1

اسپرد در فارکس چیست و چگونگی انجام محاسبه اسپرد در فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/10/17 منتشر شده است

بروکرها در بازار فارکس به شما دو قیمت ارائه می کنند. قیمت فروش (BID) و قیمت خرید (ASK)

قیمت بید  (BID) قیمتی است که شما ارز پایه را بر حسب آن می فروشید

قیمت اسک(ASK)  قیمتی است که شما ارز پایه را بر حسب آن می خرید

به تفاوت بین این دو قیمت اسپرد گفته می شود. همچنین به این فاصله قیمتی بید/اسک اسپرد گفته می شود.اسپرد همان منبع درآمدی است که بروکرهایی که از کاربرانشان کمیسیون نمی گیرند بهره می برند. اسپرد معتبرترین بروکرهای فارکس با بروکرهایی که به بازار وصل نیستند و معتبر نیستند متفاوت است. حتما سعی کنید که اسپرد بهترین بروکر فارکس را با بروکرهای فعال در بازار ایران که شامل لایت فارکس، هات فارکس و خدا بیامرز فارکس تایم می شوند مقایسه کنید.

 

به جای اینکه یک هزینه جداگانه برای هر معامله از کاربر گرفته شود، این هزینه در قالب قیمت خرید و فروش ارزی که خرید و فروش می کنید محاسبه می شود. از نگاه بروکرها، این حرکت مفهوم درستی دارد به این خاطر که کارگزاری خدماتی ارائه می دهد که باید از طریق آن درآمدزایی داشته باشد.

آن ها از طریق فروش یک ارز با قیمت بیشتر از قیمتی که خودشان برای تهیه آن پرداخت کرده اند به سود می رسند.و همچینین از طریق خرید یک ارز با قیمت کمتر از قیمتی که برای فروش آن دریافت می کنند در جهت مخالف به سود می رسند. این تفاوت قیمت اسپرد نامیده می شود.

این مکانیزم دقیقا مانند این می ماند که شما سعی می کنید که گوشی آیفون قدیمی خود را به فروشگاهی که گوشی دسته دوم می خرد، میفروشید. (گوشی هوشمندی که فقط 2 دوربین در پشت خود دارد؟ ایول!)

خرید گوشی دست دوم اپل

این فروشگاه برای اینکه سود کند، گوشی آیفون را با قیمت پایین تر از قیمتی که خودش می تواند بفروشد از شما می خرد. اگر آن گوشی با قیمت 500 دلار به فروش برود. بیشترین قیمتی که می تواند آن گوشی را از شما بخرد 499 دلار است. این 1 دلا معادل اسپرد است.

بنابراین وقتی دیدید که یک بروکر با عنوان کمیسیون 0 یا بدون کمیسیون تبلیغات خود را انجام می دهد بدانید که اطلاعاتی که به شما می دهد ممکن است شما را به اشتباه بیندازد، به این خاطر که بروکر کمیسیون را در قالب اسپرد از شما گرفته است.

اسپرد در بازار فارکس به چه شکل محاسبه می شود.دانستن نحوه محاسبه اسپرد در استراتژی فارکس مورد نظر شما تاثیر می گذارد. بعضی از افراد در بروکرهایی که به بازار وصل هستند و اسپرد متعادل تری دارند بهتر جواب می گیرند. وابسته به استراتژی خود، سعی کنید بهترین بروکر فارکس را انتخاب کنید.

اسپر معمولا با پیپ اندازه گیری می شود که یکی از کوچک ترین واحد های نوسان در حرکت کالاها در بازار فارکس است. در جفت ارزهای بازار فارکس 1 پیپ معادل 0.0001 است.

مثالی از جفت ارز یورو به دلار که اسپرد آن 2 پیپ است. 1.1051/1.1053

مثال از اسپرد

 

 

جفت ارزهای که ین ژاپن در آن وجود دارد تنها دو رقم اعشار دارند که در بیشتر بروکرها با 3 رقم اعشار نمایش داده می شود.

