1

آشایی با بروکر مارکت میکر و بروکرهای واقعی در فارکس

ارسال توسط : احسان سماواتیان در 1399/10/16 منتشر شده است

اولین قدم برای انتخاب بروکر بررسی گزینه های موجود و تشخیص بروکر مارکت میکر از بروکر واقعی می باشد.

کمتر این اتفاق می افتد که شما بدانید وقتی برای اولین بار وارد یک رستوران می شوید چه غذایی سفارش می دهید.

در حالیکه وقتی شما به صورت منظم به یک رستوران می روید می دانید که چه غذایی سفارش می دهید. اما غالبا این طور است که شما می خواهید منو را برای شما بیاورند تا غذا را انتخاب کنید.

دو نوع بروکر در بازار فارکس وجود دارد

  • بروکر با میز معامله (DD)
  • بروکر بدون میز معامله (NDD)

به بروکرهای نوع اول که با میز معامله هستند بروکر مارکت میکر گفته می شود

بروکرهایی که بدون میز معامله هستند به زیرگروه های زیر تقسیم می شوند:

  • STP
  • (STP+ECN)

بروکرهای مارکت میکر

 

بروکرهای با میز معامله چه بروکرهایی هستند؟

به بروکرهای فارکسی که با میزمعامله اداره می شوند و از طریق اسپرد و فراهم کردن پول نقد برای مشتریان درآمدزایی می کنند مارکت میکر گفته می شود. به کرات در آموزش فارکس از اساتید مختلف دیده شده که بهترین بروکر بازار یا معتبرین بروکرهای بازار زیر سوال می روند چون مارکت میکر هستند. در این مقاله سعی دارم که به شما بگویم که بروکر فارکس می تواند مارکت میکر بوده ولی مناسب استراتژی فارکس شما باشد. بیشتر بروکرهای فعال در بازار ایران که شامل بروکر لایت فارکس، هات فارکس و فارکس تایم که از بازار ایران خارج شده می شوند تلفیقی از این دو نوع بروکر هستند. وقتی وارد بروکر می شوید حتما با مدیر حساب خود در تماس شوید و سوال های کلیدی مثل اینکه تامین کنندگان پول نقد شما چه کسانی هستند، از چه طریق متوجه شویم که شما به بازار وصل هستید را از آن ها بپرسید.

اگر این بروکرها جواب تخصصی به شما ندادند و حرف از سابقه بروکر زدند، قانع نشوید و سوال های دیگری در مورد اسپرد بروکر و بانک های طرف قراردادشان بپرسید. هیچوقت نگذارید که با شما بازی کنند. سوالات را دقیق بپرسید و جواب دقیق بگیرید. انتخاب بروکر مناسب خیلی در مسیر پیشرفت شما تاثیر می گذارد.در ابتدای کار شما با اصلاحات تخصصی و اتفاقات معمول بازار آشنا نیستید و اگر بروکر اشتباهی هم انتخاب کنید ممکن است مقدار زیادی ضرر کرده و از بازار که می توانست برای شما سود آور باشد دلزده شوید.

می توان گفت که این بروکرها برای مشتریان خود یک بازار می سازند و بعضی اوقات خلاف جهت معامله گران معامله می کنند. شاید شما فکر کنید که کار آن ها بر خلاف منافع شماست اما در واقع این طور نیست.

بروکر های مارکت میکر فقط قیمت هایی را برای خرید و فروش ارائه می کنند و از همین طریق شرایط باز شدن معامله خرید و فروش را برای کاربران خود فراهم می کنند. آن ها نسبت به تصمیم های معامله گران بی تفاوت هستند.

از آن جایی که مارکت میکرها قیمت های باز و بسته شدن معاملات کاربران را کنترل می کنند بسیار برای آن ها راحت می شود که از اسپرد ثابت برای حساب های خود استفاده کنند (شما در آینده متوجه می شوید که چرا برای آن ها بهتر است).

کاربران بروکرهای مارکت میکر کمتر از بقیه کاربران می توانند نرخ بانکی را برای خرید و فروش کالاها در بروکر خود مشاهده کنند. رقابت به حدی بین این بروکرها زیاد است که قیمت ها بسیار نزدیک به قیمت بانک می شود اگر چه با قیمت بانک ها یکسان نیست نیست.

