1

سنتیمنت چیست و چه تاثیری در بازار مالی دارد

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1400/5/13 منتشر شده است

این مقاله به معامله گران تفکیک دقیقی از تحلیل سنتیمنت / احساسات  بازار در معاملات فارکس ارائه می دهد و شامل تجزیه و تحلیل احساسات، نحوه بهره مندی از احساسات بازار، انواع مختلف شاخص های احساسات موجود در بازار و موارد دیگر می شود! آنقدری که اسم تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را شنیده اید مسلما اسم تحلیل سنتیمنت را نشنیده اید ولی دلیل نمی شود که اهمیت زیادی نداشته باشد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که سنتیمنت چیست و چرا ما نیاز داریم تا احساسات معامله گران بازار فارکس را مورد بررسی قرار دهیم.

قابل ذکر است برخی منابع ممکن است از اصطلاح روانشناسی بازار فارکس را برای اشاره به جنبه‌های عمیق‌تر و پیچیده‌تر احساسات معامله‌گران، مانند ترس، طمع، و تعصب استفاده کنند. در حالی که از "سنتیمنت بازار" برای اشاره به نگرش کلی و غالب در بازار استفاده می‌کنند. به طور خلاصه، تفاوت ظریفی بین این دو اصطلاح وجود دارد، اما در عمل به طور مترادف استفاده می‌شوند.

سنتیمنت چیست؟

در جواب این سوال باید گفت به معنای نظر عمومی و احساسات کلی مردم درباره یک موضوع، شخص یا شرکت است. در بازارهای مالی، سنتیمنت به معنای نظرات و احساسات سرمایه‌گذاران درباره روند بازار و شرکت‌های مختلف است. سنتیمنت می‌تواند مثبت یا منفی باشد و از طریق تحلیل سنتیمنت، تلاش می‌شود تا با توجه به نظرات و احساسات سرمایه‌گذاران، روند بازار و شرکت‌ها پیش‌بینی شود.

به عنوان مثال، اگر سنتیمنت درباره یک شرکت خوب باشد، احتمال افزایش قیمت سهام آن شرکت بیشتر است، در حالی که اگر سنتیمنت منفی باشد، احتمال کاهش قیمت سهام آن شرکت بیشتر است. بنابراین، سنتیمنت می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در تحلیل بازار و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد. پس فراموش نشود یکی از ارکان اصلی آموزش فارکس یا ارز دیجیتال یا بورس، یادگیری و درک درستی از سنتیمت می باشد. در این مقاله بیشتر در مورد سنتیمنت چیست صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

هر معامله‌گر فارکس همواره نظری در مورد بازار خواهد داشت.

"این یک بازار نزولی است، همه چیز در حال رفتن به جهنم است!"

"همه چیز روشن است. من اکنون در بازار قصد خرید دارم."

سنتیمنت چیست

هر معامله‌گر فارکس توضیح شخصی خود را در مورد دلیل حرکت بازار در جهتی خاص، خواهد داشت.

هنگام معامله کردن، معامله‌گران در هر معامله‌ای که انجام می‌دهند این دیدگاه خود را اظهار می‌کنند. اما گاهی اوقات، صرفنظر از میزان اطمینان یک معامله‌گر از حرکت بازار در جهتی مشخص و صرفنظر از مرتب بودن تمام خطوط روند، ممکن است همچنان معامله‌گر کار خود را با ضرر خاتمه دهد.

یک معامله‌گر فارکس باید درک کند که کل بازار ترکیبی از تمام دیدگاه‌ها، ایده‌ها و نظرات همه شرکت‌کنندگان در بازار است. درست است... همه.

این احساس ترکیب شده که شرکت‌کنندگان بازار دارند چیزی است که ما آن را سنتیمنت می‌نامیم.

سنتیمنت عبارتست از احساس یا ایده غالبی که اکثریت بازار حس می‌کند به بهترین شکل جهت فعلی بازار را شرح می‌دهد.

احساسات در بازار فارکس

تحلیل سنتیمنت و یا احساسات نوعی تحلیل فارکس است که بر نشان دادن و در نتیجه سنجش وضعیت کلی روانی و عاطفی همه شرکت کنندگان در بازار ارز متمرکز است. 

این نوع تجزیه و تحلیل فارکس تلاش می کند تا کمیت بازار که چند درصد از شرکت کنندگان بازار فارکس صعودی یا نزولی هستند، به عبارت دیگر، خوش بین یا بدبین هستند را به دست آورد. هنگامی که احساسات اکثریت بازار فارکس با موفقیت شناسایی شد، یک تحلیلگر خاص در سمت مخالف این فرضیه که جمعیت اشتباه می کند، موضع می گیرد.