برای مثال در جفت ارز دلار آمریکا به ین ژاپن UsdJpy که قیمت به شرح 110.00/110.04 است اسپرد 4 پیپ است.

چند نوع اسپرد در بازار فارکس وجود دارد؟

در بازار فارکس و در پلتفرم تجاری خود به راحتی می توانید مشاهده کنید که بروکرها از طریق اسپرد به چه شکل به درآمد می رسند. به طور کلی در بازار فارکس 2 نوع اسپرد وجود دارد

  1. اسپرد ثابت
  2. اسپرت متغیر یا شناور

انواع اسپرد در فارکس

اسپردهای ثابت معمولا توسط بروکرهای مارکت میکر و اسپرد متغیر توسط بروکرهایی که به بازار وصل هستند ارائه می شود.

اسپرد ثابت در بازار فارکس به چه معناست؟

اسپرد ثابت به این معناست که شرایط بازار به هر شکل باشد، عرضه و تقاضا کم و زیاد شود و یا اتفاق عجیب غریبی در دنیا اتقاق بیفتد هیچ تاثیر در اندازه اسپرد نخواهند داشت. حتی اگر خواننده ای خودکشی کند یا رئیس جمهوری تصادف کند. هیچ یک در بیشتر یا کمتر شدن اسپرد تاثیری نخواهند گذاشت. این نوع اسپرد بیشتر توسط بروکرهای مارکت میکر ارائه می شود. این بروکرها از تامین کنندگان پول نقدشان مقدار زیادی ارز خریداری می کنند و مقدار خریداری شده را بین سفارش های کاربران خود تقسیم می کنند. این کار بروکرها به معنای بازی کردن نقش مقابل کاربران تلقی می شود. این بروکرها قیمت ها را کنترل می کنند و به همین خاطر به راحتی می توانند از اسپرد ثابت استفاده کنند.

مزایای معامله با اسپرد ثابت چیست؟

این نوع از حساب ها به سرمایه کمتری نیاز دارد. بتابراین معامله کردن با اسپرد ثابت، گزینه ای ارزان برای معامله گرانی که سرمایه زیادی برای شروع کار در بازار ندارند محسوب می شود. محاسبه سود و ضرر در بروکرهایی که از اسپرد ثابت استفاده می کنند راحت تر است. شما می دانید که چه هزینه ای را باید بابت هر معامله پرداخت کنید.

معایب مربوط به اسپرد ثابت چیست؟

ریکوت یا ریجکت شدن معامله از اتفاق های متداول در حساب های بروکرهای مارکت میکر است به این خاطر که قیمت ها فقط از یک منبع می آید. وقتی می گویم متداول است منظورم از اتفاق افتادن متداول، تعداد عکس هایی است که خواهران کارداشیان هر روز در اینستاگرام پست می کنند.

همیشه زمانی وجود دارد که بازار فارکس پر نوسان است و قیمت ها به سرعت عوض می شوند. بروکرهایی که اسپرد ثابت دارند نمی توانند با اتفاقات بزرگ اسپرد خود را افزایش دهند. به همین خاطر وقتی شما می خواهید با یک قیمت وارد بازار شوید این پیام را دریافت می کند که شما نمی توانید با این قیمت وارد بازار شوید و باید باقیمت جدید معامله خود را باز بگذارید. شما با ریکوت شدن قیمت جدید ی را دریافت میکنید.

پیام ریکوت در متاتریدر قابل مشاهده است و به شما می کوید که قیمت باز شدن معامله شما تغییر کرده است. آیا می خواهید با قیمت جدید وارد بازار شوید. همیشه قیمتی که به شما پیشنهاد می شود بدتر از قیمت پیشنهادی خود شماست.