معامله در بروکر هایی که با مکانیزم دیلینگ دسک کار می کنند به شرح زیر است:

بروکرهای stp

تصور کنید که شما یک معامله 1 لات استانداردی در بروکری که از مکانیزم میز معامله استفاده می کند باز کردید.

برای برآورده کردن خواسته شما، بروکر سعی می کند یک سفارش فروش با همین حجم، روی کالای مشابه را در مقابل معامله شما قرار دهد و در صورت عدم وجود این درخواست، از پول نقد تامین کنندگان پول نقد استفاده کند. تامین کنندگان پول نقد موسساتی با نقدینگی بالا هستند که حاضرند دارایی های افراد را به راحتی بخرند و یا آن را بفروشند.

با انجام این کار ریسک برای این بروکرها بسیار پایین می آید. آن ها اسپرد معامله را برای خود محفوظ می دارند و نیازی نیست مخالف شما معامله کنند.

هر چند، زمانی که هیچ معامله ای وجود ندارد که در مقابل معامله شما قرار بگیرد، آن ها باید مخالف معامله شما معامله کنند.استراتژی فارکس معامله گرانی که به صورت اسکلپ کار نمی کنند در این بروکرها خوب جواب می دهد و نیازی به نگرانی وجود ندارد.

در نظر داشته باشید که مدیریت ریسک در کارگزاری های مختلف باهم فرق می کند، بنابراین این نیاز وجود دارد که شرایط ریسک پذیری را با بروکر خود چک کنید.

ماهیت بروکرهای بدون میز معامله به چه صورت است؟

همانطور که از اسم این بروکرها بر می آید، آن ها بدون میز معامله کار می کنند و سفارش و معامله های مشتریان به سوی میز معامله روانه نمی شود.

این بدان معناست که آن ها در خلاف جهت مشتریان معامله نمی کنند و فقط دو سمت معامله را به هم وصل می کنند.

بروکرهای ECN

 

این بروکرها مانند پل رفتار می کنند. آن ها ساختاری را می سازند که معامله گران خرد را به بانک ها و موسسات مالی وصل کنند.

بروکرها  STP می توانند کمیسیون کم یا زیادی را  به عنوان هزینه برای معاملات به کاربران  خود تحمیل کنند. آن ها همچنین می توانند کمی اسپرد را بیشتر کرده تا درآمد خود را بالا ببرند.این بروکرها می توانند به صورت STP یا STP+ECN باشند.

 

به چه بروکرهایی STP گفته می شود؟

 

 

BID

ASK

Liquidity Provider A

1.2998

1.3001

Liquidity Provider B

1.2999

1.3001

Liquidity Provider C

1.3000

1.3002

 

 

بعضی از بروکرها خود را بروکرهای ECN می نامند اما به ندرت می توان بروکری را پیدا کرد که از این سیستم استفاده می کند.

بروکرهای فارکسی که از سیستم STP استفاده می کنند، مستقیما سفارش مشتری ها را به تامین کنندگان پول نقد که به بانک ها متصل هستند منتقل می کنند.

این بروکرها، تامین کنندگان پول نقد زیادی دارند و هر تامین کننده قیمت خود را برای خرید و فروش دارد.

فرض کنید که بروکر NDD STP  سه تامین کننده پول نقد دارد. در سیستم آن ها سه قیمت برای خرید وسه قیمت برای فروش وجود دارد.

سیستم آن ها قیمت های خرید و فروش را بر اساس بهترین قیمت برای کاربران مرتب می کند. در این مثال، بهرتین قیمت 1.3000 است چرا که شما می خواهید در بالاترین قیمت بفروشید. بهترین قیمت خرید هم 1.3001 است چرا که شما می خواهید با کمترین قیمت بخرید.

آیا این قیمت ها همان قیمت هایی است که شما در متاتریدر می بینید؟

البته که اینطور نیست!!!

بروکر شما، خیریه باز نکرده است و سعی نمی کند که تمام این قیمت ها را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد.