معامله فقط بر اساس احساسات یک تکنیک مخالف است که به شدت به نسبت فروشندگان ، خریداران و سایر شاخص های احساسات بستگی دارد. تحلیل سنتیمنت اغلب در ترکیب با تحلیل بنیادی یا تکنیکال به کار می رود تا عمق بیشتری به درک معامله گر از بازار فارکس اضافه کند. باید توجه داشته باشید که استفاده از هر سه نوع تحلیل به طور همزمان می تواند سخت و مفید باشد، اما مطمئنا ارزش تلاش را دارد. شما در پرفروش ترین دوره های آموزشی بورسا از جمله دوره خصوصی آمورشی فارکس تاکید روی استفاده همزمان از سه تحلیل را می بینید. در آموزش پرایس اکشن این وبسایت سرفصل هایی وجود دارد که بر مبنای تحلیل سنتیمنت تنظیم شده است. حالا که جواب سوال تحلیل سنتیمنت چیست را گرفتید به قسمت بعدی مقاله می رسیم که بسیار مهم هم است.

نحوه اعمال احساسات بازار فارکس

تحلیل سنتیمنت یک روش محاسباتی نسبتاً جدید است که کارشناسان بازار، تحلیلگران و استراتژیست ها را در مورد احساس عمومی آنها در بازار نظرسنجی می کند. هدف را می توان به شرح زیر توصیف کرد؛ وقتی به احساسات در بازار فارکس نگاه می کنید، می خواهید ببینید افکار سرمایه گذاران در بازار چیست. بدون شک یکی از قدیمی ترین نظرسنجی های احساسات، انجمن آمریکایی سرمایه گذاران انفرادی است که به عنوان نظرسنجی احساسات AAII نیز شناخته می شود. این نظرسنجی اکنون به صورت آنلاین انجام و هر پنجشنبه منتشر می شود.

برخی از معامله گران سازمانی، داده های معاملاتی مانند معاملات بلوکی یا کوتاه مدت و همچنین روند داستان های منتشر شده توسط انتشارات اخبار مالی را در نظر می گیرند. همچنین چیزی تحت عنوان «خط کاهش پیشروی ده روزه» برای شاخص S&P 500 وجود دارد. این معیاری است که تعداد سهام افزایش یافته را در مقابل تعداد واقعی سهام کاهش یافته جدول بندی می کند، و اگر این عدد برای بیش از ده روز منفی باشد، به این معنی است که در بازار فارکس فروش بیشتری رقم خواهد خورد.

یک پارادوکس ظاهری با تحلیل سنتیمنت در فارکس وجود دارد. این نظرسنجی‌ها یا خوانش‌ها فقط نشان می‌دهند که بازار کجا بوده و نه اینکه واقعاً به کجا می‌رود. در بیشتر مواقع این منجر به پیش‌بینی نظرسنجی می‌شود که بازار برخلاف اکثریت قریب به اتفاق پیش‌بینی می‌کند. این به نوبه خود به این معنی است که دوره‌های صعودی بالا در نهایت منجر به فروش و دوره‌های رکود و همچنین نزولی بازار می‌شود که نشان‌دهنده سقوط بازار است.

اگر همه به طور همزمان در بازار فارکس صعودی باشند، افراد کمتری برای ترغیب به ورود به بازار وجود دارند، بنابراین تقاضای آتی کمتری وجود خواهد داشت. برعکس، وقتی اکثریت قریب به اتفاق مردم نزولی هستند، در صورت چرخش بازار، صعودی خواهند شد. در نتیجه، این امر منجر به ایجاد تقاضای بیشتر برای سهام می شود.

انواع مختلف شاخص های احساسات بازار فارکس

شاخص احساسات یک نشانگر عددی یا گرافیکی است که برای نشان دادن احساس یک گروه خاص در مورد بازار یا یک محیط تجاری و شاید در مورد عوامل دیگر ساخته شده است. اندیکاتورهای احساسات با هدف سنجش وضعیت بازار فارکس هستند. شما می توانید بسیاری از آنها را در اینترنت پیدا کنید. ما می‌خواهیم سه شاخص خاص را که ممکن است به عنوان مثال برای شما مفید باشد، لیست کنیم:

  • روش‌های متضاد با شاخص‌های احساسات
  • گزارش تعهد معامله گران
  • شاخص نوسانی VIX

ابزارهایی وجود دارند که در دسته شاخص‌های احساسات قرار می‌گیرند که می‌توانیم از آنها برای تعریف احساسات صعودی یا نزولی استفاده کنیم. تعداد نامحدودی راه برای تفسیر آنها وجود دارد. شاخص های احساسات باید با سایر شاخص ها و همچنین با تحلیل بنیادی ترکیب شوند. علاوه بر این، شاخص‌های احساسات فارکس شفاف هستند و اغلب به صورت آزاد نیز قابل دسترسی هستند. در واقع در بازارهای جهانی اخبار متفاوت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود دارد که روی بازار فارکس تاثیر می گذارد.