اسلپیج یا لغزش مشکل دیگر این نوع سیستم است. وقتی قیمت ها با سرعت جابجا می شوند، بروکرها نمی توانند به صورت مداوم اسپرد را ثابت نگه دارند و به همین خاطر ممکن است قیمتی که معامله شما باز می شود با قیمت پیشنهادی شما بسیار متفاوت باشد.

اسلیپیج دقیقا مانند این می ماند که شما شخصی را در اینستاگرام پیدا کرده و با او قرار می گذارید. وقتی آن فرد را در دنیای واقعی می بینید، تفاوت زننده ای بین عکس های اینستاگرام و صورت واقعی شخص وجود دارد.

اسپرد شناور در فارکس چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست، اسپرد شناور همیشه درحال تغییر است. با اسپرد متغیر، تفاوت بین قیمت خرید و فروش دائما تغییر می کند.

اسپرد شناور با بروکرهایی که به بازار وصل هستند ارائه می شود. این بروکرها قیمت ها را از تامین کنندگان پول نقد مختلف دریافت کرده و بدون هیچ واسطه ای به معامله گران منتقل می کنند. این بدان معناست که هیچ کنترلی روی اسپرد وجود ندارد. و اسپرد با توجه به عرضه و تقاضا و شرایط بازار تغییر پیدا می کند.معمولا اسپرد در هنگام اعلام اخبار و تعطیلات بسیار بالا می رود.

اسپرد شناور

برای مثال وقتی شما می خواهد جفت ارز یورو دلار را با 2 پیپ اسپرد بخرید، دقیقا زمانی که می خواهید دکمه خرید را فشار دهید گزارش مربوط به نرخ بیکاری اعلام می شود و ناگهان اسپرد به 20 پیپ افزایش پیدا می کند.

آخ. این موضوع را از قلم انداخنم که وقتی آقای ترامپ به صورت رندوم توئیت می کند ارزش دلار بالا و پایین می رود.

تاثیر سخنرانی ترامپ

مزایای استفاده از حساب ها و بروکرهایی که اسپرد شناور دارند چیست؟

اسپرد شناور تجربه ریکوت را برای شما به صفر می رساند. این بدین خاطر است که اسپرد با توجه به اتفاقات بازار، تغییر پیدا می کند.( وقتی شما ریکوت دریافت نمی کنید دلیل نمی شود که با اسلیپیج مواجه نشوید)

معامله کردن در بازار فارکس با اسپرد متغیر قیمت های بهتری را ارائه کرده و شفافیت بیشتری دارد. مخصوصا وقتی شما می خواهید در بروکری کار کنید که با تامین کنندگان پول نقد بزرگ در ارتباط است و قیمت های بهتری را به شما ارائه می دهد.

معایب کار با اسپرد شناور چیست؟

اسپرد شناور اصلا برای اسکلپرها خوب نیست. وقتی اسپرد بالا برود سود کاربر دولپی خورده می شود. همچنین کسانی که با اخبار معامله می کنند به ضررشان می شود. یک معامله سود آور با اعلام یک خبر می تواند  در یک چشم به هم زدن به یک معامله ضررده تبدیل شود.

اسپرد ثابت یا اسپرد شناور؟ کدام بهتر است؟

این سوال که کدام نوع از اسپرد بهتر است بستگی به نیاز معامله گر دارد. برای بعضی افراد بهتر است که با توجه به استراتژی معاملاتی شان از بروکرهایی که اسپرد ثابت دارند استفاده کنند و بعضی از معامله گران فقط در بروکرهایی که اسپرد شناور دارند، می توانند به سود می رسند.

اگر بخواهم به صورت کلی بگویم کسانی که سرمایه کم داشته و کمتر معامله می کنند بهتر است از بروکرهای مارکت میکر استفاده کنند. معامله گرانی که سرمایه زیادی دارند بهتر است از بروکرهایی که اسپرد شناور دارند استفاده کنند. البته بهترین زمان معامله برای این افراد، زمانی است که اسپرد بازار بسیار کم می شود. معامله گرانی که ریکوت کلافه شان می کند و می خواهند با سرعت بالا معامله هایشان را باز و بسته کنند حتما حتما حتما باید از حساب های بروکرهایی که اسپرد شناور دارند استفاده کنند.