معمولا بروکرها قیمت ها را با کمی تغییر و اضافه کردن اسپرد در اخیار شما قرار می دهند. اگر آن ها بخواهند با 1 پیپ مارک آپ اسپرد را به شما نشان دهند، شما قیمت های 1.2999/1.3002 را  در متاتریدر مشاهده خواهید کرد.شما 3 پیپ اسپرد را مشاهده می کنید. 1 پیپ اسپرد در دل 3 پیپ اسپرد برای شما به نمایش در می آید.

بنابراین وقتی شما می خواهید یک معامله با حجم 1 لات باز کنید. بروکر، آن معامله را به سمت تامین کننده پول نقد A یا B هدایت می کند.وقتی سفارش شما ثبت شود. تامین کننده پول نقد A یا  B یک معامله فروش در قیمت 1.3001 باز کرده و برای شما یک معامله خرید در قیمت 1.3002 باز خواهد شد. بروکر شما 1 پیپ سود خواهند کرد.

همین قیمت های متفاوت خرید و فروش دلیل اصلی پر نوسان بودن اسپرد است. اگر اسپرد تامین کننده پول نقد زیاد شود، آن ها هم مجبور هستند که اسپرد خود را زیاد کنند. در حالیکه برخی اوقات بروکرهای STP اسپردشان ثابت است، بیشتر آن ها از اسپرد متغییر استفاده می کنند

بروکر های ECN به چه شکل کار می کنند؟

از طرف دیگر، بروکرهای ECN حقیقی اجازه می دهند که معاملات در شبکه ECN بین معامله گران حاضر در این شبکه معاملاتی، در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. شرکت کنندگان در این شبکه می توانند بانک ها، معامله گران خرد، موسسات مالی و حتی دیگر بروکرها (کارگزاری ها) باشند. نیاز است که شرکت کنندگان در جهت مختلف یکدیگر با قیمت های خرید و فروش معامله کنند.بروکرهای ECN اجازه می دهند که عمق بازار توسط شرکت کنندگان دیده شود.

عمق بازار چیست؟

عمق بازار جایی است که معاملات خرید و فروش دیگر شرکت کنندگان دیده می شود. به خاطر طبیعت ECN بسیار سخت است که این بروکرها از اسپرد ثابت یا مارک آپ استفاده کنند. بنابراین بروکرهای ECN معمولا از معامله گران کمیسیون دریافت می کنند.

البته در انتها باید اضافه کنم که کارگزاری ها در بازار بورس ایران ماهیت متفاوتی دارند که در آموزش بورس گروه بورسا به تفصیل در مورد آن ها توضیح داده ایم.

شما تنها سه قدم تا ورود به دنیای فارکس فاصله دارید ( برای ورود روی لینک های زیر کلیک کنید):

1. ثبت نام در بازار فارکس

2. آموزش فارکس

3. دنبال کردن اخبار از فارکس فکتوری


ترتیبی که برای خواندن مقالات "انتخاب بروکر فارکس" به شما پیشنهاد می‌کنیم

1 آشایی با بروکر مارکت میکر و بروکرهای واقعی در فارکس

2 با تاریخچه‌ بازار فارکس Forex آشنا شوید

3 انتخاب بروکر: بروکرهای مارکت میکر یا بروکرهای متصل به بازار؟

4 اسپرد در فارکس چیست و چگونگی انجام محاسبه اسپرد در فارکس

94 1
پرسش و پاسخ
Captcha

پرسش‌های پیشین

لیست بروکرهای پیشنهادی

نام بروکز لوگو مجوزها حداقل واریزی اسپرد /کمیسیون سواپ فری حداکثر لوریج واریز و برداشت پلتفرم پشتیبانی فارسی دسترسی
آمارکتس FSASVG , FINACOM 100$ متوسط
دارد
3000:1 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
لایت فارکس (لایت فایننس) CYSEC, Marshall Islands $50 نسبتا بالا
دارد
1:500 دارد MT4, MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
ویندزور ARDFM RK, FINACOM $50 خوب
دارد
1:500 دارد MT4
دارد
link link link
کپیتال اکستند ARDFM RK, FINACOM $100 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
ارانته ندارد 50$ عالی
دارد
1:500 دارد MT4,MT5
دارد
link link link
پی سی ام بروکر CYSEC, Marshall Islands $50 مناسب
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link
دلتا اف ایکس FSASVG , FINACOM $1 متوسط
دارد
1:1000 دارد MT4
دارد
link link link