمزارزها به‌دلیل شفافیت قابل ردیابی بوده و ابزار پولشویی نیستند.

رضا طبیب زاده نیز با تأکید بر اینکه ارزهای دیجیتالی می‌تواند تحول ایجاد کنند، خواستار بررسی نقاط ضعف و قوت و انجام مطالعات تکمیلی توسط کمیسیون در این زمینه شد.

رمزارزها ابزاری مناسب برای معاملات بزرگ

کشور ظرفیت پذیرش ضرر و زیان ارزهای دیجیتال را دارد؟

شما برای نهادینه کردن یک بازار نیاز دارید تا بستر خوبی را برای رشدش فراهم کنید. مثلا آیا می شود بیت کوین را به عنوان یکی از ارزهای قابل مبادله در ایران پذیرفت؟ جواب خیر است وقتی قانونی برای مالیات و جابجایی تعیین نشده چطور می توانیم روی این ارزها مبادلات خود را انجام دهیم و اگر قیمت بیت کوین بریزد چه کسی پاسخگوست. البته که در دوره آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد توضیح داده ایم که شما با افزایش آگاهی میزان تصمیم های غلط خود را به حداقل می رسانید و اصولا هم در سرمایه گذاری هایتان نمی تواند روی هیچ تحلیلی اطمینان 100% داشته باشید. حتی آموزش پرایس اکشن از صفر هم نمی تواند باعث سود 100% شما در تمام معاملات شود.

سیاست های منفعلانه دولت و بانک مرکزی هیچ کمکی به مردم در این مسیر نمی کند. وقتی علم مسئولین پایین است، بازار ارز دیجیتال مثل یک اتاق تاریک بوده و از همین رو نمی توانیم انتظار زیادی نسبت به این بازار داشته باشیم. و نکته دیگر که در آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال از صفر تا صد به شما می گوییم این است که شما باید اکوسیستم ارزهای دیجیتال را در یک بستر مناسب قرار دهید تا شرایط رشدش فراهم شود. این مسئله در مورد اطلاعات فردی هم صدق می کند. مثلا وقتی می خواهید نوسان گیری روی رمزارزهارو انجام دهید نباید فقط به تحلیل تکنیکال و نمودار بسنده کنید. اخباری که پیرامون هر ارز و شرکت است باید مورد بررسی قرار بگیرد که یک از اصلی ترین عوامل نوسان در بازار به شما می می آید. سیاست های دولت هایی که بازار ارز دیجیتال در آن در حال رشد است هم اهمیت زیادی دارد. برای دولت ایران تنها پرداخت برای واردات با ارزهای دیجیتال در درستور دولت قرار گرفته اما باز هم قانون گذاری شسته رفته ای برایش وجود ندارد. به همین منطور است که می بینیم که دولت ها در سراسر دنیا به دنبال راهی هستند که خرید و فروش ارزهای دیجیتال و استفاده از آن بدون هیچ مشکلی انجام شود.

کشور ظرفیت پذیرش ضرر و زیان ارزهای دیجیتال را دارد؟

کلام آخر

هیچگاه برای چشم روی هم چشمی سرمایه گذاری نکنید. ما در آموزش پرایس اکشن از صفر توضیح می دهیم که احساسی سرمایه گذاری کردن منجر به از دست رفتن سرمایه شما می شود. پس بهتر است که با آگاهی وارد بازار هدف خود شوید. ما در آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به شما یاد می دهیم که چگونه و در چه زمینه ای از بازار ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید. راه های مختلفی برای درآمدزایی در این بازار وجود دارد که می توانید از آن به راحتی استفاده کنید. در آموزش پرایس اکشن از صفر به شما راه های تحلیل نمودار و چرخه هایی که بازار طی می کند را یاد می دهیم و در اموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد شما یاد می گیرید که چگونه بر اساس اخبار و نمودارها بتوانید بازار ارز دیجیتال را تحلیل کنید. پس در مسیر سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال تنها نیستید و بورسا همسفر شما خواهد بود.

دانلود فایل PDF مقاله ایرانی ها چقدر ارز دیجیتال دارند

 

7463 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link