اهمیت اسپرد

اهمیت اسپرد برای انتخاب نوع استراتژی در بازارهای مالی و به خصوص بازار فارکس است. زمانی که نقدینگی در بازار افزایش می باید شما می توانید از اسپرد کم بازار استفاده کرده با استفاده از استراتژی های پرایس اکشن در بازه زمانی 5 دقیقه، سود خوبی کسب کنید. زمان هایی در بازار وجود دارد که شما نیاز دارید در طولانی مدت به سود برسید، در آن زمان می توانید از استراتژی های بلند مدت معاملات هارمونیک یا تئوری امواج الیوت استفاده کنید. اسپرد ها یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب استراتژی فارکس شما هستند.

هزینه اسپرد و نحوه محاسبه

حالا که شما متوجه شدید اسپرد چیست و چند نوع اسپرد وجود دارد. شما نیاز دارید که یک مسئله کلیدی دیگر را درک کنید.

چگونه اسپرد به هزینه تراکنش مرتبط می شود.

نحوه محاسبه بسیار آسان است و تنها چیزی که نیاز دارید:

  1. ارزش هر پیپ
  2. میزان حجم معامله ای که شما باز می کنید

 

به مثال زیر توجه کنید

 

محاسبه اسپرد

در قیمت های بالا، شما می توانید جفت ارز یورو دلار را در قیمت 1.35640 بخرید و در قیمت 1.35626 بفروشید.

این بدان معناست که شما این جفت ارز را بخرید و فوری بفروشید که خب با ضرر 1.4 پیپ مواجه می شوید.

برای اینکه هزینه کلی به دست آید، شما نیاز دارید که هزینه هر پیپ را به دست آورید و در حجم معامله تان ضرب کنید.

بنابراین اگر شما با مینی لات که معادل 10000 واحد است معامله خود را باز کنید. درحالیکه ارزش هر پیپ 1 دلار باشد، هزینه تراکنش شما 1.4 دلار برای باز و بسته کردن این معامله خواهد شد.

محاسبه اسپرد

ارزش پرداختی شما در هر پیپ ثابت است. این بدان معناست که شما نیاز دارید هزینه هر پیپ را در حجم معامله ضرب کنید.

اگرشما با حجم بیشتری معامله کنید، هزینه تراکنش شما، که در اسپرد نهفته است بالا می رود.برای مثال اگر اسپرد معامله 1.4 پیپ باشد و شما 5 مینی لات معامله کنید. هزینه تراکنش شما 7 دلار خواهد بود.

محاسبه اسپرد

هزینه تراکنش های شما در بازار فارکس می تواند متغیر باشد که وابسته به استراتژی شماست. در آموزش فارکس گروه بورسا تمام این نکات مورد بررسی قرار گرفته است.اما کسانی که در بورس ایران فعال هستند توقع نداشته باشند که در آموزش بورس گروه بورسا این مطلب را پیدا کنند.

 

شما تنها سه قدم تا ورود به دنیای فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام در بازار فارکس

2. آموزش فارکس

3. دنبال کردن اخبار از فارکس فکتوری


ترتیبی که برای خواندن مقالات "انتخاب بروکر فارکس" به شما پیشنهاد می‌کنیم

1 آشایی با بروکر مارکت میکر و بروکرهای واقعی در فارکس

2 با تاریخچه‌ بازار فارکس Forex آشنا شوید

3 انتخاب بروکر: بروکرهای مارکت میکر یا بروکرهای متصل به بازار؟

4 اسپرد در فارکس چیست و چگونگی انجام محاسبه اسپرد در فارکس

96 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link