تحلیل سنتیمنت

گزارش تعهد معامله گران

گزارش COT (گزارش تعهد معامله‌گران) می‌تواند اطلاعات به روزی را در مورد روندها و قدرت معامله‌گران در شرایط روند فعلی به همراه جزئیات موقعیت واقعی معامله‌گران بازار در تنوع حرکت های آینده ارائه دهد. باید در نظر داشته باشید که فارکس یک بازار خارج از بورس (OTC) است.

علاوه بر این، کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) هر جمعه یک گزارش جدید COT منتشر می کند. می توانید از آن برای دریافت ایده ای از احساسات بازار فارکس برای یک دوره زمانی خاص استفاده کنید. گزارش COT در واقع حاوی بسیاری از اطلاعات مفید دیگر است، با این حال، ماهیت گزارش این است که داده‌هایی را ارائه می‌کند که موقعیت‌های خرید و فروش خالص را برای هر قرارداد آتی موجود، هم برای معامله‌گران تجاری و هم برای معامله‌گران غیرتجاری نشان می‌دهد.

شاخص نوسان (VIX)

VIX از محبوبیت نسبتاً زیادی در جامعه تجارت فارکس برخوردار است. این به طور کلی به این دلیل است که VIX یک نشانگر احساسات است که برای اندازه گیری نوسانات ضمنی استفاده می شود. همانطور که قبلاً می دانید، نوسان بزرگ، حرکتی است که در آن قیمت از میانگین قیمت در یک دوره زمانی معین فاصله می گیرد. علاوه بر این، VIX نرخ نوسان ضمنی را به جای نوسانات تاریخی گزینه‌های خرید و فروش شده در شاخص S&P 500 اندازه‌گیری می‌کند. یکی از مهمترین شاخص های تحلیل احساسات/سنتیمنت همان VIX است

این ویژگی شاخص سنتیننت بازار فارکس است. اگر گزینه‌ها را شامل روش محافظتی در برابر حرکت اصلاحی قیمت در برابر یک روند اصلی در نظر بگیریم، بدون شک موارد زیر را درک می‌کنیم: هر چه نوسانات ضمنی بیشتر باشد، ترس در میان معامله‌گران خاص دنبال‌کننده روند بازار فارکس ، قوی‌تر است.

اندیکاتور احساسات بازار فارکس احساسات همه جفت ارزهای اصلی و فرعی

 

در نمودار بالا، اندیکاتور احساسات بازار فارکس احساسات همه جفت ارزهای اصلی و فرعی را نشان می دهد. این اندیکاتور نشان می دهد که - در زمان نگارش مقاله - تعداد مشتریان بیشتری در جفت هایی مانند AUDNZD و CHFJPY معامله فروش باز کرده اند. در حالی که اکثر مشتریان در جفت هایی با مناطق آبی بزرگتر مانند AUDCAD هستند که به معنای این است که خریداران بیشتری تمایل به ورود دارند.

معامله گران می توانند بر روی هر یک از جفت ارزها کلیک کنند تا اطلاعات احساسی بازار فارکس را با جزئیات بیشتر، همانطور که در زیر نشان داده شده است، مشاهده کنند.

 تنظیم بازه‌های زمانی برای مطالعه سنتیمنت بازار  در آن

 

اسکرین شات بالا به ما می گوید که - در زمان نگارش - 85٪ از معامله گران در نمودار یک ساعته (H1) طالب خرید در AUDCAD بودند. می‌توانید بازه‌های زمانی را که می‌خواهید احساسات را در آن ببینید تنظیم کنید.

معامله گران می توانند از روش های مختلفی برای پیاده سازی تحلیل سنتیمنت استفاده کنند. برخی از افراد از شاخص سایت های بزرگ برای تحلیل سنتیمنت استفاده می کنند. برخی دیگر از ترمینال های خبری بهره می گیرند و به صورت کلی روش های زیادی را برای نتیجه گیری در مورد تحلیل سنتیمنت وجود دارد. این وابسته به امکاناتی است که شما دارید که کدام روش، بیشتر مناسب سبک و سیاق معامله گری

چگونه رویکردی مبتنی بر سنتیمنت ایجاد کنیم

حال که فهمیدید سنتیمنت چیست باید بدانید به عنوان یک معامله‌گر فارکس، وظیفه شما این است که بسنجید بازار چه احساسی دارد. آیا اندیکاتورها به شرایط صعودی اشاره می‌کنند؟ آیا معامله‌گران در اقتصاد دید نزولی دارند؟ ما نمی‌توانیم به بازار بگوییم که چیزی را انجام دهد که ما فکر می‌کنیم. اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که در پاسخ به چیزی که در بازارها در حال روی دادن است، واکنش نشان دهیم.

توجه داشته باشید که استفاده از رویکرد سنتیمنت، نقطه ورود و خروج دقیق برای هر معامله ارایه نمی‌دهد. اما ناامید نشوید! داشتن رویکردی مبتنی بر سنتیمنت می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا با جریان حرکت کنید یا خیر. مسلما شما همواره می‌توانید تحلیل سنتیمنت را با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ترکیب کنید تا به ایده‌های معاملاتی بهتری دست یابید.

در بازارهای سهام و اختیارات، معامله‌گران می‌توانند به حجم معامله شده به عنوان اندیکاتوری از سنتیمنت نگاه کنند. اگر قیمت سهامی افزایش یافته است اما حجم آن در حال کاهش است، این ممکن است نشانه این باشد که بازار اشباع خرید شده است. یا اگر سهامی که در حال کاهش است ناگهان با حجم بالایی برگردد، این بدان معنی است که سنتیمنت ممکن است از نزولی به صعودی تغییر کرده باشد.

متاسفانه، از آنجاییکه بازار فارکس خارج از بورس مورد معامله قرار می‌گیرد، دارای بازاری متمرکز نیست. یعنی اینکه حجم هر ارز مورد معامله نمی‌تواند به آسانی اندازه‌گیری شود.

تحلیل سنتیمنت چیست؟

اوه، نه!

بدون ابزاری برای اندازه‌گیری حجم، چگونه یک معامله‌گر فارکس می‌تواند سنتیمنت را اندازه‌گیری کند؟!

در اینجا است که گزارش تعهد معامله‌گران خود را نشان می‌دهد!

تحلیل سنتیمنت

حال که به خوبی میدانید سنتیمنت چیست برای تحلیل آن باید ابتدا اطلاعات مربوط به نظرات و احساسات سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کنیم. روش‌های مختلفی برای جمع‌آوری این اطلاعات وجود دارد، از جمله مطالعه خبرها و تحلیل رسانه‌ها، بررسی نظرات سرمایه‌گذاران در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه گزارش‌های تحلیلی و نظرسنجی‌ها و مصاحبه با سرمایه‌گذاران و کارشناسان مالی.

پس از جمع‌آوری اطلاعات، باید آن‌ها را تحلیل کنیم. این تحلیل می‌تواند به صورت کمی یا کیفی باشد. تحلیل کمی سنتیمنت، شامل استفاده از روش‌های آماری برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده است. برای مثال، می‌توان درصد نظرات مثبت و منفی را محاسبه کرد و آن را با داده‌های گذشته مقایسه کرد تا تغییرات سنتیمنت را بررسی کنیم.

در نهایت، سنتیمنت به عنوان یکی از عوامل مهم در تحلیل بازار و تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تحلیل سنتیمنت، می‌توان به نظرات و احساسات سرمایه‌گذاران توجه کرد و با ترکیب آن با روش‌های تحلیلی دیگر، می‌توان به تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتری دست یافت. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بهتر و دقیق‌تر درک کنید که سنتیمنت چیست و چگونه می‌توانید از آنالیز سنتیمنت در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید.

سوالات متداول

تحلیل سنتیمنت بازار به چه معناست؟

تحلیلی است که بر مبنای احساسات جمعی معامله گران انجام می شود.

با استفاده از تحلیل سنتیمنت بازار چگونه می شود تحلیل کرد؟

این روش یک مکمل بسیار خوب برای تحلیل فاندامنتال و تکنیکال است. زمانی که بیشتر معامله گران احساساتشان رای به خرید می دهد بهتر است پوزیشن فروش باز نکنید و زمانی که بیشتر معامله گران احساساتی نسبت به فروش دارند بهتر است معامله خرید باز نکنید.

 

شما تنها سه  قدم تا ورود به فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام فارکس

2. آموزش فارکس

3. تقویم اقتصادی فارکس

 

2080 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link